Hjælp til spor Hjælp til spor
Hej alle,
Jeg har to Dværgpudler, som jeg træner hhv. DcH's Lydighedsprogram, agility og snart rally med.
Jeg har dog problemer med sporet med min yngste Dværgpuddel, Jasmin. Hun er lige fyldt et år.
Hun vil enormt gerne gå spor, men hun har afsindigt travlt. Jeg ligger godbidder for hver 1/2 fodlængde, da jeg fik at vide, det kunne tage farten af hende. Det hjælper dog ikke - der er så meget træk i hende at hun nærmerst ligger ned med benene ud til alle sider Og det er gør hun ligegyldigt om jeg kun holder i snoren eller har haft om hendes bringe/skulder. Jeg har også prøvet med små "depoter" på sporet, hvor jeg ind i mellem lægger en lille bunke godbidder i stedet for bare en enkel.
Til sporet bruger jeg frikadeller, pølser eller ost. Altså ikke noget kedeligt
Jeg har i dag købt paté på tube, som jeg vil afprøve i morgen. Jeg håber at det, at hun skal slikke det af, måske kan bremse hende lidt.
Men ellers er jeg lidt på bar bund. Hun går nemlig sporet fint - næsen er i jorden og hun følger sporet, som hun skal. Men hun skal på en eller anden måde lære at sætte farten ned - og jeg synes ikke, det har hjulpet med den korte afstand mellem godbidderne.
Har I nogen tips og tricks?
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 5 Emner: 34 Svar: 2.369
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.815
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 667 Emner: 124 Svar: 7.250
har du en til at hjælpe dig med det? ellers ville finde en dygtig træner der kan vise dig hvordan
det lyder som om I er startet op forkert. måske pga de ting Bodil nævner.
aug 2005
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 3 Svar: 72
Men hun kan godt finde på at springe godbidderne over, og jeg kunne være bekymret for, om hun gider stopper op for sit tørfoder. Men det er helt klart et forsøg værd!
aug 2005
Jeg træner i DcH, og har haft flere trænere ind over. Vi er startet op og går sporet efter deres anvisninger. Men jeg synes bare ikke det har hjulpet med farten. Der er virkelig knald på hende
apr 2018
jeg kender ikke dch men lad os se om der kommer nogle der kan vejlede. Jeg har gået blodspor mm og der går hunden rimeligt langsomt og koncentreret fra start fordi det har tændt dem. Jeg har også arbejdet med et felt hvor hunden skal lære at være inden for et område hvor der er fært og kun der. Det har givet en større forståelse for øvelsen
men det er med nogle jagtfolk og jeg tør ikke sige noget om dch da de øvelser måske er anderledes
men hvis hun springer over vil jeg overveje om hun går sporet eller bare kaster sig efter depot... og så tilfældigt snupper godbidder undervejs
maj 2007
Gør du sporet svært nok?
Bruger du genstande på sporet?
Hvad gør du når hun sætter farten op?
Genstande på sporet her, gør i hvert fald at Sam bliver ved med at være super koncentreret.
Jeg må hellere også lige tilføje at jeg ikke kender til DCH's spor.
Jeg går schweiss spor og ID spor.
aug 2005
Hun kan godt finde på at springe godbidder over. Jeg prøver dog, at få hende til at tage dem alle, men hun virker mest interesseret i færten.
Når hun går tur, eller går løs i skoven, går hun også med snuden i jorden konstant. Det ligner hun følger forskellige fært.
Jeg tror, hun har et forholdsvist stærkt jagt-instinkt, selvom det typisk ses mest i de store pudler.
apr 2018
jeg prøver lige at tippe nogle af de gode dch folk om tråden. De kan sikkert forklare dig det plus de kender kravene i dch
aug 2005
Jeg har også overvejet om jeg skal lægge færre godbidder og tage større skridt. Fordi jeg mest har haft fokus på at få hende til at sætte farten ned er vi ikke begyndt med genstande eller knæk. Så det er typisk kun ca. 10-20 meter hun går og kun ligeudrettet.
Hun starter ud med høj fart, så jeg holder igen fra starten af. Jeg ville gerne - som trænerne har anbefalet - at kunne holde en jævn kontakt, når hun søger og slække på snoren, når hun spiser. Men hvis jeg slækker så skyder hun afsted
aug 2005
Hun har en fantastisk arbejdsvilje - hun er simpelthen skøn at træne med, fordi hun så gerne vil det. Jeg vil jo også gerne have, hun bliver ved med at være glad for at gå spor - og jeg er lidt bange for hun pludselig mister interessen, fordi hun møder så meget modstand i snoren. Men pt. går vi et lille spor (10-20 meter) hver dag, og det virker hun svært glad for
Det ville være super, at få DcH folk ind over! Mange tak
apr 2018
aug 2005
Ja, det er Jasmin
apr 2018
maj 2007
Jeg tænker du skal til og lave sporet meget længere?
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 23 Svar: 379
Hos os er Platinum og Alpha Spirit et hit.
Jeg ville så arbejde rigtig meget med starten.
Hun skal være helt i ro, før hun overhovedet får lov til at gå i gang med sporet.
Her skal du være konsekvent og holde hende tilbage, enten i line eller med hænderne ned på bringen af hende.
aug 2005
Jasmin bliver heldigvis i sporet, når jeg holder igen. Men fordi hun trækker sådan så flader hun helt ud, så hun nærmest ligger ned i stedet. Det ville være rart, hvis hun bare tog lidt af farten ??
Det lyder jo til, at din også synes, det er sjovt
Hvad siger din træner, du skal gøre ved farten?
aug 2005
Jo, det er ikke særlig langt - og slet ikke når, der er fart på. Men jeg fik anbefalet at lave korte spor, indtil hun ligesom lærte at tage farten af
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
aug 2005
Ja, jeg kan se folk anbefaler tørfoder, så det tænker jeg kunne være et forsøg værd.
Hvordan laver du opstarten?
Pt. tramper jeg en trekant (spidsen er starten på sporet). Jeg spreder et par godbidder ud i trekanten og det er så dem hun starter med og så og mod spidsen og ud på selve sporet.
Jeg har netop fat rundt om bringen på hende, men hun flader helt ud. Det ser virkelig komisk ud, men der er så meget tryk på at hvis jeg slipper hende, står hun lige på hovedet.
maj 2007
jan 2019
En god måde at sætte farten ned på kan være at gå slangespor, dvs gå i bløde buer så hunden ikke bare skal ligeud, men det kræver at du er meget præcis og ved hvor sporet er, hunden skal gå i sporet, lav store bøde buer så hunden skal arbejde med næsen for at blive i sporet.
maj 2007
Jeg tænker også der skal ro på fra starten af, hvis hun allerede der, skyder afsted, jeg ville også bremse hende og ikke lade hende komme videre når hun derefter vælger at "flade ud" som du beskriver og først få lov til at gå frem, når hun forstår vente lidt, det må hun vel kunne lære ved at bremse hende i sporen.
Eller lære hende en vent kommando, men det ved jeg ikke om er en god idé, når det handler om at man skal blande sig så lidt så muligt når hunden går spor...?
aug 2005
Øhh. Vi har gået spor til DcH træning måske 6 gange i alt siden september, men jeg går selv typisk en gang hver 14 dag. Den sidste uge har vi gået hver dag og det tænkte jeg, at jeg ville blive ved med her det næste stykke tid. Er det en dårlig ide?
jan 2019
jan 2019
aug 2005
Ja, den sidste uge har jeg lagt et lille spor hver dag. Jeg lægger det på vores klubs træningsareal, men forskellige steder hver gang.
Jeg er bare bange for hun mister driften, hvis jeg stopper hende helt op hver gang hun flader ud. Jeg prøver tilgengæld at rose når hun kort stopper op for at tage en godbid. Men det er måske også dumt?
aug 2005
aug 2006
Gufvi alle skridt, gerne i hælen. Gerne bløde buer, så hun går af, hvis hun ikke koncentrerer sig. Gerne svært underlag, der ikke vælter sig i fært.
Opstarten kan være et lille depot, hvor hun skal spise alle de let spredte guffer (område som en pizza). At holde hende tilbage på bringen ville jeg ikke gøre.
Hold dig til den metode i mindst 3 uger med mindst 3 spor om ugen før du vurderer om det virker.
Gør det det, så fortsætter du i en rum tid inden du begynder at fjerne mad.
Brug hendes foder.
