648 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 38 Svar

renlighedstræning og gode råd? :) renlighedstræning og gode råd? :)

Hej HG smiley

ja, vi fik vores bette hvalp i lørdags, og hun er en dejlig lille en. men hvor er hun træls mht. renlighed!

de første 2 dage gik det egentlig fint, og hun havde kun uheld om natten (hun piber ikke eller noget når hun skal - så alarmen må vist sættes)

men nu, der skider og tisser hun konstant herinde! hun vil gerne tisse udenfor og hun får masser af ros når hun gør det, hun har kun skidt 2-3 gange udenfor, ellers gør hun det inde smiley

om natten vil hun bare ikke gå udenfor? Kan hunde være mørkerad? smiley

nå, men hun har ikke været så god til at spise, højest sansynligt pga. flytningen fra opdrætter osv, hvilket også er helt fair selvfølgelig, men vi har så ladet den lille portion stå til hende, indtil hun har spist op - så det kan sagtens stå der en halv dag. Nu er hun så endelig begyndt at spise næsten op, der ligger ca. 1/3 tilbage i skålen - skal vi bare fortsætte med at hun har det fremme indtil næste fodringstid? Ellers skal vi fjerne foderet efter 30 min og så først tilbyde hende igen senere?
Ved ikke hvad der er bedst.

Det skal lige siges mht. renligheden, at hun ikke altid søger væk osv. lige pludselig så sætter hun sig bare, og så skynder vi os self. ud med hende.

nogle gode råd til at få hende renlig(ere)? smiley Ved godt hun kun er lille bitte og vi tørrer jo også bare op efter hende, men hvor ville det være rart hvis man hurtigt kunne lære hende at enten pive, eller gå til døren når hun skulle på toilet smiley

Hun er vores første hund, så vi skal også lige lære det smiley Har godt nok læst på en masse, men det er rart nok at høre andres erfaringer smiley

på forhånd tak smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• drilling 12 holes near ceiling 1.100 kr.
  • Sætte tre rullegardiner op 550 kr.
  • VVS skift af armatur på lille kbh badeværelsw 735 kr.
  • Beskæring af træ 2.699 kr.
  • Hjælp til at skrue gynger fast i træstativ skruer skal medbringes 300 kr.
  • Flytte min seng og samle et skab sammen. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  renlighedstræning og gode råd? :)
  • #1   18. sep 2013 Gå ud med hunden når den har spist, sovet eller leget, minimum hver 2 time i dagtimerne, sørg for at have den tæt på dig så du kan reagere straks den vågner eller når den søger lidt rundt efter den har leget, husk at rose ude og ignorer inde.
    Om natten kan du med fordel bruge en transportkasse som nattekurv, placer den ved iden af din seng så vil du formodentlig blive vægget når hvalpen skal ud

• #2   18. sep 2013 Husk at vaske af i Rodalon, så gulvet ikke lugter af toilet.
    Og så må I ud med hende noget oftere.
    Mht maden så ved jeg, at de fleste anbefaler, at man tager det væk. Jeg fodrer, når skålen er tom, og så styrer han det helt selv.
    Husk forøvrigt at potionstørrelserne er vejledende. Det er ikke sikkert, at jeres lille har brug for så meget mad

• #4   18. sep 2013 vi vasker af i rhodalon både ved stort og småt smiley vi er ude ca. hver 1½ time med hende eller så snart vi kan se optakt til noget. hun havde et par uheld i morges, men har ellers været dygtig her de sidste 3 timer.

ved at portionsstr. er vejledene - hun står til at skulle have knap 300 g, men spiser maks 150g om dagen pt - der er så godbider udover, så de fylder jo nok også noget smiley

hun har dog lidt svært ved at lave stort, lige som om hun har lidt hård mave - kan det være fordi vi er ved at stille og roligt skifte fra opdrætter foder til det vi selv vil bruge? (Fra Arion til Kingsmoor pure) smiley

