1.009 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Dog Lover
Dog Lover
Emner: 8 Svar: 135

Avler Avler

Er der nogle her inde som kender en eller flere som avler Bomulds hunde (Rigtige navn Coton de tulear) som de kan andbefale? Mere fordi jeg godt kunne tænke mig at skrive lidt med avler for at høre mere om racen end Købhund.dk skriver om den. smiley

Måske på sigt håber jeg på at der findes en i Jylland. smiley

Har nemlig prøvet og kigge på utallige hunderacer, men falder tilbage på denne, mest fordi at hvad jeg læser om den virker den til at passe bedst til mig og min kæreste. smiley
Og ved godt jeg har slået mange opslag op om spørgsmål til mange racer, men vi er mere og mere blevet sikker på denne race. smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af spisebordslampe i betonloft i 800 kr.
  • Installation af lamper 1.000 kr.
  • Setter op 4 loft lamper 650 kr.
  • Samling af havestol 300 kr.
  • Skærer bar stole Ben i sort metal 500 kr.
  • Hænge to lamper op 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avler
  • #3   24. jun 2019 Du kan finde opdrætterne på købhund.dk
    Kig grundigt på temperament hos forældrene. Gå efter nogen, der har bevist de kan arbejde og fungere ude i verden. Alt for mange er angste og utrygge, og sind er virkelig arveligt.

• #4   24. jun 2019 Jeg er helt enig i man ser alt for mange dårlige temperamentet hos coton.
    Vær kræsen og køb ikke hvis en hvalp virker utryg ved alm kælen og kontakt.

Kontakt evt. Racerepræsentanten for en snak om mere generelle spørgsmål om racen. De kan vejlede i alt om racen - undtagen at anbefale enkelte opdrættere over andre smiley

Har i kigget på de andre bichonner også? Det er mere hvis i ikke finder en god coton ( selv om jeg tænker det burde være muligt med den genmasse). Så kan en anden race i samme type måske være et bud.

• Dog Lover
    Dog Lover Tilmeldt:
    feb 2016

#5   24. jun 2019 Uh vidste ikke den var populær, valgte den begrund af det købhund.dk skriver om den, også derfor jeg ville skrive med en opdrætter for at få en mere udvidet viden. smiley

Jeg prøvede netop også at høre jer fordi jeg tænke at i kendte noget som avlede efter hundens bedste og ikke efter pengene. smiley

Malene, ved du hvordan man søger, for syndes kun jeg kan finde nogle når de rent faktisk har et kuld til salg, og der har været en masse til salg før, kan så se der kun er en tilbage, og ved ikke hvordan man finder de andre. smiley mest fordi jeg ikke er intra i at købe endnu, kun at få noget mere viden af dem. smiley

Kan i måske svare på hvad der er godt at spørge ind til hos en opdrætter for at være sikker på at de avler for hundens bedste, hvis i ved hvad jeg mener. smiley

• Dog Lover
    Dog Lover Tilmeldt:
    feb 2016

#6   24. jun 2019 Ginne, hvordan finder jeg Racerepræsentanten og kan man skrive frem og tilbage? Mest så man kan stille spørgmål efter følgene som man kommer på nogle. smiley

Nej vi har ikke lige kigget på andre bichonner så meget, hvad har de af race navn, da det lyder til at være flere end en? Og har de det samme som købhund.dk beskriver om bomuldshunden? smiley

• #7   24. jun 2019 I bunden af racens beskrivelse på købhund finder du listen over opdrættere.
    På specialklubbens hjemmeside finder du racerepræsentant.

• Dog Lover
    Dog Lover Tilmeldt:
    feb 2016

#8   24. jun 2019 Ok tak Malene, fandt lige knappen kort tid før du skrev. smiley

Men hvad hedder Specialkluppens side for den race? smiley

• Dog Lover
    Dog Lover Tilmeldt:
    feb 2016

#10   24. jun 2019 Canmax mange tak. smiley prøver at skrive til en af dem, kan se der er to under den race. smiley

• #11   24. jun 2019 Både Jes og Charlotte er flinke og nemme at snakke med. Dem kan du roligt tage kontakt til.
    Jeg har mødt Charlottes hunde og dem synes jeg er gode hunde. Har aldrig mødt Jes’ så der tør jeg ikke sige noget om temperament osv.

• Dog Lover
    Dog Lover Tilmeldt:
    feb 2016

#12   24. jun 2019 Ginne, ok jeg kan prøve at skrive til Charlotte og høre af først. smiley

• Dog Lover
    Dog Lover Tilmeldt:
    feb 2016

#14   24. jun 2019 Canmax, ok kan være jeg læser lidt om den også. smiley

• #15   24. jun 2019 Havanais minder rigtig meget om coton. Er en smule større. Er et godt bud.
    Lidt mindre og lidt mere sat og reserveret - bolognese.
    Löwchen og bichon frise - skal dog klippes specielt hvis man vil udstille. Men de er også halvaktive og kække friske småhunde i samme type.

