{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.126 visninger | Oprettet:

Stresser på gåtur!! {{forumTopicSubject}}

Godaften derude.

Vi har en dejlig Border Collie tæve på 1 år. Jeg har brugt utrolig meget tid på at prøve at lære hende at gå pænt på gaden. Jeg har prøvet at stoppe op, vende om, klikke, skifte mellem sele og halsbånd, men lige meget hjælper det, for så snart vi er ude af døren, stresser hun op og er ikke til at komme i kontakt med. Og vi kan desværre heller ikke komme udenom at hun hyrder biler. Ikke at hun løber efter dem, men hun stirre på dem og nægter at gå. Vi bor i byen og det er altså ikke til at undgå dem i hverdagen. Nu ved jeg at der er nogle der vil sige AKTIVERING!!, men jeg synes altså at vi gør rigtig meget. Hver dag søger hun efter godbidder ca. 30 min gerne fordelt over flere gange, vi gemmer godbidder eller putter dem ned i ting f.eks tomme mælkekartoner, hvor hun så skal finde ud af at få dem ud, jeg træner tricks hver dag og er også lige begyndt til LP, som vi også træner lidt hver dag. Vi er i hundeskoven 3-4 gange om ugen, hvor hun får lov til at løbe lige så tosset hun vil. Hun leger selvfølgelig dagligt med vores anden hund og nogle andre hundevenner i løbet af ugen. Vi kaster ikke med pinde/bolde eller andet der kan stresse hende yderligere. Hun er vores 1. Border Collie, så måske er der noget jeg overser, men jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre for at få hende til at slappe af, når vi er ude.
Gode råd modtages gerne!!!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stresser på gåtur!!
  • #1   20. maj 2013 nu har jeg en border collie blanding, men oj jeg kender til dit problem. Jeg havde næsten de samme problemer for 1 år siden. ( min hund er snart 2 år)

Jeg gik også i hunde skov og hunde lege, med min, men det kan hun slet ikke tåle.
    så i dag leger hun kun med 1 hund ad gangen.

Der var en som fortalte mig at det kan tage en hund 3-4 dage at få streshormonerne ned. Det gav mig virkelig noget at tænke over.

Dernæst har jeg trænet meget at slappe af og ro på. Samt en masse kontakt øvelser.

Jeg bruger så en masse bold til spil, leg og belønning. Men nu leger vi sammen og hun får lov til at løbe efter sin bold,

Jeg har også gjort en masse andre ting, så som at starte til hunde træning i SOR hunde skole hvor jeg også har været til en del foredrag hvor jeg bla har fået kendskab til hvordan en hunde er "sat sammen"

• #2   21. maj 2013 Tak for dit svar.
    Hun leger så ikke med fremmede hunde. Hun gider dem slet ikke. Så det er kun 2 faste hundevenner.
    Jeg har også trænet meget kontaktøvelser, men lige så snart jeg bevæger mig ud fra hjemmet eller den græsplæne hvor jeg træner med hende, så er der ingen kontakt.
    Hvordan træner du ro på og slappe af?

• #3   21. maj 2013 Nu skriver du kontaktøvelser - det er en ting. Kontakt er en anden.

Er kontakten en øvelse for hunden, eller har I i realiteten kontakt/en tæt relation?

• #4   21. maj 2013 At lære en hund at slappe af og følges med sin fører, er faktisk mit speciale efterhånden smiley

Kommer du omkring Nordfyn med din hund, så giver jeg gerne et kursus smiley

• #5   21. maj 2013 Nina: Tak smiley Jeg ville gerne, men bor på Sjælland.

CH: Det er vel egentlig en øvelse for hunde.

• #6   21. maj 2013 CH mener, om det er en indlært øvelse, eller om det er en adfærd du har betinget så hunden tilbyder den uopfordret smiley

• #7   21. maj 2013 Jeg har prøvet at gøre sådan at når hun frivilligt kigger på mig, så får hun en godbid.

• #8   21. maj 2013 Nina: Ville det være muligt at du prøvede at forklare mig hvad du ville gøre?

• #9   21. maj 2013 Jeg bruger ro, rutine og læsning af hunden. Lærer den at kommunikere med fører, og indlægger - alt efter behov - afstressningsøvelser.
    - Hvilke kommer an på hund og situation, det handler om timing, mavefornemmelse og ro smiley

Jeg gør hvad der falder mig naturligt med netop den hund jeg har i linen, før jeg kan hjælpe skal jeg se hunden og prøve at arbejde lidt med den.
    - Det er mere en sindstilstand, end det er egentlige øvelser smiley

• #10   21. maj 2013 Okay... Ja det er nok lidt svært at forklare, så man kan bruge det i praksis uden selv at have set det.

