Tilbudt adfærd {{forumTopicSubject}}
Ja, min Cooper-bandit som nu er et halvt år gammel, er jo min første "rigtige" klikker-hund. Jeg startede godt nok shaping med hans mor, da jeg overtog hende som voksen, men det er unægteligt anderledes med en hvalpe man har fra starten. Og det giver altså nogle sjove oplevelser!
I dag var jeg lige forbi dyrlægen med ham for at sige hej og få ham vejet og han var som altid vældig glad for at være der og undersøgte det hele. Efter han var blevet vejet og nusset, stod vi om snakkede lidt og han begyndte så at tilbyde adfærd (og jeg afbrød ham ikke) - først sit, så dæk, hmmm, op igen, så pote, stå, plads, dæk igen og så VOV. Intet af det virkede. Jeg kunne se han tænkte så det knagede... Og så pludselig sprang han op og løb over og stillede sig på vægten igen. Det gav selvfølgelig en belønning.
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.931
Den lille prøver et par ting fra det kendte repertoire, hvis det ikke giver pote gider hun sgu ikke spilde sin tid på det pjat :lol: hun er ikke den fødte shapinghund
jul 2011
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 793
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 283 Svar: 8.326
Hvad er shaping?
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.403
nov 2012
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.403
jun 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 3 Emner: 21 Svar: 500
My only, shaping er en træningsmetode, hvor at du ikke skal vise eller presse hunden til at gøre noget, men nærmest giver små hints, så den selv må finde ud af hvad den skal gøre. Du deler altså en længere øvelse op i små bidder. Fx har jeg lært Malik en øvelse der hedder "cirkle" så han cirkler rundt om mig i højre retning. I starten viste jeg ikke hvad han skulle gøre, eller lokkede ham med en godbid i den rigtige retning, jeg stod der bare, og hvis han så rykkede sig bare en milimeter mod højre, klikkede og guffede jeg. I starten er det altid et tilfælde men efterhånden forstår hunden hvad der foregår, og snart kunne han gå en hel runde omkring mig
Det gode ved shaping er at hunden tænker selv og fatter hvad der foregår meget hurtigere, kan klart anbefales!
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.188
Hvis min hund sittede, dækkede, stod, bakkede, drejede rundt osv osv osv .. blot fordi den var hos dyrlægen, ville jeg personligt mene, at jeg havde et problem.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.612
På den anden side tænker jeg hvor er stop knappen så hunden ikke er i en konstant tilstand af at hitte på for at få belønning .....
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.571
Selvom jeg gerne vil have en hund, der under træning selv tilbyder adfærd og er koncentreret om træningen, så vil jeg ikke have en hund, der tilbyder adfærd i ét væk, uanset hvor vi er. Det er simpelthen for belastende og stressende for os begge to, at hunden ikke er i ro. Den skal kun gøre det når vi træner, ikke alle andre steder. :o)
jul 2011
Vi bruger signalet "slut" og det fungerer helt fint.
nov 2012
Tror lucky ville fat hat af det og bare tænke yeah godbid.. for det gør han i forvejen. jo han kan godt selv sætte sig osv når jeg kommer med en godbid, men han tænker ikke længere end at han vil have den godbid jeg har i hånden
men det gør mig ikke noget, han er en bestemt lille herre, men han gør for det meste som jeg siger, og han skal bare være min bedste ven, så er jeg ligeglad med om han sætter sig uden jeg ber ham om det
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.188
Og havde du ikke det, men en hund der konstant tilbød og tilbød - så havde du et problem, som du naturligvis selv har regnet ud, da du indlærte "stop"
jul 2011
jul 2011
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.376
Når mine kommer til dyrlægen så er det første de gør så også at styre direkte hen til vægten - det kan nemlig godt betale sig. De kan næsten heller ikke vente med at komme op på bordet inde i konsultationen - det kan nemlig også godt betale sig Dyrlægen må rode og rave og pille alt det hun lyster - det betaler sig nemlig også. Jeg for altid ros for at mine hunde er SÅ nemme at håndtere at fx kan tage blodprøver og rense tænder på dem uden at bedøve dem. Det har de altså lært ved at vi har kommet forbi klinikken ofte og hilst på på samme måde som Trine M. Og den med vægten har de lært på samme måde som Cooper
Tilbudt adfærd