Træning med unghund {{forumTopicSubject}}
Jeg har behov for nogle gode råd ang. træningen af min unghund.
Han har de sidste to gange til træningen været stokdøv og selv når jeg giver en simpel kommando som sit, kigger han op på mig som om han tænker: Hvaaaaaad er det nu lige det betyder.
Er nøgleordet at man skrue forventningerne ned til hunden i denne tid?
Til træning får vi at vide, at hundene godt kan være vanskelige at træne med i denne periode, men trods det synes jeg ikke vi får nogle brugbare råd omkring hvordan træningen skal foregå i denne periode.
Derfor vil jeg gerne høre om der sidder nogle kloge hoveder, der kan komme med nogle gode råd?
Ja jeg er godt klar over, at det en den berygtede lømmelalder han er kommet i
dec 2009
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 73 Svar: 2.606
Og så skal i ikke begynde at indlære noget nyt, kør bare lidt rundt i det gamle (som jo faktisk også godt kan være svært nok i sig selv )
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.614
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.614
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.177
Du kender bedst selv din hund og ved hvad den for alt i verden gerne vil opnå/have - og det fletter du så ind i træningen ..
Det er ikke muligt at give dig en endegyldig løsning når man ikke kender dig og din hund og jeres træningsform, men kan da give eksempler..
Hunden er vild med vand - beløn hunden med at bade.
Hunden er vild med at ødelægge - beløn hunden med en papkasse den kan ødelægge.
Hunden er vild med at søge - beløn hunden med et tæppe med kiks i.
Tænk kreativt =)
jun 2005
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 33 Hunde: 2 Emner: 893 Svar: 11.797
Staklen har jo glemt næsten alt hehe
Men er det f.eks. en god ide at holde nogle flere pauser? F.eks. lade vær med at træne lineføring i 15min, men i stedet for træne det i 5, og så være sikker på at få succes med det?
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Så hjælp din hund på samme måde som du hjalp den, da du første gang indlærte øvelserne.
Og så vil jeg også indskyde, at vi aldrig holder op med at belønne hunden for øvelserne - belønningerne bliver bare med tiden varieret både i forhold til interval og metode.
Men "glemmer" en hund en øvelse, så er det tilbage til stage one ;o)
aug 2006
5 minutter er RIGELIGT. Men mere vigtigt er det at holde fokus på indlæringsraten i stedet for tiden. Kan man få nogle fornuftige gentagelser 2-4 gange og belønne hunden for det, så er det rigeligt, IMO.
dec 2009
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 73 Svar: 2.606
Nala er 10 mdr, men heldigvis ikke særlig hårdt ramt.
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 84 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.757
aug 2006
Så fidusen er vel at gøre tingene ultra sjove for ham. Det skal helt sikkert prøves
En af de helt store udfordringer er jo også selv at undgå at blive mega frustreret hehe
jun 2005
Skal se om jeg kan få det formuleret så andre end jeg selv kan forstå ; )
Jeg har tårnhøje forventninger til min hunds lydighed, jeg arbejder målrettet mod den lydighed jeg gerne vil have - hunden får så i perioder nogle hormonelle forandringer der gør den... vaskelig ; )
I de perioder er mine forventninger til hunden ikke laver end på noget andet tidspunkt, men jeg gør en hel del ekstra for at gøre træningen spændende og belønningen værd at arbejde for.
Mine krav til hunden er aldrig mere end hvad jeg fornemmer hunden har overskud til på den givne dag, men legeøvelser synes jeg altid hunden har lyst til =)
aug 2006
Ej det var ik lineføring i 15min, men vi trænede konstant i 15min.
Vi har lige fået en ny træner og ved endnu ik helt hvordan han træner, men tror jeg prøver, at tage en snak med ham næste gang.
For synes faktisk generelt, at vi på de andre hold har trænet det samme i lang tid af gangen. Det samme gjorde sig gældende der hvor jeg trænede med min gamle hund
jun 2005
Kan feks huske at Kaoz byttede rundt på mange kommandoer, så jeg holdt op med at bruge min stemme - og brugte udelukkende håndtegn og kropssprog.. Og så var det pludselig ikke så svært =)
Det kommer rigtig meget an på den enkelte hund og fører og dreres træningsvaner, hundens ynglingslege og hvor hårdt ramt hunden er *GG*
aug 2006
Jeg må indrømme, at jeg helt grundlæggende ikke selv tror på konceptet - man skal bare se på hunden, så afsløres det, at den ikke er med ret længe ad gangen medmindre der er adspredelse, sjov og kun en begrænset mængde koncentration og nyindlæring.
For mig at se virker korte sekvenser rigtig godt - ihvertfald på unghunde. Det er klart, at man også skal træne "kondition" i øvelserne, speciel lineføring og Fri ved fod, men man skal efter min bedste overbevisning ikke træne dette mange gange i træk - så kører hunden sur i det og begynder at sjuske af rent kedsomhed.
Min oplevelse er, at når hunden er i lømmelalderen, så skal der skrues op for motivationen så en relativ større del af træningen handler om leg og motivation. Korte sekvenser med små krav og gode belønninger. Og så ville jeg ikke have min hund i den alder på banen meget mere end 10-15 minutter alt inklusive. Og træne højst 3 momenter hvoraf mindst to er kendte, måske alle tre.
aug 2006
aug 2006
Derfor har jeg også altid sørget for at holde nogle pauser, men synes det er svært bare at stoppe midt i en øvelse.
Men synes faktisk også det er underligt, at vi skal træne så lang tid af gangen.
Ydermere har vi lige fået en ny træner, som gør tingene noget anderledes end den gamle, og det skaber altså let forvirring hos ejerne.
Nina- Ja det er jeg skam fuld ud klar over
jun 2005
I Kaoz´ verden sker alt godt ved øjenkontakt og i nærheden af mig, det er bevidst indlært og han var mere end villig til den "leg"..
Ikke alle hunde indlæres det så hurtigt, det kommer jo også an på sind, race og træningsengagement =)
Jeg kan kun råde dig til at gå i tænkebox og fundere over hvad din hund synes er sjovt (bolden er så ikke sjov længere, måske en ny bold der kan rangle, knitre, indeholde kiks, pive, osv?)
aug 2006
aug 2006
Det lyder da som en strålende ide
Fed undskyldning for at tage ud og købe nyt legetøj
aug 2006
aug 2006
Der skal bygges på ofte ligegyldigt hvilket legetøj man bruger, ellers mister det sin værdi ;o)
Træning med unghund