Hundeudstilling {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Nu er jeg ret uvidende omkring udstillinger og vil heller aldrig selv udstille min hund.
Men mig og konen var henne og se en udstilling på Bornholm med DKK, men fatter simpelthen ikke den måde hunden skal stå og gå på, det ser jo slet ikke naturligt ud for hunden, ser de små liner som bliver brugt til at trække hoved og hals op så de er helt strakt, og så den måde de får rettet kroppen ind på bagefter så de står "rigtigt"
"Vi så primært på de store hunde" Og der kunne man ligefrem hører hvordan de havde svært ved at trække vejret når de var så strækt i deres hals af den lille tynde line.
Her kommer spørgsmålet så...
1) Hvorfor skal hunden ikke gå/løbe/stå naturligt istedet for at den skal holde en unaturlig facon.?
2) og hvordan bliver det bedømt, vi fandt kun ud af hvem der vandt fordi folk klappede.
3) Sidst, så snakkede vi med nogen på den campingplads hvor vi lå som havde en hund med som blev kåret champion sagde de. De skulle også med til Varde for der kunne den anden hund også blive kåret som champion, de sagde at konkurencen var for stor til at den anden hund kunne blive champion???
Men den skal vel opfylde de samme krav fra sted til sted? eller hvad!?
mar 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 3.103
Linen er netop stram for at hunden løfter hovedet, og i de fleste tilfælde (af hvad jeg har set) kan hunden godt finde ud af det, så det skader den slet ikke.
Hundene kan få de individuelle bedømmelser der hedder:
Excellent
Very good
SUFFICIENT
CANNOT BE JUDGED
DISQUALIFIED
(beklager caps Lock, de er kopieret fra DKK)
Hvis du ellers vil læse mere om bedømmelserne, kan du læse det her:
http://www.dkk.dk/side.asp?ID=2044
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 41 Hunde: 7 Emner: 99 Svar: 1.585
I gamle dage var der ikke ret mange hunde der stillede på bornholm og derfor blev det regnet for et nemt sted. Nu er der blevet åbnet for at hunde kan krydse grænsen fra sverige så derfor deltager der en del flere hunde.
Når man kommer fra norge, sverige, finland etc. til en dansk udstilling er det tit hunde der allerede er national champion.... så derfor vil nogle sige at konkurrencen er større.
Før i tiden var det national udstilling og specialklub udstilling der var på bornholm. (hunden kunne opnå cert. til at blive dansk champion)
Nu er det international udstilling der bliver afholdt (hunden kan både vinde cert. til at blive dansk champion og cacib = et cert. til at blive international champion)
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.376
Jeg ved ikke, vil du kalde det her en stram line? (eller for dens sags skyld, et unaturligt løb?)
maj 2010
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 11 Svar: 110
vi så dalmatiner også, de var det lidt mere blandet.
vi stod en meter fra banen og kunne høre lyden af hundens åndedræt som lød noget besværet på alle grand danoir undtaget en.
maj 2010
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.912
I de fleste tilfælde vil ejer til sådan en hund, hurtigt stoppe den aktivitet, en hund, der ikke er tryg og udviser glæde, vinder nemlig sjældent.
Udover at være korrekt bygget i forhold til racens standard, har hundens udstråling en stor betydning for, hvem der vinder.
Jeg har to whippets, den ene synes udstilling er noget af det mest kedsommelige i denne verden, den anden elsker det ud over alle grænser og selvfølgelig er det kun sidstnævnte, der kommer med, at slæbe en hund med, der ligner en hængt kat i ringen giver ingen mening.
okt 2008
Følger: 44 Følgere: 30 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.053
Måden doberen står på er jo for at vise for- og bagvinklinger, under- og overlinie, bryst, poter osv.
Det kan du ikke se hvis du bare lader din hund stå som den nu lige lyster.
Jeg har én gang på et skue været vidne til en dame der galjede sin boston terrier så forbenene ikke rørte gulvet i løb, hun fik også en skideballe over højtalerne..
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.099
Jeg har en fin tæve, som absolut ikke synes, at udstilling er det fedeste, så hun er gået på ustillings"pension", i en alder af 2½ år. Hunden skal kunne li' det, ellers kommer man ingen vegne. Så jeg bruger de af mine hunde, som godt kan li' ringen, det skal jo være sjovt for alle parter.
feb 2006
Følger: 21 Følgere: 14 Hunde: 3 Emner: 106 Svar: 759
maj 2008
Følger: 31 Følgere: 31 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 3.378
Indenfor Labrador "fri-stiller" man sin hund - dvs. man holder ikke hale eller hoved på hunden. Vil man rette på poterne/benstillingen, så gør man det på en måde (med lokke-lokke, håndtegn, ord osv), så hunden selv skifter stilling.
Løb rundt i ringen foregår med løs line
Herunder et billede af Viktor, der er stillet frit og præcis, som jeg ville stille ham i ringen.
maj 2010
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.376
Vi har da næsten besluttet at Qira ikke skal på udstilling mere - udelukkende på grund af at hun ikke viser glæde ved det..
Eller.. Det gør hun alligevel nogle gange, som på Bornholm, hvor billedet jeg lagde ind er fra.. Der sparkede hun røv om søndagen, blev BIM og fik sit første CERT og Cacib i en alder af 4,5 år.. Men alligevel har vi nu valgt at sige, at hendes udstillingskarriere slutter til december..
maj 2010
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 3.714
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 2.013
Du skal tænke på der er mange, mange udgifter som fx kunne være: køb af hund, udvidet anavarsforsikring, ringtræning, lydighed, børster, kamme, foder, fodertilskud og olier, ørerens, dyrelæge og vacciner, tilmeldig til udstilling, kørsel til udstillinger, hotelophold ved udstillinger, ekstra betaling til hotel for at kunne have hund med, parkering og broafgifter, shampoo, telt, trimmebord, stole, mad på udstillinger(dyrt hvis man er væk en weekend).
Dette er bare nogle eksempler, ikke at alle udstillere bruger alle tingene, og nogle bruger mange flere. Men i min race er prisen på hvalpe efter top udstillingshunde og prisen på ikke-udstillede hunde stort set den samme - hvis den da ikke er helt ens.
okt 2010
Af min race, whippet, var eksempelvis 18 i Varde, mens der i Herning sidste år var 50.
Man skal have 3xcert for at blive dansk champion og der uddelles max. 1 til hannerne og 1 til tæverne i hver race.
Dommeren kan også vurdere, at ingen af hundene i en race har championkvalitet og så uddeles der ingen cert'er.
Det er heller ikke givet at en hund får lige god bedømmelse ved hver udstilling, dommeren dømmer hunden, som den ser ud på dagen.
Måske vises hunden i topkondition på den ene udstilling, mens den er blevet lidt småfed på den næste og så får den med stor sandsynlighed ikke lige så god placering.
En super artikel om dette skrevet af SKK's (svensk kennelklub) presseansvarlige Hans Rosenberg, der har været udstillingsdommer siden 1984:
www.bassetartesien.se/files/DebattDomare091.doc
maj 2010
kirsten, tak for svaret.
okt 2010
Hundeudstilling