3.429 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 36 Svar

Hvalpe og kattebakke Hvalpe og kattebakke

Så er hvalpene snart 6 uger og bruger flittigt deres tissebakke. Jeg bruger sådan nogle tisse pads af papir og de er faktisk gode, men er kommet i tanke om at jeg måske skulle lære dem at gå på kattebakke (altså i kattegrus). Jeg har ingen erfaring i kattegrus, men er der andre der har erfaring i det? Jeg gider ikke rigtigt at de får røde fødder. Men har talt med en katte opdrætter der fraråder det der klumper, da hvalpe vel typisk vil forsøge at spise det? Er spændt på at høre Jeres mening og kattegrus til hund ??.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte kommoder mm. 2.293 kr.
  • Sæt 2 mørklægnings-rullegardiner op. Den ene skal forkortes fra 60 til 50 cm. 600 kr.
  • Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • VVS’er til installation af integreret IKEA opvaskemaskine 1.700 kr.
  • Møbelsamling 500 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvalpe og kattebakke
  • #2   13. apr 2015 ja det sker der ikke noget ved. smiley

• #3   13. apr 2015 Øhh ... De skal vel lære at besørge ude?

Kattebakke er vel til katte og ikke hunde? Eller er der noget jeg har misforstået (har både hund og katte og kun kattene bruger KATTEbakken) ...?

Jeg foretrækker klumpende grus til mine KATTE.

Det gør det nemmere at holde bakkerne rene og lugtfri og det sparer på mængden af kattegrus man skal bruge.
    Kattene får ikke røde poter da man selvf. køber kvalitetsgrus hvis man skal bruge det til sine dyr.

Hunden æder dog gerne kattebæerne hvis hun får chancen ...

Hun lærte ikke at æde sit eget og alle andre dyrs lort da hun var lille, men vores egne kattes lort synes hun er megalækkert den klammofile køter.

• #4   13. apr 2015 Ja selvfølgelig skal de lære at tisse ude :D. Men nu er det bare sådan at mine er hårløse og det er altså for koldt til dem at skulle ud uden tøj på når det blæser en hel pilikan og det er svært at nå med så mange inden den lille tisser på gulvet smiley så derfor ser jeg det som et godt supplement smiley . Men det var sådan set heller ikke det jeg spurgte om, mere om andre havde erfaring med det??

• #5   13. apr 2015 Susan Garret (verdens berømt agility maestro) bruger en kattebakke når hun har hvalpe.

Jeg ved nu ikke om det er smart eller ej, har ikke sat mig ind i det smiley

• #6   13. apr 2015 undskyld for ot. men hvad er der med hvalpenes ører?
    Kan desværre ikke hjælpe med dit spørgsmål.

• #9   13. apr 2015 Pia - Hvis du læser så står der i startoplæg at de har sådan en (:

• #10   13. apr 2015 Synes i steder for grus du kunne bruge jord udefra så det ikke er et helt nyt underlag de skal lære at tisse på hvis det endelig var man skulle bruge det .

• #14   13. apr 2015 Ørerne er vel tapet for at de kommer til at sidde korrekt? Eller hvad? smiley

• #15   13. apr 2015 Hårløse hvalpe skal vel også lære at gøre sig rene udenfor? Eller går de på toilettet indenfor efter de er flyttet hjemmefra også?
    Jeg ville klart tage en kvm græs indenfor, hvis mine hvalpe ikke kunne komme udenfor og tisse.

• #16   13. apr 2015 Det er klart de skal lære det også og det kommer også :). Jeg tap'er ørerne så de kommer op og stå ligesom de gør i resten af cc verdenen :). Jeg har nu købt dette og vil lige Google lidt mere inden jeg bruger det B). Jer der siger de skal lære at tisse ude og ikke bruge bakke (selvfølgelig skal de jo det). Men jeg er lidt nysgerrig, får de bare lov at tisse på gulvet resten af gangene? For i er vel ikke ved dem 24/7?

profilbillede
  • #17   13. apr 2015 Er det krystal grus ?

Jeg er meget kendt inden for opdrætter verden (katte) man må ikke bruge klumpende grus til små killinger fordi de spiser det (alt nyt er spændende og udforskes med munden) og det bliver som beton i maven.

Krystal grus bliver klisteret når det bliver suttet på og kan sætte sig fast diverse steder i munden..

