712 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

spor hjælp! spor hjælp!

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, har ikke prøvet det før, så håber der er nogen som kan give lidt gode fif..

Jeg gik spor i dag for første gang i meget lang tid.. eller jeg prøvede.. min hund kravlede hen af sporet og det var som om han var bange.. Jeg har ingen anelse om hvad jeg skal gøre?

Skal jeg bare fortsætte med at lave en firkant med fært på og smide maden ud der og give ham lidt tid, eller hvad skal jeg gøre..?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.
  • Løs vandhand skal fastgøres 499 kr.
  • Rep af vaskemaskine 600 kr.
  • Skridsikker måtte 800 kr.
  • Rengøring af køkken opvask og vasket gul i lille gang og køkken 310 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  spor hjælp!
  • #1   23. aug 2009
    Hvis du laver en firkant og smider guffer, skal han bare have tid. Det er rigtig god aktivering, men det er altså ikke at gå spor.

Hvilke guffer bruger du? Er der færd nok i dem? Prøv at smide et par guffer på gulvet/fliser og se om han vil samle dem op der. Det er ikke alle guffer hunde gider at arbejde for at finde.

At gå spor vil sige at du lægger et spor ud i en linie hunden skal følge. Hvis du skal starte, er det en godt ide at slæbe fødderne hen af jorden, så færden kommer i hele sporet. Læg en guf med en fods mellemrum. Gør det nemt for hunden ved at lægge sporet i en lige linie - så kan du altid øge sværhedsgraden senere.

• #2   23. aug 2009 louise- jeg ved godt hvordan et spor lægges, det var ikke det der var mit spørgsmål smiley men hvad jeg skal gøre når han kravler i sporet og virker bange. Og jeg har ikke problemer med at finde noget han gider at arbejde for smiley tværtimod

Bodil - jeg går spor på den måde at jeg sætter startspinden i, slæber fødderne i en trekant inden for at give en god start på sporet, derefter slæber jeg fødderne i en lige linje, ligger en godbid i hundens skridtlængde og afslutter med at der ligger en stor bunke med godbidderne som en stor belønning.. og da han ikke har gået meget spor, så var sporet meget kort..

firkanten bruger jeg kun når jeg smider hans mad på en græsplæne, ikke som spor.. Der får han så indlært at der kun er mad der hvor der også er færd, da jeg har slæbt fødderne igennem hele den firkant, så han har nemmere ved at blive i færden på selve sporet..

Håber det gav lidt mere hjælp til at kunne hjælpe mig smiley

• #3   23. aug 2009 og hov.. sidst da vi gik spor, der gjorde han det rigtig godt, og var meget ivrig efter at finde alle godterne der lå i sporet..
    Jeg er nærmest helt i "chok" over at det var denne oplevelse i dag, da jeg slet slet ikke troede at han ville være sådan..

• #4   23. aug 2009 Vi bruger kattemad fra en lille alu bakke til spor. Vi har fået anbefalet at bruge en bestemt eller halsbånd som kun bruges til formålet spor.

Først kontrollerer vi vindretning. Sporet skal ligges i samme retning som vinden blæser - ihvertfald i begyndelsen.

Startpinden sættes og slæber så fødderne hen af jorden hvor vi med jævne mellemrum ligger kattemed - ikke særlig meget. Fortsætter dette og ca 3 meter før slutpinden slutter vi med at ligge maden. Slæber stadig fødderne helt til slutpinden. Her markerer vi ekstra godt med fødderne og ligger en god klat kattemad.

Går i en stor cirkel forbi sporet.
    hunden hentes og føres hen til startpinden. Han gøres helt rolig med godbidder og stille snak. Når han er rolig går vi igang.
    Han har kort men løs snor og jeg sidder ved siden af ham og viser vej med hånden. Søg når han skal søge og derefter dygtig. søg og dygtig er det eneste vi siger. hvis et spor misses er det lige meget, spring det over.
    Når han har fundet slutsporet dygtiiig igen . og så slut og går væk derfra.
    - føj det ble langt. Vi er kun på begynderstadiet så ved kun lidt om det på lavt niveau.

• #5   23. aug 2009 en bestemt sele...
    glemt ord

• #6   23. aug 2009 jeg ved godt hvordan man går spor, mit problem er at jeg ikke ved hvad jeg skal gøre når hunden kravler og virker bange for det.. har han ikke gjort før

• #7   23. aug 2009 Det er jo heller ikke sikkert at han vil gøre det igen .. være bange, mener jeg.

Han har en dum alder, hvor de lige pludselig reagerer underligt på ting som normalt ikke har været et problem for dem.

Uden at jeg vil sidde og give råd over nettet, tror jeg ikke du skal spekulere så meget på det - han er nok "normal" igen næste gang du går spor med ham.

Held og lykke

• #8   24. aug 2009 martine- det håber jeg virkelig på at han er... smiley men synes du jeg skulle vente lidt med at gå spor igen eller bare lade som om det ikke sket og gå her om nogle dage igen?

• #9   24. aug 2009 Hvordan har du linen siddende på ham, når du opstarter?

Jeg personligt ville ikke tøve med at prøve igen... Og en hurtig tanke, der lige strejfede mig var, at prøve at lade ham blive sat på sporet og følge det uden at du har ham i line....
    Der kan godt være et catch med den metode.... det har jeg ikke lige reflekteret nærmere over..

En anden ting, der lige slår mig med hensyn til din måde at gå spor på. Jeg personligt ville IKKE slæbe fødderne, blot gå normalt. Der kan godt være så meget fært i sådan et par slæbende fødder, at det bliver alt for voldsomt for vapsen.
    Jeg ville starte med at gå hæl mod tå og så lægger en guffer i hver hæl.

• #10   24. aug 2009 jeg er bare så glad for alle de gode og forskellige råd, for så er der nok til hvis det ene ikke virker må man prøve det andet smiley

Jeg startede med at have snoren ligesom sådan en trillebør, så han har to snore der går bag forbenene, men da han så begyndte at kravle holdte jeg ham foran på brystet, ligesom med små hvalpe, men hjalp heller ikke..

Kommentér på:
spor hjælp!

Annonce