Renlighedstræning (igen) ;-) {{forumTopicSubject}}
Hej, min Sheltie vaps nægter at lave udenfor.
Jeg går ned når jeg ser hun laver de der signaler (ligne en der søger et duftspor eller snurrer rundt om sig selv) Og jeg tager hende ud kort efter hun vågner eller har spist/drukket. Jeg har valgt et roligt sted i gården.
Men hun synes bare det er en fest at komme ud og gnaske i græsstrå mm.. Jeg har tidligere givet hende lang snor og gået lidt rundt i gården fordi jeg har hørt at lidt motion starter maven. Men nu er snoren kort for hun ellers fester hun bare vildt rundt og hopper og springer.
Jeg venter 10 minutter typisk, men nu er jeg begyndt at strække det til 20, i alt fald så længe hun ikke fryser.
Ofte så tisser hun straks når vi kommer ind i stuen igen -.-
Jeg tænker at hun ikke er tryg nok, men på den anden side så bliver det også snart en vane at gøre det indendøre, så vil gerne bryde mønsteret snart.
Hun har ikke lavet noget som helst udenfor, jeg har haft hende siden mandag aften.
Jeg tager lidt af hendes "gøren" med ud næste gang vi er ude. Vi er ude ca hver 2. time.
Tror I det snart kommer af sig selv, eller skal jeg ændre taktik?
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 27 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 1.212
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 87 Hunde: 2 Emner: 161 Svar: 2.199
feb 2007
min chihuahua har jo også barmave,men er ude i ca 1 time af gange, det går fint, med en trøje på
jul 2012
Hvis jeg bestiller strikketrøjer nu er de alligevel først hjemme med posten på tirsdag hvor det alligevel er blevet "varmt"
feb 2007
du er nød til at gøre det hver gang du er ude,ikke kun på søndag, hver gang, så forstår hun det rigtig hurtigt,det gør hun ikke ved 1 dag...og en hel dag,det vil da få enhver til at fryse ihjel
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.923
jul 2012
Jeg formulerer mig nok lidt dårligt, jeg mente fra søndag og frem når det er varmere vil jeg ikke have noget problem i at vente meeeget længe om nødvendigt. Lige nu er det bare så mega koldt, især efter solen er gået ned.
jul 2012
Hun er fra landet og er i kbh nu, så forstår godt hendes utryghed. Men hun er som sådan egentlig lalleglad i låget hver gang vi er i gården.
jan 2013
Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 853
jeg fik lige en idé som jeg slet ikke ved om er noget værd… - Jeg tænker muligvis, på om der var andre hunde der gik tur nede i gården? Hvis der ikke er nogle hunde, så kunne du måske låne en hund til at tisse nogle steder der nede? – For så kunne man koncentrere sig om at gå i det område hvor de tissede? Ved godt det lyder fjollet, men det var bare lige en idé jeg fik… Det kunne være det fik hende til at afmærke, når hun lugtede de andres tis? Og hvis man så roser det (muligvis med godbid) så kan det være hun tænker "hov, det var ski en nem måde at få guf på, jeg prøver lige igen.."
jan 2013
jul 2012
Ja nogle går vi lidt ned af gaden og så ser jeg hun lugter til noget tis spor, og så holder jeg vejret og håber hun også markerer det - men nej! X-) det er nok også kun de voksne hunde der tør den slags og ikke små hvalpe.
jan 2013
jan 2010
Følger: 14 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 63 Svar: 518
Jeg har selv en lille sheltie hvalp.
Han vil helst ikke besørge med snor på. Så tænker om gården er lukket af, og lad ham gå selv, hvis han pjatter for meget, så sæt en kommando på, ud at tis, og så er det bare at blive ved.
Og du kan sagtens få trøjer i den str, det er chiuhauha str. har selv lige købt en strik.
jul 2012
Hun forstår ikke nogen ro på kommandoer, og slet ikke "ud at tis" (gid hun kunne "ud at tis" hehe) hun forstår "ah-ah" - (nej) og hun kommer på sit navn.
Ja jeg tager lidt tis avis med ud næste gang og stort, det vil pryde haven !
hvad siger din sheltie til at have strik på? Jeg gav min et dækken, det hadede hun helt vildt.
men tak for jeres tip
jul 2012
jul 2012
Hun er 9 uger.
jul 2012
jan 2010
Hvis han begynder at tosse rundt ude i haven, siger jeg ud at tis, og peger ud mod haven.
Tja, han elskede det ikke. Han har en med ben i, men en gåtur og så havde han glemt den. Men han fryser når vi er til træning, og da han skal sidde i bilen og vente mens jeg løber agility med den store, skal han have den på.
Men er der mange lyde, og ting som kan distrahere ham i gården?
jan 2010
Jeg smed ham i bilen og kørte til vores træningsplads og lod ham løbe frit og tosse af, mens vi øvede indkald osv.
jul 2012
Jeg har ikke så mange geniale steder hun kan løbe frit på et stort areal uden for mange andre hunde, i alt fald ikke indenfor gå afstand.
jul 2012
Men lidt "efterladenskaber" fra aviserne og måske løs vil forhåbentlig gøre en forskel.
