Spor.... - Hjælp...... Spor.... - Hjælp......
Jeg skal til en AB-prøve d. 18. november.
Men men men tror desværre jeg har dummet mig lidt - eller ved det ;0(
Har fået trænet alt for meget spor her på det sidste, så de har mistet geisten totalt.
Så nu er gode råd dyre................... HELP.................
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 11
Ved det af og til har hjulpet på ham af min, han er ikke altid lige hook på spor, men hvis jeg så et par gange gør på den måde er de pludselig meget spændende igen...
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 11
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 1.775
Du kan købe de der små bakker med kattemad og husk at lægge en rigtig god belønning for enden af sporet.
Lad dem se du lægge sporet og gå det med det samme.
For ligesom at få dem interesseret i at gå spor igen.
nov 2005
Følger: 26 Følgere: 24 Hunde: 2 Emner: 68 Svar: 2.538
jan 2007
Følger: 76 Følgere: 79 Hunde: 12 Emner: 69 Svar: 880
www.sporhunde.dk
der er mange gode fif og teori at hente vedrørende spor.. den er lavet af en kvinde der træner meget spor og går til mange sporhundeprøver.. hun er instruktør i mange klubber og kender meget til det.
Selv kan jeg anbefale at du går tilbage til "sandkassen", dvs gør det nemt og sjovt for din hund. gør sporet sjovt og læg altid 2-3 spor:
spor 1:
motivation og stemningsspor, dvs her fanger du din hunds interesse for at optage sporet.. og vækker lysten til at finde ting.. det er et kort.. 25-40 skridt landt spor med beløning hele vejen ca hver 3-4 skridt afvekslende dvs. uden møster, nogen gange kort imellem andre gange langt imellem uden mønster. afslutning er en kattepate ( 100g.) hvor hunden skal dække som ved en genstand (læg i starten hånden på genstanden og umiddelbart i det hunden lægger sig, åbnes pateen til stor fornøjelse for vuffi..god som motivation til genstanden og kan bruges allerede til helt små hvalpes første sporoplevelser..De første 2 gange åbnes kun et lille hjørne af pateens "låg" derefter lægges den hel uden at åbne den hunden ved udemærket hvad der er i "pakken ":o)..)).(god som afslutning på alle spor..!!) lægges ca 20-30 min før det tages.
spor 2:
uddannelses sporet. her arbejder du med de ting din hund ikke er så ferm til, dvs evt mange knæk, længde. genstande, sidepåvirkning(vind) tidsintervaller osv.. husk at belønne rigtigt dvs ikke for meget. men heler ikke undlade den.. mundtlig ros er tilladt i træningen så brug det dog !!!!! ( dog uden at forstyrre hundens koncentration for meget..) lægges gerne en time før sporet tages, så færten er mest koncentreret..
spor 3... VIGTIGT !!!!!!!
lige som spor 1 er det et motivationsspor... husk at i lydighed og bidearbejde slutter du altid med succes, det er det samme her.. et let kort spor.. som spor 1.. 30-45 skridt langt IKKE LÆNGERE ! tæt mellem godbidderne og masser af sjov og beløning for hunden.. Dette spor kan også benyttes, hvis uddannelses sporet er gået galt og det løber surt, så stop uddannelsessporet og vend tilbage til motivationssporet, så erindringen hos hunden om sporarbejde er positivt og sjovt..
god fornøjelse med sporarbejdet, det er den gren af træningen som både du og din hund bør nyde allermest.. og har du en god sporhund er du som regel med i toppen, da det er her de gode bliver skilt fra de mindre gode..
opsummering:
læg uddannelses sporet først, (lav dagbog over din hunds sportræning, så du ved hvad du skal træne !!) læg derefter de 2 motivationsspor derefter lufter du din hund godt af.. 10-15 min ( så undgår du den gør sig rent på sporet og kan koncentrere sig!) og du er klar til 1. spor.. derpå umiddelbart videre til spor 2 og alt efter hvordan det går, slutter du ALTID med spor 3 ..
og husk !!! aldrig straffe din hund på sporet.. vejled hellere og hjælp, hvis det bliver for svært, men prøv at lade din hund arbejde selvstændigt, det kan de godt lide.. men går det helt i fisk er der altid et motivationsspor at vende tilbage til, så al træning kan slutte på en god måde..
mange hilsner og god træning
Uli
jan 2006
Følger: 115 Følgere: 115 Hunde: 3 Emner: 249 Svar: 1.737
Så er det bare om at komme igang igen... Havde ellers opgivet lidt, men nu er der blod på tanden igen.
Tusinde tak....
jan 2007
Følger: 76 Følgere: 79 Hunde: 12 Emner: 69 Svar: 880
tlf 30 20 64 10
Spor.... - Hjælp......
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside