501 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Jeppe j
Jeppe j
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Klikkertræning - i tvilv om træningen? Klikkertræning - i tvilv om træningen?

Hej,

Jeg har læst bogen om klikkertræning fra Canis med cecil. go Morten, og det er skam en meget god bog men sidder tilbage med nogen spørgsmål.

Jeg har læst at når du sætter dig for at træne sit, så sætter du dig et mål, nu siger vi bare at han skal tilbyde en sit, ingen kommando eller noget. Det er også fint og det kan han sagtens, men så har jeg også læst at han skal kunne tilbyde den cirka 10-15 gange indenfor 30-60 sek. Og har får vi et lille problem. For godt nok sætter han sig, men han bliver siddende, også efter klik og godbid, og så er det jo svært og nå det inden tidsrammen? for kan vel ikke klikke og belønne for han bare allerede sidder, for gør jeg det kan jeg jo ik senere putte kommando på kan jeg?

Lige til sidebenet - har læst man kun skal træne 1 adfærd per træningssession. Men når man er ude og gå tur klikker man vel for alt godt, ikke?

Håber det giver mening, for synes det er lidt svært det hele selv efter at have læst bogen har jeg spørgsmål smiley Tak for at i gider læse!

mvh
Jeppe

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af 5g til tv 1.700 kr.
  • Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Klikkertræning - i tvilv om træningen?
  • #1   7. aug 2011 Det er vigtigt, at man også tænker belønningen med ind i træningen. Både hvad det er, men også hvordan man giver den.

Dit problem er meget enkelt at løse - smid godbidden på jorden, så hunden skal gå ud af position for at få den. Vupti, så kan der tilbydes igen ;o)

Og jo, når man er ude så klikker man for alt det, man ønsker at se igen ;o)

• Jeppe j
    Jeppe j Tilmeldt:
    jul 2011

#2   7. aug 2011 amen sikke da en klovn jeg er, selvfølgelig! smiley mange tak skal du have!

Nu kan jeg så ikke træne for han sover så dybt man kan næsten slæbe ham rundt, vi har lige leget og gået en masse smiley

Så når jeg træner for eksempel sit, så venter jeg bare til han sætter sig, klikker og smider godbiden på jorden så han kommer ud af position, hvorefter han så skal tilbyde adfærden igen, korrekt? smiley Hvad hvis jeg bare holder godbidden lidt længere fremme, eller er det med at han skal have den fra min hund fuldstændig lige meget? smiley

Igen, mange tak!

• #3   7. aug 2011 Nogle gange de mest simple løsninger dem, der er sværest at hitte ;o)

Det er ok, at du strækker hånden frem, så hunden går ud af øvelsen, det kan sagtens bruges også ;o)

Det er dog ikke nødvendigt at hunden får belønningen fra din hånd - det er derimod vigtigt, at du hele tiden tænker på, at måden du belønner på, skal fremme træningen.

God fornøjelse med det, når din vaps engang vågner fra sin skønhedssøvn ;o)

• #4   7. aug 2011 han skal bare vide at efter klikket, kommer der en godbid, så om den er smidt, eller bliver tryllet frem tænker han nok ikke nærmere over han ved bare den kommer smiley

er selv så småt i gang med klikker træning af min hund, men har brugt det en del på en af mine katte smiley

• Jeppe j
    Jeppe j Tilmeldt:
    jul 2011

#5   7. aug 2011 Okay mange tak for det smiley nu gælder det bare om at komme igang! smiley

Argh bare lige for at være træls har jeg et ALLER sidste spørgsmål smiley

Ang. godbidderne. Jeg bruger små lækre ting som små stykker skinke, pølse, frikadelle, kylling osv. Men en af mine venner bruger noget fra Olivers pet food kaldet "Training bites" som faktisk bare er små stykker pille snasket noget.

Er det bedst at gøre som jeg gør nu, og variere det med sådan nogen "menneske-spisende" genstande, eller er det bedst at købe sådan nogen training bites og bare bruge dem hele tiden? Han kan godt lide de training bites men har lidt svært ved at se på ham hvad han bedst kan lide for han er simpelthen så madglad han spiser alt smiley

Mange tak igen! lover det er det sidste spørgsmål jeg har smiley

• #6   7. aug 2011 Du spørger bare ;o)

Det kommer sig ikke så nøje hvad du bruger af godbidder, hvis hunden er lige glad for alt du tilbyder.

Du kan også bruge hans tørkost, hvis det behager ham. Dog viser det sig oftest, at når man har brugt det samme noget tid, så mister det lidt "magien" for hunden.

Husk også at tænke i bonusbelønninger. Det kan jo både være i forhold til hvad der bruges, og de mængder det bruges i.
    Du kan også udvide dit repetoire og tænke belønning med legetøj ind i din træning, og desuden også afstandsbelønning, som nogle hunde bliver virkeligt effektive af - igen, alt afhængigt af, hvad der fremmer din træning.

Tænk belønningstype, belønningskvalitet, belønningsfrekvens.

• Jeppe j
    Jeppe j Tilmeldt:
    jul 2011

#7   7. aug 2011 Mange tak for det smiley Vil i gang med at træne lidt nu smiley får jo helt lyst, tror også snart det er på tide han skal op af søvnen smiley

Så nu vil jeg træne med disse ting i hovedet
    belønningsfrekvens = helst max 5 sek. for hvert klik.
    belønningskvalitet = gode nam-nam pølse smiley
    belønningstype = mad + leg after endt session smiley

Igen tak smiley ha en god eftermiddag!

• #8   7. aug 2011 Jeg ville vælge at give godbidden for at hunden sætter sig, og så smide en. Simpelthen for at understrege at det er her vi skal være. Ellers får man måske en hund som min der rejser sig så snart hun hører klikket(hvilket er tilladt, da øvelsen jo er slut). Men hun er også kun 4 mdr.

• #9   7. aug 2011 Jeppe J:

Husk på at man også skal overveje om belønningsfrekvensen er for "lav" altså om hunden får belønning for ofte. For så kan det jo være for let...

Hvis jeg skal føre kontrol på mine hunde, trækker jeg dem somregel væk med godbidden, så slipper jeg nemlig for en hund der leder efter en godbid.

• Jeppe j
    Jeppe j Tilmeldt:
    jul 2011

#10   7. aug 2011 Hm okay, synes bare jeg har læst at man skal belønne sådan rimelig tit, men måske skal jeg sætte mine kriterier op. Jeg er lidt i tvil med alt det der om hvornår man skal hæve kriterierne og hvornår der skal kommando på, men det kommer nok når jeg har trænet lidt mere smiley han kan da nogen basale ting som sit, dæk, pote, røre target og finger men ingenting sådan helt flydende på kommando.

Mange tak for dit svar, vil prøve det hele og se hvor det fører hen smiley

• #11   7. aug 2011 Jeppe... Hvis du skal belønne hvert 5 sekund, så bør du skulle belønne de 20 gange på et minut, og så betyder det at hunden kan øvelsen.

Min hvalp ville slet ikke få tid til at tænke hvis hun skulle finde på noget inden for 5 sekunder.

Kommentér på:
Klikkertræning - i tvilv om træningen?

Annonce