{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
763 visninger | Oprettet:

Nervøs, usikker, angst eller helt normalt? {{forumTopicSubject}}

Hej HG,

Jeg har en hanhund, australian sherpherd, næsten 3 år. Dejlig lydig hund, fed træningspartner som bare kaster sig hovedkulds ud i nye udfordringer og desværre egetkønsaggressiv.

Han har altid været super sensitiv overfor alt lige fra afvigelse af rutiner til fysiske ting som seler og høje lyde.
Egentligt har det aldrig været et problem, før nu.

Vi bor nær en skov, og der har i en periode været mere larm udenfor end der plejer at være, da der foregår noget seriøst skovningsarbejde.
Min dreng reagerer meget på dette når vi er ude. Han bliver usikker (halen ned, og fart på hjem af), han bliver ukontaktbar og han viser generelt tegn på mistrivsel, lige når han står midt i det.
Normalt er det ikke et problem indenfor eller bare på egen grund, udover nytårsaften, hvor han får Tessie (beroligende).

For at give noget baggrundsinformation kan jeg fortælle, at når han ser sin sele kryber han langs væggene, slikker sig om munden og på næsen og trygger sig i et hjørne. Han har haft sele på to gange i sit liv i forbindelse med træning af selen og aldrig haft en direkte negativ oplevelse, set fra min side - hans oplevelse kan være noget andet.

Nå, tilbage til pointen: De sidste par dage oplever jeg hans usikkerhed/angst forværret, umiddelbart uden synlig grund.
I dag på tur opførte han sig nøjagtig som han havde set en sele, selvom intet var sket og ingen lyde hørt, og dette forsatte efter vi kom indenfor. Nu her er han faldet til ro, tager mad og virker til at slappe af igen.

Generelt synes jeg at det er blevet værre fra da han var ca. 1 år og til nu.

Han går til kiropraktor/osteopat 4 gange i året og har ingen umiddelbare smerter. Mave og afføring er også helt på plads.

Hvad tænker i? Fejler jeg som hundeejer, er det racen, kan jeg forvente det kun bliver værre herfra og sidst men ikke mindst hvordan jeg kan evt. træne det, da jeg absolut ingen idé har om hvad der trigger ham?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nervøs, usikker, angst eller helt normalt?
  • #1   12. sep Visse hyrderacer er genetisk disponeret og angst for lyde generaliseres ofte over tid

    Nu kender jeg ikke din hund men jeg ville arbejde med det nu og eventuelt sammen med kosttilskud eller medicin før det invaliderer

    Generaliseret lydfobi et næsten uløselig hvis det først bider sig fast


  • #2   12. sep Tak for svar, Lens.

    Ja det havde jeg desværre en mistanke om.

    Jeg træner allerede en del lyd, men mangler en øvelse/situation som virkelig giver noget.

    Alle træningssituationer bliver tolket af ham som træning, og træning er han god til.
    Vi kan sidde på en skydebane, på en byggeplads, jeg kan spille cd'er med fyrværkeri i surroundsound både inden i huset og udenfor huset. Han er ligeglad med høj musik, højttalere og torden.
    Men når det kommer til et brag eller en lyd som tydeligt ikke er en træningssituation, og som opstår et sted den lyd normalt ikke er, så stiger hans stress hurtigere end jeg kan følge med.

    Mit problem er nok at han er for god til at kende forskel på situationerne, og jeg er ikke skarp nok til at sætte en situation op.

    Grunden til vi startede på Tessie er netop at kunne træne når han bliver angst.


  • #3   12. sep Jeg tror, hvis det var min hund, at jeg ville sætte ham på Tessie nu, og lade hans nervesystem få lidt ro. For det lyder som om han sidder fast i noget angst, som han har behov for at blive hjulpet ud af inden det bliver kronisk.

    Min gamle schæferblanding var meget sensitiv over for lyde, og kunne også få de her “anfald”, hvor hun blev angst og nærmest var panisk for at komme hjem. Nogle gange kunne jeg godt regne ud hvad der udløste det, men andre gange anede jeg det ikke. Det var super frustrerende, og blev kun marginalt bedre da hun blev gammel. Så det er ikke en løsning at satse på at det går over af sig selv.

    Dengang fandtes Tessie ikke, og den eneste mulighed der var for hjælp til det, var enten naturprodukter (som ikke hjalp en døjt) eller medicin der dopede hende så meget, at træningen ikke havde effekt. Så hør dyrlægen ad om Tessie er en mulighed i en længere periode.

    Jeg håber du finder en løsning der kan hjælpe jer igennem smiley


  • #4   13. sep Jeg tror, jeg ville starte op med en masse øvelser med "aktiv larm".
    Altså dem, hvor han selv laver larm, og belønnes for det. Husk at begynde helt helt helt blødt og langsomt. Han må ikke trække sig, uden at vende tilbage igen med det samme. Så er du gået for hurtigt frem smiley

    Ved du om øvrige hunde fra samme kuld også har de udfordringer?


