{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
716 visninger | Oprettet:

Ændre en øvelse på 4 uger? {{forumTopicSubject}}

Bum bum, jeg er i tænkeboks, og skal tænke hurtigt smiley

Vi skal forhåbentlig til DcH DM om 4 uger (4,5 uge, for at være helt præcis). Vi har lææææænge bøvlet med fremadsendelsen, fordi Ellie løber efter sidemarkeringerne (pinde/flag), i stedet for at løbe den retning jeg viser.

Baggrundshistorien er, at jeg har trænet rigtig meget løb-til-skjult-bold i hjulspor m.m. Samtidig har jeg en hund der elsker spor og feltsøg, som jo begge er øvelser der indbefatter pinde. Så i Ellies hoved er pinde=find pind, find fært, snus.

De sidste måneder har vi trænet med masser af pinde, flag og andre forstyrrelser, og vi er godt på vej. Som brandslukning op til de konkurrencer vi står i lige nu, har jeg sat boldkanonen op i flexhole (eller på anden måde skjult/camoufleret den) og belønnet hende for at løbe de første par skridt i den rigtig retning. Det er immervæk bare 20 skide skridt, hun skal løbe ligeud smiley

Jeg har altid startet fra plads i startporten, for “sådan har vi altid gjort”. Men nu snuser vi lige til IGP og IBGH, hvor fremadsendelsen jo starter fra fvf. Og det er også en mulighed i DcH, at man går 2-4 skridt og sender fra gang.

Min IGP-træner synes at det er hul i hovedet at starte fra plads (stationær), fordi retningsangivelsen bliver så upræcis. Og jeg må jo give ham ret.

Vi har de sidste måneder leget lidt med IGP-udgaven, og det har fungeret ok.

Jeg har altid startet øvelsen med en forkommando, og så gået i lige linje frem til startporten, så hun har fået 8-10 skridt i den retning hun skal løbe. Men så har jeg jo stoppet op, taget hende på plads, taget linen af, vist retningen med armen og sendt.

Lige nu fungerer fremadsendelsen i cirka 90% af tilfældene i træningssetup. Til konkurrencen i weekenden løb hun fint, lidt skævt, og så mistede vi lidt på indkaldet. Men hun løb.

Ville du “turde” ændre i setup’et så tæt på “nu skal den kraftedeme sidde i skabet”-konkurrencen? Eller klø på med brandslukning, og så ændre i øvelsen efter DM?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ændre en øvelse på 4 uger?
  • #1   20. aug Min træner spørger mig altid: " Vil du gøre det rigtigt eller være fejlfri" smiley


  • #2   20. aug Og hvad svarer du så, Julia? smiley

    Og hvad er rigtigt, og hvad er fejlfri, i en starten på en øvelse (som jo ikke er en del af bedømmelsen)? smiley


  • #3   21. aug Hun mener bare om man vil lære og gøre det rigtigt fra start. Eller lave brandslukning for at komme fejlfrit igennem smiley
    Ikke at man ikke kan komme rigtig fejlfrit igennem.

    Jeg havde en episode på ag banen til et stævne. Luna løb ud og jeg hentede hende ikke for jeg vidste det gav minus og hun stadig var på banen. (Man må ikke røre sin hund) så jeg kaldte på hende og det kostede tid. Træneren sagde at hun havde hentet Luna og gjort banen om, så hun lærte at det måtte man ikke. Jeg ville bare være fejlfri og vinde smiley


  • #4   21. aug Aldrig i livet smiley

  • #5   21. aug Hun mener bare om man vil lære og gøre det rigtigt fra start. Eller lave brandslukning for at komme fejlfrit igennem

    For mig er der KÆMPE forskel på hvad man gør i træning, og hvad man gør i konkurrencen for at miste færrest point. Jeg vil aldrig træne ud fra en tanke om, at det skal koste mindst muligt i en konkurrence - jeg træner ALTID hen imod det optimale. At jeg så i konkurrencen er nødt til at gøre noget andet, fx dække hunden af for tidligt i fremadsendelse, for at få få point frem for 0, er en anden sag.

