{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
897 visninger | Oprettet:

Panik når én af os går.. {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Jeg har lige lidt spørgsmål til jer.. (undskyld på forhånd det er langt men jeg behøver virkelig jeres hjælp!)

Vi har denne her bandit hund af en FB, på 19 uger. Egentlig går det fantastisk med ham - vi bare ét stort problem.
Da vi fik ham gik jeg efter en uges tid igang med alene træning, optog det på video, og opdagede jeg måtte starte forfra. Derefter gik det som smurt. Når jeg gik tog jeg en godbid, gav ham den og han løb hen i kurven med den og lagde sig der, mens jeg/vi kunne gå ud af døren.

Efterhånden udviklede det sig til at når jeg gik ud af døren løb han ud på gangen med godbidden, så det blev til at vi måtte ændre rutine. Nu var det at tage godbidden hen til døren, også kaste den hen af gulvet og mens han løb efter den lukkede vi døren. Efterhånden blev det til at godbidden slet ikke var spændende nok mere - han vidste vi skulle gå og gad absolut ikke ha den godbid! Så jeg måtte prøve noget nyt - nu hedder det op i kurven "Bliv" mens jeg går ud af døren. lige inden jeg lukker, kaster jeg nogle godbidder til ham, og mens han tager dem, ligger jeg en KONG lige ved døren så når han kommer hen for at se hvor pokker jeg blev af ligger der noget lækkert til ham smiley

Han har ingen problem med at være alene gennem hele dette forløb - selvom det har været en træls at komme ud af døren. Han kan finde på at pive lidt i en halvt minut og er så stille. Ødelægger intet, og er renlig..

Så skal jeg bare forsætte min "Bliv" øvelse? (som jeg selvf også træner adnre tidspunkter udover når vi skal gå) eller har i andre gode råd?! :O) lettere desperat...

Næste problem!! Er faktisk større ..
han kan slet ikke DØJE hvis en af går! Feks igår. Min kæreste skal lige ordne noget, og går ud af døren. Joey går i selvsving og graver så meget ved døren at fodlisten under går af.. Mens jeg hopper rundt og siger som en kalkun og lokker med legetøj og godbidder ALT for at gøre mig mere sjov og spændende. Han er pis ligeglad :o( Da jeg endelig får hans opmærksom leger vi lidt, træner lidt og efter lidt tid virker det til han har glemt min kæreste så jeg giver ham en håndklæde med godbidder som han hurtigt finder, også hen til døren og pive og grave igen!! det forsatte indtil min kæreste kom en halv time sener.

samme problem er hvis vi er et sted og en af os lige skal i en forretning - han går helt agurk :o( Hjææælp - hvad gør vi?!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Panik når én af os går..
  • #3   6. sep 2012 Ja det også det jeg har været lidt bange for, ved det med at kaste godbidderne. Men dur det så heller ikke med "Bliv"? Der ser han jo vi går? Hvad skal vi så gøre?

    Det vores første hund og selvom vi har læst og læst, og snakket og snakket med folk så er det sgu tricky alligevel smiley


  • #5   6. sep 2012 Isabelle

    Det vil jeg umiddelbart og mene vi gør - ligesom vi også gør når vi kommer hjem. Det foregår sådan herhjemme, at kæresten går kl seks, hvor Joey lige kommer ud og tisser, og hopper så op i kurven og sover videre. Jeg står op kl otte, hvor vi så for morgenmad, ud og tisse, lege lidt hjemme, ud og gå en lille tur hvor vi også træner lidt. når vi kommer hjem, er han træt og ligger sig på gulvet.