Går udfra hvalpe er lige sådan som små..

I maxi zoo kan man få ikke klumpende kattegrus der ikke er rødt.. Mange katteopdrættete bruger havregryn og det fungere super .

• #18   13. apr 2015 Hvis hvalpene ikke kan komme til haven, så lad haven komme ind til hvalpene!
    I stedet for grus osv. så grav nogle tuer af græsplænen. De lærer i denne alder hvad de foretrækker at besørge på - sørg endelig for det er noget de finder ude!
    Også snart vejret er nogenlunde så ud med dem!

• #20   13. apr 2015 Jeg havde en græsbakke inde, netop fordi mine hvalpe blev født i lejlighed på 1. sal. Og jeg ville hellere de lærte at tisse på græs, end på gulv, når de havde uheld. Men det optimale er udenfor! Har du ikke et sted i haven med læ? evt. kunne et udstillingstelt - uden bund være en løsning?

• #21   13. apr 2015 Mine hvalpe kommer ud smiley både på fliser, græs og jord. Jeg har mine i hele huset inkl. Stue og derfor er det rart at de også kan lære at tisse andre steder som i en bakke smiley . Hvad tisser jeres andres på? Bor de ude eller hvad? Ja det er krystal og det virker ikke smiley . Jeg tænker også. at prøve strand sand smiley

• #23   13. apr 2015 Ja det kunne jeg også gøre :). Men tænker heller ikke det lige ligger i haven smiley så er sand nok trods alt bedre smiley

• #26   13. apr 2015 Ida - nu er det også STOR forskel på CC og din race smiley
    Så længe hvalpene var kom ud og så verden osv., ville jeg absolut ikke betænke mig to gange ved at købe hvalp der havde tisset på bakke.
    Det har jeg også gjort, for min hårløse rendte heller ikke nøgen ud og tisset i sneen hos opdrætter smiley

• #27   13. apr 2015 Tror lige man skal stoppe op og se forskellen på de forskellige racer smiley . Jeg ville ALDRIG købe en cc fra nogen der ikke havde boet inde i huset sammen med dem der nu boede der, for den ville ALDRIG blive til hund. Det er en race der let kan blive sky, hvis Ikke den er i hænder og oplever husets lyde osv. Jeg har haft ccer i flere år efter hånden og selv importeret flere til landet og kender rigtig mange der har ccer. Jeg kender desværre også til flere der har købt ccer der er opvokset i en stald og det endte med en aflivning fordi de aldrig kom til at fungere.
    Mine ccer kommer ALDRIG til at bo udendørs og derfor forsøger jeg at finde gode alternativer til at have muligheden for at blive forholdsvis renlig når de er i deres hvalpe gård.

• #28   13. apr 2015 Jeg har en skobakke med aviser stående til mine whipper, både til brug for de voksne og evt. hvalpe.

Den bruges yderst sjældent, men jeg har det fint med, at mine hunde har et sted inde, hvor de ved, at det er legalt at tissse/lave lort, hvis de skulle blive trængende, når ingen er hjemme.

Jeg brugte også et par bakker med aviser, da Ghini havde hvalpe i nov/dec sidste år, de blev brugt flittigt da hvalpene var 4-5 uger, fra 6. uge blev de stort set ikke benyttet og jeg tørrede højst 4-5 tisse søer op fra gulvene dagligt fra 6 hvalpe.
    Alle hvalpekøbere har meldt tilbage, at hvalpene var stort set renlige da de flyttede ind, Cala som vi selv har beholdt, har højst tisset inde 2 gange efter de 8 uger, stort, har hun som sine søskende kun lavet uge fra 6-7 ugers alderen.

Whippet hvalpe kan ikke holde varmen ude ret længe i koldt og fugtigt vejr, så vi havde lavet en hvalpegård i carporten, til brug de dage, hvor vejret var helt håbløst og til nat lufteture.
    Underlaget er granitskærver og ingen hvalpe forsøgte, at æde dem.

De dage, hvor vejret var mildere kom hvalpene i haven i dagtimerne.

Vi var hos hvalpene 24/7, de dage hvor jeg var på arbejde, var enten min mand, mine voksne sønner eller en veninde hos dem, min mand og jeg skiftedes til at natlufte 1-2 gange.

