{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
378 visninger | Oprettet:

Renlighedstræning (igen) ;-) {{forumTopicSubject}}

Hej, min Sheltie vaps nægter at lave udenfor.

Jeg går ned når jeg ser hun laver de der signaler (ligne en der søger et duftspor eller snurrer rundt om sig selv) Og jeg tager hende ud kort efter hun vågner eller har spist/drukket. Jeg har valgt et roligt sted i gården.

Men hun synes bare det er en fest at komme ud og gnaske i græsstrå mm.. Jeg har tidligere givet hende lang snor og gået lidt rundt i gården fordi jeg har hørt at lidt motion starter maven. Men nu er snoren kort for hun ellers fester hun bare vildt rundt og hopper og springer.

Jeg venter 10 minutter typisk, men nu er jeg begyndt at strække det til 20, i alt fald så længe hun ikke fryser.

Ofte så tisser hun straks når vi kommer ind i stuen igen -.-

Jeg tænker at hun ikke er tryg nok, men på den anden side så bliver det også snart en vane at gøre det indendøre, så vil gerne bryde mønsteret snart.

Hun har ikke lavet noget som helst udenfor, jeg har haft hende siden mandag aften.

Jeg tager lidt af hendes "gøren" med ud næste gang vi er ude. Vi er ude ca hver 2. time.

Tror I det snart kommer af sig selv, eller skal jeg ændre taktik?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Renlighedstræning (igen) ;-)
  • #1   22. feb 2013 jeg ville ikke gå ind før hun tisser ude...hvis hun fryser,må hun ha tøj på...men det skulle hun vel ikke ha brug for..bliv ude til hun tisser

• #2   22. feb 2013 Jeg fik bare at vide 5-10 minutter skulle være rigeligt. Og der er ikke noget tøj der passer sådan en vaps, det er prøvet. Jeg vil bare nødig risikere hun får blærebetændelse eller lignende af den her kulde, hendes mave er jo helt lyserød og bar.

• #3   22. feb 2013 en strikketrøje til hunde kan da bruges.du er nød til at blive ude til hun tisser,ellers forstår hun det jo ikke.
    min chihuahua har jo også barmave,men er ude i ca 1 time af gange, det går fint, med en trøje på

• #4   22. feb 2013 Ok. Jeg tror bare jeg sætter mig ud søndag - om nødvendigt hele dagen - det bliver vist plus grader søndag og ugen frem.

Hvis jeg bestiller strikketrøjer nu er de alligevel først hjemme med posten på tirsdag hvor det alligevel er blevet "varmt"

• #5   22. feb 2013 har du ikke nogle gamle benvarmere eller noget,du kan lave en trøje af?
    du er nød til at gøre det hver gang du er ude,ikke kun på søndag, hver gang, så forstår hun det rigtig hurtigt,det gør hun ikke ved 1 dag...og en hel dag,det vil da få enhver til at fryse ihjel

• #6   22. feb 2013 Du kan prøve det her. Når hun har gjort stort inde, så tag det med ud i gården og læg den et sted hvor hun kan sidde i fred. Hun er helt sikkert utryg ved at gøre det udenfor.

• #7   22. feb 2013 Nej jeg har ikke rigtig noget at bruge, men kigger efter i kærestens sokker.

Jeg formulerer mig nok lidt dårligt, jeg mente fra søndag og frem når det er varmere vil jeg ikke have noget problem i at vente meeeget længe om nødvendigt. Lige nu er det bare så mega koldt, især efter solen er gået ned.

• #8   22. feb 2013 Ja jeg har også tænkt mig at tage stort ud i gården næste gang hun producerer den slags.

Hun er fra landet og er i kbh nu, så forstår godt hendes utryghed. Men hun er som sådan egentlig lalleglad i låget hver gang vi er i gården.

• Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 853
    #9   22. feb 2013 Puha jeg kan godt se at jeg har haft det nemt med det renligheds besvær alle andre åbenbart har : )

jeg fik lige en idé som jeg slet ikke ved om er noget værd… - Jeg tænker muligvis, på om der var andre hunde der gik tur nede i gården? Hvis der ikke er nogle hunde, så kunne du måske låne en hund til at tisse nogle steder der nede? – For så kunne man koncentrere sig om at gå i det område hvor de tissede? Ved godt det lyder fjollet, men det var bare lige en idé jeg fik… Det kunne være det fik hende til at afmærke, når hun lugtede de andres tis? Og hvis man så roser det (muligvis med godbid) så kan det være hun tænker "hov, det var ski en nem måde at få guf på, jeg prøver lige igen.."

• Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

#10   22. feb 2013 Ja, det er sådan det går når man ikke læser de sidste tre kommentarer fordi man regner med de handler om trøjer ; )

• #11   22. feb 2013 Nej der er ikke andre hunde i gården. Kun lidt om sommeren.

Ja nogle går vi lidt ned af gaden og så ser jeg hun lugter til noget tis spor, og så holder jeg vejret og håber hun også markerer det - men nej! X-) det er nok også kun de voksne hunde der tør den slags og ikke små hvalpe.

• Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

#12   22. feb 2013 Hæhæ, men jeg tænkte hvis der nu var tis spor i gården hvor hun var tryg kunne det måske hjælpe.. Det kan være man kan gøre det samme som Maj-Britt * siger bare med aviserne (eller hvad hun nu sidder på indenfor)? Tænker hvis man nu lod det tørre på avisen, og så tog en side ud og lagde den nede i gården med en sten på, så kunne det være det virkede?

• #13   22. feb 2013 Hej.

Jeg har selv en lille sheltie hvalp.
    Han vil helst ikke besørge med snor på. Så tænker om gården er lukket af, og lad ham gå selv, hvis han pjatter for meget, så sæt en kommando på, ud at tis, og så er det bare at blive ved.

Og du kan sagtens få trøjer i den str, det er chiuhauha str. har selv lige købt en strik.

• #14   22. feb 2013 Ja min sheltie er heller ikke van til at besørge med snor på, men jeg tænker lidt at hun starter sin fest lige så snart hun er løs. Der er vist meget godt hegnet af, i den modsatte ende af haven er det måske muligt at knibe sig ud hvis hun VIRKELIG gerne vil.

Hun forstår ikke nogen ro på kommandoer, og slet ikke "ud at tis" (gid hun kunne "ud at tis" hehe) hun forstår "ah-ah" - (nej) og hun kommer på sit navn.

Ja jeg tager lidt tis avis med ud næste gang og stort, det vil pryde haven !

hvad siger din sheltie til at have strik på? Jeg gav min et dækken, det hadede hun helt vildt.

men tak for jeres tip smiley

• #15   22. feb 2013 Jeg prøver nok løs i den sikre ende af gården i aften, hun går ikke helt ud til hønsenettet i den anden ende af gården uden mig.

• #17   22. feb 2013 Ja vi er ude på gaden, I dag var hun også med på mit studie, hun var helt smadret da vi kom hjem igen. Jeg har bare læst at de som sådan ikke skal motioneres i hendes alder, men det er meget fristende at gå længere med hende, der er virkelig energi og højt humør når vi er ude.

Hun er 9 uger.

• #18   22. feb 2013 Men jeg er frisk på længere ture hvis hun må?? Jeg ved ikke om det "slider" for meget på hofter og albuer - de må jo ikke belastes hos baby og unghunde sheltier.

• #19   22. feb 2013 Min forstod skam heller ikke kommandoen i starten, men det kommer.

Hvis han begynder at tosse rundt ude i haven, siger jeg ud at tis, og peger ud mod haven.

Tja, han elskede det ikke. Han har en med ben i, men en gåtur og så havde han glemt den. Men han fryser når vi er til træning, og da han skal sidde i bilen og vente mens jeg løber agility med den store, skal han have den på.

Men er der mange lyde, og ting som kan distrahere ham i gården?

• #20   22. feb 2013 Jeg gik ikke længere ture nej.

Jeg smed ham i bilen og kørte til vores træningsplads og lod ham løbe frit og tosse af, mens vi øvede indkald osv.

• #21   22. feb 2013 Jo der er mange lyde der generer hende. Nogen gange kommer der også en og henter en cykel, men ellers er der ret fredeligt i gården.

Jeg har ikke så mange geniale steder hun kan løbe frit på et stort areal uden for mange andre hunde, i alt fald ikke indenfor gå afstand.

