{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sidde lige på plads
  • #1   2. dec 2015 Det kan du nemt "fikse" med platformstræning.

Lav en platform som passe præcist til hundens størrelse, vend hunden til at være på den, så den forbinder det med noget fedt(gode godbidder) og så er det ellers i gang med at træne plads hvor du står ved siden af platformen. Beløn når han sidder på plads på platformen, kast en godbid væk(gerne knap så god som dem han får når han sidder plads). Når han har spist den godbid du har kastet siger du plads igen osv. Husk ikke at træne for lang tid, hellere flere korte træningspas end en lang.

profilbillede
  • #4   2. dec 2015 Jeg tror jeg vil prøve med platform, så bliver det altså lettere at få ham på den rigtige plads så der kan roses.
    Problemet er jo netop at han er rigtig svær at få på den korrekte plads og får jeg ham aldrig derhen, kan han ikke roses smiley

• #7   2. dec 2015 Det er bla. hvad jeg hidtil har gjort, plus prøvet at føre ham hen på rette plads, han fanger den bare ikke.

Sommetider har vi øvelser hvor han skal blive siddende på plads, men der begynder han også hellere at rykke ind foran mig og sidde.

• #9   2. dec 2015 Kat - han belønnes med venstre hånd

• #13   2. dec 2015 Lis A: Overhovedet ikke, men det er i orden at være tvivler, når man ikke kender til det.

• #14   3. dec 2015 Tror nu at plt form træning er udemærket smiley

Linda L - du skriver i #5 :

"Du kan da bare rette dig ind så hunden kommer til at sidde rigtigt "
    Nej det skal hun jo netop ikke - hun må ikke flytte sig af stedet - så lærer hunden jo ingenting ??

• #15   3. dec 2015 Skift fixpunkt.

Når hunde indlæres at fixpunktet er hf's øjne gåt den ofte for langt fremme og lidt skævt - dette giver skæve grundstillinger.

• #16   3. dec 2015 Den der med at flytte sig efter hunden er nok sådan ca den dårligste ide hvis man vil have en hund, der lærer at det kun kan betale sig at sætte sig det rigtige sted smiley
    Platformen kan være en rigtig god hjælp for nogle; jeg har set det virke effektivt for flere ekvipager. Jeg selv gør det at jeg tænker rigtig meget hvor og hvornår jeg belønner og hvad 'fixpunktet' er som CH snakker om. Og så skal man faktisk også tænke rigtig meget over sin egen kropsholdning og hvilke signaler man sender. Jeg har selv et problem med at 'skubbe' mine hunde ud i en skæv plads med mine skuldre, hvis ikke jeg har supermeget fokus på hvordan min egen krop 'vender' når jeg beder min hund komme ind op plads. Vi har allesammen en tendens til gerne at ville have øjenkontakt med vores hunde, når de er plads, men det giver næsten uværgeligt skæve pladsen. For mig er hunden det rigtige sted når jeg kan mærke den på mit ben. Jeg træner positionen ved brug af vinduer og spejle, så jeg kan se om den sidder/går rigtigt uden at kigge ned på den.

• #17   3. dec 2015 Jeg troede aldrig at Paya ville sidde "rigtigt", da hun også sad stråt, men jeg fandt ud af at det var fordi jeg altid belønnede hende, når jeg tænkte "uuuh tæt på!"
    Men nej, efter det gik op for mig at vi ikke kom videre så valgte jeg kun at belønne når hun sad rigtigt.

Vi starter med gå pænt, og når jeg så stopper sætter hun sig, men sidder hun ikke lige, så går jeg videre og får hende til at sætte sig igen, og sådan fortsatte jeg bare. Og så belønnede jeg ude i venstre side, så hunden automatisk rykker bagenden til højre - hvis det gav mening?

• #18   3. dec 2015 Og her er et billed der ganske nydeligt illustrere det med at øjenkontakt som 'fixpunkt' kan være en ret skidt ide. Umiddelbart ser det jo OK ud, men min hund (min gamle irerhan Carlson, der på billedet var 10 år gammel) var alt for langt fremme og gik lidt skråt ind foran mig. Han var heldigvis en ørn til at bakke ind på plads i opstandsningerne så i praksis sad han stort set aldrig skævt og vi fik stort set altid min. 9,5 for vores Fri ved fod. Meeeen det er nu ikke sådan at jeg helst vil have at det ser ud smiley

profilbillede
  • #19   3. dec 2015 Men hvordan skifter man så f.eks. fixpunkt?

