702 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

"Hold fast" "Hold fast"

Ok, bare sådan for at se om nogen har idéer jeg ikke har haft eller har prøvet.

Jeg har en hund der glad og gerne slæber rundt på alt muligt. Han er stort set ude af stand til at hilse uden en bamse i munden, han kan godt lide at lege trækkeleg, kan "rydde op" = sammle ting(både bløde/hårde/metal mm) op fra et sted og putte i en kurv/skuffe et andet sted mm.

MEN... I det sekund jeg har ham i ro foran eller ved siden af mig, så kan jeg ikke få ham til at holde en genstand. Han tager tingen, men han lukker simpelthen ikke munden rigtigt sammen om den, så medmindre munden peger opad, ja så falder genstanden jo altså ud.

Med omvendt lokning (godbidder i hånd) kan jeg få noget der ligner 1-1,5 sekund reelt greb om genstand, dette har jeg ikke kunnet rykke på overhovedet uanset om vi belønner med leg, mad eller løb.

Han kan gå med tingen i munden men er helt ude af stand til at udføre selv en simpel adfærd som f.eks. sit, træde op på en platform e.l. uden at løsne grebet og tabe genstanden (ikke aktivt spytte ud, bare ikke holde fast).

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "Hold fast"
  • #1   10. dec 2022 Måske med et håndtegn? smiley

Ej, er det i forbindelse med apportøvelse, eller? Og har du i så fald prøvet en træningsapport?

• #2   10. dec 2022 Anne - oprindeligt var det for at få en apportøvelse ud af det ja. På nuværende tidspunkt er det vist mere blevet en "det må sgu da kunne lade sig gøre at få kræet til at holde en genstand" udfordring smiley
    Altså der ER sket fremskridt - at han kan sidde ned og tage noget er relativt nyt. Tidligere kunne han udelukkende have noget i munden stående eller liggende smiley

Nej, jeg har ikke prøvet en træningsapport (er det den med greb/snor i begge ender?)

Men vi har været igennem stort set alt fra sokker til dummies, til apportbukke, you name it (altså både bløde og hårde genstande af forskellig art inkl ting der kan trækkes i).

• #3   10. dec 2022 Så han kan bære og holde fast, bare ikke når han er i ro foran dig?

Du må på en eller anden måde have fået indlært, at dét at være i ro foran dig, ikke er foreneligt med at holde fast (for godt indlært slip?).

Hvis hvis det er hans trækkelegetøj, og du IKKE afslutter med ro foran, men trækker, leger, slip, leger, trækker. Når han så selv kommer med legetøjet for at lege videre, løber du lidt bagud, starter legen igen. Altså får indarbejdet glæde ved at løbe hen imod dig med noget i munden, men uden at det slutter med “sæt dig i her og slip”.

Der er en grund til at apportøvelsen af mange ses som den sværeste af alle - fordi den er SÅ nem at ødelægge, og SÅ svær at bygge op igen smiley Nærmest alle hunde jeg kender er gået død på den der klassiske baglænskædning af øvelsen. Minus retrievere, godt nok.

• #4   10. dec 2022 Har du prøvet baglænskædning? smiley

Så du start med genstanden i hænderne, fat med en hånd i hver ende, så han kan bide fat om den, og så belønne for først snudedut på genstanden, siden for åben mund over genstanden, fat om osv.

• #5   10. dec 2022 Hahaha, mit svar virker lidt kikset lige efter dit, Anne smiley Jeg har netop en retriever, der ikke gik død på den klasse baglænskædning smiley

• #6   10. dec 2022 Anne - og det er så her det bliver lidt tricky, for Sten kan ikke lege trækkeleg i klassisk forstand med træk - vind - kom tilbage og trække mere. Sten kan lege træk - vind - slip legetøjet og ignorer til mor vil lege mere og derfor samler dem op. Alverdens tips og tricks fra trænere har ikke ændret på dette og jeg kan ikke selv komme på flere tiltag for at prøve at rokke ved det.
    Alternativt kan vi lege træk - vind - løb sammen og lav lidt skubbe/brydeleg mens han har legetøjet. Når legen stopper, spytter han legetøjet ud, og derfra er det en selvhenter, hvis jeg vil lege mere.

Det har alle dage været sådan - Sten har "personal space" issues, og når jeg siger han kan gå med ting i munden er det ikke som at han f.eks. kan bære ting, mens han går på plads. Det er at han kan samle op fra gulvet, følge mig mens jeg bakker eller komme hen fra et par meters afstand og lave næsetarget (med dims i munden).
    - ja og så kan han jo hilse med bamser i munden, komme og spytte ting ud på gulvet når jeg sidder i sofaen o.l. ikke træningsagtige setups.

