1.580 visninger
|
Oprettet:
Sidde lige på plads {{forumTopicSubject}}
Er der en der sidder med et godt råd til hvordan jeg får Tucker til at sidde rigtigt "på plads." Han har det med at sætte sig lidt skråt for mig, så han bedre kan se op på mig i stedet.
Jeg har virkelig svært ved at lure, hvordan jeg lige kan gribe det an?
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.132
Lav en platform som passe præcist til hundens størrelse, vend hunden til at være på den, så den forbinder det med noget fedt(gode godbidder) og så er det ellers i gang med at træne plads hvor du står ved siden af platformen. Beløn når han sidder på plads på platformen, kast en godbid væk(gerne knap så god som dem han får når han sidder plads). Når han har spist den godbid du har kastet siger du plads igen osv. Husk ikke at træne for lang tid, hellere flere korte træningspas end en lang.
aug 2008
Følgere: 1077 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.757
Problemet er jo netop at han er rigtig svær at få på den korrekte plads og får jeg ham aldrig derhen, kan han ikke roses
aug 2008
Sommetider har vi øvelser hvor han skal blive siddende på plads, men der begynder han også hellere at rykke ind foran mig og sidde.
aug 2008
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.132
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 1.780
Linda L - du skriver i #5 :
"Du kan da bare rette dig ind så hunden kommer til at sidde rigtigt "
Nej det skal hun jo netop ikke - hun må ikke flytte sig af stedet - så lærer hunden jo ingenting ??
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Når hunde indlæres at fixpunktet er hf's øjne gåt den ofte for langt fremme og lidt skævt - dette giver skæve grundstillinger.
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.376
Platformen kan være en rigtig god hjælp for nogle; jeg har set det virke effektivt for flere ekvipager. Jeg selv gør det at jeg tænker rigtig meget hvor og hvornår jeg belønner og hvad 'fixpunktet' er som CH snakker om. Og så skal man faktisk også tænke rigtig meget over sin egen kropsholdning og hvilke signaler man sender. Jeg har selv et problem med at 'skubbe' mine hunde ud i en skæv plads med mine skuldre, hvis ikke jeg har supermeget fokus på hvordan min egen krop 'vender' når jeg beder min hund komme ind op plads. Vi har allesammen en tendens til gerne at ville have øjenkontakt med vores hunde, når de er plads, men det giver næsten uværgeligt skæve pladsen. For mig er hunden det rigtige sted når jeg kan mærke den på mit ben. Jeg træner positionen ved brug af vinduer og spejle, så jeg kan se om den sidder/går rigtigt uden at kigge ned på den.
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 3 Emner: 239 Svar: 3.391
Men nej, efter det gik op for mig at vi ikke kom videre så valgte jeg kun at belønne når hun sad rigtigt.
Vi starter med gå pænt, og når jeg så stopper sætter hun sig, men sidder hun ikke lige, så går jeg videre og får hende til at sætte sig igen, og sådan fortsatte jeg bare. Og så belønnede jeg ude i venstre side, så hunden automatisk rykker bagenden til højre - hvis det gav mening?
feb 2013
aug 2008
feb 2013
Min Stormy startede nok så fint med fuldstændig samme position som Carlson på billedet. Jeg fik rykket ham tilbage så han sad med sin skulder ud for mit venstre ben og kiggede op med ca 1 uges ihærdig daglig træning i små doser (klikkertræning). Et tip: Jeg brugte ruderne i et par store vinduer vi har, der næsten går ned til jorden, og havedøren til at se hvornår han var præcis der hvor jeg ville have ham Jeg startede med at at sidde på plads og udvidede lige stå stille til FVF.
aug 2006
Når hunden har fået en kommando, indtaget position, så vil det være rigtig dårlig træning at føreren retter sig ind.
Og i øvrigt også at rette hunden til når først hunden har indtaget positionen.
aug 2006
aug 2006
Skal man bruge din metode når det er gået galt, så giver det kun mening hvis man indlærer ny kommando.
I TS tilfælde skal man finde en måde at sikre sig på at hunden sætter sig korrekt i en flydende bevægelse og belønne for det.
Det handler om at gøre det muligt for hunden at lykkes og blokere for fejl.
aug 2006
aug 2006
Man indlærer en helt forkert øvelse.
aug 2006
Vil du træne stillingsskift - som er aktuelt her - så står du stille og lader hunden om hele bevægelsen.
Det andet er dårlig træning.
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.209
En god måde at træne en lige plads er også elefantøvelsen. Jeg ved ikke om du kender den, men i alt sin enkelthed, lærer du din hund en fabelagtig bagpartskontrol ved at lære den, at stå med forpoterne på en omvendt balje og svinge rundt med bagdelen. Når hunden kender øvelsen så godt at den svinger hele vejen rundt af sig selv, så kan du stille dig ind med baljen på din venstre side. Din hund vil nu sætte poterne på baljen og svinge måsen ind i en fin plads.
Med denne øvelse styrker du din hunds bevidshed omkring det at have kontrol over sin bagpart og svinge den ind i en fin lige plads.
Jeg har brugt klikker til at shape adfærden frem.
aug 2006
Hborfor skulle hunden smække enden korrekt rundt, hvis den bliver belønnet for noget andet?
aug 2006
Det her handler ikke om teori - det er afprøvet og gjort af mange, specielt i indkald, hvor folk forsøger at rette en skævsidning ved at gå et skridt tilbage når hunden har sat sig og belønne.
Det virker ikke, for det er ikke sådan øvelsen ser ud. Man træner noget andet, ganske enkelt.
nov 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 56
Hvis du har tid og lyst i weekenden(f.eks. søndag), siger du bare til. Så giver jeg en kop kaffe og en perfekt grundposition
Jeg har ikke rigtigt planer for denne weekend og har sikkert godt af lidt frisk luft alligevel.
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 919
Hunden skal jo vide at det er den, der skal rette ind, tilbyde adfærd for at få belønning.
Hellere starte øvelsen forfra og forsøge at gøre det så nemt så muligt for hunden at udføre øvelsen rigtigt, for at få belønning.
aug 2008
Sidde lige på plads