    Mine "runtiner" er meget forskellige. Nogle gange tager jeg min computer taske ud i bilen når vi skal på gå tur, andre gange skal jeg slet ikke ha den med på job, og har derfor kun min pung med - nogle gange har jeg en anden taske med. nogle gange stiller jeg den ud på gange lang tid før jeg går - i forbindelse med vi øver "bliv" feks. Når vi har gået tur, beholder jeg tit min sko på og nøgler i lommen, så det bare er ud af døren. Andre gange tager jeg det af og på et par gange, inden jeg går. Men jeg sørger altid for at enten sidde lidt eller nusse lidt rundt, så der er ro i hjemmet og på ham når jeg skal til at gå. De sidste 10 min har jeg ikke "kontakt" til ham. Når jeg så går, tager jeg lige en godbid også op i kurven, bliv, jeg bakker ud af døren, han får lidt godbidder og KONG lige foran døren.


  • #6   6. sep 2012 Vi har Mynte på 12 uger. Vi startede på arbejde i mandags - og det går super godt! (Hun er dog ikke helt renlig endnu, men det kan man jo heller ikke forvente smiley
    Vi har lige fra første ' alene-hjemme-træningsdag' ignoreret hende fuldstændig de sidste 10-15 min. inden vi går. Min teori er, at en hun der er træt efter fysisk og mental aktivitet og samtidig lige har fået morgenmad og er mæt, er en rolig hund, der har et naturligt behov for at ligge sig til ro. Vi er ude og gå/lege i en time om morgenen, og så er vi hjemme og har helt ro på, en halv times tid inden vi går. På det tidspunkt har hun allerede lagt sig i kurven og ænser ikke vi smutter. Vi siger ingenting hverken når vi går, eller kommer hjem - for så virker det ikke så traumatisk for hunden. Vi ligger et marvben med frossen leverpostej og evt. tyggeben/aktivitetsbold eller lign og spreder hendes legetøj, forskellige steder i hytten, for hun har lidt at lave når hun vågner.

    Hvis hunden kan mærke i er nervøse, har dårlig samvittighed eller lign når i skal til at gå, er jeg overbevist om det smitter.

    Hvis i har mulighed for det, burde i starte forfra, og også øve hjemme (lukke døren til badeværelset mens i er derude, gå ned med skrald osv) så han vender sig til at der er fast rutefart hele tiden, men i kommer hurtigt tilbage igen.

    Jeg er slet ikke ekspert, ville bare dele vores erfaring, hvis i evt. kunne bruge noget af det.

    Held og lykke herfra.



  • #7   6. sep 2012 Okay - Det kunne være jeg skulle prøve men sådan et sætning, så han ved at det er OK. Men hvad skal jeg gøre anderledes? Hvis jeg bare ignorer ham, løber han ud på gangen så snart vi åbner døren :o(

  • #8   6. sep 2012 Louise K

    Det kan godt være vi underbevidste er nervøse, det kan jeg ikke udelukke. umiddelbart synes jeg det ikke selv - men hunden opfanger vist på niveau vi ikke selv kender ;O)

    Men i starten havde vi heller ikke problemer - det er først kommet stille og roligt her det sidste uger, desværre. Vi er en del ind og ud af døren når vi er hjemme. både sammen, og alene - som du selv siger, så skal man lige over med skrald, handle ind, vasketøj, ned og træne osv. Han har ingen problem med vi er på badeværelset uden ham.

    Det i gør minder meget om vores "runtine" herhjemme - og som sagt har han ingen problem når han først er alene. Sjovt nok - han tisser ikke selvom han er alene i 6 timer, og bider ikke i noget, eller hyler. :O)

    Det bare det at komme ud af døren :o(


  • #9   6. sep 2012 Åh for pokker Katrine, jeg kender jo alt til hvor frustrerende det er, når hunden ikke er ok med at blive ladt alene. Heldigvis er Joey dog alligevel ikke så plaget som Viska smiley
    Jeg har netop haft adfærdsbehandler til Viska, som sagde det var meget vigtigt, at jeg altid brugte det samme ritual, når jeg skulle træne alene-hjemme. Fx "gå hen i kurven" og der får hun så noget lækkert, også når jeg kommer tilbage igen. Hvis hun har rejst sig så går jeg bare hen til kurven og venter til hun lægger sig igen og så får hun godbidden. Så ift det hun sagde til os, så lyder det fornuftigt med din "bliv". Men træn endnu mere på, at han har en kommando for at gå hen i kurven og det så er der han skal være, når du lige går ud af stuen, på badeværelset osv. Ingen kaste godbidder på gulvet, for det er ikke meningen han skal være aktiv.
    Ang det andet, kan I så i en periode træne akkurat som alene hjemme, dog måske uden kurve-kommando? Men at du/klaus fx bare går hen til døren og åbner og lukker igen osv osv, så Joey bliver klar over at den anden altid kommer tilbage igen. Når en af jer så er nødt til at være væk længere tid end I er nået til, så tag Joey med udenfor sammen med den der skal gå. Og så forlad den anden ved at tage Joey med ind. Det kan tit bryde mønsteret når det er hunden selv, der går fra personen end omvendt.