Julie og pia: Ja vi lader nemlig også bare maden stå, og så fylder jeg den med et bæger der kan være 100g foder i, morgen og aften. smiley

• #5   18. sep 2013 ang. om natten: Vi har dørene til at stå åbent til næsten hele huset (som godt nok ikke er så stort) da vi ikke er sikre på om vi bør lukke døren til soveværelset, eller om hun bare lige skal have adgang til køkkenet også, hvor mad og vand står?

hvad har i gjort? Hun siger nemlig ikke noget om natten og går ud i køkkenet eller stuen og sætter sig - der er heldigvis glat gulv, hvor der er gulvtæppe i soveværelset.

• #6   18. sep 2013 Jeg har hvalpe i en kasse ved siden af min seng, hvalpen skal lære at om natten sover vi, vi går ikke rundt og vi spiser da slet ikke;) desuden kan jeg høre hvis hvalpen bliver urolig og skal ud;)

• #7   18. sep 2013 Der er ingen grund til at hunden har adgang til vand og mad om natten.

Giv hende mad 3 gange dagligt, hvis hun ikke har spist indenfor 15 minutter, fjerner du maden. Det kan give en mere ens rytme mht. tis og prut.

Hvor ofte tager i hende udenfor ?

• #8   18. sep 2013 Og ja, lad kun hunden være i det ene værelse

• #9   18. sep 2013 Bella: Som skrevet så ca. hver 1½ time kommer hun ud, og hvis vi kan se der er optakt til noget smiley

nå, men vi vil prøve at lukke i aften så, og stille maden væk og se om det kan hjælpe lidt på rytmen smiley

hun har en kasse ved siden af sengen som hun er i når vi går i seng, men vi kan så høre at hun tøffer rundt nogle gange, og når jeg hører det så tager vi hende ud (eller forsøger på det, men hun er ikke meget for det. vi må prøve med noget mere lys)

• #10   18. sep 2013 Ok, læste nu hvor ofte i har hende ude.

Tålmodighed tålmodighed tålmodighed. Det er meget forskelligt hvor hurtigt hunde lærer at være renlige og det er meget få der lærer på 1 uge !

Derudover har jeg erfaret at hvis hvalpene har haft det beskidt der hvor de har opholdt sig, at der ikke bliver ryddet op efter dem, så er det svære at få dem renlige.

• #11   18. sep 2013 tænker du på hos opdrætter eller her hos os? smiley

og ved godt at det svært på bare en lille uge, det var også mere mht. hvorfor hun er begyndt at gøre det oftere inde end lige da hun kom, da det undrer os, når vi stadig tager hende ud smiley

ved opdrætter blev der altid tørret op når nogle af hvalpene havde lavet, men der blev ikke vasket over med rhodalon hver gang, så det kan da godt være det har lugtet for hundene.

• #12   18. sep 2013 Hvalpen skal have adgang til vand hele døgnet

• #13   18. sep 2013 okay, men det vel bare at sætte en skål vand ind i soveværelset også så smiley

dog skal hun også lige have en kæmpe ros fordi i foregårs da manden kom hjem fra arb. og hun havde været alene i noget tid første gang, der havde hun holdt sig fra jeg var taget afsted og til han kom hjem. DET var flot! tror hun nok havde sovet det meste af tiden smiley

• #14   18. sep 2013 Jeg mener hos opdrætter smiley

Husker i at rose hunden når den gør den ude ?

Og flytter hunden udenfor når den lægger an til at gøre det inde ?

• #15   18. sep 2013 Ikke enig Julie P
    Hvalpen behøver ikke vand, når den skal sove.

• #16   18. sep 2013 Bella: Du kan for pokker ikke bestemme, om en hund bliver tørstig i løbet af natten. I min verden skal alle dyr have adgang til frisk vand altid. Ikke kun når det passer ejeren, at den skal drikke

• #17   18. sep 2013 Det er lidt pudsigt, det med vand. Jeg har altid haft mine hunde i soveværelset om natten uden adgang til vand - vi skal sove! Nu har jeg jo så fået lille hvalp, og da jeg har soveværelse ovenpå, så har jeg valgt at sove i stuen i den første periode. Til min store overraskelse tømmer Luna næsten en skål vand om natten..

