{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.533 visninger | Oprettet:

Border hvalp bider og bliver voldsom {{forumTopicSubject}}

Vi har lige fået en "problemhund" fra en familie med små børn som ikke kunne have hende. Vi synes ikke der er problemer ved hende udover at hun i løbet af 2 sekunder kan geare sig selv op og begynde at bide. Hvis man siger nej og fjerner sig fra hende svare hun igen ved at blive mere voldsom.
Vi er begyndt at vende os væk fra hende og ignorere hende og når hun bider lave en pivelyd for at vise at det gør ondt. Men hun er rapkæftet og stopper tit ikke før der er gået lang tid.

Det kan ske på en gåtur hvor man står helt stille og hun pludselig bare begynder at gø og knurre og "bide"(snappe) og nogle gange bider hun også hårdt. Der er allerede gået både trøjer og bukser i stykker af biddene.

Ellers gør hun aldrig sådan noget, men er det noget "hyrdeinstinkt?" eller er det pga. hvalpetænderne smiley ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Border hvalp bider og bliver voldsom
  • #1   8. jul 2010 For mig lyder det som hvalpeadfærd.. og ja min kan i en alder af 21 mdr stadig blive kåd.. springe op og snappe.. altså som leg. Da han var lille var det bukseben som fik en tur.

    Du må fortsætte med træningen... ignorere og nej.. min gør det, hvis jeg står og taler med en på gaden, og han så keder sig.. så for at for opmærksomhed fra mig.


  • #2   8. jul 2010 Danni Danni Danni.. hvad skal vi dog stille op med dig :-)))))

  • #3   8. jul 2010 Elmo har så været en problemhund i 1 1/2... hehe.. en rigtig ballademager..

  • #4   8. jul 2010 Danni.... du må arbejde på det.... ikke andet at gøre..

  • #5   8. jul 2010 Vi har tænkt at det er normal hvalpeadfærd, men vi har haft to hunde før dette, og hende her er meget meget voldsom. jeg oplevede i dag at hun blev så voldsom at jeg faktisk blev bange for at hun ville gøre mig noget.
    Hun er under ingen omstændigheder understimuleret , da alle i familien har ferie og der bliver gået lange ture i skov og andre steder flere gange om dagen og der bliver trænet og leget med hende, samt hun har en masse ting til at bruge hjernen til, b.la. får hun kun foder kastet ud i græsset eller i en speciel træmadskål hvor hun skal skubbe ting væk for at finde sit foder. smiley

    Ordet "problemhund" er i gåseøjne, det var dette de tidligere ejere kaldte hende da de kom af med hende smiley Hun er 15 uger gammel, og synes overhovedet ikke hun er problemhund. Hun er livlig, men synes det er en meget speciel adfærd at blive SÅ voldsom at jeg som altså normalt ikke er pivskid med noget, kan blive nervøs for hende.


  • #6   8. jul 2010 ok.. men du kan ikke sammenligne din hund med tidligere.. som sagt min er også en ballademager.. og stadig i en alder af 21 mdr... træning træning træning.. og ja så skal hun også lære at slappe af... hun skal jo ikke på lange ture, når hun er så ung... miljøtræning og oplevelser.. og så skal det nok komme.. så måske mindre fysisk aktivitet og nøjes med mentaltræning, så hun ikke bliver overstimuleret, hvis i alle er hos hende her i ferien..

    Hvis det virkeligt er slemt.. men ja jeg undrer mig, så skulle i evt. tale med dyrlæge og adfærdskonsulent.. men ja jeg tror bare i har jer en ballademager.


  • #7   8. jul 2010 Vi går ture på længde med hvad vi har fået anbefalet af dyrelæge, da hun har brug for meget fysisk aktivitet. Det er lige ved en skov vi bor, så hun går jo kun noget af tiden på vejen, resten af tiden er hun fri og snuser og leger med pind og sådan smiley Men ja , vil også tro det bare var ballade, men håbede nogle havde gode råd til hvad man kan gøre for at afvænne det.

  • #8   8. jul 2010 hvalpe har ikke brug for meget fysisk aktivitet.... selvfølgelig skal de ud og gå, men det er korte ture.. man siger faktisk som tommelfingerregel 1 min tur pr uge hunden er gammel...

  • #9   8. jul 2010 Umuli
    Så bliver vi bare ved smiley

    Louise S
    Hvis ikke vi sørger for at gå med hende til hun er træt, bliver hun helt skør i hovedet i løbet af dagen. Pga. hendes race har hun også behov for meget motion. http://www.hundeleksikon.dk/ og så ind under border collie kan man se hvor meget fysisk og mentalt motion de skal have om dagen som voksne. smiley Men Nellie bliver overhovedet ikke understimuleret og ej heller overstimuleret. Hun bliver gået med og får lov til at være ude, så leger vi og laver øvelser og så sover hun også rigtig meget og hygger med sit bidelegetøj .

