Hvalp - træning {{forumTopicSubject}}
Hej
Vi har tilmeldt os hvalpetræning, men indtil holdet starter - om to uger. Tænker jeg at vi er nødt til at sætte noget i værk.
Vi har for nyligt hentet den absolut dejligste labrador hvalp - synes vi selv
Hun er 16 uger, så ikke en 8-ugers hvalp og dermed heller ikke så lille igen..
Vi øver nej, dæk, sit og indkald - og jeg synes egentlig hun er ret hurtig til at finde ud af, hvad vi gerne vil have hende til.
Hun hopper dog op af os og bider derudover meget i hænder, fødder, lår eller gø’er af os…
Ja hun bider i alle kropsdele, hun kan komme i nærheden af.. Hun gør det også hvis hun ikke lige får opmærksomhed…
Vores yngste på 4 bliver dog ret ked af det når hun gør det, da hun jo ikke er helt lille længere og sagtens kan vælte hende omkuld..
Hun er selvfølgelig bare en hvalp, og hun skal selvfølgelig lære hvilken adfærd der er ønsket, og indtil nu har jeg blot ignoreret hende og givet hende et tyggeben eller lignende at bide i.. Er det den rigtige fremgangsmåde?
Det samme hvis jeg sidder i sofaen og hun gø’er eller bider mig, afleder jeg med noget andet, men bliver egentlig lidt i tvivl om hun så i princippet belønnes for sin adfærd? ??
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 136 Svar: 10.237
Læg en virkelig lækker godbid på gulvet. Hund i snor. Gå et par meter væk fra godbidden, og få kontakt med hunden. Kort linen ind (omkring 1 meter), og gå forbi godbidden i en afstand så hunden lige præcis ikke kan nå godbidden (husk den kan strække både hals og krop). Ryk ikke i linen, men sig bare bestemt "nej" én gang når hunden vil have godbidden. Vent til hunden fjerner sin opmærksomhed fra godbidden, og så skal der belønnes med andre godbidder (og de skal være gode!), imens I sammen løber/hopper væk fra godbidden på gulvet.
Pas på ikke at rykke i linen for at trække hunden væk, sige nej flere gange eller lignende.
Gentag 8-10 gange, hvor I starter i et par meter fra godbidden hver gang. Til sidst vil hunden slet ikke kigge på godbidden på gulvet, men vil undgå den og i stedet få belønning ved dig. Så er øvelsen en succes og der skal virkelig belønnes
Hunden må aldrig få godbidden der ligger på gulvet! Som godbid på gulv kan fx bruges et stykke lunt kød, et stort stykke pølse eller lign. Godbidderne der bruges til belønning, skal også være rigtig gode (små stykker pølse, frikadelle eller lign.). Husk at hunden synes at 4 bitte stykker pølse er meget federe end et stort stykke. Brug derfor mange, men små, godbidder i træning.
Gentages et par gange hver dag i 4-5 dage, og skal derefter holdes ved lige et par gange om ugen.
Nej-øvelsen er en ren opdragelse, altså et forbud. Og den skal kun bruges som forbud på ting der er virkelig vigtige (gø af fremmede, løbe efter biler, stjæle mad fra bordet).
Dét og så at lege med legetøj. Find noget legetøj hunden elsker, leg ruskeleg, bliv passiv, sig slip når den slipper og lad den lege igen. Gentag mindst 3 gange, før legetøjet pakkes væk. Husk at belønne med en håndfuld godbidder, imens legetøjet pakkes væk.
Hvis du har mod på det, så har prøv at finde Siri Richter Jungersen på youtube - hun har nogle rigtig gode videoer til den første indlæring.
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.854
Så flyt adfærden over på en mere fornuftig aktivitet, fx spil, problemløsning og legetøj.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.083
Til gengæld har jeg haft god effekt ad at øve impulskontrol med premacks principle i form af "gør x for at få adgang til y"
Dvs hvis Fido helt vildt gerne vil ud i haven, så får den adgang til netop det ved at sætte sig ned/gå væk fra døren eller hvad jeg nu sætter som kriterie.
Hvis Fido helt vildt gerne vil lege, så får den adgang til det ved at tage øjenkontakt e.l. (uden tænder) osv
Og i øvrigt enig med Malene, at det hjælper gevaldigt, hvis hvalpen er velstimuleret.
sep 2017
Det er meget kort tid siden jeg selv har stået med en 16 uger gammel hvalp med et tandsæt, der gør en krokodille misundelig. Uanset hvor velstimuleret hun var, afholdt det hende ikke fra at være vild, hoppe op, bide og generelt være en lort. Men ja, en hvalp skal selvfølgelig være velstimuleret, for at den er modtagelig for opdragelse
jan 2007
Ift nej - øvelsen, så mangler jeg altså del 2 eller noget. For når Fido har lært, at den ikke må tage kiksen, hvad så? (Ja ingen af mine har altså lært nej af den øvelse, blot at de blev belønnet for ikke straks at gå efter kiksen...)
Så... hvad nu? Det er stort set altid den øvelse der anbefales til at lære hunden nej. Men stort set aldrig kommer den med beskrivelse af, hvordan dette nej generaliseres til også at gælde, når hvalpen bider, gør mm...