• #23   22. feb 2013 Ja jeg skal nok ud og nægte at gå ind før hun har lavet. Frygter bare hun bliver syg af kulden smiley

Men lidt "efterladenskaber" fra aviserne og måske løs vil forhåbentlig gøre en forskel.

Ih ville ønske jeg havde have, jeg bor på 3. sal.

• Johanne K
    Johanne K Tilmeldt:
    jan 2011

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 10
    #24   23. feb 2013 Du skal bare ud med hunden og blive ude indtil den har "ordnet" det den skal. Men lad være med at gå og snak en masse med den indtil den får ordnet det den skal. Det kan godt forstyre de små "babyér" hvis man snakker for meget med dem - så glemmer de det de er kommet for. Når du skriver at den bare vil feste, så kunne det tyde på at den har megen energi den trænger til at få brændt af.

Vi har netop fået ny hund (for 5 uger siden) og han var renlig efter 2-3 dage. Han har aldrig lavet stort indenfor og kun haft 4 små tisse uheld. Og for 5 uger siden var det altså også super koldt udenfor med frost og masser af sne. Men jeg var alligevel ude hver anden time om natten og gik rundt med ham indtil han fik lavet det han skulle. Og når han så satte sig ned for at tisse eller pølle, sagde jeg; tis så! og så snart han var færdig fik han en godbid og så ind i seng igen. Og tro mig, nogle gange har jeg gået udenfor med ham i tæt på en time ad gangen. Også uden han blev syg af kulden.

Jeg har aldrig bøvlet med renlighedstræning i mere end max 3 dage! Tror langt hen af vejen at det drejer sig om at gå "all in" lige fra starten. For hvis hundene først begynder at tisse og pølle indenfor, så skaber de et billede af at det er ok og så kan det være rigtig svært at bryde det mønster.

• Johanne K
    Johanne K Tilmeldt:
    jan 2011

#26   23. feb 2013 Ulla M: Jeg mener bestemt også at, når hunde besørger indenfor, så er det mennesket som har fejlet. Det er jo os mennesker som skal lære de kære hunde at besørge udenfor. Og det er et spørgsmål om at være konsekvent og tålmodig også selv man måske skal gå ude i kulden i flere timer. Den der er stædigst vinder og det skulle jo helst være mennesket mht. renlighedstræningen.

• Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

#27   23. feb 2013 Da Olivia var hvalp boede hun den første måned med min kæreste på hans forældres gård. Der var ingen renlighedstræning, da hun var ude hele tiden og hurtigt lærte at efterabe de to andre hunde der boede på gården. Da Olivia var ca. 3 måneder flyttede vi så ind i vores lejlighed og der boede vi i et års tid før vi fik Luna. Vi havde ikke nogen have. Vi boede på 2 sal. Det er ikke nemt at træne renlighed med en hvalp hvis man først skal have alt overtøjet på og så ned og ud af døren. Derfor var vi nød til at lære hende at bruge en avis i lejligheden, indtil hun havde forstået hvordan man gjorde, og det virkede fint for os. Vi havde Olivia med ude hver gang vi tog Luna ud og roste Olivia hver gang hun satte sig. Så der gik ikke lang tid før Luna havde fanget fidusen, og fundet ud af at give klare signaler når hun skulle ud og vække mig om natten, så avisen blev hurtig gjort overflødig.

Jeg tror at en af grundene til at det gik så let at træne renlighed med Luna var fordi hun lærte det af Olivia. TS har ikke en anden hund til at lære hendes hund hvordan man gør, ingen tis-lugte fra hunde i gården, og så vidt jeg har forstået skriver hun, hun bor på 3 sal, så kunne forestille mig hun så de samme besværligheder som jeg beskrev vi havde. Det er lidt nemmere hurtigt at tøffe ud i en have, og så kan jeg godt forstå man ikke gider det der med aviser. Ikke fordi jeg ved om i har hus&have - det er bare noget jeg formoder, når i snakker om det på den måde.

