Sidde med en apport {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Nu må jeg lige høre en masse gode ideer herfra.
Jeg har et problem med min tæve omkring apport. Hun vil ikke sidde med den foran mig, hvis hun har været ude at hente den. Hun kommer ind til mig og sætter sig med ryggen eller siden til. Hun kan sagtens aflevere stående, så det er ikke slippet der er et problem. Laver vi alm. baglænskædning er der ingen problemer med at få hende til at sidde. (Altså hunden sidder foran mig og jeg giver hende apporten i munden)
Mange ting er prøvet og der hvor jeg er nu, er at hun sidder foran mig og skal samle den op lige foran mine fødder, jeg tror egentlig selv det er løsningen i dette tilfælde, men jeg kunne godt tænke mig at høre andre forslag. Sådan hvis jeg engang skulle støde i problemet igen.
Jeg har været træner i 13 år og har aldrig set en hund være så konsekvent i at vælge at sidde med siden eller ryggen til når den skal aflevere. Heller ikke mine træningskammerater og træner har set en så "stædig" hund før.
Følgende er forsøgt:
- Få hunden til at bære apporten og stoppe op i plads- positionen. Her slipper hun ikke.
- Bytte-lege. Vi bytter med en bedre belønning, hunden sidder ikke, men afleverer altid stående eller siddende med ryggen til mig.
- Når hunden er på vej hjem mod mig, siger jeg "sit" når hun er et par meter fra mig. Det har en vis effekt, men kommer hun for tæt på sidder hun med ryggen til.
- Spring med apport. Hun sidder med ryggen til mig, selvom hun kan lave et perfekt spring med alm. afslutning med front mod mig.
Jeg tror ikke på at hun har en konflikt med mig om at aflevere/slippe da hun alle dage altid har fået ros/belønning for at aflevere. Vi har heller ingen problemer omkring feltsøg, hvor hun afleverer stående, så det er ikke der problemet er. Det er nærmere et forståelsesproblem.
Som I kan læse tror jeg at jeg har løsningen, men jeg vil rigtig gerne have flere ideer. Man kan aldrig få værktøjer nok i kassen.
/Tanja
jul 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 237
He he
God ide, men jeg har allerede sådan en....
Og Solo (hende jeg omtaler i indlægget) vil lige så gerne hente som labben, så det er ikke problemet.
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
Ta apporten og hold den foran dig og sig apport, på denne måde træner du hunden til at sidde foran dig. husk at ros hunden.
Brug kommandeoen slip, når hunden skal slippe apporten.
Du kan også gøre det på en anden måde, med at du brugen en hjælper som holder hunden og du tager apporten går 3-5 m ud og lægger apporten, du forsætter med at gå 3-5 m. og vender dig om så du har front mod hunden.
Nu afgiver du kommandoen apport, og hunden samler apporten op og kommer hen til dig, ( den skal ikke ført hente og vende og så komme tilbage til dig)
Den løber ud samler apporten op og forsætte sit løb hen til dig.
dec 2004
Følger: 40 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 79 Svar: 1.366
prøv evt. at kigge lidt til siden idet hun kommer ind, og evt. læn dig lidt tilbage når hun skal sætte sig, så du giver hende rum til at kunne komme ind................
nogle gange er det godt med andre øjne, optag det - og spørg hundefolk du kender hvad de ser.........
feb 2005
Følger: 43 Følgere: 43 Hunde: 5 Emner: 193 Svar: 3.244
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.187
Lad hende beholde bukken i munden - lok hende tilbage mellem dine ben og leg med hende mens du står ind over hende - bukker dig over hende osv.
Lad hende smyge sig tæt rundt om dig med bukken i munden, tag et ben henover ryggen på hende hvis du kan komme til det. Bøj dig indover hende - men lad være med at forlange sit eller slip indtil hun er glad for at fedte rundt om dig i alle tænkelige retninger og positioner.
Det er, som jeg læser det, og uagtet hvad du selv mener - en eller anden form for konflikt jer to imellem. Hvis hun ellers er så glad for at springe og aflevere som du beskriver det, er der jo opstået en konflikt i selve sit-slip fasen.
(link fjernet)
her kan du se lidt træning af appotering med min egen hund, som har lært det helt i tråd med ovenstående forklaring.
Jeg forlangte INGEN lydighed i den øvelse før han var over 12 mdr .. og det har givet bonus, synes jeg selv.
