{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
907 visninger | Oprettet:

Et svært valg (Spørgsmål) {{forumTopicSubject}}

Kan huske jeg engang for laaang tid siden, fik stillet et spørgsmål, om hvad jeg ville gøre i denne situation ;

Vi tager den rent hypotetisk

Du og din kæreste, har lige fået den glædelige nyhed, i skal have barn sammen. I går ud og køber alle mulige baby ting, fortæller det til alle, og er super glade. Efter 3 mdr, får i taget en scanning, som viser barnet er mongol.

Ville du/i beholde, eller abortere ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Et svært valg (Spørgsmål)
  • #1   18. jan 2007 Ville helt klart beholde...

• #2   18. jan 2007 Det er svært... Er selv gravid i 7 måned. Der er mange ting der spiller ind mht. sådan et spørgsmål- ved ikke selv hvad mit valg ville være.

• #3   18. jan 2007 Sikke en debat det kan blive..

Jeg ville nok få det fjernet.
    Men synes det er svært at forestille sig

• #4   18. jan 2007 Ja det kan blive en livlig debat... smiley

• #5   18. jan 2007 Var belsutningen min, så skulle barnet ikke fødes....

• #6   18. jan 2007 ja det er et utrlig svært emne, men jeg tror næsten jeg ville få det fjernet, for jeg ved med mig selv at jeg ikke kan klare det psygisk, og et eller andet sted ville jeg også se det fra barnets side, hvis barnet er mogol og ikke kan særlig meget selv, er det så værdig for det barn at skal leve et helt liv??... Det er bare min mening...

• #7   18. jan 2007 Ved ikke om jeg ville ha beholdt det hvis jeg var ung og ingen børn havde...

Det er ikke tilfældet - har 3 børn og er i starten af 30'erne og kunne aldrig drømme om at "aflive" (ja ved det lyder groft) et barn, om det var mongol eller ej...

• #8   18. jan 2007 HEY - ved i hvad en mongol er ????

Lyder sgu ikke sådan - smiler

• #9   18. jan 2007 nu har vi planer om at skal ha en efter nøler når jeg er udlært vi har også snakket om hvis det viste sig at være mongol så ville jeg vælge at få det fjernet

• #10   18. jan 2007 Jeg synes ikke det gør det "nemmere" at mongoler tit bliver født med andre skavanker, som f.eks. hjertefejl.

Men de fleste mennesker ved nogenlunde hvad de kan klare psykisk, og hvad de har overskud til, og hvis et mongol barn ikke er ønsket, så mener jeg heller ikke det bør fødes.

• #11   18. jan 2007 Jeg ville også få det fjernet!
    Nu er jeg selv syg (sukkersyge + sclerose) og ved hvor onde børn kan være. Synes jeg har nok at se til med mine egne sygdomme så ville hverken kunne klare det selv eller overlade det til kæresten!

• #12   18. jan 2007 Nej jeg ville ikke beholde det.. :o/

• #13   18. jan 2007 Jeg ville ikke beholde. Det har jeg gjort op med mig selv for lang tid siden.

• #14   18. jan 2007 Abort, helt klart, det er meget svært at leve med et hjerneskadet barn.

• #15   18. jan 2007 Jeg ville ikke beholde det, jeg har været det lidt igennem, da jeg har haft en dreng der blev født blind og hjerneskadet, han blev desværre kun 7 mdr, men med alt det han var igennem, vil jeg vælge at få barnet fjernet, hvis jeg blev gravid med et mongol barn.

• #16   18. jan 2007 Jeg ville vælge en abort... Men skal lige understrege at jeg aldrig har været gravid....

/ Tina

• #17   18. jan 2007 Jeg ved det ikke.

• #18   18. jan 2007 Laila

Jeg vi har haft et mongol barn tæt på familien.

• #19   18. jan 2007 jeg =ja

• #20   18. jan 2007 Der er jo også stor forskel på om barnet har andre følge sygdomme etc. men vil sige at de mongoler jeg har kendt igennem mit liv har været super kærlige og sjovt personligheder som bare var en smule anderledes end os "almindelige" mennesker...
    Men det er jo lidt ligesom folk der afliver fejlfarvede hvalpe ik... sådan ser jeg det i hvert fald...

• #21   18. jan 2007 Jeg ville afbryde svangerskabet.

Jeg tænker meget på, hvordan det barn/voksen vil få det den dag jeg ikke er stærk nok til at varetage dets interesser mere.

Synes man jævnligt høre om dårlig behandling af dem desværre.

• #22   18. jan 2007 jeg kunne aldrig få mig selv til at få en abort, om det så galdt mit eget liv.

• #23   18. jan 2007 Det er ikke for mig et spørgsmål om hvilket mennesker det er....For mig er det et spørgsmål om hvad samfundet kan byde den dag jeg ikke selv har kræfterne og overskudet.

Og som det ser ud idag vil jeg ikke byde at sætte sådan et barn til verden. Der er ikke andet end nedskæringer og dårligere og dårligere forhold for både vores gamle og handikappede.........

• #24   18. jan 2007 *Team Vomløs*Nu er Zacco kommet hjem Karina H :
    Det kan man da i aller højeste grad, der er mange mennesker der ikke kan skelne... smiler

• #25   18. jan 2007 janie F : Hvorfor skulle du ikke være i stand til at passe dit barn ??
    Kan ikke helt forstå din holdning...
    OG nej inde for det område er der ikke nedskæringer... alle handicappede har en hjælper 24 timer i døgnet hvis de har behov for det...
    Og man kan oven i købet få hjælp i hjem etc. hvis man har et handicappet barn man ikke kan "klare" selv...

