Ro på.. {{forumTopicSubject}}
Nogle tip til at få ro på sin hund ?
Problemet, hvis man kan kalde det sådan er at min hund er meget ivrig og arbejdsglad..
Det medfører desværre bare en masse fejl og upræcise øvelser, fordi det hele skal gå så stærkt.
Hun kan slet ikke forholde sig i ro på en træningsbane.. Piver, bjæffer, rejser sig fra plads og render rundt om mig, dirrer over hele kroppen..
Det er dejligt med en hund der VIL, men vil også gerne have lidt mere styring og ro på..
Jeg har skåret brug af bold ned til et minimum, da det er med til at stresse hende op.. Hun får nu kun bold i forbindelse med eftersøgning (rundering) og hvis hun har arbejdet godt i et svært feltsøg
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 283 Hunde: 8 Emner: 2 Svar: 2.786
Ved ikke om du har lært det og bruger det, men det er i hvert fald sådan vi får besked på at gøre det.... Men kan godt se, at i den træningssituation som du beskriver, at det måske er ret uhandy at skulle lave den øvelse som jeg beskriver...
jun 2006
Itv. gør jeg det at jeg tager afsted i så god tid at hun kan få lov at løbe i 15-20 minutter før vi skal træne.. Så er hun rimelig til at komme i kontakt med..
Problemet er så bare at det eneste sted jeg kan have hende rendende frit er på træningspladsen, og jeg vil helst ikke have hende til at forbinde træningspladsen med et sted man kan løbe og fjante rundt.. Når vi kommer på træningspladsen, så skal der arbejdes..
jun 2006
dec 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 101 Svar: 1.101
dec 2006
jun 2006
Hvad jeg gør ?.. Giver en hårdere kommando med efterfølgende klik når kommando efterleves..
Laver kontaktøvelser
Dækker hende af og går væk fra hende ( så får jeg lige lidt ro )
dec 2006
Det jeg tænker er, om hunden måske også mærker din frustration, og derved bliver endnu mere stresset og ukoncentreret? Altså en ond cirkel? Jeg bliver i hvert selv frustreret hvis noget går galt, og selvom jeg prøve at skjule det mærker hunden det nok alligevel.
Nu træner du så vidt jeg husker på temmelig højt plan, har dem du træner med ikke nogle forslag? Det må være et almindeligt forekommende "problem" når man træner med så driftsstærke hunde.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Hun skal ikke have en chance for at få lov til at lave noget som helst, medmindre hun er i fuldkommen ro.
Det er en vanvittig langvarig øvelse, men jeg er sikker på, at den virker. RO - så går vi i gang, stress, så stopper vi.
jun 2006
Hvis jeg vil lave lidt simpel træning hjemme.. Som feks stillingsskifte på afstand ..dæk - sit - stå ..så stresser hun også op.. Selv hvis jeg laver øvelsen i stuen.
Har godt tænkt på at man kunne sætte hende i bilen når hun stresser.. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal få hende til at forstå hvorfor det sker
jun 2006
Jeg er bare den eneste på det niveau i hele klubben.. De andre jeg træner med er lige rykket op i B og ingen af dem har hunde med hendes power
aug 2006
Det er lidt afhængigt af, hvor sensitive de er.
Du kan jo prøve, at tage hunden ud, gøre alting klart, stille dig som du plejer - og så bare vente, vente, vente, AL den tid det tager før hunden falder til ro - og så belønne.
Hvis det tager en hel træningssession et par gange, så må det gøre det - bare hun INTET får ud af sin stress.
jun 2006
Jeg tror jeg vil prøve " at lave ingenting" øvelsen næste gang..
Det er som om hun falder lidt ned når jeg stiller mig et par meter væk, men ligeså snart jeg kommer hen til hende er vi tilbage til start..
Hvis jeg bliver ved hende er hun.. ja nærmest som en whippet, der kan se en hare løbe men ikke selv kan få lov at jage den.
Hun er jo også en race, der holder meget øje med hvad der sker omkring hende.. ALT skal hun følge med i, og der ser hun også stresset ud
aug 2006
Kan du belønne hende på afstand?
jun 2006
Det er lidt et dilemma for mig, for hvis hun ikke bliver brugt næsten dagligt, så bliver hun en tyran og kan finde på at ødelægge ting, men samtidig ønsker jeg heller ikke hun skal være så stresset...
Hvad skal man vælge af to onder ??
