{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.332 visninger | Oprettet:

Sund aftensmad {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Kæresten og jeg har besluttet os at vi gerne vil spise sundere, jeg er langt fra mesterkok og vi er begge lidt småkræsne når det angår "nye/moderne" retter.

Vi får ofte tarteletter, lasagne, frikadeller og andre nemme retter og det sker lidt for ofte at der sniger sig en frysepizza ned i kurven. smiley

Vi vil gerne undgå kartofler, pasta, ris osv. Som jo ikke skulle være så gode.
De skulle så gerne byttes ud med noget der mætter længere og er sundere.

Fisk, er slet ikke noget min kæreste kan spise, på trods af at det skulle være super sundt smiley

Er der nogen der har bud på sunde, nemme og helst ikke for dyre retter, opskrifter eller madvarer? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sund aftensmad
  • #1   4. apr 2018 Man kunne lave honningbagte rodfrugter til sit kød. Forskellige lækre salater

• #2   4. apr 2018 Man kan lave blomkåls ris i stedet for ris smiley

• #3   4. apr 2018 Har I overvejet madomlægningen til Sense?

• Line K
    Line K Tilmeldt:
    feb 2018

Følger: 10 Følgere: 1 Svar: 6
    #4   4. apr 2018 Vi Spiser en del wok herhjemme.
    Det kan varieres i 1000 slags.
    Favoritten er dog klart med masser af grøntsager og kylling.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 971
    #5   4. apr 2018 der sker altså intet ved at spise kartofler/ris/pasta smiley

hvis man gerne vil tabe sig, så gælder det bare om at forbrænde flere kalorier ind hvad man indtager:-)

• #8   4. apr 2018 Sense? Hvad går det ud på?

• #9   4. apr 2018 Hvad med maskeret blomkål?

• #13   4. apr 2018 #7 Jeg vil gerne se dig blende en Citroën ????

• #14   4. apr 2018 Hvor I bare gerne vil spise lidt sundere, men er glad for mormor retter, så kunne I jo tage en beslutning om, at skrue op for mængden af grønt, mens I fortsat spiser jeres yndlingsretter.
    I kan evt. finde opskrifter på diabetesforeningens hjemmeside, hvor der findes en del opskrifter på sund mad. Også moderniserede mormorretter.

• #17   4. apr 2018 Hvordan laver man bønnefritter? smiley

• #19   4. apr 2018 må jeg prøve.. elsker stegte grønne bønner med hvidløg (frosne bønner).. Mums!

• #20   5. apr 2018 Vi ELSKER blomkålsmos. Det kommer fra min søsters LCHF kur, som jeg aldrig har fulgt, men blomkålsmos er lækkert til alt!

• #21   5. apr 2018 AT - det er en god gammel myte...
    Vægt handler ikke om simpelt intake and output.
    Der er så mange ting, der er ganske individuelle, som har indflydelse på, hvad man tager på af og hvad man ikke gør - ikke bare kalorier.
    Noget så basalt som tarmbakterier har enorm indflydelse på, om man kan spise raffinerede kulhydrater uden at tage på.

• #22   5. apr 2018 Man kan nå rigtig langt ved at fortsætte med at spise som man plejer, men blot skrue ned for mængderne og så vænne sig af med at spise søde sager til hverdag smiley

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 971
    #23   5. apr 2018 CH: nej, Det er ikke en gammel myte. smiley

hvis du indtager flere kalorier end du forbrænder så tager du på- auanset hvad disse kalorier så består af.
    og omvendt, så skal man forbrænde flere kalorier end indtaget for et vægttab.

i teorien kan man leve af vingummibamser, og stadig tabe sig.

• #25   5. apr 2018 Det ville være skønt hvis det var så simpelt, AT, men det er det ikke..

Du kan ikke tage to personer og give dem det samme, lade dem forbrænde det samme og forvente at de taber eller øger vægt ens.
    Sådan hænger det desværre ikke sammen.

• #28   5. apr 2018 Noget andet er - sundt er ikke nødvendigvis vægtreducerende smiley
    Fedt er ikke fjenden. Ofte er det et utilstrækkeligt miljø i tarmene, der er det.

Sund mad indeholder afbalancerede mængder af de næringsstoffer, vi har brug for - der falder raffinerede kulhydrater i øvrigt ret meget igennem.

Man skal også lure hvad man fordøjer godt og hvad man ikke gør. Fiber er godt for fordøjelsen, men optages ikke.

Tilberedning betyder en masse i forhold til at bevare næringsstoffer og også at skabe dem så de kan optages.