Ih ville ønske jeg havde have, jeg bor på 3. sal.
jan 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 10
Vi har netop fået ny hund (for 5 uger siden) og han var renlig efter 2-3 dage. Han har aldrig lavet stort indenfor og kun haft 4 små tisse uheld. Og for 5 uger siden var det altså også super koldt udenfor med frost og masser af sne. Men jeg var alligevel ude hver anden time om natten og gik rundt med ham indtil han fik lavet det han skulle. Og når han så satte sig ned for at tisse eller pølle, sagde jeg; tis så! og så snart han var færdig fik han en godbid og så ind i seng igen. Og tro mig, nogle gange har jeg gået udenfor med ham i tæt på en time ad gangen. Også uden han blev syg af kulden.
Jeg har aldrig bøvlet med renlighedstræning i mere end max 3 dage! Tror langt hen af vejen at det drejer sig om at gå "all in" lige fra starten. For hvis hundene først begynder at tisse og pølle indenfor, så skaber de et billede af at det er ok og så kan det være rigtig svært at bryde det mønster.
jan 2011
jan 2013
Jeg tror at en af grundene til at det gik så let at træne renlighed med Luna var fordi hun lærte det af Olivia. TS har ikke en anden hund til at lære hendes hund hvordan man gør, ingen tis-lugte fra hunde i gården, og så vidt jeg har forstået skriver hun, hun bor på 3 sal, så kunne forestille mig hun så de samme besværligheder som jeg beskrev vi havde. Det er lidt nemmere hurtigt at tøffe ud i en have, og så kan jeg godt forstå man ikke gider det der med aviser. Ikke fordi jeg ved om i har hus&have - det er bare noget jeg formoder, når i snakker om det på den måde.
jul 2012
I dag gik vi i 1 time og 20 minutter, og da hun lod til at fryse gik vi imod hjem - Men! Så var hun dælme ved at sprænges og lavede stort mit på fortovet. Stooooor piiiiige....!!! Hehe...
jan 2013
Godt at du fandt en der kendte de lokale hot-spots ; )
Hvor begejstret blev du da det endeligt skete? Første gang Luna sked udenfor, kom jeg til at udtrykke min begejstring lidt for tydeligt, og der var en dame der kiggede meget underligt på mig fordi jeg stod der og jublede over at jeg skulle til at samle op... Styrede du din begejstring eller lavede en lille sejersdans? ; )
Altså jeg har slet ikke forstand på andre hunderacer og deres pels og hvilke der har underuld og det ene og andet. Men du siger at det ser ud til at hun fryser? Hvorfor ikke købe en bluse/jakke til hende? : )
jul 2012
Ja det må ha set lidt sjovt ud, kan godt forstå damens forbløffelse! :))
Jeg købte et dækken til hende, det var for stort og klodset men ellers deres mindste størrelse. Jeg kan ikke nå i butik nu efter striktrøje, jeg brugte jo hele formiddagen udenfor med lille bandit her x) og nu kommer mine forældre snart på visit, det må blive mandag, håber at de har noget i min lokale dyrebutik.
jan 2013
Ja, især fordi det var klokken meget tidligt om morgenen og jeg havde nattøj på og frakke ud over og ikke sat mit hår... og så boede jeg i Sverige på det tidspunkt, så hun må bare ha tænkt "Dom danskarna, är jävligt konstiga."
Ja det er lidt svært at finde brugbart tøj til de helt små størrelser, og synes det er mærkeligt for det er jo der, de har brug for at blive lidt dækket til, fordi de er hårløse på maverne og sådan..
jul 2012
Ja det er lidt træls. Også fordi der ingen maxi zoo er i nærheden mit bonnie dyrecenter biks havde dog vist lidt strik.... Tror dog hun vil hade noget med ben i. Hun er en lille spire-vip.
jan 2013
Hæh, jeg så godt du skrev det med strik tidligere - Er det dækner eller trøjer eller hvordan?
Jeg kunne så godt tænkte mig at købe en ny jakke til Luna, men eftersom det ville blive mere for min skyld end for Lunas så har jeg valgt at spare de penge.
Men har faktisk overvejet at strikke/sy en til hende når jeg får lidt tid : )
jul 2012
Og ja denne gang roste jeg hende i en indkørsel der gav ekko så folk gloede lidt på gaden x-)
Er det ikke vanskeligt at strikke trøjer til hunde? Jeg selv kan kun strikke pudebetræk og tæpper til min hund og kat.
jul 2012
Så mangler vi bare tisseriet også rykker ud!
jan 2011
SOm du selv har erfaret, så hjælper det ofte på de små mavser at komme ud og gå/løbe. Tror det er lidt ligesom mennesker, jo mere aktive vi er - jo nemmere har vi ved at komme på potten.
jul 2012
Renlighedstræning (igen) ;-)