Held og lykke :o)
jul 2006
Det er jo lige netop IKKE et problem i den situation, der kan hun sagtens sidde med den længe uden at slippe....
Har været hele møllen omkring baglænskædning i mindste detalje igennem med min hanhund, så den proces er jeg godt og grundigt inde i.
Babett: Dit andet forslag er også afprøvet med samme resultat, hun vender siden eller ryggen til.
Marlene>
Hvis jeg sender et eller andet til hende via mit kropssprog forstår jeg bare ikke at hun godt vil komme helt tæt på og aflevere stående?
Men, enig: Video er altid godt at blive klog på.
Martine
Ja, en eller anden form for konflikt måske, men jeg tror nærmere at hun mangler forståelsen for sid-slip
Dejligt med en god dialog!
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.433
Hvordan er hunden ellers i indkald ?
Står eller gør du noget anderledes ved apport end du gør ved indkald ?
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
En tilføjelse til, når du er nået til at have hende siddende foran dig - lad ikke øvelsen slutte med et slip hver gang. Lad hende sidde foran dig og beløn med enten bold (klik, hvis du bruger klikker - beløn) eller med lidt bytteleg, hvor du tager fat i apporten og bevæger den roligt fra side til side mens hunden stadig har fat. Ro igen foran dig, lidt bytteleg igen - klik, beløn med bold eller andet, hunden kan lide...
I mine øjne skal du kun sjældent lave øvelsen færdig - altså plads, kommando, udløb, tage bukken, tilbageløb, ind at sidde, slip, plads...
Jeg ville holde meget fast i baglænskædningen og holde momenterne adskilt. Beløn med klik - bold i forskellige faser af øvelsen... Altid varieret.
Få hunden ind, gå eventuelt ud på siden af den, atter ind foran, ud på siden - skift stilling uden at forlange slip... I et gooodt stykke tid ;o)
aug 2006
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.187
Synes der er for meget lydighed i den metode du foreslår.
Hunden er i min verden tydeligvis i konflikt, og dét det drejer sig om er at skabe en masse tillid, og at lære hunden at det at have en apportbuk i munden nær føreren ikke betyder at den skal aflever - sitte - stå whatever.
Det skal bare være FEDT at være tæt på føreren med bukken i munden.
Hvis det forhold hund - fører imellem ikke er iorden, så fungerer alt det andet heller ikke.
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 73 Svar: 795
jeg valgte først den løsning at jeg startede helt forfra, men uden resultat.
Jeg har nu i rigtig lang tid trænet det på følgende måde:
1. jeg sætter ham af og lægger apporten foran ham
2. jeg går et par meter væk og siger apport til ham
3. i det han har et godt fast greb om apporten løber jeg baglæns, mens jeg roser ham
4. jeg beder ham skiftevis sætte sig og løbe med apporten, mens han har front mod mig.
5. jeg har sluttet hver gang med at sætte ham af, gå helt tæt ind foran ham og derefter byttet med hans yndlingsbold
langsomt, men sikkert er ham kommet tættere og tættere på, når han har sat sig. I 14 dage har jeg trænet i korte intervaller flere gange om dagen. Og nu kan han bare!! Han kommer helt ind og sætter sig foran mig hver gang...
aug 2006
jul 2006
Jeg er lige kommet hjem fra træning, hvor vi arbejdede med det igen. Solo kommer fint ind med apporten, men hvis jeg ikke tager den når hun står, så kommer hun om på siden af mig eller sidder med ryggen til. Hun har ikke noget problem med at komme tæt ind til mig med apporten, hvis bare hun ikke skal sætte sig.
Jeg kan også give hende apporten i munden/hun tager den foran mig, så flytter hun sig ikke.
Jeg kan også give hende den i munden eller hun tager den når hun er "på plads" og så gå om foran hende, der smider hun den heller ikke.
Hun er fin nok til indkald, forstår kommandoen "her" og hun kan også sagtens gå ved siden af mig med apporten i munden og sætte sig i pladspositionen uden at smide den.
Nu er der rigtig mange der efterhånden har set os lave dette og ingen kan se nogen forskel i min kropsholdning om det er indkald eller apport vi laver. Det er også ligegyldigt om jeg vender siden til eller hovedet væk.
Men, jeg bliver ved med at arbejde med hende, det skal nok lykkes, men en gang imellem kunne jeg sørme godt tænke mig at kunne se ind i hundens hjerne. *S*
Sidde med en apport