1.728 visninger
|
Oprettet:
stå stand {{forumTopicSubject}}
Hej alle.. hvordan træner a stå med jeres hunde.. jeg stoppet til træning lige inden vi lærte det og gad godt lære falcon det??
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.391
maj 2007
Følger: 26 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 455
jan 2007
Det er lidt forskelligt hvordan hunde har nemmest ved at lære det. Reiki har lært det med klikker. Han sætter sig jo (som de fleste hunde) ned, så snart han er foran mig, og forventer at jeg vil bede ham om noget. Der træder jeg så et skridt henimod ham (så han rejser sig for at bakke lidt), og lige idet han rejser sig, får han klikket. Og så bliver der ellers klikket for at stå. Når hunden har fattet pointen sættes kommandoen på.
Gaia fattede slet ikke den metode. Hun kan sidde ned og bakke samtidig, ligesom hun kan blive siddende mens hun rykker frem imod mig, så det virkede ikke at lokke hende op på den måde hehe
Istedet har jeg haft hende siddende, og så har jeg taget en godbid foran næsen på hende og lokket hende op at stå.
Dette er gjort et par gange, hvorefter kommandoen "stå" er koblet på. Og det er så fortsat gentaget til hun forstod det. Når hunden har forstået princippet, kan man så langsomt øge tiden hvor den skal blive stående, og med tiden kan man osse gå fra hunden hvor den skal blive stående osv.
Jeg ved ikke om reiki bare er lidt skarpere til at lære den slags end Gaia, eller om den første metode er bedre hvis hunden fatter hvad man vil, men i hvert fald lærte Reiki at stå på under ½ time (self tog det længere tid før øvelsen blev rigtig stabil. men han havde forstået pointen allerede efter mindre end ½ time). Gaia brugte jeg noget længere tid på at lære det.
maj 2007
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.397
" Er det en hund i har eller et cirkus dyr ?" - det var da en unødvendig kommentar !
Michelle - tak ! har også forsøgt at lære Zoe det.. nu skal der da prøved med den metode tak !
jan 2007
Og at man lærer den at stå, betyder jo ikke at de ikke lærer andet.
Reiki kan f.eks. tænde og slukke fjernsynet, lukke skabslåger og døre og er ved at lære at tænde og slukke lyset.
Men derudover kan han så osse en række unyttige ting som at vinke, bukke, spille død og den slags.
Det er jo bare små tricks som både hundene og jeg nyder at lære. Reiki synes det er fantastisk sjovt at lære nye ting, og det er jo udemærket aktivering, hvor han skal bruge hovedet.
Gaia lærer primært lydigheds-øvelser, men kan da osse et par småting som at hente en flaske vand eller bilnøglerne osv.
Det er jo ikke så vigtigt HVAD man lærer hunden -det vigtige er at der trænes et eller andet, så hunden får brugt hovedet og ejer og hund er fælle som en opgave. Set med hundens øjne er det at kunne lukke en skabslåge nøjagtigt ligeså unyttigt som at lære at give pote.
jul 2008
Nogle ting er bare sjove at lære, sjove at vise og gode at kunne !?--
Omg...
jan 2007
Og så gælder det om at gøre det hunden skal lære sjovt for den. Prøv f.eks. at se min video af Reiki (der i øvrigt osse er en spidshund) der lærer et fuldstændigt unyttigt trick (at stå på en balje og bevæge sig rundt om den). Men han har det SÅ sjovt med det. Og det er jo DET der er det vigtige.
Man kan lære de fleste hunde de mest underlige ting -hvis bare det er sjovt for hunden og man finder den rette motivation.
Stå er i øvrigt dejlig at hunden kan i mange situationer der intet har med udstilling at gøre. F.eks. finder jeg det ganske praktisk når jeg tager billeder, at jeg kan pege på et eller andet, så går reiki derop, og jeg kan bede ham stå, sidde eller ligge der, altefter hvad jeg synes kunne være godt på billedet.
mar 2009
Følger: 41 Følgere: 41 Hunde: 1 Emner: 114 Svar: 1.755
måden vi gjorde det på var at sætte godbidden foran næsen og rejse hende op på den måde, da hun jo sætter sig ned som alle andre hunde og når hun vidste hvad det gik ud på fik hun en guffer :0)
Ha en god træning, din hund skal nok få lært det hurtigt
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Ud over det - alene det at træne med sin hund giver en kontakt og et forhold, der knytter hund og ejer til hinanden. Et super samarbejde giver et super forhold. Så alene det gør, at det er en rigtig god ide at lære hunden en masse forskelligt.
Også "ubrugelige" ting.
Stå-øvelsen er så ikke en af dem.
Til hovedspørgsmålet:
På mit hvalpehold lærer jeg hundene stå-øvelsen ved at føre dem fra sit eller fra dæk med en guffer på næsen. En let finger på forsiden af hundens knæ for at støtte den i at blive uden at tage skridt.
Vores egen hund fik ikke denne øvelse med ind i hvalpestadiet (hvilket bestemt kan anbefales) og han fanger den ikke rigtig på den måde. Da vi skal bruge stå-øvelsen i forbindelse med Fri ved fod, træner min mand det her. Han går med hunden, laver et tegn med sin hånd og drejer ind foran hunden.
Samtidig har han sat kommando på med en betoning, der adskiller sig fra sit og dæk, som er dem, hunden lettest kan komme til at forveksle med Stå.
jul 2008
jeg syntes at det at lærer min hund nye ting så hun bruger hoved og har det sjovt er vigtigt.. ligegyldigt om det egentlig er til udstillinger eller ej.
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
Jeg bruger feks stå når min hund skal børstes.. jeg behøver ingen snor for at holde hende og hun går,sætter eller lægger sig ikke, når jeg har bedt hende om at stå..
maj 2007
maj 2007
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
Desuden, hvem pokker døde og gjorde dig til dronning??? siden hvornår har du lige fundet de vise sten, om hvilke øvelser der er gode for hunden?
maj 2007
stå stand