    Josephine S
    Har også troet at det bare var hvalpenykker og tænderne der kløer, så det er det nok smiley Hun er bare meget meget voldsom ud i det blå, selv hvis hun får opmærksomhed i forvejen.


  • #10   8. jul 2010 Kunsten med en border collie som hvalp er at lære den at slappe af!!! Ellers kommer den til at drive jer til vanvid, der er ikke ret mange herhjemme der alligevel ville kunne køre en border collie helt træt, den er ALTID klar på mere arbejde, og sådan skal det være.
    I må endelig ikke lege med pind med den, det er en kæmpe stressfaktor for hunde generelt men borderen har nemt til at stresse.

    Og sidst men ikke mindst tillykke med hende, hun ser rigtig sød ud. Hvilken kennel er hun fra?


  • #11   8. jul 2010 Michelle... ja en Border skal have meget motion som voksen.. men ikke som hvalp.. den skal lære at slappe af... Jeg kan jo kun gå ud fra det du skriver. Jo mere motion du giver hende jo bedre kondition får hund, så det bliver da en ond cirkel.

    Held og lykke med træningen.


  • Trine P
    Trine P Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 457
    #12   8. jul 2010 umulia har ret i sin metode, men køre du træt en gang i mellem så husk det kan være skidt før det bliver godt.

  • #13   8. jul 2010 Hvor gammel er hunden?

    Da jeg overtog Gaia havde hun nøjagtig den "bide- og gøadfærd" når hun stressede. Og stress for hende kunne altså osse være at være et "spændende" sted og så forvente at hun skulle holde sig i ro.

    Men osse under træning og andet hvor hun "kammede over" resulterede det i jakkeærmer der af og til var revet itu.

    Jeg har først indlært en yderst stabil sit og dæk-kommando. Da den virkede, har jeg, når hun kammede over, bedt hende sitte eller dække. Så har jeg sat mig ned på hug, og har aet hende roligt på brystkassen altimens jeg har sagt "stille".
    Det er efterhånden blevet til at hun, i langt de fleste tilfælde, kan geares ned ved at sige "stille" og/eller ae hende roligt på brystet.

    Derudover har jeg arbejdet meget med stress og ro i hverdagen og i alverdens hverdagssituationer som f.eks. et møde med "vilde" mennesker på gåturen, på træningspladsen osv.

    Jeg har brugt utroligt meget tid på at lære hende at lade mig tage over, og at hun ikke har ret meget i hendes hverdag, som hun behøver at tage stilling til.
    Jo mindre hun skal tage sig af, jo mindre stresser hun i reglen osse.

    Nu har jeg ikke set din hund, så jeg kan jo ikke sige med 100% sikkerhed at det er stress der er skyld i problemerne.

    Men stress kombineret med en lidt voldsom hyrdeadfærd kan give de problemer du beskriver.


  • #14   9. jul 2010 Jeg har en hvalp på 15 uger, der er fuldstændig lige sådan.

    Jeg er ved og gå ud af mit gode skin nogen gange,

    Den gør, viser tænder, bider bare de rhvor den kan nå om det er skin, numse, skinneben er ligemeget bare den kan få fat i noget.

    Så det med at vende sig om og ikke og gøre noget, er for den ligemeget, den bliver bare ved et andet sted.

    hvis jeg så gå lidt væk så den ikke kan nå mig, så gør den bare helt vildt, og piver lidt, så falder den til ro til sidst, men meget træls at høre den gø lige ind i øret, og nok også for de andre folk der bor herude!

    Jeg har også prøvet alt....

    Men jeg håber meget på at det holder op med tiden, den er ved og skifte tænder i øjeblikket, så håber det er det der gør det.

    Hård kamp, men vi kæmper videre smiley


  • #15   9. jul 2010 Min bc hvalp på 11 uger opfører sig også nogle gange som du beskriver. I reglen er det fordi han er overtræt når han bliver sådan. Og så bliver han puttet i seng - altså i sit bur. Det acceptere han nu. Igår blev han totalt umulig og ville bide i alt og alle og gøede hysterisk. Jeg tog han bare op og satte ham i hans bur som står ved siden af min seng. Jeg aede ham lidt og fortalte ham at han skulle sove. Han sov i 4 timer!!

    Pas på med at gå for meget med din hund!!! Den skal lære at slappe af, det lyder som om det er særlig vigtigt med din hvalp.

    Mvh. Louise som nu har en sovende bc hvalp efter 15 minutters gåtur og mental træning.


  • #16   11. jul 2010
    Charlotte H
    Tak for svaret, vi arbejder med det og hun slapper også rigtig godt af meget af tiden. Man må heller ikke spille bold eller hvad?
    Tak, hun er fra en hobbykennel jeg ikke husker navnet på, og hun har så været hos en familie i noget tid, hvor vi så købte hende fra .