• #20   3. dec 2015 Begynd at belønne for det du ønsker istedet for øjenkontakten og lad være med at belønne for øjenkontakten smiley Man starter lidt forfra, men er hunden allerede trænet at være 'semi-det-rigtige-sted' så fatter de rimeligt hurtigt pointen.
    Min Stormy startede nok så fint med fuldstændig samme position som Carlson på billedet. Jeg fik rykket ham tilbage så han sad med sin skulder ud for mit venstre ben og kiggede op med ca 1 uges ihærdig daglig træning i små doser (klikkertræning). Et tip: Jeg brugte ruderne i et par store vinduer vi har, der næsten går ned til jorden, og havedøren til at se hvornår han var præcis der hvor jeg ville have ham smiley Jeg startede med at at sidde på plads og udvidede lige stå stille til FVF.

• #25   3. dec 2015 Linda, det giver mening med hvalpe og i tidlig indlæring af grundstilling. Det andet er fejlretning og så er det en anden ting.

Når hunden har fået en kommando, indtaget position, så vil det være rigtig dårlig træning at føreren retter sig ind.
    Og i øvrigt også at rette hunden til når først hunden har indtaget positionen.

• #27   3. dec 2015 Den indtager en position på kommandoen - og så er vi ude i fejlretning

• #29   3. dec 2015 Kald det hvad jeg vil? Som om det er uden betydning om man indlærer eller fejlretter.

Skal man bruge din metode når det er gået galt, så giver det kun mening hvis man indlærer ny kommando.

I TS tilfælde skal man finde en måde at sikre sig på at hunden sætter sig korrekt i en flydende bevægelse og belønne for det.
    Det handler om at gøre det muligt for hunden at lykkes og blokere for fejl.

• #30   3. dec 2015 Tilføjelse - det er dog vigtigt at man ikke retter sig ind efter en hund der selv har forsøgt at komme i rette position - uanset om det er indlæring eller fejlretning

• #34   3. dec 2015 Det virker bare virkelig dårligt.
    Man indlærer en helt forkert øvelse.

• #35   3. dec 2015 Hvis du vil træne position, så stil dig ved hunden og beløn for kontakt.
    Vil du træne stillingsskift - som er aktuelt her - så står du stille og lader hunden om hele bevægelsen.

Det andet er dårlig træning.

• #37   3. dec 2015 I lige præcis pladspositionen og fvf er det rigtig vigtigt hvor belønningen bliver givet. Du kan "rette" hunden meget op, ved dens forventning om hvor belønningen kommer fra. Jeg har f.eks. en hund som godt kan blive en anelse kåd i fvf, og komme for langt frem. Derfor belønner jeg hende ofte en smule bagud, så hun får en forventning om, at hvis hun er placeret en anelse længere bagude, så er hun tættere på hvor belønningen kommer.

En god måde at træne en lige plads er også elefantøvelsen. Jeg ved ikke om du kender den, men i alt sin enkelthed, lærer du din hund en fabelagtig bagpartskontrol ved at lære den, at stå med forpoterne på en omvendt balje og svinge rundt med bagdelen. Når hunden kender øvelsen så godt at den svinger hele vejen rundt af sig selv, så kan du stille dig ind med baljen på din venstre side. Din hund vil nu sætte poterne på baljen og svinge måsen ind i en fin plads.
    Med denne øvelse styrker du din hunds bevidshed omkring det at have kontrol over sin bagpart og svinge den ind i en fin lige plads.

Jeg har brugt klikker til at shape adfærden frem.

• #41   3. dec 2015 Jo - når det du træner er stillingsskift, så belønner du hunden for at lave øvelsen delvist færdig. Du laver en ny øvelse, der ser væsentlig anderledes ud.
    Hborfor skulle hunden smække enden korrekt rundt, hvis den bliver belønnet for noget andet?

• #43   3. dec 2015 Er der nogen der tvinger dig til noget andet da?

Det her handler ikke om teori - det er afprøvet og gjort af mange, specielt i indkald, hvor folk forsøger at rette en skævsidning ved at gå et skridt tilbage når hunden har sat sig og belønne.

Det virker ikke, for det er ikke sådan øvelsen ser ud. Man træner noget andet, ganske enkelt.

• #44   4. dec 2015 TS, jeg bor ved Vejle.

Hvis du har tid og lyst i weekenden(f.eks. søndag), siger du bare til. Så giver jeg en kop kaffe og en perfekt grundposition smiley

Jeg har ikke rigtigt planer for denne weekend og har sikkert godt af lidt frisk luft alligevel.

• #46   4. dec 2015 Hvordan skulle hunden kunne vide at det er hunden selv, der skal rette ind, når det er føreren der gør det og derefter belønner for det? Så tror hunden jo at det er sådan øvelsen ser ud.
    Hunden skal jo vide at det er den, der skal rette ind, tilbyde adfærd for at få belønning.
    Hellere starte øvelsen forfra og forsøge at gøre det så nemt så muligt for hunden at udføre øvelsen rigtigt, for at få belønning.

• #47   4. dec 2015 Søren N - Sikke et tilbud, men jeg kan desværre ikke rigtig komme til Vejle. Men tusind tak for tilbuddet smiley

Kommentér på:
Sidde lige på plads

Annonce