{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
765 visninger | Oprettet:

Hjælp til genstand {{forumTopicSubject}}

Hej hej
jeg mangler hjælp til træning af genstand, altså mit problem er de der små 10cm firkantede træpinde, de bruger i spor, Max voldtygger simpelt hen dem ligeså snart han får dem i munden, hvordan hulan træner jeg hans bid? Han kaster den rundt i munden og gnaver og gør ved, nogen der har et godt råd??? for jeg skal virkelig være hurtig til at faktisk at snuppe den inden den lander på jorden, når han kommer tilbage med sådan en.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til genstand
  • #1   5. okt 2010 Slet ikke på samme måde, men ja det gør han, men den der berømte pause på 5sek. er svær at holde hovedet stille, så spiller han altså lidt "aportbuk"

• #2   5. okt 2010 Hej
    Tak, har da slet ikke tænkt på det med at lære ham at markere med dæk i stedet, måske det skal overvejes, må hellere lige slå det op i dch-håndbogen om de må det til konkurrencer

• #3   5. okt 2010 og det må man...
    vil da lige prøve at søge lidt på nettet om det...

• #4   5. okt 2010 mange tak, nu har jeg da lidt forskelligt, jeg kan kigge på, og så må vi se, hvad jeg beslutter mig for, om jeg skal starte forfra med genstandstræning eller starte med træning af markering af genstand, men tak for tips

• #5   5. okt 2010 Det er ihvertfald vigtigt at hunden fra start af ikke får lov at lege og være alene med apport og søgegenstande, da disse da kan blive opfattet som legetøj.

Det bedste man vel kan gøre, har hunden taget eller/og tygget i disse objekter, er at lave nogle nye brugsgenstande, hvor man er meget obs på at de kun kommer frem når de skal bruges til denne præcise træning, samt at gemme dem godt væk når træningen er slut smiley

Så kan det også hjælpe, at objekterne er lavet af materiale der ikke minder for meget om noget af hundens legetøj/tyggeting og evt. lave dem, eller finde nogen der er i et materiale som hunden i første omgang ikke synes at vække for megen tyggeglæde.

Vores apport er hjemme-lavet på trænerens opfordring, med et tætrullet viskestykke omviklet af tørressnor af den der kradsende og naturlige rug type - det har ihvertfald været med at at skelne tyggeting fra apportting.
    Ligeledes er vores catch/touch objekter flade eller runde tynde hårdtplastik-ting som synsmæssigt, duftmæssigt og følelsesmæssigt skilder sig ud fra de legeting hun har herhjemme smiley

• #6   5. okt 2010 Mht. tagge/touch-øvelse,
    så startede vi med at træne meget tæt.

Simpelthen at starte med at have objektet i hånden - hund og ejer sidder tæt på hinanden,
    ved en kommando (touch/tag/dut el.lign.) opfordrer man hunden til handling.

til at starte med, vil hunden sandsynligvis af natur snuse til tingen -
    kommando - ting vises - snuse/kontakt - ros
    så snart hunden har rørt/snust (tagget) på tingen med snuden, så gives der stor ros og godbid.

Efter nogle gentagelser, rykker man øvelsen længere ned mod jorden,
    fra at gå til at holde tingen i hundens hovedhøjde, til den 'knæ'-højde, lige over jorden til jordkontakt - men hvor man stadigvæk holder på genstanden.

Når hunden er begyndt at associere kommandoen med at tagge genstanden, kan man øge afstanden mellem hund og genstand uden at holde på den -

ved tagge-øvelser, skal det dog huskes at genstanden skal være synlig for hunden, god størrelse/farve/figur.

Ved spor, går det oftest på lugtesansen, og der skal trænes sporlægning på en lidt anden måde.
    Men introduktionen til søge-genstanden kan med fordel godt laves som med tagging - særligt hvis hunden har tildens til at ville løbe og lege med den smiley

Sporgenstande, touchgenstande og apportgenstande bør ikke ligne hinanden, da det kan forvirrer hunden i dens opfattelse af opgave der skal udføres.

Og så også rigtig vigtigt - at stoppe mens legen er sjov, på den måde er man med til at give det at træne og lære en god kemi for hunden og styrker dens selvtillid smiley

• #7   6. okt 2010 Line
    Vi har også tydeligt adskilte træningsgenstande og legetøj, apportbukken kommer kun frem til træning og ligeledes de små pinde i spor, så det er ikke fordi han som sådan leger med dem, han render ikke rundt og ligger sig ikke ned og tygger. Apporten laver han fin, render fin ud og henter den, kommer hjem og sidder sig pænt foran mig, MEN at sidde stille og bare holde den, det er svært, går der for mange sek. begynder han at tygge men sidder stadig pænt, men hovedet kører som Stevie Wonders (sorry).
    Men jeg må vel gå et skridt tilbage, synes bare det er svært, og ingen i klubben hvor jeg træner, kan give mig nogle gode råd, de siger bare det er svært at vænne dem fra igen.

• #8   7. okt 2010 Ja - tell me about it.

Jeg har også bøvlet med en af de ting Freja fik vænnet sig til/som jeg fik trænet hende til, og det var så den lidt omvendte, da jeg lagde meget vægt på at hun skulle slippe apporten, med det resultat, at hun så ofte slap den for tidligt.

Noget jeg tænker kan være en mulighed - når han nu godt kan holde apporten i munden, men tygger på den efter x antal tid.

Det jeg ville forslå, som jeg ved vores trænere har lagt vægt på - er at korte træningstiden ned.
    Dvs. læg mærke til ca. hvor lang tid der går til han begynder at tygge i den, og når I så træner, rose ham meget når han sidder pænt med den.
    Få ham til at aflevere på kommandoen, og så genstart øvelsen.
    Hele tiden med fokus på, at han får afleveret inden han tygger, og på den måde oplever rosen af at han holder den rigtigt,
    med tiden kan man øge tiden han holder genstanden i stille tilstand - I kan evt. koble en hjælpekommando på - værende sig et håndtegn, såsom omvendt hånd eller at pege ned med to fingre (et håndtegn der ikke minder for meget om et i allerede har)
    på den måde kan man hjælpe ham på vej med at sidde stille med genstanden, og han bliver vha. håndtegnet hjulpet på vej med at huske hvad han skal gøre.

Alt efter hvor opsat han er på denne øvelse og træning, kan det være en god idé at træne i korte seancer, hold evt pauser med lidt leg og afledning, så han ikke løber træt i træningen og ikke føler nederlag hvis han ikke lige gør det helt rigtigt.
    Og ja, så selvfølgelig at stoppe mens han stadigvæk er opmærksom, og nyder at please og træne.

Det er ihvertfald udelukket at det er pga. hvalpetænder han tygger - kan se han er 3 år?
    det kunne i mine ører/øjne tyde mere på en slags vane, end at der skulle være en større årsag til det.

Håber I finder ud af det -
    kender selv alt for godt, når tingene ikke lige går helt efter bogen smiley
    et godt eksempel på at ikke alle hunde er ens.

Tænker desuden, at hvis disse råd ikke virker, så ville jeg prøve at tage direkte personlig kontakt med en af trænerne på pladsen, for at de kunne bruge lidt tid på at observere øvelsen og hans adfærd, og på den måde kan det være nemmere at justere små ting i øvelsen der kan nå hen i at øvelsen fuldføres korrekt.

Kommentér på:
Hjælp til genstand

Annonce