{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
672 visninger | Oprettet:

Usikker hunde? {{forumTopicSubject}}

Har usikkre hunde (i alle aldre) bedst af at gå sammen med andre og ikke usikre hunde, eller er det bedst at de bor uden andre hunde i deres nærhed?

Jeg vil jo mene, ud fra min egen erfaring, at en mere usikker fx. hvalp eller ung hund har utrolig stor gavn af at bo sammen med en anden og mere erfaren hund.

Jeg har intet set hos min egen, der har antydet at det har forhindret hende i at blive en både selvstændig, sikker og modig voksen hund senere hen - tværtimod!

At en usikker unghund/hvalp skulle "gå og gemme sig" bag den ældre hund og derved intet lære selv henad vejen - og derved ikke få mod og selvstændighed i dens eget tempo, kan jeg ganske enkelt ikke genkende, hverken fra min egen - eller fra andre hunde jeg har mødt og kender til...

Men måske jeg bare er "enestående" i sådanne erfaringer og observationer?

Jeg vil netop mene, at har du en lidt sky-usikker-nervøs-bange hund, så vil den da netop have gavn af en anden og modsat hund, der kan vise den vejen så den selv kan vokse i sit eget tempo uden stress og angst tilfølge..

Men måske det bare er mig......og hvad vbed jeg også om hunde....S..

//Karina.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Usikker hunde?
  • #1   25. feb 2006 ......stave kan jeg ihvertfald ikke.......ggs..

  • #4   25. feb 2006 Hmmm - joooo, det tror jeg nok.......og neeej.....gSS.....jeg tvivler ikke på det du skriver *S*......men det er bare ikke det jeg har oplevet, synes jeg ;o)

  • #5   25. feb 2006 ....nej det er netop det jeg IKKE oplevede den ældre gjorde :o)

  • #8   25. feb 2006 Nat, nat - jeg skal også snart den vej ;o)

  • #10   25. feb 2006 Hejsa smiley

    Jeg ved heller ikke hvorfor flere ikke svarede, der var cirka 100 online *S*

    Måske det bare ikke var/er interessant nok ;o)

    Men jeg fortsætter nu alligevel, lidt endnu (skal ud af døren om 1 time)..

    Jeg sprkulere på, om ikke det hele har med evt. ejer at gøre, hvordan man griber den usikre hund an og hvordan man hjælper den til at vokse..?

    Den ældre hund Misja voksede op med (Sputnik), viste hende ved hans rolige væsen, store overblik og lange erfaring at der ingen fare på færde var i alle de forskellige situationer. Han stod som regl stille, eller ignorerede de ting som for hende var meget angst provokerende, fx.fyrværkeri, en pluselig lyd, fremmede stor genstand osv. Han gjorde kortsat det samme som jeg gjorde, men på en endu bedre måde, for han talet "hundsk" som hun selv og derfor var han på mange måder en bedre "forgangs hund" end jeg.

    Jeg oplevede aldrig at han beskyttede hende, gik foran hende, eller at hun fik lov at gemme sig bag ham osv, den rolle fik jeg og det vil jeg mene også var - og er min, da jeg er den øverste "leder" i flokken her...

    I dag ser jeg hende meget ofte gøre de samme ting over for andre og mere usikre hunde og hvalpe (også helt fremmede), som han gjorde over for hende.

    - Og jeg må inrømme at det varmer mig at se hende være så obs på usikre hunde og hvalpe og at se hende prøve at "vise" dem vejen, gennem hendes egen ro, erfaring og overblik (hun er kun 3 år)...


  • #11   25. feb 2006 kortsat = kortsagt............ stavelærdom sæges ;o)

Kommentér på:
Usikker hunde?

Annonce