  • #10   6. sep 2012 Fik vist ik forklaret at I self skal bruge noget tid på kurvekommandoen, altså træne at han skal blive liggende, så I kaster godbidder hen til ham i hans kurv som ros for at blive liggende. Rejser han sig mange gange i starten, så bed ham gå derhen igen, vent 5 sek og kast godbid. Du skal gerne kunne sidde ved computeren fx og han ligger i sin kurv og slapper af, og af og til får en godbid.

  • #11   6. sep 2012 Vibe - Ja for pokker! Jeg synes det er frusterende nok det her - bare at tænke på hvor meget bøvl du har haft med Viska giver mig grå hår ;O)

    Dvs, han skal op i kurven, også ligger jeg KONGen dér fremfor ved døren? Det må jeg prøve.. Jeg har trænet en smule "kurv" men ikke så meget - jeg går straks igang smiley
    Vi øver på det med at bare lukke og åbne døren, men det kan godt være vi skulle tage og afsætte weekenden og træne intesivt. Men tak for rådet!


  • #12   6. sep 2012 Ja, men vent med kongen til han kan ligge i sin kurv uden kong i et kvarters tid. Han skal helst ikke forlade kurven med kongen (så skal I ihvertfald hjælpe ham tilbage igen).
    Held og lykke, håber det vender for jer smiley

    Viska er i øvrigt ligeså adfærdsvanskelig som altid, jeg håber snart hendes angstdæmpende piller virker smiley


  • #13   6. sep 2012 Det tror jeg heller ikke han gør - han plejer ihvertfald altid at tage den/godbidder med derop :O) Men det vil sige at vi skal øver "kurv" og først når vi er oppe på et kvarter kan han få KONGen?

    Hvad så når jeg skal ud af døren her om en halv time? :O) hehe

    Øv hvor træls! Hvor længe har hun fået dem nu??


  • #14   6. sep 2012 Hvis I skal ud af døren, ville jeg bare give ham den smiley Men når I træner at han skal ligge i kurven i længere tid, når I fx er i stuen eller går rundt i huset, så ville jeg bare belønne med gobidder. Han skal selv vælge at blive liggende for at få en godbid.

    Jamen hun har fået dem i snart 3 uger, så det er nu de kan begynde at virke. krydser fingre!


  • #15   6. sep 2012 Arh på den facon, super :O) det vil vi straks give os i kast med..

    Nu du siger vi skal øve at det er ok kun den ene går ud af døren, vil det - på sigt - også hjælpe på, når vi er ude og den ene går ind i en forretning?

    Krydser fingre for det snart går fremad for jer - det noget af en kamp du har gang i dér smiley





  • #16   6. sep 2012 Jeg vil tro, at det skal trænes separat. Det er ikke altid de lige kan koble den ene situation fra den anden.
    nu så jeg jo at det var muligt for jer til træning at få vendt hans opmærksomhed fra "bænkevarmeren" til den der skulle træne med ham, på trods af lidt modstand i starten. Jeg tænker igen, at når I ikke træner "gå ind i forretning og komme ud med det samme igen", at den der bliver ude med ham, går afsted og laver hyggelige ting, væk fra den der skal i forretning. Igen tænke at Joey ikke skal forlades men i stedet forlade.


Kommentér på:
Panik når én af os går..

Annonce