Denne metode virker, er konfliktfri, men tager tid.
aug 2005
Hun virker ikke generet over jeg holder hende rundt om bringen. Jeg har snoren i bringe-ringen, og den kører under benene. Hun synes dog, den er lidt irriterende nogen gange.
aug 2005
Mange tak - det var dejlig konkret og ligetil
Hvor langt et spor tror du jeg skal lægge? Og hvor ofte? Altså hvad størrelse skridt?
Jeg har ikke spor i mod at det tager tid - det gør træning og især når man jo - som mig - ikke selv er øvet i det
jan 2019
aug 2005
aug 2006
Af den grund kommer der en naturlig begrænsning på længden, hvis ikke hunden skal blive tromletyk
Længden er i starten mindre vigtig, det er ikke sporkondition, der trænes, men teknik.
Personligt ville jeg gå 3-4 spor om ugen og bruge alt foder til det de dage.
Foderet skal naturligvis være mindre piller - der skal ikke bruges så meget tid på at tygge.
aug 2006
aug 2005
Mange tak
Ja, det er virkelig fedt! Jeg håber, vi bliver klar til lidt konkurrencer næste år. Men det bliver i rally og/eller DcH's C-program. Så vi har heldigvis rigtig god tid til at få styr på sporet, da det først er med fra B-programmet
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.355
Har du mulighed for at lave en lille video-optagelse fra du tager hunden ud af bilen, og til sporet er slut?
- Det er meget meget nemmere at komme med forslag til løsningen, hvis man kan se, hvad der foregår
Mine umiddelbare generelle løsningsforslag hvis hunden går for stærkt:
* Sørg for at have en god rutine hen til sporet - er hunden helt gearet op inden I starter, er sandsynligheden for et roligt og koncentreret søg lille
* Lav en god opstart på sporet - få den evt. til at ligge inden den bliver sat i gang, så den har færten i næsen
* Lav gerne et opstartsfelt med godbidder, så den får mange godbidder til at starte med, og ikke har så travlt med at komme ud på selve sporet
* Gå med kort afstand mellem fodaftryk, så det ene fodspor næsten efterfølger det næste
* Gå gerne på en blød jordmark, hvor du kan lave dybe hæleaftryk med en godbid i hvert fodspor. Når godbidden ligger dybt i hælen, ser man ofte hunden sætter snuden i fodsporet, og så skal trække hovedet lidt tilbage for at tage godbidden (den går og nikker)
* Sørg for at du selv er rolig og har styr på hvor sporet er, så du kan koncentrere dig om hunden (på blød jordmark kan du se sporet)
* Find ud af hvor langt sporet skal være for DIN hund. Er det for kort, når hunden ikke at komme i gang og ind i en god rutine - er det for langt, bliver den måske frustreret og utålmodig
* Husk at træk avler modtræk - jo mere du holder i linen, jo mere vil hunden trække.
* Brug evt. en gummiline, hvor du så endda kan lave bløde vuggende bevægelser, der dæmper hunden lidt (forstærker de nikkende bevægelser)
* Find ud af hvilke godbidder der virker for DIN hund. Meget attraktive godbidder sætter tempoet op - mindre sætter tempoet ned, eller gør den bare løber over dem (eller bliver ukoncentreret)
* Lad være med at gøre belønningerne bedre og bedre i løbet af sporet, og undlad en stor bunke godbidder til slut, hvis hunden går for stærkt
* Lad være med at gå ligeud spor - det bliver nemt en "fremadsendelse i line" i hundens verden, især hvis der samtidig også er en attraktiv slutbelønning
* Gå evt. cirkel/slangespor eller introducer knæk (og lad for guds skyld være med at gøre noget specielt ud af knækkene med ekstra godbidder)
Hilsen
Carina
(Tidligere Elite-hundefører i DcH)
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.268
I starten ville jeg være opmærksom på andre ting. At en ung hund er ivrig/for hurtig ville jeg ikke bekymre mig om.
Glæden ved sporet må være det vigtigste. Så længe hunden arbejder,og forstår hvad øvelsen går ud på,ville jeg ikke være bekymret over det.
aug 2006
Man kan lige så godt få indlært den rette teknik fra starten..
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.355
Og selvom DcH spor ikke kan sammenlignes med IGP spor i forhold til krav om præcision, så bliver det stadigvæk for dyrt, hvis hunden ender med at gå over genstande og knæk...
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.268
Som alt andet,skal man arbejde for at få et godt resultat. Det kommer ikke nødvendigvis med det samme.
aug 2006
Hjælp til spor