Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne sæbedispenser fra håndvask 350 kr.
  • Sætte seng sammen 600 kr.
  • Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Ophæng af spejlskab 650 kr.
  • Reparation af AEG vaskemaskine 1.000 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hjælp til spor
  • #1   17. jun 2006 Når jeg går spor så er der kun godbidder i enden af sporet.
    Jeg laver et spor med fødderne, som han følger.
    Det ved jeg ikke om virker.

• #2   17. jun 2006 jeg laver det også med fødderne godbidderne har jeg brugt for at han skulle finde ud af hva det var og ha næsen i jorden men han har alt for travlt smiley

• #3   17. jun 2006 De første gange (gør det stadig nogen gange) jeg lavede spor gik jeg med små musse skridt og lagde godbider ved ca hver meter. Og for enden en lille "madkasse" med godbider, som han skulle ligge sig foran. Sporet var max 10 meter de første gange. Så hellere tre små, end et langt. Godbiderne skal ikke være dem de får til hverdag, men noget virkelig lækkert. Vi bruger en æggekage med lever, kan klar anbefales. Men når du går sporet så hold fast i hunden, så den ikke bare suser der ud af. Men du stopper den, så den får alle godbiderne med. Men hvis det er nogle lækre godbider, vil den som regel heller ikke springe nogen over.

• #4   17. jun 2006 øhhm måske kunne du prøve at lade dig selv været fangsten...måske ved at tage noget fra dig som har din lugt...gnid det hen ad gulvet hen til det gemmested du gemmer dig..lad en veninde holde hunden, og når du har gemt dig så prøv at lade den finde dig. sig en lyd en gang imellem så den ved hvad det går ud på...

når den kan nogle forskellige lege kan den måske blive bedre med tiden..ellers ved jeg ikke hehe

• #5   17. jun 2006 Det er aldrig let til at starte med.. Men det kommer stille og roligt med tiden..

For det første skal du bruge en helvedes masse godbidder (lever, pølser eller frikadeller) Noget som hunden synes er helt vldt lækkert.. Sporet skal ikke være så langt.. Og det skal gå lige ud.. Når det er langt med godbidder (Der må gerne ligge et hver 2 skridt, og det skal ligge nøjagtigt i DIT skridt, så hunden forbinder godbidden, med din fært).. Når det er gjort lægger du hunden foran sporet så den har vinden i ryggen (hvis ikke, flytter færden sig i forhold til sporet).. Så gir du stille og roligt komandoen "søg sporet" og viser hunden ned! Det bliver man ved men indtil den selv søger nedaf og går derud af.. Og så følger du efter!
    Det kan godt tage tid før hunden finder ud af hvad det går ud på, men det skal nok komme!

• #6   17. jun 2006 takker for svarene smiley må jeg ud og øve skal til prøve i morgen og sys jeg har prøvet alt snart smiley heldigvis kan vi ikke dumpe men cføli gerne gøre det så godt som muligt alligevel

• #7   17. jun 2006 Watcher >

Er det spor til noget specielt program, og hvor stort er problemet for dig ???

Grunden til mit sidste spørgsmål er, at man sagtens kan få hunden ned i tempo, men det kræver en <b>del</b> (læs: temmelig meget) tålmodighed, så det er noget man skal være indstillet på inden man starter :o).

Mine løsningsforslag til at få ro på ham:

<li>Allerførst er det vigtigt, at selve det at gå sporet ikke bliver en kamp mellem hund og fører. Træk har det med at avle modtræk, så alt hvad der indebærer en konstant meget stram sporline og evt. ryk i linen bør være bandlyst. Hvis hunden er meget ivrig, og den onde cirkel allerede er startet, kan det dog være svært at undgå dette, og her kan man ofte med fordel indsætte en fjeder mellem halsbånd/sele og sporline (pas endelig på at denne fjeder ikke bliver placeret, så den kan nappe hunden !). – Man kan faktisk købe nogle liner med en gummifjeder (står normalt som line til brug i gr. C til forsvarsarbejde).</li>

<li>Tilsvarende skal man være meget konsekvent, således at hunden kun får succes (= kommer videre på sporet), når den udarbejder sporet ved at afsøge hvert enkelt fodspor i et roligt tempo. Går hunden for hurtigt, eller afsøger den kun nogle enkelte fodspor som stikprøve-kontrol, stopper hundeføreren op og holder hunden tilbage uden at påføre ubehag med linen eller stemmen. Så snart hunden igen er rolig, får den et ”dygtig” og lov til at gå videre. Lad her være med at træne ret lange spor, da det kan være meget tidskrævende at være så konsekvent (jeg har engang brugt 17 minutter på at gå et 25 skridts spor med min egen hund !!!) – Så træn også kun når du har tid og tålmodighed og humøret til det ;o).</li>

<li>For at mindske hundens motivation for at nå frem til slutningen på sporet, men derimod blive mere glad for at gå selve sporet, kan man i starten af sporet placere godbidder meget tæt, og så efterhånden som man kommer længere og længere på sporet gøre afstanden mellem belønningerne større og større. I en periode kan man evt. helt udelade en slutbelønning på sporet, og når hunden så kommer til enden af sporet, tage sele og sporline af og sige ”dygtig” og efterfølgende give hunden fri. Hermed bliver det for hunden især attraktivt at gå i starten af sporet – men man skal naturligvis konstant vurdere, om hunden kan beholde motivationen for at søge, når den ikke får sin slutbelønning.</li>

<li>For at fremme det dybe koncentrerede søg, hvor hunden afsøger hvert enkelt fodspor, kan man i en periode træne sporet på blødt underlag, hvor man sørger for at hvert fodspor er afsat således at hælen er trampet dybest i underlaget, og godbidden placeres herefter i hæle-aftrykket. Hermed lærer hunden at så snart den kommer til et fodspor, så skal den føre næsen en anelse tilbage og tjekke for godbidder. Denne konstante lidt vuggende bevægelse med hovedet virker på nogle hunde yderligere beroligende, og kan evt. forstærkes med at hundeføreren følger bevægelsen med linen (gerne med fjeder i). Se evt. figuren her: (link fjernet)

Håber noget af dette kan bruges - det bedste vil helt klart være at finde en erfaren træner der kan hjælpe dig spor-træningen ...

Hilsen
    Carina

• #8   17. jun 2006 hej carina tusind tak for svaret det må jeg øve med ham... det er bare der hvor jeg går til hundetræning træner vi efter ph programmet

• #9   17. jun 2006 Watcher >

OK - så er det vigtigt at du får tempoet ned, da genstandene i de højere klasser er meget små og gravet ned ... og der vil han ikke kunne få fært af dem hvis han går alt for hurtigt...

Pøj-pøj med træningen ;o)

• #10   17. jun 2006 ja nemlig smiley takker

Kommentér på:
hjælp til spor

Annonce