• #18   18. sep 2013 Jeg ved, at min drikker min. to gange hver nat og har altid gjort det.
    Han spiser, når vi går i seng. Så går der et kvarter, så står han op og drikker, og ca. 4 timer senere drikker han igen.

Jeg bliver sgu også tit tørstig om natten og står op og tager et glas vand. Det vil jeg ikke nægte min hund at kunne gøre

• #19   18. sep 2013 Du skal tænke på at hun er lige som et spædbarn...Der forventer du ikke at barnet er renligt vel...Der går en nerveforbindelse far blærevæggen til hjernen, med besked om nu er blære fyldt og nu skal der tisses, og fra den besked kommer ind til hvalpen tisser, ja der går der et sekund lige ptt...Hun skal ved jeres hjælp forstå at det ikke skal være lige nu men først om nogen sekunder inden hun tisser..Og alt efter hvor dygtige I er til at få hende ud til tiden med gevinds jo hurtigere kommer funktionen til at virke....Og så hver gang hun tisser så sig et bestemt ord, for så lære hun efter hånden at tisse på kommando...En rigtig godt ting når vejret er barsk smiley
    Hvis hendes opdrætter intet har gjort for at starte en renlighed, så kan der gå flere uger eller måneder, hvis hun er alene hjemme og der for ikke kan blive trænet mens I er væk..
    Og så lige den med mad og vand...Sidste måltid kl. 18 og vandet væk kl. 21...

• #20   18. sep 2013 snow: Tak for en god beskrivelse smiley
    og du har helt ret.

ja, vi roser rigtig meget når hun er ude, men først når hun har tisset eller er næsten færdig, for ellers går hun helt i selvsving fordi hun bliver ivrig eller sådan noget, og så kan hun ikke tisse fordi halen kører for meeget smiley

opdrætter satte hundene udenfor når de skulle til det, eller var igang, hvis de kunne nå det. og vi sætter hende også ud, uanset om hun er igang eller skal til det først. og ignorer det hvis hun når det herinde, og går så udenfor.

når vi skal ud med hende så siger vi med lys stemme "Ud og tis'" og så kalder vi hende ud eller gå ud med hende, og det reagerer hun faktisk okay godt på, bare ikke om natten smiley

• #21   18. sep 2013 Mht. til mad, så kan det at hun har foder stående hele tiden gøre, at hun ikke får en ordentlig tisse/skide rytme...

Bine skal af med noget ca. 8-10 timer efter hun har spist, så det passer med at hun bliver luftet kl. ca. 6 om morgenen og morgen mad kl. 7. Luftet ved 16-tiden og mad kl. 10 igen om aftenen. Sådan er hendes fordøjelsessystem indbygget...

Derfor er der også mange (ikke alle) af de hunde som har mad stående hele dagen, og går og små-spiser løbende, som ikke er renlige... De skal jo forståeligt nok af med "antal" afføring passende til antal måltider de spiser.

• #22   18. sep 2013 Hvis hvalpen er tørstig skal den have vand;) også efter kl 21!

• #23   18. sep 2013 vand bliver ikke fjernet! smiley men vi har fjernet foderet, hvilket hun ikke er helt tilfreds med, hun har været ude og kigge nogle gange - men hun må vel være sulten nok i morgen tidlig, til at kunne spise ordenligt smiley

vil lige prøve at forklare en episode fra idag mht. renligheden.

