Frustrerende hund {{forumTopicSubject}}
Vi har en golden retriever som er fra Marts 2010..
Vi har fået en del problemer med ham på det sidste.. Ikke nogle store ting, men alligevel ting der virkelig irriterer når det er der 24/7.
Han er ALT for voldsom og hyper, både overfor kærestens to børn og overfor vores katte.
Når man kommer hjem, går han heelt amok, kan finde på at snappe i tæer, smider sig på gulvet og ruller rundt og - selvom jeg ved at han ikke kan gøre for det - river han i ens tæer med sine klør hvilket gør helt sindsygt ondt og virkelig kan gøre en negativ.
Specielt ved børnene gør han dette, da de ikke er lige så gode til at sige nej med en bestemt tone. Hvis at enten jeg eller kæresten gør det, lægger han sig underkastende på gulvet men kravler hurtigt tættere og tættere på os lige meget hvor mange gange vi siger nej, hvilket godt kan være ekstremt irriterende.
Hvis vi siger hej og klapper ham når vi kommer hjem, tager det bare dobbelt så lang tid at få ham til at køle ned, og han gør det ikke før man ignorerer ham helt.
Vi har 3 katte, hvoraf den ene af dem næsten aldrig kommer ind mere fordi han er der og er for voldsom. De andre er ok venner med ham og kan sagtens sammen, men han vil tit lege og snapper derfor til dem hvor de kan finde på at pive fordi det gør ondt, og det kan jeg simpelhent ikke have - for så tør jeg næsten ikke lade ham være selv med dem :(.
Selvom vi har skældt ham ud mange gange bliver han ved, da han synes det er sjovt og vil lege.
En anden ting der er ret uskyldigt og ubetydeligt men som der stadig kan drive specielt min kæreste til vanvid er at han følger én i hælene konstant. Det er som om at han ikke får ro. Selvom han har været ude og løbe hele dagen. Det gør han uanset om vi lige rejser os for at give hinanden et knus eller for at gå ud i køkkenet.
Vi har tænkt på at få ham kastreret, men det er vel ikke nok..
Er der nogen der har erfaring med disse problemer og kan give nogle gode råd??
Og er det mest nu det er slemt, og bliver det bedre når han bliver over 1 år gammel?
jun 2009
Følger: 34 Følgere: 22 Hunde: 7 Svar: 543
at lære ham at lege selv, fx noget aktiveringslegetøj eller gode tyggeben
salto har det også med at ville være tæt på en hele tiden, så giver jeg ham bare et griseøre eller leger med ham hurtigt eller lige træner noget klikker,
fx så rendte han mor i hælene igår hvilket irreteret mig, så jeg fandt klikker frem, også øvede vi vidre på et tricks han lærte i forgårs, bagefter var han mere afslappet og lagde sig på sofaen.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.391
Det er dog det hele værd :o)
Det arbejde i ligger I jeres hund nu er med til at bestemme hvilken hund i har de næste 10+ år så det er om at knibe ballerne sammen og komme i gang :o)
Det er i jeres hunds lømmelalder I vil finde ud af om I er egnede til at have hund.
Jeg ser det altid sådan, da 90+% af alle hunde der omplaceres, desværre omplaceres i denne periode i deres liv, fordi deres ejere ikke har sat sig ind i hvad det ville sige at have hund :o(
Jeg ved ikke hvor store børnene er? Hvis de er over 10 år kan de med fordel inddrages i arbejdet :o)
Mit bedste råd fremover er at ignorere uønsket adfærd og ros ønsket. Ignorer hunden til den er rolig og kun her får den opmærksomhed.
Begynder den at hidse sig op så afbryder I al kontakt.
Når den er faldet ned igen genoptager i kontakten etc.
Hunde er kloge og lærer hurtigt at det er mere motiverende at slappe af og få opmærksomhed end at piske rundt for at få opmærksomhed og så blive ignoreret.
I skal jo så også huske at rose når den ligger stille i sin kurv etc. (ikke nødvendigvis tage kontakt men rose og smide en guffer eller lign.) så den ved at rolig adfærd betyder glade ejere og dejlige ting :o)
Hunden skal ikke have succes i at udvise uønsket adfærd. Jo flere gange den får lov til at udvise uønsket adfærd jo længere tid tager det at aflære denne adfærd.
Ved at forsøge at undgå uønsket adfærd og konflikter inden de opstår er I med til at fjerne motivationen for uønsket adfærd.
Efter min mening er 100% af en hunds adfærd motivationsudløst så I skal lære hvad der motivererer jeres hund og bruge dette i arbejdet :o)
Det er om så vidt det er muligt at forsøge at undgå konflikter ved at forebygge disse. (Er børnene mindre så sørg for at hund og børn ALDRIG er alene uden opsyn etc.)