Stress eller frustration ?
aug 2006
Jeg tror at frustrationen vil være langt værre for jer begge at leve med i længden...
I øvrigt tror jeg, at det at træne stress på denne måde trætter hunden enormt.
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
Hvis du kigger i mine foto, kan du se hvordan jeg gør.
Det gælder alle de store øvelser, Bidetræning, rondering, og spor.
Bidetræning: Figuranten, står klar og beværger sig ikke, her skal hunden komme ind på banen og lægge sig ved et mærke, hiser hunden sig op, og man ikke kan få ro på hunden, bliver hunden trukket væk og ud af banen, og først når der er kommet ro på, går man ind på banen igen til afmærkningen, begynder hunden igen at kører op, forlader man stedet endnu engang..
Sådan forgår det, indtil der er ro på hunden, det bivirker også på sådan en måde, at man sagen kan lave bidearbejde, selv om der er andre der går skoledressur, eller laver andet med deres hunde.. også selv om det forgår inden for 30 m.
På samme måde med at hunden skal bare forholde sig i ro, også selv om man råber en person an.
Når der er ro på hunden er der også indlæring..
Ikke nok med der er indlæring, men man får også en lydig hund.
jun 2006
Jeg sender aldrig min hund - uanset hvilken øvelse - før hun har kigget op på mig og "bedt om lov" .. Her tænker jeg feltsøg , eftersøgning, apport, spring, fremsendelse etc.
Ligesom på denne video
http://www.hundegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=13735
Jeg vil prøve at fokusere mere på ro de næste par måneder..
Det er dejligt at have en hund der vil arbejde.. mmmmeeen... Alt med måde
jun 2006
Bold er KUN ved veludført svær opgave.. vanskeligt feltsøg eller ved eftersøgning.
Det er ikke så meget at hun ikke forstår hvad jeg vil.. Det er mere at hun ikke kan vente med at få lov.
Jeg er slet ikke i tvivl når hun ikke forstår mig.. Så begynder hun at gø af mig
feb 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 20
Det er ikke fordi, jeg har så meget forstand på det, men jeg har en lille hvalp, der stresser meget let.
Jeg plejer at lave nogle øvelser hjemme, der kræver, den bruger sin hjerne rigtig meget før vi tager af sted. Det dæmper den ned. F.eks hjælper han med at tage vasketøj ud af tørretumbler og bringe det til mig. Åbne skuffer og hente ting osv. Så er han mere rolig, når han kommer ud. Og så bliver vi stående hvergang han stresser op, og jeg trækker vejret dybt og slapper selv helt af indtil han også falder til ro. Det har jeg lært, når jeg arbejder med heste, det er oppe at køre. Og det virker godt. EDvt gabe lidt, som om du keder dig. Ved ikke om det er noget du kan bruge
aug 2006
Jeg synes, det er noget andet, Tina beskriver - nemlig den overspændthed der kommer ud af megen drift - lige der, hvor drift tilter over i stress og bliver umulig at bruge til noget.
I mine øjne er det, der skal ske, at hunden kommer tilbage på den rette side af skillelinjen. Men kun lige nøjagtigt - at være der, hvor hunden stadig er spændt til bristepunktet i forventning om den næste kommando - men ikke lige kammer over.
En af de mest effektive måder, jeg har set det løst på, har været ved ovennævnte. Hvis hunden ikke får noget som helst ude af at være stresset, så daler forventningen en smule - og når hun så bliver belønnet for at være i drift uden at kamme over, så vil det virke selvforstærkende.
Det tager noget tid - og der går selvfølgelig lige lidt inden hunden forstår pointen. Det er en svær balance, når driften er meget ønsket, men stressen meget uønsket ;o)
jun 2006
Tusind tak for jeres gode råd.
Jeg har valgt at sortere kraftigt i forsagene.. jeg ved jo hvordan min hund reagerer på div. ting.. Og mange ting er afprøvet tidligere :o) Og inderst inde ved jeg jo godt vad årsagen er.. Som CH så smukt og præcist formulerede for mig
I første omgang vil jeg prøve at give metoden om at hun først får lov når hun er helt i ro en chance i et par måneder.. Så må vi se om det var det der skulle til
jul 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 237
Hvis det går helt i hårdknude for dig, så kan jeg anbefale dig at kontakte Helle Poulsen, hun er super til at komme med løsninger på et sådan problem. Du kan evt. sende mig en besked, så skal jeg give dig hendes nummer.
/Tanja
Ro på..