Det lå mig meget på sinde, at hvalpene var renlighedstrænede mere end grundigt, når de flyttede hjemmefra. Nu løb vi så ind i en meget mild vinter, men var den blevet kold og snefyldt, er det en udfordring, at få en kuldskær myndehvalp renlig og endnu sværere, hvis ikke den grundlæggende træning er i orden.

• #29   13. apr 2015 Jeg vil bare sige at jeg ville HJERTENS gerne købe en CCer fra TS/Louise. Jeg følger med på facebook og nøøj jeg er SÅ forelsket smiley Tog dem alle med hjem om jeg kunne smiley

• #30   13. apr 2015 Tak Anya smiley

• #31   13. apr 2015 Jeg er da hjemme hos hvalpene og fik dem ud når de havde spist, sovet og leget, så jo de kan sagtens blive renlige uden brug af kattebakke m.m, men hvis man vil bruge det så ville jeg nok grave en græstørv op og lægge i, så bliver det så naturligt som muligt;)

• #32   13. apr 2015 Jeg har ikke mulighed for at være hjemme hos dem 24/7 til de rejser hjemmefra desværre smiley men Gud hvor ville det være fedt at kunne det smiley

• #33   13. apr 2015 En af de ting jeg synes er væsentlig i forbindelse med renlighedstræning er, at hvalpene får lært at gøre sig rene på mange forskellige typer underlag.

Min Ghini sætter sig konsekvent aldrig i græs, hverken for at tisse eller lave stort. Det undrede mig i lang tid, indtil jeg kom til at tænke på, at hun jo er vokset op dybt inde i en svensk skov, med underlag af klipper, mos, lav og lidt tyttebærris, hun har aldrig set græs, før hun som 9 uger gammel kom til DK og den med vores bløde græstæpper som tisseunderlag har hun aldrig kunnet se fidusen i smiley

• #34   13. apr 2015 Når vejret er nogenlunde har mine som jeg skrev adgang til både fliser, græs og jord, så det skal de nok lære :). Jeg købte min første ccer i marts måned. Hun havde ikke været ude en eneste gang inden jeg hentede hende og det var godt nok en lang tur hjem (5-6 timer) med en 8 ugers hvalp der aldrig havde været ud eller haft snor på smiley . Så den fejl laver vi ikke selv smiley

• #35   13. apr 2015 Der er videnskabelige undersøgelser der viser at hvalpe foretrækker at tisse på det underlag de er blevet præsenteret for deres første 8 leve uger. Jeg kan desværre ikke linke til det. Min hvalp var eks. vant til at tisse i sne da hun var født i december, så jeg havde et problem da jeg fik hende hjem og sneen forsvandt, og idet jeg bor i byen hvor der er mest fortovsfliser, havde jeg et ekstra problem, for det var der heller ikke meget af hvor hun kom fra smiley

Des flere naturlige underlag de tisser på, og jo des færre aviser, trægulve etc de tisser på, des bedre synes jeg smiley

• #36   13. apr 2015 Tænker bare at det er lettere for hvalpekøber hvis de feks lære at tisse på andet end trægulve, tæpper og fliser indendøre smiley

• #37   13. apr 2015 Jeg skrev også "des færre" trægulve, aviser etc smiley
    Kan godt se mine sætninger blev lidt kringlede, man skal have tungen lige i munden når man læser mine kommentarer hihi smiley

• #38   13. apr 2015 Ja så det godt da jeg læste den anden gang smiley . Vi er hvis alle helt enige om at en hvalp helst skal ud. Men det er bare ikke altid en mulighed, specielt når vejret ikke tillader det. Derfor synes jeg også det er vigtigt at gøre andet end bare at lade dem tisse på gulvet smiley . Så måske man bare skal lave forskelligt underlag i tissebakken, så de kan lære det at kende smiley

• #39   13. apr 2015 Jeg vil også sige, gør det så naturligt som muligt, med græs og lign hvis det er muligt.
    Men hvis de bare kommer ud, selvom der jo så også er uheld inde, så er de altså godt klædt på til at blive renlige! smiley Og super nuser er de altså årh!<3