• #28   23. feb 2013 Nå her i går aftes gik vi sammen med en meget flink og erfaren Sheltie ejer (hendes Sheltie var også med) og selvom der ikke skete noget så fik jeg tip til gode tisse "hot spots"

I dag gik vi i 1 time og 20 minutter, og da hun lod til at fryse gik vi imod hjem - Men! Så var hun dælme ved at sprænges og lavede stort mit på fortovet. Stooooor piiiiige....!!! Hehe...

• Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

#30   23. feb 2013 : D ... Tillykke? gG
    Godt at du fandt en der kendte de lokale hot-spots ; )
    Hvor begejstret blev du da det endeligt skete? Første gang Luna sked udenfor, kom jeg til at udtrykke min begejstring lidt for tydeligt, og der var en dame der kiggede meget underligt på mig fordi jeg stod der og jublede over at jeg skulle til at samle op... Styrede du din begejstring eller lavede en lille sejersdans? ; )

Altså jeg har slet ikke forstand på andre hunderacer og deres pels og hvilke der har underuld og det ene og andet. Men du siger at det ser ud til at hun fryser? Hvorfor ikke købe en bluse/jakke til hende? : )

• #31   23. feb 2013 Jeg kan altid styre min begejstring, det er lidt kedeligt, men jeg blev ellevild inde i og roste hende selvfølgelig meget smiley

Ja det må ha set lidt sjovt ud, kan godt forstå damens forbløffelse! :))

Jeg købte et dækken til hende, det var for stort og klodset men ellers deres mindste størrelse. Jeg kan ikke nå i butik nu efter striktrøje, jeg brugte jo hele formiddagen udenfor med lille bandit her x) og nu kommer mine forældre snart på visit, det må blive mandag, håber at de har noget i min lokale dyrebutik.

• Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

#32   23. feb 2013 haha, det er da godt at kunne styre sin begejstring når man står på åben gade ; )
    Ja, især fordi det var klokken meget tidligt om morgenen og jeg havde nattøj på og frakke ud over og ikke sat mit hår... og så boede jeg i Sverige på det tidspunkt, så hun må bare ha tænkt "Dom danskarna, är jävligt konstiga."

Ja det er lidt svært at finde brugbart tøj til de helt små størrelser, og synes det er mærkeligt for det er jo der, de har brug for at blive lidt dækket til, fordi de er hårløse på maverne og sådan..

• #33   23. feb 2013 Det har været et syn for guder smiley Men svenskere har da også lidt humor smiley - ved ikke med de gamle damer tidligt om morgenen dog.

Ja det er lidt træls. Også fordi der ingen maxi zoo er i nærheden mit bonnie dyrecenter biks havde dog vist lidt strik.... Tror dog hun vil hade noget med ben i. Hun er en lille spire-vip.

• Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

#34   23. feb 2013 /me er altid et syn for guder! ; )

Hæh, jeg så godt du skrev det med strik tidligere - Er det dækner eller trøjer eller hvordan?
    Jeg kunne så godt tænkte mig at købe en ny jakke til Luna, men eftersom det ville blive mere for min skyld end for Lunas så har jeg valgt at spare de penge.
    Men har faktisk overvejet at strikke/sy en til hende når jeg får lidt tid : )

• #35   23. feb 2013 Hun har satme gjort det igen! smiley denne gang efter kun 30 minutter! smiley hendes mavse skal bare gås igang. At stå og kede sig på det samme spot virker ikke på hende.
    Og ja denne gang roste jeg hende i en indkørsel der gav ekko så folk gloede lidt på gaden x-)

Er det ikke vanskeligt at strikke trøjer til hunde? Jeg selv kan kun strikke pudebetræk og tæpper til min hund og kat.

• #36   23. feb 2013 Nå ja og når hun har spist så går der 15-30 minutter, så er der gevinst smiley det er en god tommelfinger regel.

Så mangler vi bare tisseriet også rykker ud! smiley

• Johanne K
    Johanne K Tilmeldt:
    jan 2011

#37   23. feb 2013 Tillykke og super fedt. smiley

SOm du selv har erfaret, så hjælper det ofte på de små mavser at komme ud og gå/løbe. Tror det er lidt ligesom mennesker, jo mere aktive vi er - jo nemmere har vi ved at komme på potten.

• #38   23. feb 2013 Tak smiley Og tak for diverse råd smiley

Kommentér på:
Renlighedstræning (igen) ;-)

Annonce