{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
911 visninger | Oprettet:

Hvor meget træning? {{forumTopicSubject}}

Jeg er medlem af en amerikansk riesenschnauzergruppe, og man bliver jo ofte overrasket over, hvor forskelligt de forskellige lande ser på hundehold.

Her til morgen blev jeg dog meget overrasket. En person deler sin hunds nye træningsplan, som prof træner har givet dem, pga hunden har bidt ud efter deres børn.

Men.. 2x15min gåtur? Kan det virkelig være nok? Jeg tænker lidt på, hvor meget det har gået før..
Og 15min træning 3gange om dagen - det lyder umiddelbart godt, men senere står der 20min working on place - det kan jeg ikke helt gennemskue hvad er. Nogen bud her?

Hvad siger I til programmet?

(Jeg vedhæfter et screenshot af hele opslaget anonymiseret)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget træning?
  • #1   25. aug måske gå-plads-træning?
    Meeeeen nu har jeg haft en 1/2 riesenschnauzer og min veninde gennem årene har/haft flere... hvornår filan i det program bliver de krudtet af?
    Altså når jeg bare tænker på min bette staffy, så skal hun da ud og "eksplodere" hver dag med overskudsenergi... og schnauzeren er sgu ikke en sofakartoffel


  • #2   25. aug Jeg synes det lyder som om at det er plads træning, altså at hunden enten sætter sig på plads eller går plads.
    De andre trænings gange lyder også som de samme små basis øvelser om og om igen.

    Uden at kende hverken hund eller race, synes jeg det lyder som utrolig lidt og kedelig aktivering.

    Medmindre gåturene er med Maks gas fra start til slut, kan jeg ikke se hvordan man overhovedet skulle være i nærheden af at hunden får brugt sin fysiske energi. Og med de øvelser kunne jeg også godt frygte at det hurtigt heller ikke gav ret meget på den mentale konto.
    Jeg ved ikke om racen er glad for gentagelser? Men uanset hvad vil den jo lærer kommandoerne og så er det jo ikke en udfordring.

    Teemo ville løbe på væggene og blive en belastning hvis han fik det program hver dag. Og han er bare en lille 4 kg hund.

    Jeg ville nok personligt sige 2 længere ture, nosework træning/anden aktivering hvor hunden skal bruge hjernen/snuden, og så basis træning ved siden af. Hvis det skulle trætte en så stor og aktiv hund.

    Men jeg ved jo ikke om hunden fejler noget (fysisk) der gør at den ikke må være så aktiv? For ellers tænker jeg bestemt det er alt for lidt.


  • #3   25. aug Tænker det handler om træning i at være på sin plads (kurv e.l.), altså ikke i at gå på plads (som jo ville være heel eller loose leash walking). Det er ganske udbredt og i øvrigt rigtig praktisk at lære hunden at være i ro på en måtte/kurv e.l. uanset hvor denne placeres - og da især hvis den har issues med noget i omgivelserne.

    Jeg synes egentlig det er lidt sørgeligt, for hvis det der er trænerens program, så er det jo sandsynligvis en forbedring ift det liv hunden har levet hidtil. Og så har der da vist ikke været meget indhold I dens liv.

    Det er jo lidt som hvis man levede af junkfood og så skiftede bare ét måltid ud med rigtig mad - udefra set lever man usundt, men det er stadig en væsentlig forbedring ift hidtil.

    Men positivt, at der dog er lagt en del mental stimulering ind, selvom beskrivelsen af "enrichment training" godt kan lyde til hurtigt at blive noget med at gentage de samme øvelser x 3 dagligt.
    Ville dog ønske, at folk (inkl trænere og adfærdsdimser) stoppede med at sige, at mental aktivering er sååå vigtigt, og at fysisk aktivering er næsten uden betydning. Begge dele er vigtigt - hvor hovedvægten skal lægges afhænger af hunden.


  • #4   25. aug Jeg er meget enig med jer andre her, og Michelle, du har nok ret i din oversættelse af working on place.

    Det der forbløffer mig især er at det jo netop nok er en forbedring af hvad hunden ellers fik, men også at vitterligt alle i kommentarsporet (og det er +200 kommentarer) skriver at det er et fantastisk program og at de virkelig er godt på vej osv smiley

    Hunden er sund og rask iflg ejer btw.


  • #5   25. aug Når jeg ser folk fra usa træne place er det på en af de der "høje" senge.

    profilbillede
  • #6   25. aug Trine - der er ganske mange (også i usa), der bruger måtter, tæpper o.l. mere transportable løsninger.
    Jeg bruger det selv, bl.a. hvis jeg har min mors hund på besøg og gerne vil træne en eller begge, så må den der ikke er aktiv lige nu vente på sin plads.


  • #7   25. aug Jeg må bare konstatere, at Hera formodentlig ville eksploderer i en sky af kedsomhed, hvis hendes hverdag så sådan ud...

    Er det en gammel hund det handler om?


