Opmærksomhedssøgende labrador {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Mine forældre fik for halvandet år siden en labrador, som jeg er blevet utrolig glad for. Jeg elsker at træne ham, og være sammen med ham, men måske har det betydet, at han er blevet for opmærksomhedskrævende.
Jeg er en pige på 24 år, som studerer på SDU, og jeg kan derfor læse meget hjemme. Det betyder, at jeg hver morgen kører over til mine forældres hus for at lave lektier, men nok mest fordi jeg synes det er synd hvis Charlie (som hunden hedder) skal være alene hjemme fra halv otte til ved en fire-fem tiden, hvor mine forældre kommer hjem. Charlie har derfor altid været vant til at få en gåtur til frokost. Med tiden er han dog begyndt at skulle bestemme hvornår vi skal gå. Han begynder at pibe og blive "utidig" ved en halv elleve tiden, og nogle gange før. Det er sådan set ligemeget for mig hvad tid jeg går med ham - jeg synes bare ikke, at han skal bestemme det. Det er lidt træls, hvis man sidder og er godt i gang med læsningen, og han så begynder at sidde ved ens side og pibe og forsøge at komme op på ens skød. Jeg ignorerer ham naturligvis, men til sidst må jeg ofte give op.
Er der et godt råd i denne situation? Et vist antal sekunder der skal gå fra han stopper med at pibe, til jeg kan rejse mig og gå med ham, for at han så ikke tror, at det er hans piberi, der gør at jeg rejser mig?
Et andet problem er, at når vi går tur og møder andre hunde, har han det med at lægge sig ned og krybe hen til den anden hund. Så snart vi kommer tæt på den anden hund, hopper han op og er svær at holde. Han kan ikke bare gå forbi en anden hund uden at skulle hen og hilse på, og være MEGET hvalpeagtig, og vil lege.
Jeg har set mange programmer af "det er mig eller hunden", hvor man skulle forsøge at få hundens opmærksomhed med godbidder i starten, og så småt vænne den til at den ikke skulle give den anden hund opmærksomhed. Dette har dog ikke hjulpet.
Desuden trækker han meget, og er generelt meget dominerende, det er stort set kun min far og min kæreste, som han har respekt for, og det er kun min kæreste som kan få ham til at gå ordentligt i snor. Når jeg går med ham, stopper jeg enten når han trækker og går kun videre efter han har kigget på mig, og ellers vender jeg rundt så han ikke kommer derhen hvor han ønsker.
Det er dog virkelig tidskrævende og jeg har ikke haft succes med det endnu, men måske er det fordi jeg ikke er konsekvent nok, og at min far ikke bruger samme teknik når han lufter Charlie morgen og aften.
På forhånd tak for hjælpen
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 65 Svar: 455
Jeg tror han har fundet ud af, at han har trænet dig godt
Prøv om du kan bryde mønstret omkring gåturen til middag, gå evt. nogle gange, før han selv beder om at komme ud, riv ham ud af hans vane og lad være at give efter for ham. Det er MEGET hårdt at skulle stå for piveri og bedende øjne, men det er i sidste ende dig selv der giver efter overfor ham, og hvis der er noget en hund er, så er det yderst tålmodig og vedholdene. Du skal så bare være det en lille smule mere end ham.
Hvis han begynder og pibe og vil ud, beder du ham om at gå hen og lægge sig, sig NEJ og giv ham komandoen til at lægge sig på sit fristed (evt. kurv).
Når han så har ligget nogle minutter / eller hvor længe du synes, kan sagtens være meget længere, hvis ikke han er trængende, så går du tur med ham. Det gælder blot om at det er når DU synes i skal afsted.
Mht. gåturen og andre hunde, prøv at aflede hans opmærksomhed med godbidder, vis ham du har den men giv ham den ikke, før hånden op under hagen og forlang han kigger på dig indtil du giver ham den. Mister han øjenkontakten med dig, lokker du ham igen til at kigge, ved at føre hånden ned foran hans næse og tilbage til hagen. Husk ind i mellem at give ham en godbid for at holde øjenkontakten. I starten skal du bruge rigtig mange guffer, men det bliver med tiden mindre og mindre.
Denne øvelse lærer du ham også at gå pænt med på andre tidspunkter. Når du så giver ham fri, skal han selvfølgelig ikke holde øjenkontakten.
Enhver gåtur kan med stor succes startes med denne øjenkontakt øvelse.
dec 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 8
jul 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 34 Svar: 289
dec 2013
Lige et andet spørgsmål. Hvor lang tid er det rimeligt at en labrador på halvandet år er alene hjemme? For jeg tænker egentlig så småt at vende ham til, at der ikke altid er nogen hjemme. Han har intet problem i at være alene hjemme, men tænker at det måske alligevel er godt at han ikke altid forventer at jeg er der.
