Renlighedstræning - altan? Renlighedstræning - altan?
Fik rigtig mange gode råd på mit indlæg den anden dag, så nu prøver jeg lige igen.
Vi har en lille hvalp på 9 uger og bor på 4. sal.
Det er derfor svært for os at nå ned hurtigt ned med ham hver gang han har tisset.
Jeg synes dog det fungere fint så længe vi har sørget for at komme ned med ham rimelig ofte, selvom det jo ikke bliver hver halve time som det kunne hvis vi havde en have vi nemt kunne komme ud i.
I dag har han tisset når vi er kommet ind? han laver godt nok stort udenfor.
Efter kort tid ude sætter han sig og piber og vil kun gå hjemad og kan hverken få ham til det ene eller andet så synes det er svært at blive ude med ham indtil han tisser.
Er nok klar over at få ham renlig kræver tålmodighed, i sær når vi bor på 4. og ikke har have. Men tror i det vil lykkes eller skal vi gøre noget anderledes? ville jo være dejligt hvis det ikke skal tage flere måneder, har jo læst det kan gøres på en uge under optimale forhold.
Vil en sandkasse på altanen være en ide? så vi hurtigt kan komme ud med ham eller vil det gøre det sværere i længden?
God aften
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.109
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 955 Svar: 18.142
Håber der kommer nogle på banen med erfaring indenfor det du spørger om ... jeg har haft hvalp på 2. sal og ville aldrig bruge muligheden for at hunden kan gøre noget som helst på altanen ... det var ned hver gang, og blive ved en græsplæne til den havde tisset ....
Jeg tror det kan forvirre hunden, og dermed forlænge processen, men det er helt min egen tro ...
apr 2012
Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 144
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 74 Hunde: 3 Emner: 262 Svar: 7.962
Jeg kunne ikke finde på at bruge altanen eller en kattebakke, for så skal man jo bare vænne hunden fra det senere, og så er en kattebakke jo altså til katte
Jeg tror kun der gik 2 ugers tid, før Ozzy selv sagde til, hvis han skulle ud. Og ja så var det altså bare på med skoene og en jakke, og så ned af trapperne. Vi gik selvfølgelig stadig med ham ofte, og ventede ikke bare på at han sagde til
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.953
Desværre har jeg ikke haft held til at overbevise min nuværende hund om at tisse på bakke, ville jeg ønske, jeg kunne. Det er jo noget andet, når man bor i lejlighed, det er ikke ligeså nemt at nå ned med en hvalp, og det der med lige at lukke hunden i haven, når den bliver ældre, eksisterer jo ikke. Hvordan man end vender den, vil en lejlighed-hund få færre muligheder for at tisse end en hund med have (vel at mærke hvis ejer bruger at lade hunden tisse i haven flere gange om dagen.)
mar 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
Dejlgt at høre andre med erfaringer fra lejligheder.. Men har bare rigtig svært ved at læse ham?? Han går jo ofte rundt og snuser uden det er fordi han skal tisse
Tålmodighed er vist vejen - heller ikke fordi jeg overhovedet har mistet den endnu, var bare i tvivl om vi greb det korrekt an.
Vi skælder ham aldrig ud når han gør det inde, men skynder os hurtigst muligt ned med ham... Men hvad gør jeg så når han bare piber og vil ind igen? og han ryster fordi han er bange
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.206
Jeg valgte at tage den hårde vej og startede ud, med at gå ned med dem hver 1/2 til hele time det første stykke tid. Den ene dag talte jeg, at jeg var nede 19 gange på en dag. Jeg gik ned på det samme lille stykke græs hver gang. Dvs ikke noget med at gå tur, det var ned, besørge, op igen. Lige så stille begyndte jeg at sætte rutine i tisseturene og så småt springe en tur over. Så det var fast hver time, så kunne der gå måske 2 1/2 time etc. etc. og som ca. 16 uger var begge mine hunde renlige. Selvfølgelig stadig med en hvalpeblære, så vi var ude ca. hver 3. time. Det er en hård opgave, men det er SÅ FEDT når hvalpen er renlig. Rigtig god arbejdslyst
Jeg ville aldrig bruge hverken altan eller kattebakke. Det er blot at skubbe problemet foran dig.