  • #8   25. aug ...... spørgsmålet er også, hvorfor hunden har bidt ud efter børnene ?
    Hvis det er fordi hunden SKAL finde sig i alt fra børnenes side og børnene ikke har lært at respektere dyr, så hjælper træningen ikke, uanset om det er kedelig træning eller træning med go.
    Men den træning hunden nu skal igennem er godt nok kedeligt, og passer slet ikke til en stor sund og rask hund.


  • #9   25. aug selvfølgelig er det da at ligge sig på sin plads de skal træne! det giver mening smiley
    Og enig i at det er godt at lære sin hund at kunne. Men jeg vil nok mene det er markant nemmere, når hunden er velstimuleret inden. Men en hund der stresser nemt op og ikke selv kan finde ro, er den del virkelig god træning.

    jeg synes dog stadig ikke helheden i det træningsprogram er godt eller nok.


  • #10   25. aug Det positive synes jeg jo er, at den får sit mad i aktivitetslegetøj fremover.

    HVIS der er tale om en hund, der mere eller mindre "bare har været der" indtil nu, med måske lejlighedsvise gåture i weekenderne og det er det, så vil alt aktivering jo være et stort plus i livskvaliteten.
    Men jeg ville ønske det der "enrichment" var mere beskrevet, for hvis det vitterlig bare er en håndfuld øvelser gentaget tre gange dagligt bliver det jo hurtigt kedeligt.
    Og så håber jeg dælme de har en stor have og at hunden kan lide at bruge den, så der er et eller andet fysisk afløb.

    Jeg kunne forestille mig, hvis det er en fornuftig træner, at det må være svært og frustrerende at lave et program, der faktisk gør en forskel for hunden, som en hidtil helt uengageret ejer faktisk vil følge, også på længere sigt... så er 2 x 15 min gåtur, der faktisk holder ved måske bedre end en daglig "ordentlig" gåtur, som kun bliver til noget de første 14 dage.

    Det lyder for mig til, at de i hvert fald ikke (længere) har børn og hund sammen, så mon ikke træneren har snakket noget management med dem?


  • #11   25. aug Michelle du har ret i at lidt er bedre end intet, det er vi slet ikke uenige om smiley
    Men vi blev spurgt om, hvad vi mente om programmet, og jeg bryder mig ikke om det, som det er formuleret der.
    Men selvfølgelig, hvis alternativet er at hunden bare passer sig selv hele dagen, er det da bedre.


  • #12   25. aug Jeg har også spekuleret på om de 2x15min simpelthen er hvad familien har tid til..

    Men der er mange ting der er meget anderledes. Det er fx helt normalt at man tilbyder hunden drikkelse et par gange i løbet af dagen, istedet for en skål på gulvet, fordi man ikke vil have vand ud over det hele. Der er også mange som ikke har hegn omkring haven og så har invisible fence (aka stødhalsbånd på hunden), eller at den kun er ude imens de har tid til at være ude med den.

    Ud fra billedet der var vedhæftet vil jeg sige at hunden er voksen, måske en 6år-ish.


  • #13   25. aug My Little - absolut ikke ideelt. Jeg tænker blot, at det også må være super svært som træner, at enten måtte sige "det i kan tilbyde er simpelthen ikke godt nok" (hvad jo var at foretrække, men i et land hvor aflivning næsten er en dødssynd, findes der da et godt hjem til en hund, der har bidt et barn?) eller at måtte lave en ikke ideel plan indenfor hvad der nu er realistisk, at familien kan gennemføre.
    - om det er sådan noget der er tilfældet ved jeg selvfølgelig ikke.

    Det der undrer mig mest er nok i virkeligheden, hvis så mange kommenterer, at det bare lyder som en fantastisk plan.


  • #14   25. aug Altså... det er jo et land, hvor hvalpe kastreres rutinemæssigt og størstedelen af hunde bruger deres dag i bur... så øh... man kunne forestille sig at de sidste 10-15 års viden inden for adfærd heller ikke er nået derover.
    De kommer ingen vegne med træning alene - selvom opfyldelse af hundens behov naturligvis er første skridt. Børnene skal samtidig lære hundens grænser at kende.
    Jeg tænker at en riesenschnauzer har noget mere kapow end den der træningsplan arbejder med.


  • #15   25. aug Kedelig og ensidig aktivering. Ud på en lang tur i sporline eller løs og så kan man træne i forbindelse eller efter

  • #16   25. aug det er måske osse en reel mulighed at den "haps" bunder i en understimuleret, underaktiveret og frustreret hund.

  • #17   25. aug Malene - tror du ikke, der vil være noget intro til barn/hund relationen? Der beskrives jo, at nu er de adskilt fea hinanden og at på sigt skal børnene være med til træningen for at være sammen på en bedre måde (her håber heg så, at træneren deltager i det der med at lade børnene være med).

    Når nu tur af en eller anden grund ikke prioriteres, så ville jeg ønske, at man skiftede i hvert fald en af træningsgangene ud med noget leg og fysisk aktivitet i haven...

    A-S - er der slet ikke nogen, der kommenterer på manglen på fysisk udfoldelse? Og i så fald, hvad siger ejeren då?


  • #18   26. aug
    Mange er total fokuseret på ro men glemmer at før man kræver det så skal energien ud, og så behøver man ikke fokusere på ro for så kommer den af sig selv

    Men stress forskrækkelsen når til tider nye højder...