    I lydighed får man ikke lov at gøre om, heller ikke hvis hunden fejler. Så din træners råd med at stoppe hunden i fejlen og prøve igen, ville aldrig ske i lydighed smiley


  • #6   21. aug Det ville jeg først ændre efter dm smiley det kan give gevaldig rod når du også selv bliver lidt stresset til dm smiley

  • #7   21. aug Anne - jeg dyrker ikke lydighed med mine. Jeg løber kun agility. Det koster en disk at lave fejlen om, men vi skal gøre op om hunden skal gøre det rigtige eller man lige ser igennem det for at klare sig igennem smiley

  • #8   21. aug Jeg tænker 4 uger er forholdsvist lang tid. Hvis hun næsten hver dag bliver sendt fremad og oplever at opnå belønning for at løbe lige fremad midt imellem de to pinde så kan det nok lade sig gøre at hun også løber ligeud til DM og ikke til en af pindene smiley

  • #9   21. aug Julia, det var i relation til mit spørgsmål - og for at forklare, at man i lydighed ikke har muligheden for at gøre om. Heller ikke selvom man tager en disk smiley Så det er simpelthen ikke en mulighed for mig.

  • #10   21. aug Mette, jeg bliver bare så frustreret over det!

    Jeg mener, hunden ELSKER at løbe!!!!! Hun ELSKER sin boldkanon (og alle andre slags bolde, i øvrigt), og i en fremad skal hun bare løbe den vej jeg viser, så får hun sin bold. Så løbe+bold - jeg forstår ikke hvorfor hun ikke bare gør det smiley smiley


  • #11   21. aug Forstår til fulde din frustration smiley Men jeg tænker at man trods alt kommer langt med ihærdighed og vedholdenhed. Jeg har selv stået med en virkelig træls fremadsendelse. Jeg kan ikke huske hvor lang tid det var jeg havde til at rette den op. Men jeg besluttede at være stædig med det. Så det hed fremadsendelse hver dag i en lang periode. Jeg kørte oftest på boldbanen og satte et par fremadsendelser op - det hele op incl belønning og hjem efter hunden. Jeg startede med at det var let atvælge at løbe præcis ligeud (synligt mål) og så blev det ellers sværere og sværere. Jeg skrev ned hver gang så jeg havde tal på det og noter om hvordan det skred fremad. Da vi stod til konkurrencen havde min hund knapt 100 fremadsendelser i bagagen og belønningen var for længst blevet usynlig. Og han lavede en superfin fremadsendelse med afdækning og det hele.
    Det jeg forsøger at sige er at nogen gange så er det slet og ret med ihærdighed man kommer i mål smiley Bliv ved og ved og ved. Jeg tænker at en hund som Ellie nok ikke behøver 100 gentagelser før den sidder smiley


  • #12   21. aug Jeg laver fremadsendelse hver e-n-e-s-t-e dag. Med startport, ydermarkeringer og skjult belønning. Vi er nok ikke helt på 100, men det er dæleme tæt på smiley

    Så vi fortsætter bare med at træne og træne og træne smiley



  • #13   21. aug Hvis man træner og træner på samme måde, er det nok pænt optimistisk at forvente et anderledes resultat smiley

    Dette sagt, uden at vide mere om dine udfordringer.


  • #14   21. aug Jeg vil lige starte med, at jeg aldrig har prøvet at have så store ambitioner eller at skulle til dm, og dét gør nok en forskel for svaret.

    Derudover er der kæmpe stor forskel på hunde. Min Teemo brænder sammen, hvis jeg kører det samme og samme om og om igen. Til sidst nægter han simpelthen at gøre det.
    Så vi arbejder altid ud fra at glæden skal være Maks og at øvelsen derfor ikke altid bliver 100% fejlfri.
    Jeg ved det er noget helt andet i lydighed, og at man jo der går efter fejlfri og at nørde de samme øvelser til det lykkedes. Det ene er ikke mere rigtigt end det andet, for som sagt er der jo andre hunde der er modsat af Teemo og som gerne nørder med ejer ned i mindste deltalje og gudskelov for det.

    Jeg ville ændre det nu, jeg tænker 4 uger er lang tid, hvis man træner intensivt. Men i sidste ende handler det jo om mest om hvad du selv føler og hvad der vil fungere for dig som fører.
    For det er jo ligeså vigtigt at du selv er klar og har styr på det, som at hunden har.

    P.S. Sejt at i er så langt! Jeg kan godt nogle gange misunde dem der har en sport og lægger alt i at kunne den godt.