Osv...

At få sund kost er en omfattende ting, der ikke handler ret meget om kalorier.

• #30   5. apr 2018 Selvfølgelig taber man sig, hvis man forbrænder mere end man indtager - det er ingen myte smiley

Hvis man er i tvivl om det rigtige i det udsagn, kan man (ja, jeg ved det er et uhyrligt billede) tænke på hvordan folk så ud efter 2. verdenskrig, da de blev befriet fra lejrene.

Men helt enig - "sund" og "vægtreducering" er dæleme ikke to ting, der nødvendigvis hænger sammen smiley

• #31   5. apr 2018 Nogle ikke-regulerede stofskiftepatienter kan tage på af at spise mere end hvad der svarer til en agurk i døgnet.
    Hormoner er en anden med og -modspiller når det kommer til vægt.

Jeg tabte også en masse da jeg for et par år siden ikke fik føde i en måneds tid.
    Det er et lidt voldsomt sammenligningsgrundlag da alt i kroppen sætter ud ved ekstrem næringsmangel - som i kz lejrene.
    Argumentet har jeg naturligvis hørt før - det er bare ikke så anvendeligt når det handler om mennesker, der ikke sulter og ikke er i ekstrem næringsmangel.

• #32   5. apr 2018 #31

Det er i grunden ikke ment som et "argument" - blot en konstatering af, at hvis man får mindre ind end man forbrænder, så taber man sig.
    Længere er den jo ikke smiley

• #34   5. apr 2018 Med mindre du kan fortælle mig, at der findes mennesker, der kan overleve uden mad, så synes jeg ikke den er.
    Sorry - lige her bliver vi ikke helt enige.

• #35   5. apr 2018 Den er ret meget længere end det.
    Den førnævnte stofskiftepatient vil også dø af næringsmangel, hvis vedkommende skulle spise så lidt at et vægttab var indenfor rækkevidde.
    Celler belastes, organer slides og kroppen bliver møgsyg.
    Og så er der andre vilkår i forhold til mennesker, der rent faktisk spiser og ikke har en udsultet krop.

Det omvendte gør sig i øvrigt også gældende.
    Nogle kan spise mængder af kalorier uden at lette sig fra sofaen og alligevel vedblive at være radmager...
    Sådan kender vi velsagtens alle... jeg er gift med en. Nu er røven dog lettet, men da han var tyve vejede denne mand på 1.86 65 kilo..
    Og det var dælme ikke fordi han spiste sundt og kaloriefattigt eller motionerede.

• #37   5. apr 2018 Fuldkorns madpandekager, med en masse salat, agurk, løg, tomat og evt en smule dressing, for at det ikke bliver for tørt smiley Vi kommer indimellem æg og tun i også.

• #38   5. apr 2018 Jeg tænker at for den overvejende del af befolkningen vil færre kalorier indtaget end forbrændt resultere i et vægttab. Men det er jo klart at, hvis du har sygdomme, der påvirker dit stofskifte, så er det ikke længere så simpelt. I denne sammenhæng også grænseland imellem syg og afvigende fra normalen.
    Sjældent er tingene sort / hvid smiley

• #42   6. apr 2018 Jeg slettede det igen, hvis du lægger mærke til det smiley

Seriøst - jeg kan læse undersøgelser og jeg kan læse om dine erfaringer - men indtil du viser mig en person, der kan leve uden at indtage næring vil jeg fastholde, at forbrænder man mere end man indtager, så taber man sig.

Beklager, det er på den måde jeg ser det - andre undersøgelser har jo iøvrigt vist - og nej, jeg har ikke link til disse, men altså - i forhold til overvægtige mennesker er der forbavsende få, der har stofskifteproblemer.

Så ja, forbrænd mere end du indtager og du taber dig - og nej, det har intet med sundhed at gøre.

• #43   6. apr 2018 Måske et æble om dagen som eneste mad ville betyde et vægttab? Måske ikke?

Det der, det kan du forhåbentlig ikke være i tvivl om ?

Lad nu være med at antyde, at jeg mener at anorektikere og at sulte sig selv er vejen frem - jeg arbejder ind imellem med anorektikere (når de bliver indlagt på vores afdeling, ikke i stort antal men det hænder), så nej, det er på ingen måde en fremgangsmåde jeg vil ønske eller anbefale for nogen.

Det, de har tilfælles er dog, at de ikke er ret overvægtige nogle af dem .. go figure ...

Kommentér på:
Sund aftensmad

Annonce