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.171
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.556
Så snart han er vågnet, skal I ud og så går I ikke ind, før han har tisset. Prøv at gå det samme sted hen hver gang, og helst tæt på hvor I bor, så han kender det godt. Gerne et sted med en busk o.lign., da mange hunde gerne vil søge mod den slags for at tisse.
I behøver sådan set ikke gå nogen steder, bare derud. Så hvis han ikke vil gå, så venter I bare på at han tisser - på et eller andet tidspunkt skal han nok blive så trængende at han tisser. Og så skal han roses. :o) Det kan selvfølgelig godt være lidt problematisk hvis I ikke har tid til at stå udenfor i en time, og vente på at han tisser - men så lang tid tager det som regel ikke. Ofte skal de blot gøre det nogle gange, så fanger de det.
Du skal ikke satse på at gøre ham renlig på en uge - for de fleste tager det et par måneder at blive helt renlige, og hans blære skal jo også lige være stor nok til, at han rent faktisk kan holde sig.
mar 2014
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.109
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.548
Det gjorde vi med vores, også i lejlighed
Og husk at selvom det går fremad, kan det godt gå lidt tilbage igen
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 74 Hunde: 3 Emner: 262 Svar: 7.962
Vores hunde er sjældent alene hjemme, da jeg er hjemmegående. Men vores hunde kan sagtens holde sig i 7-8 timer, hvis vi er på besøg ved familien langt væk osv. Og når hunde som SÅ sjældent er alene hjemme mere end maks 1 time, kan finde ud af det, så kan en hund der skal være alene hjemme dagligt altså også sagtens.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.953
Men det er ikke det tråden handler om. For og imod at bruge hundebakke har været oppe flere gange - nogle er for, nogle imod.
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 2.012
mar 2014
Rikke aka rapanden: betragter mig på ingen måde som doven og går gerne ned med ham mange gange i løbet af dagen. Jeg har ikke haft hund før og ville derfor bare gerne høre erfarne hundejers meninger omkring det. Har ikke et decideret behov for at lære ham at tisse andre steder end ude, men føler ikke han er så vild med at komme ud, ryster og er bange. Så ville bare høre om det kunne være et alternativ til han blev hurtigere renlig på 4. sal... Har ikke tænkt mig han for evigt skulle tisse i en sandkasse, vil meget gerne gå med min hund og han kommer ikke til at være væk i 8-9 timer i løbet af en dag...
mar 2014
Synes det er rart at høre alle jeres forskellige holdninger og meninger om det.. og skønt at folk er forskellige så længe hundene har det godt
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 57 Hunde: 4 Emner: 133 Svar: 6.404
http://www.hundegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/563641-hund_paa_kattebakke
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.986
Hun er nu 6 måneder og når vi er hjemme bruger hun ikke længere bakken overhovedet, men det hænder at hun lægger en tår, når vi ikke er hjemme.
En ekstra bonus, vi har haft besøg af et par hvalpe/unghunde, der ikke har været helt renlige, de har også brugt bakken, for selv om den bliver vasket af og ikke lugter for os mennesker, har de firbenede gæster ikke været i tvivl om, hvad den skulle bruges til
dec 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 1 Emner: 12 Svar: 290
Til at starte med gjorde jeg det at hver gang han tissede sagde jeg "tis så" og så guffer når han var færdig, så han forbandt det med noget godt.
De første dage jeg havde ham, sad han også bare og rystede, og skulle ingen steder, andet ind inde igen (bor også i lejlighed, dog 1. sal).
Efter et par dage begyndte han ar tø op, og være mere tryg ved at være ude.
Hvis hunden tisser lige når du kommer ind, så har du simpelhent ikke været ude længe nok.
Jeg gjorde det at når jeg gik ud, blev jeg ude til han minimum havde tisset. En af gangene tror jeg, jeg var ude 1-1½ time, men han skulle bare ikke ind før han havde besørget.
Som jeg har set det med min, som egentlig hurtigt lod til at fange ideen, er det kun vejen frem, at blive ude til hunden har min. tisset.
Og skulle du fange den i at den skal lige til at sætte sig, så det hurtigt op med den, og med "bunden" i vejret. Så kan du skynde dig ned, og sætte hunden, så den tisser ude.
Hvis du vender ryggen nedad, altså "bunden" i vejret, så tisser de ikke.
Renlighedstræning - altan?