{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.897 visninger | Oprettet:

Hvor meget må hun trække? {{forumTopicSubject}}

Hejsa smiley

Jeg har i dag prøvet at spænde en lille slæde efter Ollie - det tog hun rigtig flot og uden problemer!

Jeg tænker bare på, hvor meget hun må trække, uden at det ødelægger ryggen? Hun har en god håndsyet sele, efter hendes egne mål, som ligger trækket på brystet og ikke på halsen.. Hun vejer omkring de 16 kg og er ca 41-42 cm i stangmål smiley

Håber der er nogen der ved lidt om sådan noget herinde, og gerne vil hjælpe, da jeg jo ikke vil ødelægge min hund :o)
Hilsen Melanie og Ollie

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget må hun trække?
  • #2   2. feb 2012 Som maikem skriver så skal du have en rigtig sele som er beregnet til det.

Se evt her:
    http://www.kenjan.dk/default.asp?ID=5&show=vareliste&varegrp=1303

Den vægt hunden trækker skal stille og rolig bygges op over længere tid, hvis det er noget man vil gøre meget i, ellers risikere man at der bliver lagt for meget vægt på knogler og sener frem for på musklerne hvilket kan give skader også skader/slid man først ser når hunden bliver ældre. Vi snakker minimum over et halvt år. Nyder mere er det vigtig at hunden er over 1½ år og fuldt udvokset.

• #3   2. feb 2012 Jeg mener at man til Samojeden siger at den må trække ca 25 til 30 kg slæde pr hund med den rigtige sele

• #4   2. feb 2012 Der er stor forskel på trækseler til vogn og slæde - så hvis du planlægger at hun skal trække over længere distancer, så få en rigtig sele...

og ja muskelerne skal bygges op over længere tid :-9

• #5   2. feb 2012 Tusind tak for jeres svar!

Selen hun har, minder meget om denne: (link fjernet)

Hun er 4 år, og har udviklet sig til en stærk pige med gode muskler, efter hun havde hvalpe i sommers.
    Det er egentlig også bare for sjov, at jeg fik idéen om en slæde - hun er jo en Finsk Lapphund så sne er det helt rette element smiley
    Men jeg vil da tage jeres ord til mig, og så bruge sommeren på, langsomt, at bygge mere vægt på smiley Så håber vi på en rigtig god slædehunde-vinter til næste vinter! ;D

Men hvordan vil det så være bedst at gøre? Og kan jeg bruge den sele jeg har? Den er solid og af godt, holdbart, men samtidig blødt og behageligt læder.. Det er nok mest slæde der er relevant, men jeg har ingen planer om at hun skal trække over længere strækninger, konkurrence eller lign. Det er bare ren og skær stimulering, sjov og udnyttelse af naturligt instinkt smiley

• #6   2. feb 2012 Hendes sele er magen til den på billede 1 og 4 på dette link: (link fjernet)

• #7   2. feb 2012 Hvis det var mig ville jeg anskaffe mig en rigtig slæde sele. Det er vigtig hvis du bruger den sele du har at den har et lidt bredere forstykke så den ikke skære ind i hende, hvis du forstår hvad jeg mener.
    Men som sagt så skal du have opbygget hendes muskler ordenligt inden hun begynder at trække børn eller lige i kælk, hvis det er det du har tænkt dig. For selvom hun er muskuløs er det sandsynligvis slet ikke de muskler hun har. Hun skal have opbygge muskler på hendes bringe, det kan du også træne ved at svømme med hende.

• #8   3. feb 2012 den sele hun har er ikke en sele jeg ville bruge til at trække med, men enten får lavet en rigtig WP sele eller også en slædehunde sele og når det bare er for sjov/hygge lidt selv så ville jeg ikke bruge tiden og pengene på en WP sele, men bare købe en slædehunde sele, de kan kæbes for små penge på bla (link fjernet)

den træning du skal igang med er det vi i WP sporten kalder drag træning det kan du læse lidt om her
    (link fjernet)

og her
    (link fjernet)

• #9   3. feb 2012 Igen, tusind tak for svarene! smiley

Jeg har før kigget på de rigtige slæde-seler, men ville ikke købe én da jeg på det tidspunkt var i tvivl om træk var noget for Ollie smiley Men kan høre på det, i skriver, at det er en god ide at investere i sådan éen..
    Og tøsen elsker at svømme, så dét skal hun nok blive glad for!

Martin T: tak, tak tak for hjemmesiderne! det var lige sådan en beskrivelse af træning jeg har ledt efter smiley

• #10   4. feb 2012 Så har jeg fået en rigtig sele til hende smiley Vi var på Skue i dag, og var så heldig at der var en stand, hvor man kunne købe de rigtige træk-seler smiley Så sådan én har hun fået nu smiley

• #11   4. feb 2012 tillykke med den nye sele og håber i får meget meget glæde af den

• #12   4. feb 2012 Det lyder godt

Kommentér på:
Hvor meget må hun trække?

Annonce