  • #15   21. aug Hvis man træner og træner på samme måde, er det nok pænt optimistisk at forvente et anderledes resultat

    Jeg synes at jeg her de sidste 3-4 uger har ændret så meget jeg kan. Jeg sørger for at belønningen ALTID er skjult, og at jeg sætter banen op med marketingsstrategi, uden at Ellie ser det. 90% af gangene er med boldkanon - de sidste 10% er med hendes fodbold med snor gemt i flexhole, som hun løber til efter en tur på boldkanonen. Når jeg bruger boldkanonen kan jeg styre belønningen 100%, modsat hvis jeg bruger andet legetøj.

    Jeg træner enten forskellige steder på samme bane, eller kører til helt nye steder og laver øvelsen.

    I dag var der absolut ingen slinger i valsen. Hun vidste uden tvivl hvad hun skulle, og ænsede ikke stokkene, så jeg har et lille bitte håb, men jeg får jo syn for sagen på søndag smiley

    Jeg er tom for ideer, ud over at ændre til target. Men dels synes jeg det er meget, meget sjældent at hunde der løber på target løber med stor glæde, dels fatter jeg ikke at lære min hund at target er fedt smiley

    Jeg ser også et par stykker som træner på en markeringsstok (som har stået ved siden af en synlig belønning), og så har hunden fattet ideen med, at den skal løbe til markeringen for at komme retur og få sin belønning. Den metode har jeg vist heller ikke evnerne til at lære min hund smiley

    Jeg er meldt på et weekendkursus i november med bl.a. fremadsendelse, så jeg håber da at få lidt flere inputs. Forhåbentlig har Ellie og jeg jo mange, mange år sammen i konkurrencer smiley Men andre skal bestemt ikke holde sig tilbage, hvis I sidder med guldkorn smiley


  • #16   21. aug Julia, jeg kan love dig, at Ellie ALDRIG gør noget, som hun ikke er begejstret for smiley Hun er cirka jordens gladeste hund, og uanset hvad jeg beder hende om, så gør hun det med stor begejstring (nogle gange FOR stor begejstring smiley ) smiley

    En af de udfordringer jeg har lige med den her øvelse er, at den kun er 20 skridt lang, altså at hun skal løbe cirka 15 meter frem og så dække. 15 meter er ingenting, når man er Ellie som elsker at løbe, og som altid løber fuld smadder. Så hvor de mindre hurtige hunde kan dækkes af, inden de render uden for markeringerne, så når jeg sgu knap at trække luft ind, før hun er rendt af banen smiley

    Jeg elsker hendes hurtighed og hendes begejstring, men i den her øvelse gør det til tider tingene mere besværlige smiley Til gengæld mister hun aldrig gejsten, uanset hvad jeg beder hende om, uanset hvor mange gentagelser vi laver og uanset hvor mange gange jeg korrigerer hende smiley


  • #17   21. aug Jeg synes at jeg her de sidste 3-4 uger har ændret så meget jeg kan. Jeg sørger for at belønningen ALTID er skjult, og at jeg sætter banen op med marketingsstrategi, uden at Ellie ser det. 90% af gangene er med boldkanon - de sidste 10% er med hendes fodbold med snor gemt i flexhole, som hun løber til efter en tur på boldkanonen. Når jeg bruger boldkanonen kan jeg styre belønningen 100%, modsat hvis jeg bruger andet legetøj.

    Jeg træner enten forskellige steder på samme bane, eller kører til helt nye steder og laver øvelsen.


    Men så gør du jo heller ikke det samme hele tiden smiley


  • #18   22. aug Marketingsstrategi smiley Det er så autocorrects svar på markeringsstokke smiley

  • #19   22. aug @15 - det lyder da somom det går den rigtige vej smiley Jeg har heller aldrig formået at lære nogle af mine at få et virkelig hurtigt udløb ved brug af target. Jeg har lidt samme issue som dig; 20 skridt er ingenting når man har en stor, løbeglad og hurtigt hund. Det er nærmest bare 4-5 galopspring og så skal man dække den af. Hos os er det så mere afdækningen der er issuet; hun er ret god til at piske ligeud og overhører 'DÆK' smiley Jeg har så brugt et target hen over sommeren; jeg har trænet en masse dæk på target og så lagt target ud i stedet for belønningen (bold). Det har fået nogle 'nerveender til at nå sammen' og nu er dæk-kommandoen begyndt at virke smiley

Kommentér på:
Ændre en øvelse på 4 uger?

Annonce