Øvelsen er jo fin nok, men når dem anbefales i en tråd om at stoppe bideti, så synesjeg måske, man burde fortælle lidt om, hvordan man så bruger øvelsen til det.
jan 2007
Øvelsen skal altså først "generaliseres", så "saml op" ikke kun betyder "saml plastikdimsen op", men betyder "saml alle ting op jeg beder om". Ligesom en hund der har lært "sit" hjemme i stuen ikke nøødvendigvis kan "sit" på en træstub i skoven. Den slal først lære, at kommandoen gælder allemulige ting/steder/situationer - giver det mening?
Ellers prøv at Google generalisering af adfærd
Når du har lavet "din" øvelse, så har hunden i bedste fald lært, at når du siger nej, må den ikke tage kiksen i din hånd.
Hvad hvis du lægger kiksen på sofabordet? På gulvet? Stiller dig I den anden ende af rummet ift kiksen?
Og hvordan mener du øvelsen har lært hunden, at nej = stop med hvad som helst du har gang i ?
Du har jo kun "forklaret" hunden, at nej = du må ikke tage kiksen. Hvordan ved (eller lærer) hunden, at nej også betyder, at den ikke må hapse i bukseben eller hoppe op på køkkenbordet?
Mit bud er, at dine hunde har lært disse ting, men at du har gjort andet end "din" kikseøvelse for at lære dem det(?).
Så når der spørges til at stoppe bideri, så er nej-øveksen måske nok et af mange trin, men den videregives ofte som "og så har hunden lært dét, punktum, slut" og der mangler jeg altså temmeligt meget "og hvad gør vi så efter denne del 1 af en nejøvelse"
jan 2007
Altså Sten bed jo stort set ikke - tror det kan tælles på en hånd, hvor mange gange han har lavet hul med hvalpebisserne.
Første gang med "din" nej-øvelse bakkede han hele vejen ud ad køkkenet og gar i øvrigt siden været ualmindelig svær at lære at følge efter en godbid I hånden (og der blev altså hverken råbt eller slået ) han spiser gerne godbiden på værsgod, men følge efter den, niksen biksen. Godbidder I hånd = nej-godbidder, dem må man ikke tage, never ever, de er farlige
- så er der andre med småtspisende vatnisser vil jeg anbefale at være varsom med nejøvelser
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.281
jan 2007
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.624
Hvor er det super at du har tilmeldt træning. Labrador (og alle andre hunde for den sags skyld) har SÅ meget brug for at få brugt hovedet på noget fornuftigt. Jeg håber at du fortsætter træning (ude eller hjemme) resten af hundens liv
dec 2022
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 19
Det med at hoppe op, ville jeg gøre ligesom de andre ovenfor fint har beskrevet - med at indlære et tydeligt "Nej.." Ville dog selv stadig bruge et legetøj igen bagefter her når jeg har sagt "Nej" som beskrevet, for ligesom at det ikke bare bliver et (negativt) "Nej." & så ingenting - men (positivt) med leg bagefter - for så har du altså en rigtig god (grunder) til din hundehvalp & inden du har set dig om, er i sammen i fællesskab kommet over hvalpestadiet & alt det der hører med..
Held & lykke med den bette nus & god fornøjelse!
dec 2022
Nej self kan man ikke fjerne et bordben det var også tosset skrevet...men så distrahere man hvalpen med legetøjet eller kalder på hvalpen med legetøj, godbid eller andet godt.
Et ben/ fod kan du sagtens fjerne, det er bare at hive det til sig eller hvis hvalpen har for godt fat med tænder, distrahere man med noget godt igen det har altid virket her
dec 2022
Ja er helt enig - hvis du gør det hurtigt.. Lige netop derfor jeg skriver; "(med meget rolige bevægelser) & ligesom gør hænderne / tingen "kedelig" for hunden" så den netop ikke kommer til at synes det er sjovt, & så samtidig distrahere med det gode så fokus flyttes.
sep 2017
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 7.918
I nogle tilfælde bruger jeg at bytte eller afledning, men hvis jeg brugte afledning ved at vifte med legetøj, når en hvalp eks. står og gnaver i et bordben, så ved jeg med 99% sikkerhed, at efter ganske få gange, så vil hvalpen gnave i bordben, hugge sofapuden eller lignende, når den vil have min opmærksomhed og lidt fest i gaden
Whippethvalpe opfanger sindsygt hurtigt, hvad der kan betale sig
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 79 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.424
1: Indlærer et forbudssignal (jeg bruger "ahah"),, som generaliseres fra godbid i lukket hånd, til godbid i åben hånd, til godbid på gulvet, til markering af grænse (som fx. kunne være, at de ikke må træde over et dørtrin)
2: Indlæring af modsatrettet adfærd. Dvs en adfærd, som ikke kan udføres samtidig med den uønskede.
Nimbus var fx. virkelig en pestillens som hvalp, når man skulle rede seng, tage tøj på, eller andet der involverede "tekstil i bevægelse".
Han fik hurtigt indlært et potetarget på dørtrinnet, så jeg kunne parkere ham der, mens jeg fik gjort det, jeg skulle
Hvalp - træning