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
står GERNE og kigger på den anden hund, men det kræver 4 ben på jorden og en løs line. dvs i starten afstand, og senere tættere på, alt efter hvor hurtigt hunden fanger pointen.
han skal også lære at hilse roligere; min hund ville flå ham halvt, hvis han blev trumlet af så voksen en hund; ikke mange hunde accepterer en for vild hilsesituation med en fremmed hund, så ro på - løs line, og bliver hundden for ivrig, træder du et skridt tilbage (eller 8, bare bak).
hunden gør kort og godt hvad der kan betale sig, den har ikke lært andet - og den adfærd den selv opfinder gør, at den bliver begrænset... hvilket resulterer i, at den lige giver den en tand mere, det har den for vane, at virker
Lær den at omgås andre hunde, at værre høflig og rolig i hilsesituationer med fremmede hunde, og at passere de hunde i IKKE skal hilse på
dec 2013
Men når vi kommer dertil hvor han skal lære at gå pænt forbi en anden hund, og han så alligevel vil trække hen mod den anden, så vil jeg forsøge at bakke, men det kræver så at den anden hund står stille, ellers kommer den jo alligevel hele tiden imod os. Så det kræver næsten at jeg finder en "træningshund" som jeg kan bruge til at træne min hund med.
jun 2005
dec 2013
Vil det sige, at så snart jeg ser en anden hund skal jeg vende om og gå en anden vej? -Problemet opstår bare hvis Charlie ser den anden hund før mig, så er han ikke til at rokke med. Alternativt skal jeg bare lade ham ligge til den anden hund har passeret, men dette løser jo ikke noget på længere sigt, og han vil heller ikke kunne blive liggende når den anden hund går forbi.
jun 2005
Jeg opsøger aktivt "faldgruppen", her andre hunde - og så indlærer jeg et nyt reaktionsmønster for hunden, med den enkelte regel: følg din fører, hold linen løs. har ikke oplevet en hund, der ikke reagerede på træningen
dec 2013
Men jeg vil forsøge med de råd jeg har fået, mange tak
dec 2013
Vi har skam været til hundetræning, først ved DCH, og efter 8 uger forsøgte vi hos en privat træner, som primært træner jagthunde. Denne metode virker dog ikke for mig, da det kræver at man har hunden i retriever-line og "kvæler" hver gang han trækker. Dels er jeg ikke stærk nok til at gå med ham på denne måde og dels synes jeg ikke hunden får nok ud af sin gåtur, da den ikke kan snuse på samme måde.
Så jeg tror ikke vi har overskud til at prøve flere hold, det må blive en privat træner som kommer hjem og hjælper, hvis de råd jeg har fået ikke hjælper.
jun 2005
Kommunikation er vejen frem, det er grundholdningen i min træning
mar 2008
Det gælder så i 2. omgang om ikke at nå dertil hvor du har den uheldige situation, uanset om det gælder om at han smider sig, trækker i snoren eller andet
Det kan lykkes, med træning træning træning
Mht. at være alene hjemme, så væn ham til det lidt hen ad vejen, enten ved at komme senere eller ved at gå tidligere, han burde sagtens kunne være alene i den tid dine forældre er væk. Giv ham evt. et ben, eller et aktivitets legettøj som eks. Kong med noget frosset leverpostej med foder i, eller andet han gerne vl have. Det er super til at trætte dem, og en dejlig beskæftigelse for ham.
God fornøjelse
dec 2013
Jeg må igang med at lave noge gode bidder til ham, og så bruge lidt ekstra tid på gåturen og forhindre problemerne i at opstå før det sker.
Mht. at være alene hjemme, så tænker jeg at han selvfølgelig godt kan holde sig i den tid mine forældre er væk (selvom han både laver det ene og andet mens vi går tur, hvilket vil sige, at det skal han jo så holde inde), men er det rimeligt at lade ham være i 8-9 timer? Det tænker jeg er synd for selv den mest dovne hund. Men han skal helt sikkert have noget mere aktivitetslegetøj i julegave
Hvor er det rart at man så hurtigt kan få svar og hjælp herinde fra en masse søde hundemennesker
dec 2013
Jeg ved at mange har gode erfaringer med retriever linen, men Charlie er simpelthen så stor og tung og trækker så meget, at det virkelig er anstrengende for personen der går med ham. Og ligeså snart vi stopper med at bruge den, er vi tilbage i den gamle rytme. Så jeg vil hellere lære ham at gå ordentligt i hans normale snor.
mar 2008
Vi har selv lavet godbidder som ingen hund endnu har kunnet stå for, det lugter lidt af mad i hele huset, men hundene elsker det.
Okse hjerte og Okse/kalve lever, skåret i små stykker ca. 1,5 x 1,5 cm. tørret i ovnen på en bageplade i ved laveste temp. ca 40 grader, i 12-20 timer (vurder hvornår de er tørre)
ALLE hunde vi har mødt vil gøre hvad de kan for dem
Om man synes det er synd at de skal være alene hjemme er en vurderings sag, er hunden ikke ked af det og bare sover synes jeg egentlig det er ok, og når det er nødvendigt er det jo bare sådan.
Han burde nok kunne holde sig, med mindre han får for meget/forkert foder. Noget foder indeholder mere affaldsstoffer end andet, og det giver naturligvis også mere ud den anden vej. Det kan man jo så vurdere hvad man synes er for meget Men som tommelfinger regel, bør han kun komme af med noget stort 2 gange i døgnet, ifbm. at han har spist. Selvfølgelig kan han være luftet så kort tid efter at han har spist, at der skal noget ud senere, men igen, det er en vurdering. Og fungerer han fint på sit foder, så er det for ham det rigtige.
Jeg kan anbefale dig at købe eks. Kong, det er god tidsfordriv, ellers se eks. på www.adogdream,dk der er meget godt at kigge på
Opmærksomhedssøgende labrador