  • #5   13. sep Godmorgen, så er der opdatering herfra. Det skyldes ikke larm, som jeg først antog.
    Han er på mærkeligste vis blevet bange for de marker der omkranser vores hus. 500 meter ude og væk fra markerne har jeg 100% en normal hund. Hjemme og i nærheden af markerne ligner han en der forventer et luftangreb hvert sekund.
    Jeg har aldrig prøvet noget lignende.
    Markerne blev sprøjtet sidste dag, kan det virkeligt være det? Ellers er jeg virkelig i vildrede.


  • #6   13. sep Min den ene reagerer kraftigt når der har været en ræv, kan det være det?
    Løsning for mig er at lege os forbi området, start med at lege inde og tag legen med ud, gerne vildt og voldsomt fx trækkeleg hvor hunden kører helt op og glemmer hvor den er.


  • #7   13. sep Nu ved jeg godt at det her ikke er så "tilladt" for tiden, men kunne han være overstimuleret? Hvad med at give noget ro, og se om det kunne gøre en forskel.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #8   13. sep "Markerne blev sprøjtet sidste dag"

    Hvad mener du med "sidste dag"?

    Var din hund bange for markerne, FØR der blev sprøjtet?


  • #9   13. sep Lugt kan jo også gøre en hund bange. Og sprøjtemidler kan formegentlig godt lugte meget kraftigt i en hundenæse.

  • #10   13. sep Uha det står dæleme sløjt til med avlen smiley

    Føler med dig som ejer - pøj pøj med at forhåbentligt få rettet ham lidt op.


  • #11   13. sep Sidste dag som et sted mellem onsdag og torsdag. Han har aldrig været bange for markerne før, så det er en virkelig mærkelig situation.
    Han har gennem den sidste lange periode af hans liv fået to gåture af 1-1.5 time dagligt, og han træner et sted imellem 15 minutter og 45 minutter dagligt. Jeg ville være forundret hvis han var forkert stimuleret.

    Jeg er oprigtigt ked af han reagerer sådan her, og der går mig naturligvis på.
    Der er intet når vi kommer et stykke væk hjemmefra, men han er virkelig bange for at komme udenfor hvor vi bor. Både have og terrasse er også farlig.

    Jeg henter smertestillende hos dyrlægen senere for at med garanti at udelukke det ikke er smerter. Hvis det ikke er smerter er jeg virkelig i vildrede.


  • #12   13. sep har han haft flåt, evt for nogen tid tilbage ?

    jeg spørger fordi nu du nævner specifikt område med angst ... for mange år siden fik en af mine nu afdøde skotter angst, ud af det blå, fra den ene dag til den anden .. det begyndte med hun drønede ind da min mand tog vandslangen frem og skulle ordne noget i haven, hun havde aldrig reageret før .. så kom det at hun ikke kunne gå forbi blomsterkummer, større sten osv ... hun havde til da været den sejeste lille legesyge, jeg ordner alt hund .... dette stod på hen over en sommer, vi var på ferie sydpå med hende og jeg trænede gå forbi alt muligt, det tog laaang tid med ros ros og godbidder, men det blev bedre ..
    Da vi så kom hjem blev hun så træt, fra at være den der gik forrest på alle ture hang hun bagerst ... så gik jeg til dyrlæge på ide fra en herinde, blodprøve til Tyskland og ja Anaplasmose på hjernen, jeg kunne så huske hun midt på foråret havde haft et par flåter og jeg var kommet for sent igang med beskyttelse .. ... det var i aftagende så hun bekæmpede det .. kan ikke huske om hun fik en behandling ( det er nok ca 10 år siden) ... men jeg meldte mig ind i Borrelia, Anaplasmose, TBE gruppen på facebook og kunne der finde flere hvis hunde havde fået pludselig og uforklarlig angst af Anaplasmose ..


  • #13   13. sep Han har altid virkelig mange flåter fordi vi bor på landet, går i skoven og han har lang pels.
    Han har dog altid været i behandling enten med bravecto, simparica eller lignende. Men sygdommen anaplasmose kan vel godt overføres på trods af behandling med fluraner?


  • #14   13. sep aner det ikke, men mit forslag vil da være at få udredt for flåtbårne sygdomme, Anaplasmosen er nok den mest realistiske af dem, men jeg har også haft en med atypisk Borrelia ...

  • #15   14. sep Når han er så følsom, kan det sagtens være sprøjtemiddel han reagerer på.
    Prøv at tage nogle dage væk, hvis det er muligt, og se om det hjælper.


  • #16   14. sep Jo både anaplasmose og Borrelia kan overføres trods Bravecto og lignende desværre.

Kommentér på:
Nervøs, usikker, angst eller helt normalt?

Annonce