Han er super til at hente/aflevere hvis vi kan tage mennesker ud af ligningen og lade ham gøre det på afstand - f.eks. kan han tømme sine kong'er ud af opvaskemaskinen og putte dem i køkkenskuffen - altså mens jeg står på et par meters afstand og han i øvrigt ikke skal aflevere dem til mig smiley

Så det er det jeg mener med at kunne holde fast under bevægelse.

• #7   10. dec 2022 Amalie - Jeps, det er der vi startede og formentligt det der fejlede. Altså ikke baglænskædningen i sig selv, det bruger vi til mange ting, men det at lægge ud med at han skulle være ansigt til ansigt og tæt på. Det er ikke Stens force.

• #8   12. dec 2022 Har han et fastholdt snudetarget? For så kan en "genvej" være, at bede ham om snudedut, i samme øjeblik han griber om apporten.
    På den måde er han naturligt i ro og "parkeret" med apporten i munden, og det KAN måske være det, der giver ham forståelsen.

Alternativt har jeg også selv haft held med at skabe utroligt meget værdi for apporten (man bliver kreativ, når man træner huskyer til at tage noget dødt og kedeligt i munden) ved at træne frivilligt optag.
    Altså apporten ligger på jorden, og i samme øjeblik hunden lukker munden om den, klikker jeg og kaster en godbid ned ved siden af. Så den spiser godbidden, og så er i perfekt position til et nyt forsøg. Jeg hæver kriterierne HURTIGT, for de må for alt i verden ikke fryse fast i adfærden.
    Når det fungerer begynder jeg at bede om en adfærd, mens de har apporten i munden. Fx. sit, plads, spring eller noget helt fjerde. Ofte vil de smide apporten, når de får det nye signal, men det ser jeg stort på, og belønner blot, at de udfører adfærden.
    Og jeg har været heldig, at de så efter ret få forsøg, får gjort det uden at smide apporten, så jeg kan holde den aller aller største fest smiley

• #9   12. dec 2022 Han kan både snude- og hagetarget og også samle op fra gulvet, gå et par skridt imod mig og lave target. Men altså med genstanden helt løst i munden, han griber ikke rigtigt sammen om den.

Ift samle op, så kan han den del til UG. Han synes det er super sjovt både den lille del der hedder "løfte fra gulv" og den del der inkluderer at putte tingen i kasser o.l.

Det er ellers,super idéer, ret meget på linje med noget af det, jeg har forsøgt smiley

Der sker bare et eller andet, når han ikke har en opgave at udføre med genstanden - altså når den ikke dkal fragtes fra A til B e.l., men at han bare skal sidde/stå stille og holde den - hans greb ligner mest af alt et slattent håndtryk smiley

• #10   12. dec 2022 Men har du prøvet at køre det i ret højt tempo?
    Altså samle op, klik, smid guf, nyt forsøg... 10 gange i træk på 1 minut, og så væk med apporten igen.
    Min oplevelse har været, at jeg så får mere og mere intensitet og bedre og bedre "greb" smiley

• #11   12. dec 2022 Jep - og du har ret, det har givet mere og mere fast greb. Men kun indtil der ikke længere er et formål - i det sekund han ligesom bare skal sidde/stå og ikke gøre noget med den, så holder han heller ikke ordentligt fast

Han er ikke ligefrem den med med mest drift og fart under træning, så det er en udfordring overhovedet at køre ham derop i gear og så går luften altså lige så hurtigt af ballonen, hvis der ikke rigtigt sker noget (altså sådan rent fysisk med bevægelse).

• #12   12. dec 2022 Så ville jeg nok køre endnu kortere pas på 30-45 sekunder, med tilsvarende færre gentagelser.
    Hvis du hele tiden kan bygge lidt på, så han fra kun lige at gribe om apporten, frem til at han kan samle den op, og sætte sig ned (stadig med glæde og intensiteten i behold)
    Så tænker jeg, at du kan begynde at lægge noget tid på, hvis du bare sørger for hele tiden at variere, så han stadig indimellem får belønning i samme øjeblik, han bare gaber over den på jorden, eller er på vej ind.
    Så det virkelig bliver uforudsigeligt for ham smiley

Kommentér på:
"Hold fast"

Annonce