{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.220 visninger | Oprettet:

Hund der bliver utålmodig/forvirret under træning. {{forumTopicSubject}}

Hejsa!

Vi har et "problem" med vores store Huslamute (husky, lab og malamute blanding). Han er lige over et år smiley

Når vi træner tricks herhjemme virker det til at han bliver utålmodig??. Især hvis jeg har en godbid i hånden.
Jeg kan f.eks. sige "sit" og han kvittere med først at sætte sig og så lige bagefter række mig begge poter og ligge sig ned..
Han kender både kommandoerne "giv pote", "den anden pote" og "dæk" så overvejer om det er fordi han bliver.... ivrig?? og gerne vil vise hele sit repertoire?

Hvordan træner man fokus? Han kigger jo på mig, og venter spændt på hvad jeg vil have ham til. Han skal så "bare" lade være med selv at gætte på hvad det er jeg vil have ham til?

Det skal lige siges at det ikke gør nogen forskel om han er frisk eller træt/rolig.
Til gengæld gør det nogen gange en forskel hvis jeg undlader godbidden når vi "træner".

Vil meget gerne lærer ham at blive mere fokuseret. Han ville nemlig være en rigtig skøn sporhund smiley

Og PS: Ros til alle på HG forummet, har fulgt mange tråde og synes der er rigtig mange gode emner og svar smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund der bliver utålmodig/forvirret under træning.
  • #1   17. sep 2013 Var hurtigere med at belønne, en fordel kan vare at bruge klikker, da du med en klikker får vist lige precis det du syntes hunden gjorde godt. Så mindsker du på forvirringen. Når du vil træne hvor lang tid han kan sidde før han får godbid, så skal du gå framad langsamt. I starten skal godbiden komme med detsamme. Når det går godt, vent 0,5 sekund og (klikke) ros og giv godbid. Så sætter du tiden op meget langsamt. Hvis han begynder at finde på andre ting at lave, så har du gået for hurtigt fram smiley

• #2   17. sep 2013 Er bare ikke så glad for det der klikker halløj... Er der ikke andre muligheder? Eller er den klikker virkelig så fantastisk som alle siger? smiley

• #3   17. sep 2013 Du kan jo sagtens bare bruge "godt" eller noget andet ord, men fordelen med klikker er at du kan vare så hurtig at du klikker liiiiige på den tidspunkt hunden gør det riktige. Det går jo sagtens med en muntligt komando, men det kan være mere præcist og effektivt med klikker. Træningsmetoden er dog densamme hvis du vælger att bruge klikker eller ej smiley

• #4   17. sep 2013 Min hund bliver også hurtigt utålmodig og frustreret, hvis ikke han forstå, hvad jeg vil, men jeg kan se at der er en verden til forskel fra når jeg bruger klikker og ikke gør.

Som Bettan siger giver klikkeren altså en god mulighed for at belønne den rigtig adfærd i samme sekund hunden gør det. Når hunden høre klikket ved den at den har gjort det rigtig og så gør det ingenting at der går 2-3 sek før der falder en godbid.

Jeg foretrækker i hvert fald at arbejde med klikker. Du kan jo prøve at give det et forsøg smiley

• #5   17. sep 2013 Camilla, hvis du gerne vil vide mere om klikker, så har Canis et gratis email kursus, som man kan tage, på den måde kan du jo prøve om det var noget for dig, hvis det ikke er, jamen så bruger du det ikke og hvis det er, så er det jo fedt.

Håber du finder en løsning.

• #6   17. sep 2013 Min stresser helt vildt, når jeg træner nye ting med ham. Han forsøger tusinde ting på ½ sekund og forstår ikke, hvorfor intet af det udløser det der stykke pølse. Jeg er begyndt at træne indtil han kammer over, og så laver jeg "det en tysker" tricket, hvor han så sidder helt stille og kigger på mig i et stykke tid. Det får hans stressniveau ned. Men ellers lytter jeg lige med.
    Jeg klikker forøvrigt og det gør det MEGET nemmere at ramme, når han gør noget godt

• #7   17. sep 2013 er tegnene tydelige? Måske skulle du prøve at træne 1 ting ad gangen, så træner du sit, til at starte med klikker du med det samme og så øger du ventetiden stille og roligt, du skal ikke sige "Sit" før han har lært helt konkret hvad du vil have ham til smiley
    hvis han så bliver siddende efter at du har givet ham godbiden så klik + godbid og fortsæt så længe han sidder smiley Hvis han rejser sig siger du intet men venter til han sidder roligt igen, så fortsætter i, det lærer ham også at være tålmodig smiley

Klikkeren gør virkelig meget for mig når jeg træner Tyson, han fanger det lynhurtigt så ville helt klart anbefale det smiley

koncentration er ved at han ser på dig, så belønner du, der er klikkeren virkelig god da han ellers måske tror at du "Bare" giver ham en godbid. så klik så snart han ser på dig. Hvis han stresser for meget op, så afbryd og begynd igen lidt tid efter smiley

• #8   17. sep 2013 Mange tak for ideerne. Vil lige kigge videre på Canis e-mailkursus, og det der med klikker træning. Der er trods alt rigtig mange der har gode erfaringer med det smiley

Den med "det en tysker" lyder også rigtig god. Tror jeg vil prøve den. Herhjemme hedder det så bare "det' mors" :b

• #9   17. sep 2013 Camilla: det hedder bare 'godbid på gulv, den må du ikke tage og øjenkontakt kræves' her hjemme. Og så værsgo. smiley

Kommentér på:
Hund der bliver utålmodig/forvirret under træning.

Annonce