Stoppe i at gø i bestemte situationer. {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Jeg har brug for lidt gode råd til at få Bodil til at stoppe med at gø i nogle bestemte situationer.
Hun er FB, så gør generelt ikke særlig meget, men jeg kunne godt tænke mig at hun ikke gjorde det i følgende situationer:
- Voldsomme lyde i trappeopgangen/på bagtrappen (hun gør SLET ikke hver gang der går nogle på trappen, men hvis de fx. er mange og taler højt imens, tramper meget i gulvet eller bærer på noget som rasler/dingler, kan hun godt finde på at løbe hen og gø af døren!)
- Når der er hunde, som gør ude på gaden. (Også her er det ikke hver gang, men hvis to hunde fx leger og siger lyde ude foran, rejser hun sig og gør!)
Jeg har ingen intention om, at hun ALDRIG må gø, for hun bor her også og hun skal jo også ha' lov at være her, men jeg vil gerne lære hvordan jeg på en eller anden måde kan få hende til at stoppe, hvis jeg beder hende om det. Altså fx hvis det er om natten/sen aften eller tidlig morgen, hvor naboerne måske ikke synes det er viiildt fedt
Det er tit sket, når nogle af dem i opgangen skal i byen om natten i weekenderne - de laaaarmer i opgangen, på en helt anden måde end hun er vant til og det reagerer hun jo self. på. Jeg kunne så godt tænke mig at jeg kunne 'dysse hende ned' hurtigt og finde et trick til at berolige hende, så hun ved at vi har hørt det, men at det ikke er noget...
Vi har prøvet lidt forskelligt:
- blidt 'nej'
- afledning
- at gå hen til døren med hende og tale stille til hende og sige at det er okay, og at de gerne må være derude.
Der er ikke umiddelbart noget af det som hjælper - og det kunne jo være rart hvis det blev til en kommando, så jeg vi ikke skal stå op om natten for at dysse hende ned, men bare kan bede hende roligt om at gå i seng igen, hvis det sker
Så ja: hvad har I gjort og er der noget i tænker kunne være en god idé at gøre?
jan 2015
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 8
jan 2015
sep 2014
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 20 Svar: 579
Umiddelbart tror jeg ikke lige helt den metode går i spænd med mine idéer om at træne hund. Jeg tænker at det vel er fordi hun er bange eller føler ubehag for den/vandet og jeg ønsker ikke umiddelbart at implementere noget ved brug af frygt/ubehag... men det kan også være jeg overtænker og at det er en fin metode?
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 74 Svar: 2.780
jeg bruger den også på min hanhund, når han vil humpe tæver. tit kan man ikke trænge i gennem når de er i deres lille bobbel.
nov 2008
Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 214 Svar: 1.207
- Ellers er det total negativ træning og dermed ikke en god fair leder i hundens øjne, nogle hunde kan miste tilliden til sin ejer hvis man bruger sådan en metode eller truer med det/ ved at vise hunden den - hvis ikke der også falder en belønning af hver gang den spray er i brug.
Jeg er ikke i mod alle mulige metoder, og at tænke ud af boksen på nogen måde, men det foto viser kun del 1 af øvelsen del 2 er belønning - hver gang.
sep 2014
Jeg synes også det ellers lyder til at være meget negativ træning, hvilket JEG personligt ikke generelt går ind for.
Jeg synes umiddelbart ikke, at hun "kører op" af at blive snakket til, men hun glemmer det heller ikke bare fordi vi lige afleder i to sekunder. Måske skal jeg fortsætte med at aflede og så rose endnu mere og give godbid når/hvis hun stopper. Jeg synes bare det er svært at nå til det første skridt: at få hende til at holde op... men måske er det her vandet skal introduceres? Generelt synes jeg bare det er lidt svært at gøre noget ved hende, som åbenlyst er mega ubehageligt... det er da en tarvelig leder, som gør det... i mine øjne altså... men jeg ved bestemt heller ikke alt
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.919
Derimod har jeg problemer med Linka, når vi går tur ,møder vi så en hund, gør hun helt vild ,og der kan jeg ikke stoppe hende med et nej
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
sep 2014
dec 2012
Følger: 35 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.415
Stopkommandoen kunne man så bruge i de situationer uden at bruge negativ forstærkning...?
sep 2014
Hun er i hvert fald for ung endnu, til at kunne håndtere det. Hun har slet ikke været til at få ned i gear igen, når jeg har forsøgt at få hende til det... for det var faktisk noget af det første jeg researchede mig frem til, at man kunne gøre... glemte bare at skrive det på oppe i tråden, sorry
sep 2014
Men nu hvor hun ikke er en gøende race, skal man sådan være ret.... ja, vild, for at få hende til at gø af en.... og så bliver det meget voldsomt, også med hoppen op, napperi og sådan noget... og det synes jeg jo ikke jeg skal belønne.... eller skal jeg?
dec 2012
dec 2012
sep 2014
Så hvis vi antager, at der er forskel på drift/forventnings-vovet og vogter-vovet:
Hun bruger VIRKELIG sjældent drift/forventnings-vovet, men klart vogter-vovet, når hun gør i disse situationer. Jeg kan også tydeligt høre forskel på den 'slags' vov hun gør, om det er det ene eller det andet
Line - afleder du så lige FØR hun gør, eller når hun har gøet? Bodil plejer, når hun bruger vogter-vovet, lige at bjæffe lidt først, og det må hun i og for sig gerne, for det er ikke højt eller generende for nogen, men hun må ikke gø!
Og så har du nok ret i, at jeg skal være konsekvent hvis det skal lykkedes. Altså at hun bare ALDRIG må gø af døren/lyde uden foran. Men kan jeg godt lære hende, at et bjæf er okay, men at det, når det bliver til gøen, ikke er okay? Det ville være idéelt... for jeg tænker også at hun gør det, fordi hun som Bodil er inde på, gerne vil advare om at der er noget ukendt - og det synes jeg jo et eller andet sted hun skal have lov til. Så skal jeg bare ha' vist hende på en måde, at vi "tager over"....
dec 2012
Jeg vil dog VIRKELIG gerne se dig indlære "gø kommando" hvis det foregår sådan der :P
sep 2014
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.220
sep 2014
Pernille: Jaaa, det lyder simpelthen LIGE som det vi egentlig gerne vil.... hvordan lærer jeg hende at "tak" er, som du beskriver? (hun kan ikke alle de der hente/bringe ting, som jeg kan takke hende for...). Jeg siger det ind i mellem når hun afleverer noget (meeeen, hun er heller ikke skide skarp til at aflevere! Man er vel FB )
dec 2012
Jeg siger ikke jeg ville glo, grine og muligvis grine noget mere hvis jeg så det O:)
Men jeg følger spændt med her... og håber i får løst problemet
dec 2012
sep 2014
dec 2012
Jeg har da tænkt mig mine venner får lov til at "komme og gå" nogle gange per besøg f.eks.
sep 2014
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.220
Hvad med at begynde at lære lidt apportering? Altså bare med simple ting, som bordskånere når i tager ud af bordet, grydelapperne og den slags?
jan 2015
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 7 Svar: 197
Stoppe i at gø i bestemte situationer.