Schæfer træning {{forumTopicSubject}}
Kære Alle
Jeg vil meget gerne høre fra jer med schæfere eller hyrdehunde ;o)
Jeg har en dejlig schæfertæve, Pippi på 4 år, hun er steriliseret.
Jeg har også en skøn goldentæve på 8 år, Rosa.
De to hunde lever sammen i stor harmoni, og der er ikke nogle problemer i deres adfærd.
Rosa er trænet og brugsprøvet og kan alt muligt, jeg har altid nemt kunne fange hende rent træningsmæssigt ;o)
Jeg har altid haft svært ved at motivere Pippi sådan rigtigt.
Altså Pippi kan da både sit, dæk, stå og gå på plads og sådan. Men ganske små ting distrahere hende, og ja, jeg er bare aldrig rigtig fået gennembruddet og sådan ligesom "fundet hinanden".
Jeg kunne godt tænke mig at lære at "lege" med hende for at kunne bruge det som belønning. Det har jeg bare svært ved at få taget på, Pippi virker også til at synes jeg er lidt tam når jeg prøver at lege med hende - hihi.
Vi har gået til hvalpetræning med hende, hvilket gik fint (bortset fra vi ikke rigtig fik lært så meget) Og vi kan træne herhjemme i stuen uden problemer.
Udendørs er det næsten regulært umuligt at få kontakt, det lykkes sommetider bedre end andre gange, Pippi elsker bare at se sig omkring og holde øje med hvad der foregår omkring hende. Og jeg må tilstå at jeg stærkt betvivler, at en træningsplads er stedet, hvor jeg får et gennembrud med hende. Pippi kan nemlig sådan tænde helt vildt op i sær når der er andre hunde at se på ;o) Så er indlæring ikke vildt nemt ;o)
Jeg har engang haft en privattræner til at hjælpe os en enkelt gang, men hun havde vist ikke "speciale" i schæferhunde, så det blev sådan lidt allround med generelle tips og ideer. Og jeg søger råd der passer særligt til min kære Pippi....
Er der nogle herinde der måske var mand for at lære Pippi og jeg at lege, for derigennem at opnå den kontakt vi savner i træningen.
Håber der sidder en dygtig schæfermand eller kvinde derude et sted og har lyst til at gøre os flyvende ;o)
Venlig HIlsen Eva
ps vi bor i Farum og kører gerne et pænt stykke for at få lidt hjælp ;o)
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 11
Du har misforstået hvad jeg skriver.... Der er ikke noget "problem" jeg vil gerne tage i mod hjælp og blive dygtigere ;o)
Det du skriver står i alle hundebøger, det er jo ingen kunst at skrive af efter dem ;o) hihi Tricket er jo at finde måder at få det til at virke i praksis.
God træningslyst
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.473
Forstår ikke at jeg ikke har set dit indlæg, for det er et af mine yndlingsemner!
Jeg har selv kæmpet MEGET med at lære min ene hund at lege, eller hun legede gerne, men jeg kunne ikke bruge det som belønning, så stor hun bare og gloede på mig og sagde "nej tak".
Jeg har prøvet lidt forskelligt og efterhånden har jeg en ganske habil leger herhjemme:
Jeg har valgt noget legetøj som hunden godt kan lide. Jeg har en terrier og hun er glad for skind og trækkeleg, andre hunde kan være mere til bolde, bamser, snøfel-indpakning. ratovertræk, malerruller, din hue eller andet underligt.
Hvis hun selv vælger noget hun gerne vil stjæle, ville jeg vælge det at starte med.
Det valgte legetøj kommer kun på banen når i leget sammen.
Jeg har leget med det med en anden hund, et andet menneske (kastet det frem og tilbage og er "kommet til" at tabe det, så hunden kan stjæle det.
Når jeg har besluttet at vi skal lege, har jeg "tvangsleget", det vil sige har enten haft hende i snor eller indenfor, såhun ikke kan skride og så har jeg ellers bare leget løs til hun engagerer sig i legen. Det vil sige art det eneste spændende der sker er, at vi leger, hunden kan ligesågodt engagere sig i det, for det er den aktivitet der tilbydes.
Når så hunden kan lege når du vil have det, kan man begynde at tilføre forstyrrelser: leg udenfor, vis hunden en godbid imens. Stopper hunden med at lege, forsvinder belønningen, det vil sige, at godbidden forsvinder eller hvis den går for at snuse eller hende andet, henter du hende.
Efterhånden som hunden kan lege med forstyrrelser kan du begynde at lave egentlig belønningsudvikling, hvor legen (eller hvilken belønning det nu handler om) får større og større værdi for hunden, ren manipulation
Du kan også iverveje om det kan være din anden hund der gør at hun ikke tør lege når den er der, sådan er det herhjemme, min gamle hund leget ikke hvis den anden er i nærheden, men er hun ude af syne leger hun firn.
Har engang lavet et laaangt blogindlæg om belønningsudvikling, med en pænt ringe video, men here it comes http://www.klikgodbid.dk/1/post/2012/11/belnninger-og-belnningsudvikling.html
PS jeg har faktisk haft hold på min træningsplads i Farum, der handler om at træne de hunde der ikke er så lette at belønne. Har dog ikke slået det op her i foråret
Schæfer træning