Min Rosa havde aldrig haft halsbånd eller snor på da jeg fik hende, hun havde stortset ikke været udenfor husets fire vægge, da hun var så lille og det var vildt koldt (det var jo vinter) at de var bange for at hun blev syg.
    Hun er 16 uger i morgen, og er simpelthen så god til at gøre sig ren ude, faktisk vil hun helst gøre det ude, men hun er stadig ikke så god til at sige til, men jeg må ærligt indrømme at jeg tror hun kunne være 99% renlig nu, hvis jeg var bedre til at se hendes små tegn.
    Og hun har heller ingen problemer haft med andet. Udover at hun hader at have snor på, men det er fordi hun så ikke kan rende som hun vil smiley
    Havde det været bedre at hun kom ud hele tiden? ja helt sikkert, men havde vi risikeret at hun blev død syg? ja det havde vi.
    Hun var jo så også ekstra udsat, både pga den lille størrelse, men også fordi hun ikke have fået særlig meget råmælk, så hendes vaccinationer var jo så vigtige smiley

• #40   13. apr 2015 Der hvor min kom fra, var der aviser, sådan at hvis uheldet var ude, havde de aviserne. Uheld kan jo ikke altid undgås.
    Da jeg fik min hjem 10 uger, gik renligheden faktisk relativt nemt. Lidt uheld var der, og nogle nok klart fordi jeg er første gangs ejer, og derfor ikke altid var god nok til at læse signalerne i tide. Men ja generelt nemt. Jeg valgte at undgå aviser, til evt uheld, da jeg havde læst mig til at dette kunne forlænge træningen. Og så gjorde jeg det hver morgen når vi havde sovet natten igennem tog jeg ham op, vendte ham på ryggen og ligge, og skyndte mig ned. På den måde kunne jeg nå at få en jakke på, og komme ud med ham uden uheld.
    Jeg må så sige at da han en aften fik lidt dårlig mave, og ikke helt kunne nå at give tegn, var jeg glad for at han havde lært at bruge avis som hvalp. For da vi skulle sove (der havde været ro på maven lidt tid), lagde jeg aviser frem, så HVIS nu uheldet var ude, og det skulle være NU, og han ikke havde tid at vække mig, så kunne han bruge avisen. Og dem fik han altså gjort brug af i løbet af natten. Så ja der var det altså dejlig for os begge. For tror godt han vidste det var okay på avisen, hvor han jo godt ved det ikke er gulvet der skal bruges.

• #41   13. apr 2015 Ja netop og tænker altså det er lige meget om man bruger aviser eller en bakke med noget andet i smiley

• #42   13. apr 2015 Netop. Så længe man få lært dem at det er ude der er rigtigt, er det jo fint at have "backup" til hvis nu der bliver uheld.
    Ved Mambo var det kun i deres kravlegård at aviserne var, mener jeg, så det har egentlig nok mest været for natte at de blev brugt, men ja muligheden var der, og syntes et eller andet sted at det er fint at lære hvalpene at vi tisser ude, men ja bakken/aviser hvad man vælger er der som mulighed når det trykker for meget på. smiley
    Men faktisk en god idé som andre foreslår med at tage noget jord/græs i bakken, eller (knuste) træpiller. Sådan at de lærer andre "strukturer" men samtidig nogle de ikke umiddelbart støder på inde døre.

• #44   14. apr 2015 Jeg tænker lidt - hvis man har muligheden, hvorfor så IKKE lige hive noget græs ind?
    Det er ikke meget mere besværligt end at købe havregryn, og hvis det giver hvalpene bare en lille fordel at de ikke er vænnet til at besørge på andet end "naturting", hvorfor så modarbejde det? smiley

• #45   14. apr 2015 Lige til det med at hive græs ind: lad vær!!! Det er prøver herhjemme og resulterede i græs og mos og jord ud over hele min lejlighed! For græs er altså multisjovt at ruske og rive og gå og "græsse" lidt i. Hvis man har en hund, som sys den slags er sjovt, så vent til den er alene hjemme og ikke liiiige har noget at lave smiley

• #46   14. apr 2015 Vi prøver med strand sand i dag smiley

• #47   14. apr 2015 Hos min opdrætter, bruger hun en bakke med sand og småsten. Hvalpen fandt hurtigt ud af, at det var sådan et underlag, de skulle besørge på. Så hvis ikke de kunne komme ud, så søgte de mod bakken. smiley

Kommentér på:
Hvalpe og kattebakke

Annonce