{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.730 visninger | Oprettet:

Genstand på spor {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg træner med Ally i B-klassen i DCH, og i sporet må man selv bestemme om hunden samler genstanden op eller påviser.

Jeg er meget i syv sind med hvad hun skal.

Hun havde/har stort set lært at samle genstanden op, også dække (har fået fortalt at man godt må dette)
Men hun tygger i genstanden, så mit dilemma er om jeg bliver nød til at lære hende at påvise i stedet for...
Men der er jeg bare bange for at det er svært at lære hende slet ikke at røre den, nu når jeg har trænet det andet ??

Søger nogle gode råd og erfaringer med træning smiley Håber der er nogen der kan hjælpe

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Genstand på spor
  • #1   4. apr 2010 Du skal vælge om hunden samler op eller påviser, IKKE BEGGE DELE.

Hvis du træner at hunden må begge dele, så kan det godt give nogle konflikter, hunden bliver usikker på hvad er det nu den skal,

Hvis du vælger at hunden påviser, så skal det være på alle slags genstande, og m,an undgår at genstanden bliver beskadiget. bidmærker, knækkede genstande mv.

Og hunden vil aldrig bliv i tvivl om hvad den skal.

Det samme hvis hunden samler op, så skal man holde sig til dette.

Det er både på spor og felt.

• #2   4. apr 2010 Ja du skal vælge hvad den skal gøre med genstanden, og så holde fast i det.

Jeg har valgt at lave indlæring af genstande som en lydigheds øvelse væk fra sporet, dvs på lydighedsbanen eller derhjemme osv.
    Så får du ikke konflikter med sporet.

Mine hunde markerer genstandene liggende.

• Trine P
    Trine P Tilmeldt:
    maj 2008

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 457
    #3   4. apr 2010 Jeg har trænet som Nico, indlært adfærden uden for sporet.
    Lav en baglænskædning hvor hunden ligger ned og læg genstanden mellem poterne, beløn så snart hunden sætter snuden på. Den skal ikke nå at tage den i munden.

• #4   4. apr 2010 Anja:
    Pas lidt på med de råd du får af Babett. De er sikkert godt ment, men gælder altså ikke DcH programmet.

I DcH SKAL hunden samle op i feltet (og ikke som i PH, hvor hunden skal/må? dække for genstandene i feltet.

På sporet har du sikkert ret i, at hunden godt både må dække og samle op - men hvis den samler op, så skal den gøre det hver gang - og ikke tygge.

Jeg tror godt du kan lave det om til "kun" at dække, hvis du gør som Nico foreslår: tag genstandene af sporet (altså træn spor uden genstande i en periode - til de "nye" genstande sidder rigtig godt).
    Mens du træner spor (uden genstande) går du så i gang med at lære din hund at dække ved synet af en sporgenstand. Jeg gjorde det ved at lægge 5-8 sporgenstande ud på græsset i en linje og med ca. 2 meter mellem hver. Så gik jeg ved siden af hunden, og hver gang vi kom hen til en genstand fik hun en dæk-kommando og så satte jeg mig ned ved siden af hende og gav hende skemad mens genstanden lå mellem forpoterne (hvis den ikke lige lå perfekt, som hun lagde sig, så flyttede jeg genstanden, så den lå perfekt). Det er vigtigt at du er helt tæt på, så hun slet ikke når at samle genstanden op.
    Jeg har været ude i B-klassen et par gange, og det er ikke mit indtryk at dommerene trækker (og i givet fald ikke ret meget) hvis hunden lige har snuden nede ved genstanden inden den dækker, eller hvis den ene pote lige rør lidt - altså ikke leger.

• #5   4. apr 2010 Hvis hun markere er jeg bare bange for at hun komme til at rode rundt i det. for som du selv siger, skal hunden jo samle op i feltet i DCH.

Men kan godt være at hun med tiden lære at skelne det. Jeg træner også med genstanden udenfor sporet, da det skal være indlært der, inden jeg tager det på sporet

• #6   4. apr 2010 Anja >

Tikki (den ældste af mine hunde) blev oprindeligt lært op til at samle genstandene op på sporet; men da hun også var slem til at tygge i dem - og kunne finde på at samle genstanden op og gå videre på sporet, valgte jeg at lave det om så hun nu påviser ved afdækning. Det tog et par måneder, og hun har ALDRIG siden haft problemer med at rode rundt i hvad hun skulle på sporet. Se evt. hendes genstandsmarkeringer her:
    http://www.youtube.com/watch?v=vwJ7bu8dIFw

I feltsøget har jeg aldrig set tendens til at hun har været i tvivl i forhold til at skulle samle op og komme tilbage med genstanden (hun er elite-hund i DcH, har deltaget i nordisk rundering og DM for redningshunde 5 gange)...

Så jeg mener sagtens du kan lave det om mht. påvisning af genstande uden at være nervøs for konflikter i forhold til frit søg .o)

/Carina

• #7   4. apr 2010 okay mange tak
    jeg vil prøve

• Såderup-Planteskole T
    Såderup-Planteskole T Tilmeldt:
    jun 2015

Følger: 1 Svar: 1
    #8   1. jan 2016 Hvordan undgår jeg, at hunden trækker mig hurtigt afsted, når vi øver spor?
    Jeg skal holde så hårdt i ham, at det umuligt kan være sjovt. Vi skal og vil lære det ??

Kommentér på:
Genstand på spor

Annonce