  • #19   26. aug Den har simpelthen lært at elske sin mundkurv smiley En Riesen er jo ikke helt vildt langt fra en Dobermann rent aktivitets og træningsmæssigt. Hvor i skemaet får hunden lov at bruge sig selv rent fysisk i en grad så den kan begynde at bruge hovedet? Det er en stor brugshund; den skal aktieres både fysisk og psykisk for at trives og have det godt. Den skal ud og blæse igennem og bruge sin fysik og sine kræfter ude over at den gerne vil have lov at udfører et stykke meningsfyldt arbejde.
    Godt nok en race, der ikke bruges særlig meget mere, men som jeg kender den så skaber det faktisk lidt småproblemer for folk der prøver at have dem udelukkende som klappekagehunde. Hvorfor fa**** skal folk dog købe den slags hunde når det de kan tilbyde nok passer bedre til en lille selskabshund - ØV ØV ØV smiley


  • #20   26. aug Og ja, i USA er der mange der har hund på en måde som man som dansk hundeejer vil have det temmelig stramt med.

  • #21   26. aug Michelle: jeg gik tilbage til opslaget, samtlige indlæg er positive eller spørger kritisk ind til børnenes opførsel.
    Ud fra svar herom kan jeg se at hunden nok har et ressourceforsvar som et af børnene kom i klemme omkring.
    Ejeren konstaterer her (istedet for ressourceforsvar) at hunden ikke ser børnene som mennesker der skal respekteres og at den får "enrichment from basically making them react." Og det er så derfor at børnene skal træne med hunden. De skal lave meget basic "Watch, touch and name recognition".

    Men altså ikke en eneste som kommenterer på at planen er for uambitiøs.


  • #22   26. aug Jeg læser det som nedgearing af en enormt stresset hund.

    15 min tur +15 aktivering ude på tur.

    20 min træning hjemme + frossen kong


  • #23   26. aug Men selvom hunden evt skal geare ned, skal den jo stadig have afløb for sin energi og have brugt hovedet.

    A-S - så er det selvfølgelig lidt op ad bakke, når samtalen slet ikke får input fra nogen med mere rimeligt aktivitetsniveau at sammenligne med.

    Og hvis dét er ejernes opfattelse af problemet, må man formode at træneren enten har sagt det samme eller ikke korrigeret den... det er da noget trist...


  • #24   27. aug Og de der 50 min decideret træning hver dag er ikke nok eller...?

    Det er da langt Mere end hvad mange familie bamser i vores eget land får..


  • #25   27. aug Det er da ikke 50 min decideret træning???
    Der er så ikke mange der har en riesen som 'familiebamse' i DK. Det er i det hele taget ikke ret mange riesens smiley


  • #26   27. aug Donk - det er 30 min gåtur + 45 min træning (+ 20 min "bliv på din plads træning).

    45 min træning om dagen er da super - hvis det ikke bare er at løbe de tre øvelser der nævnes igennem x mange.

    Men 30 min fysisk aktivitet er dælme ikke meget, og slet ikke for den type hund.


  • #27   27. aug Nu har jeg ikke læst træningsprogrammet igennem, da mit engelske ikke er så godt, men 45 min træning om dagen er da fint efter min mening, vi ved jo ikke om der justeres undervejs i programmet.
    Igen uden at ha læst programmet, kan det så ikke være at den tid der er sat af, er i trænings øjemed og der derudover er ture i haven, ved ikke om der vides størrelse på grunden mm.
    Tror man skal passe på med at dømme ud fra så få oplysninger.

    Det der med stress forskrækkelse, det kan godt være, men reelt, som med meget andet, hvis du ikke selv har stået der skal du måske lige stikke fingeren i jorden.

    Min hund er ikke en tunet brugshunde og hun nærmer sig 10 år, men i ville sikkert korse jer hvis i læste en beskrivelse af hendes dag, men hun trives bedre end nogensinde har meget mere overskud og mindre sensitiv, end da tidligere.



  • #28   27. aug Aaah OK - en nærlæsning afslørede at jeg missed '3x a day' (pokker til forskel fra 15 min). omkring træningen. Men hvad mon der menes med enrichment training? Jeg savner stadig noget fysisk aktivitet i planen. Penny duer ikke til en dagligdag hvor alle dagenen kun indeholder 2x 15 min gåtur. Også selv selvom der er træning i dagligdagen. Hun skal ud og bruge sine kræfter ihvertfald nogle gang om ugen. Man må håbe at han et par gange om ugen tager hunden ud på længere ture - evt cykelture eller løbeture.

  • #29   27. aug Mette - der står (watch, touch and responding to his name). Hvis det nævnte blot er eksempler, og de agter at have noooget mere variation og udfordring end det, så er det jo fint nok.
    Men de nævnte er jo også ret stille aktiviter - undtaget sidstnævnte, som jo potentielt kunne være indkald med afstand og løb).

    Så ja, fysisk aktivitet mangler der altså... uanset om man antistresstræner eller hvad man gør.



Kommentér på:
Hvor meget træning?

Annonce