Skæld ud etc. er også opmærksomhed. Negativ opmærksomhed men stadig opmærksomhed. Så det skal undgåes så vidt som overhovedet muligt.
At bruge NEJ-kommandoer såfremt hunden har lært disse er ikke det samme som at skælde ud. Disse skal dog bruges med omtanke hvis ikke de skal miste virkningen ...
I kan kun fortsætte allerede indlært træning og genopfriske denne i de perioder han er i lømmelalder. Her er ny indlæring så godt som umulig og vil give unødige konflikter.
Nogle dage vil I have denne lydige skønne hund (såfremt han var lydig før han gik i lømmelalderen) og andre dage vil I have den værste møgkøter (hunden er lige så frustreret som I er. Hvis bare I husker det skal det nok gå. Det er noget I skal igennem sammen :o))
Den skønne og fantastiske hund i ser på de gode dage er den hund i står tilbage med når hunden er voksen. Det var de glimt af en fantastisk hund der fik mig igennem min hunds lømmelalder.
Jeres hunds lømmelalder lyder heldigvis for jer som en helt alm. lømmelalder og dermed kun en fjerdedel af hvad vi var igennem så I skal nok klare den hvis I vil :o)
Jeg ville sikre mig at kattene har steder de kan gå for sig selv hvis de vil og så må det være op til dem at opsøge hundens selskab.
Fx. har min hund ikke lov til at være i stuen uden speciel indbydelse (som regel kun når der er gyser i fjerneren :o))
Stuen er kattens område.
Katten må komme i hele huset men i stuen har den helle for hunden.
Hvis katten vil være i køkkenet så ved den at det er på eget ansvar og at det der er hunden der bestemmer.
Jo mere fysisk aktivitet jeres hund får dagligt jo mere har den brug for dagen efter og dette ekskalerer.
Det I skal have gang i er masser af hjerneaktivering.
Dens overskydende energi bliver brugt på at løse opgaver og I får en roligere hund :o)
Dette er meget trættende for hunden + bonus er at det er med til at opbygge et godt forhold mellem hund og ejer og give hunden selvtillid (de problemløsende opgaver).
Jo mere selvtillid en hund har jo mindre motivation vil der være for at udvikle aggressiv adfærd da agressiv adfærd oftest udløses af angst ...
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.329
Kanon godt svar
Vi har også en unghund i lømmelalder og rigtig nok, så er det de gode øjeblikke som får os til at komme igennem den svære del af lømmelalderen, fordi vi kan se at der på den anden side er en super skøn hund.
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 81
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.106 Svar: 39.855
I skal også vide at det rent faktisk er en jagthund, I har købt. En retriever skal ikke nødvendigvis bruges til jagt, men den har en formidabel næse og den skal den have lov at bruge og det kan I udnytte.
Han skal IKKE have sin mad i en skål. Han skal arbejde for maden. Han skal bruge sin næse for at få mad. Så MIT råd er at I gemme tomme toiletruller/køkkenruller/papkasser....... Maden kan snildt puttes i toliet/køkkenrullerne og lukkes i enderne. Masser af avispapir blandet med hans foder i en papkasse.
En god ting er også at investere i en "foderting". Enten en bold eller, endnu bedre, en Leo Genius.
Hvis I har mulighed for at gå til klikkertræning, så er det en ting, som MINE retrievere i alle tilfælde elsker.
Og HUSK at alt hvad I gør sammen som er rart, det styrker jeres sammenhold og velvære:-)
feb 2010
Følger: 21 Følgere: 19 Hunde: 1 Emner: 41 Svar: 102
Jeg vil prøve en del af det hjerneaktivitets træning og så det med aftensmaden.
Ang det med kattene og være alene med hunden, vi har nogle katte der ikke må komme udenfor pga speciel race osv, så de har kun mulighed for at være i samme del af huset som os og hunden - dvs stue-etagen hvor der er køkken og stue (ikke adskilt) og badeværelse.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.391
Suzy: Gode idéer til aktivering :o) Kia tror hun har verdens mest klodsede mor som sådan taber hendes mad over det hele 9 ud af 10 gange :o)
Shadow: Min kat er også indekat. Og min stue og køkken var ikke adskilt. Men jeg har sat en babylåge op mellem køkken og stue.
Katten kan jo snildt forcere denne.
Det kan hunden også men hun har lært at det må man ikke så selv om lågen er åben så må man ikke forcere den usynlige grænse mellem køkken og stue uden at være inviteret :o)
Frustrerende hund