• Dog Lover
    Dog Lover Tilmeldt:
    feb 2016

#16   24. jun 2019 Kan sige med det samme at der ikke er nogen planer for udstilling eller andre sports konkurrencer. smiley
    Vil bare gerne havde den som familie hygge. smiley
    Er der nogen som ved noget om klipning?, mest fordi at 2 andre personer jeg kender som har bomuldshunde, (En af dem er blandings race ved jeg) klipper dem nemlig kort, tænker om det gør noget at sådan nogle egentligt bliver klippet kort? smiley

• Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 154
    #18   24. jun 2019 Hov, hov Ginne. Cotonen er ifølge standard højere og længere end bichon havanais, men ja, der er godt nok nogle linjer der er stukket helt af i forhold til størrelse hos havanais smiley

Udover dem der er nævnt, så hører malteser og russkaya tsvetnaya bolonka også til bichongruppen. De er også ganske små. Bolonkaen må være den der skiller sig mest ud sindsmæssigt, og minder ikke så meget om de andre.

Man kan sagtens klippe dem, det gør de fleste, men man skal stadig være forberedt på at der stadig er pelspleje. Klipper man pelsen helt ned er pelsplejen minimal, men så er de også mere udsat for vind og vejr, så der skal man evt. have dækken og solcreme i brug.
    Lige meget hvad er det en god idé at købe nogle ordentlige redskaber og lære sig at bruge dem ordentligt. Min oplevelse er at mange af dem med kortklippede hunde (jeg har en bichon havanais) stadig har problemer med filtknuder, dette fordi de simpelthen ikke har lært hvordan man børster i bund og fjerner løs underuld. Lærer man sig dette tager pelsplejen kun en brøkdel af hvad det tager at udrede en filtret hund.

Edit: Cotonen skal ikke have underuld, men der er selvfølgelig løse dækhår der skal fjernes alligevel smiley

• Dog Lover
    Dog Lover Tilmeldt:
    feb 2016

#19   24. jun 2019 Marie A, tak for svar, det giver en noget at tænke over. smiley
    Og havde tænkt mig at ville børste ofte, tænker en gang hver dag er en god ide. smiley

Canmax, ok tak, tænker man altid kan høre opdrætteren ad. smiley
    Og det med en anden race med kortere pels, ved ikke om der findes en med samme beskrivelse som bomulds hunden inde på købhund.dk smiley og her tænker jeg ikke pels plejen, men alt det andet. smiley har nemlig været igennem en del racer omkring læsning, men ved bare jeg ender tilbage til bomulds hunden, vil nemlig også gerne en race som kan med andre hunde, store som små. smiley samt gerne en som ikke fælder. smiley

• Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

#20   24. jun 2019 Det er en rigtig god idé, specielt for at vende hvalpen til pelsplejen smiley Der kommer en periode når de er unghunde, hvor pelsen udvikler sig og man føler at filtknuder næsten vokser frem for øjnene af en, og der er det meget nemmere hvis hunden er samarbejdsvillig. Og så når eventuelle små knuder heller ikke at blive store.

Og så kan man være heldig som mig, jeg har en tæve med meget lidt underuld, det skal jeg være obs på 1-2 måneder efter hendes løbetid, der børster jeg to-tre gange i ugen. Men ellers så bliver hun ordnet hver 7-21 dag (afhængig af vejr og årstid), hvor hun får et bad, gennembørstning og potepels klippet. Jeg vasker hende altid inden pelsen kan begynde at filtre, så det er bare en lille hyggestund vi har os smiley

Nogle tips: En ren pels filtrer mindre, og man skal helst ikke børste beskidt pels, da det slider på den (og derfor filtrer mere). De rette produkter (shampoo/balsam og udredningsspray) og børster/kamme gør arbejdet meget lettere, og igen mindsker filt smiley

• #21   24. jun 2019 Du har helt ret Marie. Beklager smiley jeg oplever bare flest ret store havannesere. Og i øvrigt også mange ret store cotoner smiley
    Ret skal være ret - jeg mente det var omvendt uden at tjekke efter smiley

• Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

#23   24. jun 2019 21: Ja, det er desværre et udbredt problem i begge racer. Jeg synes det er vildt, min Meggie vejer 6 kg og er 26cm, for ti år siden havde hun været en stor tæve, nu er det i den lave del af gennemsnittet. Der er så mange hanhunde der vejer mindst det dobbelte af hende! smiley

• Dog Lover
    Dog Lover Tilmeldt:
    feb 2016

#24   25. jun 2019 Marie A tak for indput med pels plejen, er glad for at få hjælp og råd omkring det så man får noget mere forståelse for det. smiley

Canmax, er også i orden, tager gerne dit råd til mig. smiley Tænker jeg beholder ideen med bomulds hunden, med mindre der pludselig dukker en race om jeg syndes endnu bedere om i fremtiden når vi rigtig er klar til hund, altså er flyttet. smiley så dit råd tager jeg stadig til mig. smiley

• Dog Lover
    Dog Lover Tilmeldt:
    feb 2016

#26   25. jun 2019 Pia, vil da gerne prøve at læse lidt om dem. smiley

Kommentér på:
Avler

Annonce