1.020 visninger
|
Oprettet:
Min hund vil løbe et bilerne... {{forumTopicSubject}}
Når vi er på tur, hunden og jeg har jeg et lille problem. Når der kommer en bil forbi vil hun løbe efter dem.
Nogle som har nogle gode råd til hvad jeg kan gøre ang træning med hende for at modvirke dette lille problem inden det bliver for stort.
Hun er kun 11 uger så har kun haft hende i 3 uger.
På forhånd tak for hjælpen.
Trine
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.731
Vi gjorde ikke så meget end at stoppe op når der kommer noget og holde godt fast i ham og så lade ham se at tingene ikke er farlige og ikke er spændende
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.731
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.450
Det er almindeligt kendt, at Border Collier løber efter biler og cyklister pga. hyrdeinstinktet.
Hvad aktiveres hun med i dagligdagen?
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 21 Hunde: 4 Emner: 75 Svar: 1.010
http://uk.groups.yahoo.com/group/BorderCollieDK/
apr 2006
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 45 Svar: 298
Når vi er inden for er det forskelligt legetøj som vi leger med.
Desuden træner vi en masse indkald osv i haven sådan for at aktivere hende.
Når vi går tur, gør jeg det at jeg beder hende sætte sig foran mine ben, så hun ikke kan smutte bagud for mig. Når hun så sidder der snakker jeg med hende, holder fast i snoren, ikke noget med at hive men har bestemt fast.
Det med at lokke hende med godbider er ikke nemt da hun ikke rigtig gider godbider. Jeg kliktræner hende ikke og har heller ikke en ide om at kliktræne hende.
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 73 Svar: 795
Ud fra det du fortæller skal du igang med at sætte dig ind i, hvordan du aktivere en border collie mentalt. Det er absolut ikke nok at lege med bold og træktov - kan faktisk gøre det hele meget værre, fordi det kan gøre at hun bliver stresset istedet for træt.
En ide er eksempelvis at smide hendes madskål langt væk og istedet bruger al hendes mad på søgeøvelser, problemløsning og samarbejde/træning med dig, således at hun skal arbejde for al hendes mad...
Skal du bruge hende til noget bestemt siden du har valgt en border collie?
apr 2006
Det med hendes mad tror jeg ikke ville gavne lige pt da hun rent faktisk ikek rigtig gider og spise. Jeg har allerede prøvet det uden held, så må vente til hun forhåbentlig bliver mere glad for sin mad...
Vi skal snart begynde til træning så der håber jeg på at få en masse gode øvelser til hende.
Har fået en border collie da jeg gerne vil have en hun jeg kan træne med, når hun bliver gammel nok så gå til agillity med hende.
apr 2006
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 73 Svar: 795
jeg synes du skulle prøve at følge lidt med i denne blog. Nina Krüger som skriver på denne blog er en rigtig dygtig hundefører og instruktør og har mange gode overvejelser med hendes egen hvalp:
http://ninakruger.wordpress.com/
mar 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 221
apr 2006
Hmm vil jeg så prøve igen, men vil nok ikke gøre det med dens måltider i den forstand for indtil den bliver mere glad for sin mad vil jeg gerne kunne sikre mig at der bliver spist noget af maden..:-)
Men kan vel ikke skade at tage en del af maden fra og så gå ud i haven og prøve og se hvad der sker.
Stine:
Nu vil jeg lige sige til mit forsvar at jeg selvfølgelig gør mere end hvad man lige skriver herinde...
Jeg træner hende meget med hvor hun skal bruge sin hjerne. Vi går meget i naturen hvor vi søger osv. og derhjemme træner vi sit dæk osv.
Men vil da klart følge med i den der blog du henviser til Lene.
alle sammen husk lige at man skriver herinde for at få gode råd og ikke for at blive rakket ned på... Synes jeg desværre der er tildens til herinde på denne side...
Men tak for jeres gode svar.
apr 2006
Min hyrder så ikke på hestene når vi er på rideskolen, hvor vi er stort set hver dag. Det eneste sted jeg har problemet er ved bilerne. Og det er ikek så slemt at jeg ikke føler jeg ikke kan styre det, emn jeg vil jo gerne træne det med hende inden det risikere at blive så slemt at jeg ikke kan styre det.
Men har så også kun haft hende i 3 uger og det er først i denne uge hun rigtig er begyndt at ville gå tur. Indtil nu har hun været lidt bange for det. Vi bor heldigvis på landet så grusvejen hvor vi bor har hun godt ville luftes på når den store hund var med de første 14 dage. Men da han er gammel og har gigt har det kun været ture på 5 min, hvor vi ingen biler har mødt. Så jeg har først stødt på "problemet" i denne uge hvis man kan sige det sådan..
mar 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 221
Bare få grebet problemet i opløbet så hun lære tidlig at det må man bare ikke især når nu i bor på landet eller kommer der for der kommer jo tit biler kørende uden man har snor på hundene. Når hun blir lidt større kan du jo også bedre evt. at træne imens der køre biler forbi så du holder hendes opmærksomhed! Lær hende evt. kontaktøvelser allerede nu hvor du bruger klikker for så kan du bruge det i forbindelsen med bilerne senere.
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 44
vil ikke skræmme men bare fortælle hvad der kan ske hvis man ikke får gjort noget i tide. men da din hun ikke er så gammel, tror jeg måske også den syntes det er ldit sjovt at kunne jagte bilerne væk. den skal holde kontakten til dig hele tiden når i går tur sammen... når du høre en bil få kontakt med hunden med det samme enden med et stykke godt pålæg(virkede på opal) eller en yndlings legetøj. så den forbinder bilerne med noget positivt og derfor vil holde kontakten med dig hver gang.. den skal ikke bare gå i sin egen verden for så popper der nok en skør ide op...
apr 2006
Takker for de pæne ord om min hund..:-)
Det der med klikkeren, hmm tja jeg træner ikke med klikker da jeg ikke helt kunne forene mig med alt det ejg nu læste om i den bog jeg har ang klikker træning. Men jeg træner kontaktøvelser med hende, dog via min stemme som det rosende element når hun gør det rigtige og så en godbid.
Opal:
Det er nemlig også derfor jeg vil gøre noget ved det nu hvor hun jo stadig er lille osv... Jeg kender selv nogle som har en border collie, den har desværre ALDRIG fået noget træning. De bor på en rideskole lige over for en skole. Denne lille hund på 1 år er total boldfikseret. Ligger der en bold foran den så kan den sidde foran denne i flere timer bare og stire på den indtil der er en som vil sparke til den. Men dette gør jo så også at når børnene spiller bold i skolen render den der over. Det vil sige den render overvejen og man kan ikke kalde den til sig, den løber bare.
Den lystre slet ikke på sit navn når den først har set en bold. Det er selvfølgelig et resultat af at man bare har ladet den passe sig selv og aldrig har trænet med den.
Men puha sådan må min lille skat bare ikke ende. Også derfor vi SKAL gå til hundetræning. Hvad enten det bliver klikker træning eller alm hundetræning ved jeg pt endnu ikke. Kommer pt mest an på mit job, da jeg har aftenarbejde og jo skal sørge for at have fri til det. Så som situationen er lige nu bliver det klikkertræning vi ender med at begynde til.
Men da begge ting først er slut marts start april, vi jeg jo gerne træne lidt med hende indtil da. Hun skal jo ikke bare gå og få en masse unoder...
Så alle sammen 1000 tak for jeres dejlige svar
Min hund vil løbe et bilerne...