spor hjælp! spor hjælp!
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, har ikke prøvet det før, så håber der er nogen som kan give lidt gode fif..
Jeg gik spor i dag for første gang i meget lang tid.. eller jeg prøvede.. min hund kravlede hen af sporet og det var som om han var bange.. Jeg har ingen anelse om hvad jeg skal gøre?
Skal jeg bare fortsætte med at lave en firkant med fært på og smide maden ud der og give ham lidt tid, eller hvad skal jeg gøre..?
mar 2008
Følger: 19 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 47 Svar: 655
Hvis du laver en firkant og smider guffer, skal han bare have tid. Det er rigtig god aktivering, men det er altså ikke at gå spor.
Hvilke guffer bruger du? Er der færd nok i dem? Prøv at smide et par guffer på gulvet/fliser og se om han vil samle dem op der. Det er ikke alle guffer hunde gider at arbejde for at finde.
At gå spor vil sige at du lægger et spor ud i en linie hunden skal følge. Hvis du skal starte, er det en godt ide at slæbe fødderne hen af jorden, så færden kommer i hele sporet. Læg en guf med en fods mellemrum. Gør det nemt for hunden ved at lægge sporet i en lige linie - så kan du altid øge sværhedsgraden senere.
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 259 Svar: 2.479
Bodil - jeg går spor på den måde at jeg sætter startspinden i, slæber fødderne i en trekant inden for at give en god start på sporet, derefter slæber jeg fødderne i en lige linje, ligger en godbid i hundens skridtlængde og afslutter med at der ligger en stor bunke med godbidderne som en stor belønning.. og da han ikke har gået meget spor, så var sporet meget kort..
firkanten bruger jeg kun når jeg smider hans mad på en græsplæne, ikke som spor.. Der får han så indlært at der kun er mad der hvor der også er færd, da jeg har slæbt fødderne igennem hele den firkant, så han har nemmere ved at blive i færden på selve sporet..
Håber det gav lidt mere hjælp til at kunne hjælpe mig
jul 2007
Jeg er nærmest helt i "chok" over at det var denne oplevelse i dag, da jeg slet slet ikke troede at han ville være sådan..
jun 2005
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 343
Først kontrollerer vi vindretning. Sporet skal ligges i samme retning som vinden blæser - ihvertfald i begyndelsen.
Startpinden sættes og slæber så fødderne hen af jorden hvor vi med jævne mellemrum ligger kattemed - ikke særlig meget. Fortsætter dette og ca 3 meter før slutpinden slutter vi med at ligge maden. Slæber stadig fødderne helt til slutpinden. Her markerer vi ekstra godt med fødderne og ligger en god klat kattemad.
Går i en stor cirkel forbi sporet.
hunden hentes og føres hen til startpinden. Han gøres helt rolig med godbidder og stille snak. Når han er rolig går vi igang.
Han har kort men løs snor og jeg sidder ved siden af ham og viser vej med hånden. Søg når han skal søge og derefter dygtig. søg og dygtig er det eneste vi siger. hvis et spor misses er det lige meget, spring det over.
Når han har fundet slutsporet dygtiiig igen . og så slut og går væk derfra.
- føj det ble langt. Vi er kun på begynderstadiet så ved kun lidt om det på lavt niveau.
jun 2005
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 343
glemt ord
jul 2007
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 68 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 357 Svar: 14.417
Han har en dum alder, hvor de lige pludselig reagerer underligt på ting som normalt ikke har været et problem for dem.
Uden at jeg vil sidde og give råd over nettet, tror jeg ikke du skal spekulere så meget på det - han er nok "normal" igen næste gang du går spor med ham.
Held og lykke
jul 2007
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Jeg personligt ville ikke tøve med at prøve igen... Og en hurtig tanke, der lige strejfede mig var, at prøve at lade ham blive sat på sporet og følge det uden at du har ham i line....
Der kan godt være et catch med den metode.... det har jeg ikke lige reflekteret nærmere over..
En anden ting, der lige slår mig med hensyn til din måde at gå spor på. Jeg personligt ville IKKE slæbe fødderne, blot gå normalt. Der kan godt være så meget fært i sådan et par slæbende fødder, at det bliver alt for voldsomt for vapsen.
Jeg ville starte med at gå hæl mod tå og så lægger en guffer i hver hæl.
jul 2007
Jeg startede med at have snoren ligesom sådan en trillebør, så han har to snore der går bag forbenene, men da han så begyndte at kravle holdte jeg ham foran på brystet, ligesom med små hvalpe, men hjalp heller ikke..
spor hjælp!