{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.410 visninger | Oprettet:

hvordan træner man at "dutte" {{forumTopicSubject}}

Jeg vil gerne lære min lille hund at "dutte" en bold fx. Grunden til det er at jeg som lille "fangede" ham når han skulle indkaldes ( ja ved det.. ikke en god ide, men vidste ikke bedre) Så nu har jeg en hund som er ret mistænksom med at nærme sig når vi er udenfor - indenfor er der ingen problemer. Jeg har fået det råd at han skulle "dutte" fx bolden inden jeg kastede den for at han skulle vænne sig til at komme tæt på mig.. med tiden skulle jeg så røre og klappe lidt. For at få ham til at komme forsøgte jeg at gøre bolden interessant ved at bevæge den .. og det virkede også .. han har lært at komme hen til den inden vi kaster bolden MEN.. han gør det ret voldsomt.. med et spring og tænderne i bolden og så springer han væk igen.. ikke meget dut over det... så er der nogen der ved hvordan jeg træner ham til at komme lidt så stille og bare røre bolden?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvordan træner man at "dutte"
  • #1   17. apr 2011 da han var lille selvfølgelig... ikke mig smiley

• #2   17. apr 2011 jeg sidder på hug med bolden og holder bolden mellem benene.... så er det meningen at han skal komme hen og dutte og så kaster jeg den.. han er vild med at løbe efter en bold.. faktisk er han ligeglad med godbidder så længe den bold er i synsfeltet...- det var et råd jeg fik fra en træner fra dkk

• #3   17. apr 2011 Da jeg skulle lære Charlie at "dutte" holdt jeg genstanden stille og roligt foran ham. Lige så snart han rørte den med snuden blev han rost og fik en godbid. Det tog ikke ret lang tid før han havde fattet hvad det gik ud på.

• #4   17. apr 2011 Hvorfor starter du ikke med noget andet, en musemåtte f.eks, læg den på gulvet/jorden og vent, når han rør den med snuden så ros/giv godbid eller hvad du normalt gør, gør dette mange gange og med forskellige ting når han er fortrolog med de første ting.
    Du kan evt sætte kommando på med det samme, det gør vi her, vi siger marker.
    Når han kan med alt andet prøver du først bolden igen, så ved han præcis hvad det er du vil have ham til.

• #5   17. apr 2011 indenfor er der ingen problemer.. kan pege på gulvet og så kommer han listende ..gerne for at blive kælet... og udenfor kan jeg sige.. du skal have snor på.. så står han stille.. men i har nok ret.. skal arbejde lidt med tilliden.. han er en ret usikker hund så tænker i forvejen meget over at udsende leder signaler.. Problemet med godbidderne var bare at det prøvede jeg også med træneren fra dkk og det virkede ikke.. men vil da give det et forsøg mere.. UDEN bold i nærheden.

• #6   17. apr 2011 Hvorfor lærer du ham ikek indkald med hånd target eller target stick?

Jeg bruger selv klikker træning hvor jeg har en firkantet boks som kan lave en klik lyd.
    Når man klikker skal klikket betyde at du har MARKERET den adfærd du vil belønne.
    Så klikket betyder for hunden = nu kommer belønningen.

Target stick kan være en tommestok, en pind, eller en target stick man kan købe.
    Du gør sådan her:
    1) hold target stick i hånden ikke ret langt fra hunden så hunden ikke kan undgå at KIGGE på target stick.
    Klik og beløn for at KIGGE-
    Dette gentages 5-10x
    2) Nu holder du stadigvæk target stick foran hunden men du holder klikket tilbage når hunden KIGGER på sticken, dvs du KLIKKER og belønner IKKE.
    Hunden vil nu syns det er underligt du IKKE klikker og vil måske skubbe med næsen til target KLIK og BELØN for "skubbet"
    Dette belønnes så også 5-10x

Fortsæt med et træne på 1 + 2 indtil hunden kan følge target stick ud til siderne op, ned fremad mv. Så hunden ikke er i tvivl om at den skal skubbe til target med næsen.

Nu har du så reelt LÆRT hunden at skub på target giver klik og belønning.
    Når du så begynder på at lave indkald igen så brug din target stick som hunden nu er fortroelig med og ved den skal hen og skubbe til.

Mens du belønner altså servere godbidden tager du ganske forsigtigt fat i halsbåndet så hunden lærer at det er OK du tager i halsbåndet for der kommer jo en godbid.

Når du har lært hunden target stick kan du overføre samme adfærd til din hånd hold flad hold ud til siden eller op over hundens næse og træn forfra på 1 + 2 til hunden har lært også at dutte på hånden.

Når du har lært hunden at dutte til en flad hånd kan du tage din pegefinger...

Når hunden er rigtig god kan du fortsætte med pote targtet præcis på samme måde men hvor du lægger en genstand på jorden den skal "træde på" / Stampe på - du kan bruge en musemåtte, en kork varme brik, et blad, en avis en kegle - når først hund har fundet ud af hvad den skal kan du ændre det skal dutte på eller træde på.

Hvis du er rigtig god lærer du den at dutte til post it sedler i din hånd ( de gule lapper med klister i den ene side ) når den har lært at dutte på sedlen kan du flytte sedlen over på lys kontakt og lærer hunden at SLUKKE lyset, lukke skuffen, lukke skab dør lukke, døren mv....

Held og lykke med træningen :o)

Kommentér på:
hvordan træner man at "dutte"

Annonce