{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.474 visninger | Oprettet:

Gammel hund bliver døv {{forumTopicSubject}}

Jeg har Mille på 11,5 år og for cirka 2,5 måned siden fandt jeg ud af at hun var ved at være halvdød og at hun ikke bare var vil-døv.
Inden for de sidste 2 uger syntes jeg at hun er blevet meget døv.
Det har givet nogle adfærdsændringer, hun bliver nemmere forskrækket, er mere kontaktsøgende på gåturen med mindre hun har mus i næsen smiley Hun gøer mere, virker mere træt(ved ikke om det er rigtig eller om jeg overfortolker), hun kan finde på at gø af folk eller det stikmodsatte rende glad hen til dem som om de var en sjælden set ven.
Der er også andet adfærd som har ændret sig, det er lidt svært at beskrive, men derudover er hun stadig en frisk og aktiv hund alderen taget i betragtning.

Da det er første gang at jeg står med en gammel hund som er ved at være døv(måske har hun også nedsat syn), så ville jeg bare hører andres erfaringer med det, hvad de oplevede, gjorde osv.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gammel hund bliver døv
  • #3   3. sep 2016 Mange tak smiley

Jeg er ked af, at jeg opdagede det så sent ved Mille og bare antog at hun var vil-døv, men sket er sket.
    Jeg lufter hende stadig uden snor(hun render ikke hen til andre hunde), men jeg er begyndt at gå en og hente hende hvis hun snuser eller graver et hul, i stedet for at kalde på hende. Hvis jeg kan få hendes opmærksomhed, kan jeg godt finde på at kalde, men folk må efterhånden tro at jeg har verdens mest ulydighed hund fordi jeg skal råbe så højt for at være sikker på at hun hører mig. Jeg har dog fundet flexlinen frem nu, så hun får den på hvis vi går et sted hvor jeg ikke kan se så langt frem. Syntes bare det er lidt synd for hende, da hun stort set ikke er vant til at have snor på, men når det så er sagt så virker det ikke til at genere hende at have den på, måske det også giver hende lidt tryghed at være "forbundet" med mig.

• #4   3. sep 2016 min gamle tæve var også temmelig døv og havde grå stær,hun blev altid luftet i snor,vi lavede indkald i mørke ved hjælp af en lygte..men hendes lugtesans blev helt forrygende..men det er jo meget normalt..

• #5   3. sep 2016 Har en hund med samme problem. Molly er imellem 12 og 14 ca. ved det ikke helt nøjagtigt, men det er et dyrlægegær da jeg har overtaget hende for mange år siden uden nogen informationer.
    Hun er ud over dårligere seende også muligvis dement, så hun kan finde på at forsvinde hvis døren står åben ( hun har altid gået rundt på gården som hun lyster) så derfor er jeg nødt til at gå med ud hver gang nu, da hun lægger sig til at sove alle mulige steder uden at komme når jeg kalder.
    Jeg vender hende løbende med min dyrlæge idet jeg synes det er svært at vurdere om hun er helt ok, pga demensen.

• #7   3. sep 2016 Hvad bruger du af sele?tænker at jeg ville købe en af em man kan få broderet på.
    'OBS jeg er døv' f.eks

• #8   3. sep 2016 Connie: Mille løber heldigvis ikke væk eller noget, men kan godt finde på at tulle rundt i sin egen verden når vi er på tur, men plejer at følge fint med. Der er også mulighed for at hun er ældre, jeg fik hende som mishandlet hund uden chip mv. da hun var omkring halvandet år, men dyrlægen sagde at hun også godt kunne være 3 år, men det tror jeg så ikke at hun var.

Isabelle: Jeg skal måske prøve en hundefløjte og se om det er bedre, hun er ikke helt døv endnu, men er godt på vej til det særligt hvis hun fortsætter i samme hastighed som nu.

Salla: Mille bruger ikke sele, men halsbånd, men ellers var det en god ide.

• #9   3. sep 2016 Prøv en fløjte ja, måske hun kan høre den.
    Og ellers ville jeg bare tage mine forholdsregler omkring hende som du allerede gør.
    Begynde at have hende i snor.
    At hun er mere træt skal man selvfølgelig reagere på, men samtidig har jeg det lidt sådan, hvis ikke en gammel hund må sove mere som gammel, hvornår må den så?
    Laika på 11,5 sover da også mere nu end førhen og det skal hun så sandelig have lov.

• #14   3. sep 2016 Birgitta: Min fordringer er ikke når hun ser på mig, det er når jeg ikke kan se hende eller hun mig, fordi hun render rundt i noget buskads eller graver efter mus.

• #16   4. sep 2016 Jeg har, og har haft en del gamle halvdøve/heldøve, halvblinde hunde. Det har sådan set fungeret rimeligt problemfrit.
    Jeg lufter dem kun i snor (de løber løs i min have). Jeg bruger håndtegn, når jeg kalder på dem. Om aftenen bruger jeg en blinkende lommelygte, når de skal ind fra haven.
    Eneste problem er at de godt kan blive lidt forskrækkede af og til, hvis man nusser dem, når de ikke lige har bemærket at jeg stod ved siden af. Har heldigvis aldrig oplevet af de blev udadreagerende.
    De fleste hunde vænner sig ret hurtigt til et liv som døv/blind.

• #17   4. sep 2016 Hun skal da bare have en vest som Asti's bare med anden tekst smiley
    Mille er en sej gammel tøs, men jeg tror også jeg ville prøve med fløjten for at gøre det lettere for begge parter.

• #18   5. sep 2016 Min gamle Carlson blev døv til sidst. Egentlig var det ikke noget der ændrede hans hverdag særlig meget. Vi tænkte over at han ikke skulle blive forskrækket, men det var stort set det. Jeg trænede og konkurrerede stadig med ham og det eneste sted hvor det blev lidt umuligt var i fremadsendelsen; han kunne ikke høre at jeg råbte dæk og det er pænt umuligt at signalere 'dæk' på anden måde til en hund i fart med ryggen til dig. Såååå det gav nogle pænt lange fremadsendelser i gyngehestegalop med manglende afslutninger. Det sjoveste var en, hvor han nåede nok 100 m væk, så kunne han ikke komme længere for et krat og vendte sig om og kiggede SÅ anklagende tilbage på mig ('Har DU ikke glemt et eller andet. Fx en dækkommando til mig ?' ). Både dommeren og jeg brød sammen af grin og dommeren måtte konstatere at den havde da lært at løbe fremad. Jeg havde selvfølgelig brugt mine to dækkommandoer, men dem kunne Carlson jo ikke høre.

Kommentér på:
Gammel hund bliver døv

Annonce