Uden snor og indkald {{forumTopicSubject}}
Jeg har altid haft et ønske om, at når jeg fik hund, ville jeg utrolig gerne lære den, at kunne gå uden snor. Ikke som i at jeg forventer den vil kunne det overalt, men så muligheden er der, når man er det rette sted. Samtidig har jeg også et lille ønske om at prøve agility.
Nu har jeg så Tucker på 7mrd., som jeg gør mit for at prøve og lære det, men jeg kunne godt bruge nogle råd.
Han bliver trænet i indkald til hvalpetræning og ikke én gang er han løbet hen til en af de andre hunde, men kommer direkte til mig efter ét kald. Han kan også godt gå forbi de andre, uden at kigge videre på dem.
Men så snart vi selv er på tur, så er alt glemt. I snor lytter han fint til mig, kommer på plads når jeg beder om det, venter når jeg beder om det.
Men kommer snoren af, synes jeg han bliver alt for "modig." Altså, han render længere, end jeg er tryg ved og er døv for indkald.
Jeg kan kalde, lokke med godbidder, virke interesseret i andet eller løbe modsatte vej, der skal MEGET til før han kommer. Det har heller ikke hjulpet hvis han er sammen med en hund om kommer ved indkald.
Der bliver også trænet i sporline, her holder han sig dog stadig tæt på mig - og adlyder som når han er i alm. snor.
Hjemme i have og hus adlyder han også fint de fleste gange.
Er der noget andet/mere man kan forsøge? Eller er det bare at fortsætte som nu og krydse fingre?
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 116 Svar: 1.111
aug 2008
Følgere: 1081 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.757
Ulla M - Det er ikke altid det hjælper at løbe modsatte vej og hvis det gør, opfatter han det som leg og løber efter mig - og ligeså langt forbi mig igen.
Har siddet med ryggen til og snakket som var der en anden - ingen yderligere reaktion.
Lækre guffere som han normalt gør "alt" for, er heller ikke spændende nok.
Det er heller ikke fordi han er vant til at kald = snor på. Gør en del ud af at kalde ham hen, rose og sætte fri igen.
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 1.756
Altså starte helt fra 0 igen, med MASSER af godbidder hver gang han kigger på dig
sep 2011
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 41 Svar: 413
Jeg tror du gør det helt rigtige. Måske er han i lømmelalderen, det kan jo også gøre det svært. Men sørg for kun at kalde på ham når du VED at han ikke er optaget af noget andet. Ellers bliver du bare larm i baggrunden. Og slip ham kun på lukkede områder. Måske hundeskove der ikke er så brugte
jul 2005
Nu ved jeg jo ikke om det er sådan hos jer, men hvis han ikke er vant til at føle sig "fri" i den lange Line, ville jeg starte med at vænne ham til, at den altid er på, når den korte er af.
aug 2008
Følgere: 1081 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.757
Træner vi indkald, får han 10m. sporline på og her går han ikke længere end måske 2m.
Hans korte snor bruges kun i byer + til træning, så det er ikke fordi han er vant til at være i kort snor normalt.
jul 2005
Evt. opmuntre han til at søge længere end to meter væk fra dig, ved at smide nogle guffer, han skal finde eller lignende, så han oplever at han godt kan gå mere end 2 meter væk.
I min optik er sporline det nærmeste du kommer på at imitere "frihed", flex-liner har et konstant "træk" tilbage til håndtaget.
Helt personligt ville jeg ikke råde til at slippe hunden, når den viser tendenser til at være periodisk "døv" for indkald
Men kan samtidig godt se dit "problem" ifht. Sporlinen.
Uden snor og indkald