Kæresten var ude med hende i ca. 15 min hvor de rendte lidt på græsset og hvis han bare stod stille, så lagde hun sig. Da de så kom ind, gik der ikke 5 min, så lagde hun en kage og tissede under bordet. åh suk, det er hårdt at være hundeejer for første gang smiley hehe

• #24   18. sep 2013 I skal blive ude indtil hunden har renset sig, om det så er 1 time

• #25   18. sep 2013 Hun skal nok lærer det med maden smiley

• #26   18. sep 2013 Bella: også når hun bare lægger sig uden at ville noget som helst? o.O

• #27   18. sep 2013 Ja, for hun skal jo åbenbart, siden hun gør det indenfor så hurtigt efter.
    Går i bare i haven med hende, eller går i rigtig tur ?

• #28   19. sep 2013 vi gør begge dele. men det kun i haven at hun sætter sig. Der er vist for meget nyt ude på de små ture indtil videre

• #29   19. sep 2013 Jeg gør altid det at jeg går stille og roligt rundt, står ikke bare stille for så kan man komme ud for at hvalpen sætter eller lægger sig smiley tålmodighed skal der til, bliv ude til der er gevinst smiley

• #30   19. sep 2013 Jeg synes ikke du skal fjerne vand.

Da jeg fik Cocio hjem, startede jeg med at lufte hende, når hun har spist, drukket, leget, sovet, siddet oppe ved os/mig et stykke tid osv.

Hun skulle sove på mit værelse, der smed jeg en avis foran døren, som hun tissede på om natten, det gjorde hun nok 3 gange da hun altid har været god til at vække mig, men jeg har slet ikke været oppe mange gange om natten det kan vist tælles på 2 hænder de gange hun har haft behov for det.

Hun har været vant til at få mad morgen og aften, når vi står op og når vi går i seng. (og selvfølgelig nogle dage godbidder der imellem) Men hun har aldrig haft stor appetit.
    Men hun har brug for vand døgnet rundt, hendes vandskål er næsten tom hver morgen, og hun står sommetider op 2-3 gange for at drikke, og sikke en klagesang hun kan komme med hvis der ikke er vand smiley

Hvis maven bliver ustabil - hård/blød så brug lidt A38.

• #31   19. sep 2013 gå lidt rundt når hun skal tisse udenfor, gå gerne gennem blade eller lidt højt græs, det giver hende mere lyst til at tisse.

• #32   19. sep 2013 Der kan gå lang tid før en hund er renlig, og når det er så lille en hvalp kan du ikke forvente noget endnu.
    Tålmodighed, tålmodighed, tålmodighed.
    Held og lykke med jeres lille guldklump smiley

• #33   19. sep 2013 hehe Tak for en masse gode råd smiley vi forsøgte os med lukket dør og jeg hørte hende og vi var ude 2 gange i løbet af natten. og INGEN uheld indenfor smiley hun havde et uheld i morges, men havde holdt sig i al den tid vi havde været på arbejde og skulle virkelig tisse da manden kom hjem og luftede hende. Da jeg kom hjem peb hun pludselig underligt så gik ud med hende med det samme og så satte hun sig og lavede med det samme smiley så hun har bare været super duper dygtig idag! Og det fungerer med maden og hun spiser egentlig bedre sådan end Før smiley er spændt på hvordan de næste dage bliver med den nye rytme smiley tak hg:-)

• #34   19. sep 2013 Sådan! I er på rette vej smiley

• #35   20. sep 2013 ja, tak bente smiley ingen uheld igen i nat, men dog en lille tissetår på gulvet i morges - kæresten troede han kunne nå på toilet først - han tog fejl smiley

• #36   20. sep 2013 He he - ja, det skal gå hurtigt, om morgenen smiley Rigtig flot med en nat uden uheld smiley

• #37   20. sep 2013 Hvalpen skal ud først, så må vi andre holde os så længe.

• #38   20. sep 2013 Snow - ja, sådan er det smiley

• #39   20. sep 2013 Jeps..Og Jeg kan ikke holde mig, så hvalpen uden først og så mig på wc..Så ud til hvalpen for at se om den har tisset mm. og det har den som regel.

Kommentér på:
renlighedstræning og gode råd? :)

Annonce