{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spor træning- hvordan og hvorledes?
  • #1   19. feb 2010 Jeg startede selv med at gå til spor arbejde med Iwo da han var 5 månede gammel. Men jeg vil forslå at få hjælp af en klub.
    Ved ikke om det bare er hygge spor eller om det skal være særiøst?


  • #2   19. feb 2010 Det første en hund gør, når de kommer ud af deres mors mave er at gå spor ;o)

    Det er en evne de har fra starten og den kan stimuleres fra starten, så det er bare om at komme i gang.

    Der er dog mange måder at gå spor på, og der er også rigtig mange forskellige måder at starte det op på. Hvad for en slags spor havde du tænkt, at du ville gå med hunden?


  • #4   19. feb 2010 Jamen jeg vil bare gå hyggespor smiley Jeg synes bare det er sjovt at træne, og for at få lidt afbræk fra normal lydigheds træning så tænkte jeg at vi kunne træne lidt spor, mig og Shiva smiley Det synes vi begge er hyggeligt smiley Vil intet seriøst med det, er kun for at aktivere og stimulerer min hund smiley

  • #5   19. feb 2010 Jeg er igang med at lære det i DcH og det er tydeligt at hunden hurtigt fanger den.. Dog ville jeg nok vente til sneen er væk før du starter for ellers skal hunden lede længe efter godbidderne og kan ikke bare gå, men det er nok en smagssag smiley
    Held og lykke


  • #6   19. feb 2010 Tak skal du have smiley Jeg ville helst lære det selv og ikke gå på hold, da jeg har haft svært ved at finde et sporhold hvor jeg må have shiva med da hun er amstaff .



  • #7   19. feb 2010 Følger lige med.... Har en Rhodesian Ridgeback hvalp på 7 måneder, som jeg gerne vil aktivere på en lidt anderledes måde, da han hurtigt keder sig med sit/dæt/hent pind. Har allerede investeret i line - eller som en klog mand skrev under opstart: indtil du ved, om hunden gider, kan du nøjes med en flagsnor. Så Kato og jeg går bare og venter på at sneen forsvinder....
    Jeg fandt en god vejledning til at komme i gang med hjemmetræning på www.sweet-magic.dk/dk-schweiss.htm helt nede i bunden. Forøvrigt en ret god tilgang til tingene synes jeg.


  • #8   19. feb 2010 Det enkleste spor at starte med er et slæbespor.
    Så istedet for en lang række godbidder, hvor hunden æder sig frem af sporet, putter du et eller andet lækkert i en gammel nylonstrømpe og trækker den efter dig over et gradvist længere stykke og med flere og flere knæk og forhindringer.
    For enden af sporet lægger du det du har lagt sporet med.
    Fordelen ved et slæbespor er, at hunden skal koncentrere sig hele vejen og ikke får en godbid for hver halve meter og går på fod af sporlæggeren istedet for på en fremmed fært.


  • #9   19. feb 2010 Marietta, jeg har ikke forstand på slæbespor, så jeg er nysgerrig efter at høre, hvorfor det er en fordel frem for godbidsspor.

    Jeg ved, at man før brugte slæbespor til sportræning i schæferklubben, men man er gået helt bort fra det til fordel for godbidssporene - hvorfor?

    Hvad er forskellen i resultatet af træningen?


  • #10   19. feb 2010 Hov - når hunden går på godbidder går den også på sporlæggerens fod og ikke fremmed fært..



  • #11   19. feb 2010 Og sne er ingen hindring for et slæbespor!!

  • #13   19. feb 2010 Det er vel osse vigtigt lige at gøre op med sig selv om man vil lære hunden at gå på blodfært eller menneskefært?! De sider der bliver linket til, er jo udelukkende schweissspor = blodfært.
    Der er jo stor forskel på hvor belønningen skal være på sporet med menneskefært i forhold til hvor den skal være med blodfært...bare en tanke så man kunne få mest held med træningen :o)


  • #14   19. feb 2010 ja på et spor af godbidder går hunden på sporlæggers fod, netop fordi sporet ikke er kontinuerligt.
    Og der er sikkert forskel på brugs og jagthunde, men vi vil gerne have, at hunden går på sporet af emnet, som regel ræv eller kanin og ikke på sporlæggeren.
    Schweissspor er så noget ganske andet, for der skal hunden gå på et tyndt dråbespor og fortsætte stædigt til den finder det forrendte vildt for enden, derfor indlægger vi ikke en række "delbelønninger" undervejs.


  • #15   19. feb 2010 Okay - jeg vil ikke lave spor med blod. Jeg håbede faktisk man kunne lave en form for spor med en ting som dufter kraftigt - lakrids, ingefær, hash eller lign? Er det helt umuligt? Og hvordan foregår det så? smiley

    Kan godt være jeg er helt galt på den..


  • #16   19. feb 2010 Ja, og så synes jeg jo også, at hunden for enden af sporet skal finde det den har ledt efter.
    Går man et slæbespor på en cocktailpølse, skal man finde en cocktailpølse.
    Går man et spor på fod af et menneske, bør man finde noget der relaterer til det menneske f.eks. en dummy eller lignende, der har dette menneskes fært.
    men der er selvfølgelig forskel på om du bruger sportræning som tidsfordriv eller målrettet træner din hund til at finde noget bestemt.


  • #17   19. feb 2010 Marietta - ok. I min sport skal hunden allerhelst gå på ID fært, men går ofte på kildefært og det er det, der indlæres.

    Det er tydeligt at se her, at det er vigtigt hvilken form for spor man vil gå, inden man starter sin træning ;o)

    Lea det du nævner er ikke spor, men bare søg ;o)
    Det er to forskellige ting, men som begge kræver at man stimulerer hunden til at bruge sin næse.

    Profilen Tina & Alex herinde har en lille film om The-søgning. Den kan du finde, den er meget inspirerende.


  • #18   19. feb 2010 Vores spor er dybest set et genstandsspor. Det illuderer en forbryder, der har tabt genstande, som hunden skal finde.

    I det lys giver det god mening at lade hunden gå på menneskefært for at finde genstande ;o)


  • #19   19. feb 2010 Du kan lave spor med hvadsomhelst, du skal bare være sikker på, at hunden har lyst til at finde det...
    Og jeg tvivler på, at du kan motivere din hund til at søge efter nogen af de nævnte emner, medmindre du har præget den kraftigt på det i forvejen;-)


  • #20   19. feb 2010 Noget at det bedste til at bruge til slæbespor er fiskeboller.
    Det stinker af H... til, men hundene elsker det.
    Du lægger et par fiskeboller i en nylonstrømpe og derefter lige dypper den i vandet fra dåsen.
    Derefter trækker du strømpen henover græsset, og tømmer den ude for enden af sporet :o)


  • #21   19. feb 2010 Nårh. Så måske jeg bare skulle prøve med pølser - Shiva elsker pølser smiley

    Lder mere besværligt end jeg lige havde troet smiley


  • #22   19. feb 2010 Vi går slæbespor på tu, makrel i tomat eller fiskeboller i en gammel strømpe smiley Super nemt at gå til og du kan sagtens gå spor i sne...

Kommentér på:
Spor træning- hvordan og hvorledes?

Annonce