• #11   21. maj 2013 Jeg kan ikke sige det mere præcist i hvert fald smiley

• #13   23. maj 2013 Mon ikke hyrdning af biler og stressniveau hænger sammen?
    Jeg ville sætte ret stramme regler for, hvad hun må og ikke må. Jeg ville sådan set tage hende i nakken og skælde hende ud, når hun hyrder biler. Start et sted, hvor der ikke kommer så mange.'
    Hippie gjorde det samme, da hun flyttede til Aalborg - det er næsten forsvundet på en måned.
    BCer trives godt med ret faste rammer for hvad de må og ikke må. De kan ikke rumme og styre, hvis de får alt for meget plads.
    Du kan evt. også lære hende at gå bagved dig på turen i en periode. Bloker hende fysisk og belønningen for at gå bagved er så at hun får lov til at komme frem og snuse.

• #14   23. maj 2013 Siri: Så en verbal skideballe hver gang hun hyrder biler .... og katte? Og jo det er faktisk meget sandsynligt at det hænger sammen. Det giver i hvert fald god mening.

• #15   23. maj 2013 Ja, altså katte, den har jeg ladet være.
    Der er noget ved kattene, som tænder dem helt vildt og jeg har besluttet at det ikke er umagen værd. Så det er ok at mine gør det, men ikke ok at de løber efter. Biler er meget meget forbudt. Jeg skælder ud og flytter hunden helt fysisk. Hvis hun er helt "lukket", så tag roligt fat om hovedet på hende og fortæl hende en historie mens du holder hende fast. Når du kan se at øjnene "falder til ro", så¨kan du rose hende og slippe hende igen.
    De bliver så låst på hyrdningen, at man nogle gange lige skal tale dem "til fornuft" igen.
    Det er et generelt problem for BCer med biler, og fordi det er så farligt, så er jeg altså meget meget streng med det.

• #16   23. maj 2013 Jamen hun er også altid i snor når vi går på vejen, for jeg er bange for at hun kan finde på at løbe ud på vejen, selv om hun som regel kaster sig til jorden og kigger meget intenst på dem. Hvad mener du med historie? Skal jeg bare snakke til hende eller?

• #17   23. maj 2013 Bare snak til hende - roligt og bestemt. Indtil du kan se hun falder ned og hendes øjne ikke kører rundt i hovedet (og kigger efter bilen).

• #18   23. maj 2013 Hvis jeg var dig ville jeg kontakte opdrætter af din hund og spørge til råds. De er helt sikkert interesseret i at hjælpe jer... så i får den bedst mulige hund ud af det. De må jo vide hvilken hund de har lavet og hvad den kræver smiley

• #19   23. maj 2013 Siri er medopdrætter, da hun har Nessies far. Jeg har faktisk også snakket lidt med opdrætteren.

• #20   23. maj 2013 Da jeg boede hjemme havde vi samme problem med vores BC.
    Hver gang en bil kørte forbi så trak han indtil de var ude af syne.
    Jeg lærte ham at hver gang der kom en bil så skulle han ligge sig ned.
    Det tog et stykke tid men til sidst så lagde han sig før jeg overhovedet havde opdaget der kom en bil.

Da han først havde lært det og til sidst næsten ingen fokus havde på bilerne så vænnede jeg ham fra at ligge sig ned når der kom biler så til sidst gik vi bare normalt UDEN at trække efter biler, cykler, knallerter osv smiley

• #21   23. maj 2013 Elisabeth: Hun kaster sig som regel selv ned, når hun ser en bil, så hvordan kommer jeg derfra og til at hun ikke fokusere på bilerne?

• #22   23. maj 2013 Nemlig - og jeg har jo lige set det med Hippie smiley
    Man skal virkelig have fat i det og være meget konsekvent.

• #23   23. maj 2013 Hun kaster sig ned, når hun ser en bil netop fordi hun hyrder! Så det er ikke en løsning at lære hende at ligge sig ned - det er det hun gør nu og det gør hun fordi hun hyder.

• #24   23. maj 2013 Åh, havde ikke lige set du skrev hun kastede sig ned. smiley
    Gør hun det samme hvis du fx går på en mark 20 meter fra vejen og hun så ser bilerne?
    Hvor tæt skal hun på før hun låser sig fast på dem?

• #25   23. maj 2013 Siri: Jamen det er også det jeg tænker. Hun gør det jo af sig selv. Men det er rart at høre folks erfaringer smiley

• #26   24. maj 2013 Siri: de sidste 2 gåture med Nessie har været de mest afslappende siden hun var lille. Hun reagere fantastisk godt på når jeg blokere vejen for hende og hun er selv begyndt at gå bag mig. Mht til bilerne, så har det været nok med et meget bestemt nej og blokering hvis de er på afstand. Jeg føler mig helt dum at jeg ikke har spurgt dig.... Men altså SUCCES!!!

• #27   24. maj 2013 Fantastisk! Ej hvor er jeg glad for a høre det smiley du er altid velkommen til at spørge smiley

Kommentér på:
Stresser på gåtur!!

Annonce