Avler Avler
Er der nogle her inde som kender en eller flere som avler Bomulds hunde (Rigtige navn Coton de tulear) som de kan andbefale? Mere fordi jeg godt kunne tænke mig at skrive lidt med avler for at høre mere om racen end Købhund.dk skriver om den.
Måske på sigt håber jeg på at der findes en i Jylland.
Har nemlig prøvet og kigge på utallige hunderacer, men falder tilbage på denne, mest fordi at hvad jeg læser om den virker den til at passe bedst til mig og min kæreste.
Og ved godt jeg har slået mange opslag op om spørgsmål til mange racer, men vi er mere og mere blevet sikker på denne race.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.764
Kig grundigt på temperament hos forældrene. Gå efter nogen, der har bevist de kan arbejde og fungere ude i verden. Alt for mange er angste og utrygge, og sind er virkelig arveligt.
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.949
Vær kræsen og køb ikke hvis en hvalp virker utryg ved alm kælen og kontakt.
Kontakt evt. Racerepræsentanten for en snak om mere generelle spørgsmål om racen. De kan vejlede i alt om racen - undtagen at anbefale enkelte opdrættere over andre
Har i kigget på de andre bichonner også? Det er mere hvis i ikke finder en god coton ( selv om jeg tænker det burde være muligt med den genmasse). Så kan en anden race i samme type måske være et bud.
feb 2016
Emner: 8 Svar: 135
Jeg prøvede netop også at høre jer fordi jeg tænke at i kendte noget som avlede efter hundens bedste og ikke efter pengene.
Malene, ved du hvordan man søger, for syndes kun jeg kan finde nogle når de rent faktisk har et kuld til salg, og der har været en masse til salg før, kan så se der kun er en tilbage, og ved ikke hvordan man finder de andre.
Kan i måske svare på hvad der er godt at spørge ind til hos en opdrætter for at være sikker på at de avler for hundens bedste, hvis i ved hvad jeg mener.
feb 2016
Nej vi har ikke lige kigget på andre bichonner så meget, hvad har de af race navn, da det lyder til at være flere end en? Og har de det samme som købhund.dk beskriver om bomuldshunden?
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.764
På specialklubbens hjemmeside finder du racerepræsentant.
feb 2016
Men hvad hedder Specialkluppens side for den race?
feb 2016
okt 2006
Jeg har mødt Charlottes hunde og dem synes jeg er gode hunde. Har aldrig mødt Jes’ så der tør jeg ikke sige noget om temperament osv.
feb 2016
feb 2016
okt 2006
Lidt mindre og lidt mere sat og reserveret - bolognese.
Löwchen og bichon frise - skal dog klippes specielt hvis man vil udstille. Men de er også halvaktive og kække friske småhunde i samme type.
feb 2016
Vil bare gerne havde den som familie hygge.
Er der nogen som ved noget om klipning?, mest fordi at 2 andre personer jeg kender som har bomuldshunde, (En af dem er blandings race ved jeg) klipper dem nemlig kort, tænker om det gør noget at sådan nogle egentligt bliver klippet kort?
feb 2016
Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 154
Udover dem der er nævnt, så hører malteser og russkaya tsvetnaya bolonka også til bichongruppen. De er også ganske små. Bolonkaen må være den der skiller sig mest ud sindsmæssigt, og minder ikke så meget om de andre.
Man kan sagtens klippe dem, det gør de fleste, men man skal stadig være forberedt på at der stadig er pelspleje. Klipper man pelsen helt ned er pelsplejen minimal, men så er de også mere udsat for vind og vejr, så der skal man evt. have dækken og solcreme i brug.
Lige meget hvad er det en god idé at købe nogle ordentlige redskaber og lære sig at bruge dem ordentligt. Min oplevelse er at mange af dem med kortklippede hunde (jeg har en bichon havanais) stadig har problemer med filtknuder, dette fordi de simpelthen ikke har lært hvordan man børster i bund og fjerner løs underuld. Lærer man sig dette tager pelsplejen kun en brøkdel af hvad det tager at udrede en filtret hund.
Edit: Cotonen skal ikke have underuld, men der er selvfølgelig løse dækhår der skal fjernes alligevel
feb 2016
Og havde tænkt mig at ville børste ofte, tænker en gang hver dag er en god ide.
Canmax, ok tak, tænker man altid kan høre opdrætteren ad.
Og det med en anden race med kortere pels, ved ikke om der findes en med samme beskrivelse som bomulds hunden inde på købhund.dk
feb 2016
Og så kan man være heldig som mig, jeg har en tæve med meget lidt underuld, det skal jeg være obs på 1-2 måneder efter hendes løbetid, der børster jeg to-tre gange i ugen. Men ellers så bliver hun ordnet hver 7-21 dag (afhængig af vejr og årstid), hvor hun får et bad, gennembørstning og potepels klippet. Jeg vasker hende altid inden pelsen kan begynde at filtre, så det er bare en lille hyggestund vi har os
Nogle tips: En ren pels filtrer mindre, og man skal helst ikke børste beskidt pels, da det slider på den (og derfor filtrer mere). De rette produkter (shampoo/balsam og udredningsspray) og børster/kamme gør arbejdet meget lettere, og igen mindsker filt
okt 2006
Ret skal være ret - jeg mente det var omvendt uden at tjekke efter
feb 2016
feb 2016
Canmax, er også i orden, tager gerne dit råd til mig.
feb 2016
Avler