"Hold fast" "Hold fast"
Ok, bare sådan for at se om nogen har idéer jeg ikke har haft eller har prøvet.
Jeg har en hund der glad og gerne slæber rundt på alt muligt. Han er stort set ude af stand til at hilse uden en bamse i munden, han kan godt lide at lege trækkeleg, kan "rydde op" = sammle ting(både bløde/hårde/metal mm) op fra et sted og putte i en kurv/skuffe et andet sted mm.
MEN... I det sekund jeg har ham i ro foran eller ved siden af mig, så kan jeg ikke få ham til at holde en genstand. Han tager tingen, men han lukker simpelthen ikke munden rigtigt sammen om den, så medmindre munden peger opad, ja så falder genstanden jo altså ud.
Med omvendt lokning (godbidder i hånd) kan jeg få noget der ligner 1-1,5 sekund reelt greb om genstand, dette har jeg ikke kunnet rykke på overhovedet uanset om vi belønner med leg, mad eller løb.
Han kan gå med tingen i munden men er helt ude af stand til at udføre selv en simpel adfærd som f.eks. sit, træde op på en platform e.l. uden at løsne grebet og tabe genstanden (ikke aktivt spytte ud, bare ikke holde fast).
sep 2017
Følgere: 536 Emner: 152 Svar: 10.675
Ej, er det i forbindelse med apportøvelse, eller? Og har du i så fald prøvet en træningsapport?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 418 Svar: 31.399
Altså der ER sket fremskridt - at han kan sidde ned og tage noget er relativt nyt. Tidligere kunne han udelukkende have noget i munden stående eller liggende
Nej, jeg har ikke prøvet en træningsapport (er det den med greb/snor i begge ender?)
Men vi har været igennem stort set alt fra sokker til dummies, til apportbukke, you name it (altså både bløde og hårde genstande af forskellig art inkl ting der kan trækkes i).
sep 2017
Følgere: 536 Emner: 152 Svar: 10.675
Du må på en eller anden måde have fået indlært, at dét at være i ro foran dig, ikke er foreneligt med at holde fast (for godt indlært slip?).
Hvis hvis det er hans trækkelegetøj, og du IKKE afslutter med ro foran, men trækker, leger, slip, leger, trækker. Når han så selv kommer med legetøjet for at lege videre, løber du lidt bagud, starter legen igen. Altså får indarbejdet glæde ved at løbe hen imod dig med noget i munden, men uden at det slutter med “sæt dig i her og slip”.
Der er en grund til at apportøvelsen af mange ses som den sværeste af alle - fordi den er SÅ nem at ødelægge, og SÅ svær at bygge op igen
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 1.972
Så du start med genstanden i hænderne, fat med en hånd i hver ende, så han kan bide fat om den, og så belønne for først snudedut på genstanden, siden for åben mund over genstanden, fat om osv.
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 1.972
jan 2007
Alternativt kan vi lege træk - vind - løb sammen og lav lidt skubbe/brydeleg mens han har legetøjet. Når legen stopper, spytter han legetøjet ud, og derfra er det en selvhenter, hvis jeg vil lege mere.
Det har alle dage været sådan - Sten har "personal space" issues, og når jeg siger han kan gå med ting i munden er det ikke som at han f.eks. kan bære ting, mens han går på plads. Det er at han kan samle op fra gulvet, følge mig mens jeg bakker eller komme hen fra et par meters afstand og lave næsetarget (med dims i munden).
- ja og så kan han jo hilse med bamser i munden, komme og spytte ting ud på gulvet når jeg sidder i sofaen o.l. ikke træningsagtige setups.
Han er super til at hente/aflevere hvis vi kan tage mennesker ud af ligningen og lade ham gøre det på afstand - f.eks. kan han tømme sine kong'er ud af opvaskemaskinen og putte dem i køkkenskuffen - altså mens jeg står på et par meters afstand og han i øvrigt ikke skal aflevere dem til mig
Så det er det jeg mener med at kunne holde fast under bevægelse.
jan 2007
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.480
På den måde er han naturligt i ro og "parkeret" med apporten i munden, og det KAN måske være det, der giver ham forståelsen.
Alternativt har jeg også selv haft held med at skabe utroligt meget værdi for apporten (man bliver kreativ, når man træner huskyer til at tage noget dødt og kedeligt i munden) ved at træne frivilligt optag.
Altså apporten ligger på jorden, og i samme øjeblik hunden lukker munden om den, klikker jeg og kaster en godbid ned ved siden af. Så den spiser godbidden, og så er i perfekt position til et nyt forsøg. Jeg hæver kriterierne HURTIGT, for de må for alt i verden ikke fryse fast i adfærden.
Når det fungerer begynder jeg at bede om en adfærd, mens de har apporten i munden. Fx. sit, plads, spring eller noget helt fjerde. Ofte vil de smide apporten, når de får det nye signal, men det ser jeg stort på, og belønner blot, at de udfører adfærden.
Og jeg har været heldig, at de så efter ret få forsøg, får gjort det uden at smide apporten, så jeg kan holde den aller aller største fest
jan 2007
Ift samle op, så kan han den del til UG. Han synes det er super sjovt både den lille del der hedder "løfte fra gulv" og den del der inkluderer at putte tingen i kasser o.l.
Det er ellers,super idéer, ret meget på linje med noget af det, jeg har forsøgt
Der sker bare et eller andet, når han ikke har en opgave at udføre med genstanden - altså når den ikke dkal fragtes fra A til B e.l., men at han bare skal sidde/stå stille og holde den - hans greb ligner mest af alt et slattent håndtryk
aug 2007
Altså samle op, klik, smid guf, nyt forsøg... 10 gange i træk på 1 minut, og så væk med apporten igen.
Min oplevelse har været, at jeg så får mere og mere intensitet og bedre og bedre "greb"
jan 2007
Han er ikke ligefrem den med med mest drift og fart under træning, så det er en udfordring overhovedet at køre ham derop i gear og så går luften altså lige så hurtigt af ballonen, hvis der ikke rigtigt sker noget (altså sådan rent fysisk med bevægelse).
aug 2007
Hvis du hele tiden kan bygge lidt på, så han fra kun lige at gribe om apporten, frem til at han kan samle den op, og sætte sig ned (stadig med glæde og intensiteten i behold)
Så tænker jeg, at du kan begynde at lægge noget tid på, hvis du bare sørger for hele tiden at variere, så han stadig indimellem får belønning i samme øjeblik, han bare gaber over den på jorden, eller er på vej ind.
Så det virkelig bliver uforudsigeligt for ham
"Hold fast"