791 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

"Bange" for selen!? "Bange" for selen!?

Jeg har endnu et spørgsmål til dette fantastiske hjælpeforum.. Synes jeg har forsøgt at lede efter lignende tråde, men fandt ikke noget relevant..

Leopold (som nu er 13 uger) kan ikke lide at gå tur.. Han er bange for selen når man tager den frem - han løber væk, dukker sig og hopper op i sofaen og forsøger at undgå os.. Vi har prøvet at give ham godbidder, fået ham til at sætte sig ned, rost ham, leget med ham og "overrasket" ham med selen - ja.. stortset alt hvad jeg kan komme i tanke om at prøve.. smiley

Bliver så ked af det når jeg skal "tvinge" den på ham.. Han kan jo godt lide at gå tur når han ER kommet ud.. Skal lige siges - jeg har prøvet at bare sætte snoren i hans halsbånd (som han altid har på), men det er det samme - han er bange når man går hen til ham med snoren/selen..

Og ordet "bange" er min tolkning af hans opførsel.. Han dukker sig som sagt og løber væk fra os, og piver endda hvis det går højt for sig.. smiley

Er der nogle gode råd til hvordan jeg skal gebærde mig? Er det blot et spørgsmål om tilvænning eller skal jeg gøre noget bestemt for at det ikke udvikler sig til at han reelt set aldrig bliver glad for at gå tur?
De hunde jeg har haft før har altid ELSKET at gå tur og er kommet spænene når man fandt snoren frem - så derfor er jeg nok ekstra "nervøs".. smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Korrekt montering af vaskemaskine 750 kr.
  • Grundig rens og fugning af chaussésten 700 kr.
  • Afmontering og montering af nyt armatur inkl hanen på den nye 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "Bange" for selen!?
  • #2   17. jun 2010 Hvad hvis du sætter dig på hug, har snoren liggende på gulvet og kalder ham til dig med godbidder?

Vores lader til at være bange for, at man taber den ned i hovedet på hende. Vi har nogenlunde fået trænet det væk, men hun er ikke vild med at hverken snor eller sele kommer oppefra

• #3   17. jun 2010 Balto var lige sådan... og er det faktisk stadig lidt... Det har aldrig hjulpet med godbidder... men de vænner sig mere og mere til det med alderen... Og når først de er kommet ud så har de glemt alt om den dumme snor... balto kan stadig ikke rigtig gå tur med sele på så det har vi helt droppet... men det går fint med halsbånd og snor selvom han ikke så gerne vil have det på til at starte med...

• #4   17. jun 2010 tror det er gavtyv steger ,,,det er en form for leg har en venindes hendes datters hun gjore det samme smiley

• #5   18. jun 2010 Jeg tager den til mig med at selen kommer oppefra - fordi det virker som om han "frygter" den når vi vil give ham den på..

Og ja - jeg er ret sikker på han ikke leger - han har halen mellem benene, dukker hovedet og forsøger og krybe langs væggene.. Sådan ser han slet ikke ud når han er "fræk" og vil lege tagfat.. Men jeg er i tvivl om hvorvidt han ligefrem lider "overlast" - altså at han er så bange at jeg ikke skal presse ham.. Hmm.. Svært og forklare - håber det gav mening.. smiley

Men godbidder hjælper ikke - fordi han kommer ikke når vi kalder på ham hvis jeg sidder med selen.. Ligeså snart vi finder den frem er han løbet, og indkald er gået fløjten.. smiley

• #6   18. jun 2010 Kirstine
    Jeg tror, jeg ville prøve at have snoren/selen i nærheden også når i bare leger, træner eller hvad i laver uden han skal have den på. Hav den f.eks. liggende på gulvet mens han render rundt, så han ser, at den ikke i sig selv er farlig. På den måde, vil han måske vænne sig til at den bare er der og at han ikke nødvendigvis skal have den på.

Hvad når du tager den af ham igen, stikker han så også af eller vil du kunne sidde der og hygge lidt med ham mens den er i nærheden?

• #7   18. jun 2010 Det er så træls når de er bange for selen. Lilly er det også og har aldrig formået at gøre hende glad for den. Finder jeg hendes kvælerhalsbånd frem kommer hun selv og stikkker hovedet ind i det - men finder jeg selen frem stikker hun af med halen mellem benene. Og hun har aldrig haft dårlige oplevelser med en sele.
    Aner ikke hvad du skal gøre, andet end at rose og rose og håbe det virker. Jeg gav op - Lilly får kun sin kvæler på nu, for den er hun glad for.

• #8   18. jun 2010 forstærk med godbidder, lad ham først snuse til den, godbid
    berør ham med den, godbid, skal gøres nogen gange...
    et ben i på jorden, godbid
    osv osv del det om op i små bidder, men vær opmærksom på at vær gang du sætter den helt på ham er du tilbage ved base 1...

hvordan har han det med halsbånd?? for så ville jeg bruge det til han har lært selen som noget positivt..

Mange går udfra vi "bare" kan komme halsbånd, sele og mundkurv på uden at hunden skal tilvænnes, men det skal de altså, det er ihvertfald en rigtig god idé, som du kan se med din hund nu:-)

• #9   18. jun 2010 Marianne K: Når han kommer i nærheden af vores hoveddør så spurter han hen og sætter sig på trappen (han har flexline) og når jeg åbner døren så går han ind og jeg tager selen af ham - og der piver han som regel :S Og jeg er da rimelig overbevist om det ikke gør fysisk ondt på ham - han piver ellers ikke når han bliver berørt på nogen måde, derfor jeg går ud fra han ikke piver fordi han har ondt.. Og når han så har fået selen af med møje og besvær - så SPURTER han op i sofaen og møffer rundt - sådan ligesom "gnider" sig..

Han har aldrig haft nogle dårlige oplevelser med selen, hængt fast eller nogen ting.. Da han skulle starte med at have den på gav vi ham den på under leg - lod ham have den på i 10-20 min af gangen og lod ham løbe rundt med den.. Vi har haft givet ham godbidder, kødben, kylling osv osv mens han får den på - men lige lidt synes jeg det hjælper..

Men jeg synes at jeg kan høre på jer at det er ikke kun mig der står med dette "problem" - og at Leopold måske bare aldrig bliver glad for selen.. Hvilket jeg jo er frygtelig ked af eftersom jeg har læst mig frem til at små hunde har bedst af at gå med sele pga deres nakkehvirvler.. :S

Men kan da simpelthen være det bare er træning, træning, træning og træning der skal til!?? Måske tricket med at have selen liggende så han kan snuse til den.. Ja.. Det må ihvertfald prøves.. Vil så gerne have at han blir glad for den, nu når det er den der er bedst for ham!

Han har altid halsbånd med hundetegn på - og det har han vænnet sig til - det generede ham meget i starten - det kløede.. Men han virker ikke til at det generer ham længere.. Det er sådan et tyndt læder et..

• #10   18. jun 2010 Så ville jeg måske prøve at lade ham beholde den på lidt, når i kommer hjem. Lege med ham, rose ham, pille lidt ved selen så han er opmærksom på den men uden at tage den helt af samtidig med masser af guf.

Går ud fra, du kan se/mærke at selen sidder ordentligt, så det er udelukket at den rent faktisk generer ham voldsomt

• #11   19. jun 2010 Balto var også sådan i starten, men hans problem var simpelthen bare at han ikke gad have den på. Balto er bare blevet vænnet til det, ved at jeg lod ham gå med den et par dage (også om natten). og efter hånden lod det ikke til at genere ham mere! smiley

Kommentér på:
"Bange" for selen!?

Annonce