    Louise
    Vi har ellers fået at vide at vi skal sørge for at stimulerer hende når hun viser hun gerne vil lege eller ud og gå. smiley

    Michelle
    Hun er knap 16 uger.
    Tak for svaret, det vil vi helt klart bruge og af og prøve. smiley Vi har nemlig også prøvet at "bare" sætte hende når hun bider og det. Men jeg tror et sted ikke at det er stress, tror det er fordi hun bliver "overglad" lige med ét og virkelig vil prøve at trække os med ind i en leg, men tror også der er noget hyrdenoget over det.

    Hejdi P
    Det er noget af det samme med vores. Men hun falder ikke til ro af at vi går, det gør hende bare endnu mere vild.
    Men ja man må jo give det tid, deres tænder er jo trælse smiley

    Louise
    Tak skal du have, skal vi nok prøve smiley


  • #17   11. jul 2010 Michelle -ok, med SÅ lille en hvalp, ville jeg ikke betragte det som noget særligt usædvanligt.

    Og en stabil sit/dæk er for meget at forlange at sådan en bette en kan udføre. Den kan måske under almindelige forhold, men jeg ville ikek forlange at den skulle kunne det når den er kørt op.

    Så ville jeg npk istedet gå efter en "timeout" ligesom Louise beskriver, eller ganske enkelt ignorere hvalpen når den bliver for voldsom. stil dig med ryggen til, armene over kors så den ikke kan få fat i dig, og så er der INGEN kontakt, før hvalpen er faldet lidt ned igen,

    Og så ville jeg samtidig arbejde med at lære hvalpen at nogen gange skal der ikke ske noget som helst, og så kan man ligeså godt bare slappe af.


  • #18   11. jul 2010 Michelle
    Hun KAN godt sitte nogle gange når hun kører op. Men det du foreslår er også hvad vi gør, ignorerer hende indtil hun stopper, men hun bider bare ret hårdt og man skal virkelig virkelig slå koldt vand i blodet for at ignorere det når man let kan blive sur, men sådan er det jo med alt med hvalpe . Tålmodighed smiley Tak for svaret, vi prøver.

    Og hun kan skam godt bare have dage hvor hun bare sover hele dagen og ingenting laver. Lige nu ligger hun ved siden af mig og sover og har gjort det i to timer efter lidt leg ude på plænen smiley


  • #19   12. jul 2010 Niks heller ingen bold leg, det er meget meget stressende :o)

  • #20   12. jul 2010 Jeg vil vove den påstand at med en BC, hvis jagtdrift er enorm, så vil man kunne opnå en stor grad af velstimulans ved boldleg.
    Man skal passe på ikke at forveksle stress med drift. Drift er sundt og godt. Kan stimuleres så hunden bliver højmotiveret for at træne, får tænd/slukfunktion og får et harmonisk sind.

    At have en meget aktiv hund og tage de højtydende aktiviteter fra den mener jeg er voldsomt stressende for en hund - og det skaber konflikter og adfærdsproblemer.



  • #21   12. jul 2010 Jeg synes så osse boldleg kan være meget givende. Hvis det altså bruges i passende omfang og på en ordentlig måde.

    At stå og kaste en bold som hunden så skal hente, er self ikke ideelt som flere timers aktivitet om dagen.

    Men jeg har selv en hund med let til stress, og jeg bruger boldleg meget, osse i træningen. Det kræver self at man får installeret en god "start-stop-knap", og det kan, i mine øjne i hvert fald, være en rigtig god idé at begynde på allerede når hunden er hvalp.
    Og så kræver det at man lærer at læse sin hund, så man kan se hvornår den er "på" og hvornår den er stresset -for self skal det ikke gå over i voldsom stress...


  • #22   15. jul 2010 Hun elsker at lege med bold og frisbee. Hun kan ikke finde noget bedre, og kan også bare selv rende rundt udenfor og lege med sin bold uden at nogen kaster den, så den leg tror jeg ikke vi tager fra hende fordi det stresser hende bestemt ikke, det ved hun er en leg og hun ved hvornår den er sluttet igen. (:
    I øvrigt synes jeg også det er god træning for hende at skulle hente en tennisbold og afleverer den og finde den i højt græs og komme tilbage med den.


  • lotte e
    lotte e Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Svar: 5
    #23   26. sep 2010 Hej Michelle Har du stadigvæk problemer med at din hund napper og bider det er jo lidt siden der sidst blev skrevet på dette indlæg.
    Hvis du stadigvæk har et problem så er det vist på tide at få gjort noget ved det for det er ikke rart at have en hund men begynder at blive bange for. Jeg hjælper problemhunde når jeg kan og er hundetræner i DCH. Jeg vil godt prøve at hjælpe dig over telefonen hvis du er interresseret normalt tager jeg ud til folk i deres hjem for at kunne give de rette råd og vejledning. Men det kan vist desværre ikke lade sig gøre her smiley Jeg kan kun kontaktes man- torsdag fra kl 9.00 til kl. 13.00 på tlf 28105653 og du er meget velkommen til at ringe hvis du stadigvæk har et problem mvh Lotte


Kommentér på:
Border hvalp bider og bliver voldsom

Annonce