• #26   18. jan 2007 Jeg var slet ikke nået til 3. måned...
    Men jo skulle det komme der til at barnet var planlagt og ønsket ect. og det viste sig barnet var mongol (eller anden væsentlig handikap) så blevet det abort.

• #27   18. jan 2007 Mette

Så er det lidt sjovt at folk med handicappede børn kæmper en brav kamp for at få den hjælp, folk med autister har f.eks svært ved at få hjælp......

• #28   18. jan 2007 Mette & .....

Der kommer en dag hvor alderen sætter ind og kræfterne svigter. Noget vi alle vil opleve med tiden ;0)

Jeg har så IKKE den tiltro til det offentlige hjælpesystem som andre måske har, som det lader til du har. Men sådan er vi så forskellige..........

• #29   18. jan 2007 René : Hmm... lyder mærkeligt at de skulle have svært ved at få hjælp hvis man vurderer at de har brug for det...
    Arbejder inde for området og må indrømme at det ikke virker som at det er tilfældet pt. - SS

• #30   18. jan 2007 janie F : Der er jo ingen der siger at dit barn (der nok på det tidspunkt) er voksen har brug for din hjælp til at få en hverdag til at fungerer - SS

• #31   18. jan 2007 Nej, men ingen kan heller ikke love mig mit handikappede barn en dag selv kan klare sig...........

• #32   18. jan 2007 (der nok på det tidspunkt er voksen) skulle der stå

• #33   18. jan 2007 janie F : NEj men det kan du jo heller ikke være sikker på at et "almindeligt" barn kan... Kender til mange eksempler hvor voksne mennesker ikke kan tage vare på sig selv - på trods af at de ingen handicaps har... smiler

• #34   18. jan 2007 Jeg ville få det fjernet...... Min nevø er hjerneskadet, og min onkel er mongol..... Man er nødt til at lægge sit liv fuldstændig om.... nogle mongoler klarer sig godt andre gør bestemt ikke. og det kan man jo ikke se ud fra en scanning hvor "slemt" det er....... man er også nødt til at vurdere hvilket liv det bliver for barnet, bliver det et værdigt liv....??? der er så menge spørgsmål.....

• #35   18. jan 2007 Altså - En mongol - ( for at kalde det dette ikke korrekte ord ) er jo ikke bare mongol - der er mange forskellige grader af det syndrom -

Lige fra blot en smule aparte udseende, med et minimalt behov for hjælp... Til stærkt afvigende udseende - uden at være istand til selv at gøre bare det mindste uden at det hele klokker op...

Du ved joi kke på forhånd i hvilken ende af skalaen dit barn ligger - tlnk at gå med tanken om, resten af livet, at du muligvis har fjernet et faktisk ikke særlig sygt barn -

Derudover Jonas - en scanning kan du ikke stole 100% på, - det vil sige at hvis du vurdere BLOT udfra en scanning er der faktisk risiko for at du fjerner et Fuldstændig sundt og raskt barn -
    Sikke da en grim tanke...

Jeg kan på nogen måder sagtens følge tanken omkring ikke at sætte et sygt barn i verden -
    Hvad vil dette barn - senere voksne menneske - få ud af livet - ?
    Gør du barnet en bjørnetjeneste ved at føde det - nu du står med valget... ???

Men så igen - hvordan ser verden ud om 50 - 100 år - hvis vi begynder at sortere "fejlene" fra -

Ja vi ku spare en helvedes masse i SKAT, - men hvad med nuancerne i samfundet - hvad med glæden ved at møde en dejlig mongol dreng / pige - ( har i prøvet det ??? ) som ler og rginer - og ønsker at favne dig - Som kan lølsne op for al din stress - bare du ser glæden i hans / hendes øjne...

Jeg syns tanken om at sortere fra i flæng er "farlig" - kan huske fornyig jeg så en debat et sted - om det er "aflive" sine FEJL børn - også EFTER fødslen -
    Jeg tror at vi ved at rykke vore grænser hele tiden - gør verden mere og mere syg -

Så i det tv program der var i tv for x antal år siden - amerikansk selvfølgelig - med forældre der lod deres mongol børn kosmetisk operere for bedre at kunne indgå i samfundet - Det ENESTE de fik ud af det - var at omverdenen pludselig ikke forstod opførslen på barnet - for folk kunne ikke længere se at der var noget galt...
    Det er jo helt sygt... at lade sit intet anende barn / unge menneske - gennemgå sådan en operation

Det jeg vil frem til er -
    Skal verden fremstå så perfekt - at der ik er plads til dem med lidt anderledes adfærd og udseende -

Og at valget faldt lige præcis på mongolisme forstår jeg slet ikke -da lige netop denne kategori i min verden slet ik indgå i kategorien STORT problem -

• #36   18. jan 2007 Ja det er et svært spørgsmål..

Jeg arbejder til dagligt med udviklingshæmmede voksne hvor iblandt mongoler som er MEGET velfungerende!

Jeg synes det er nogle utrolig dejlige mennesker som i mange sammenhæng er på bølgelænge med os "normale"

Så med min erfaring og livssyn ville jeg nok beholde sådan en lille engel.. ;o)

• #37   18. jan 2007 Louise Ø : Helt enig man skal ændre sin måde at leve på i manges tilfælde...
    Men man skal jo også lave sit liv en del om når man får et alm. barn...

Vil lige sige jeg accepterer helt klart at folk vælger abort, det er jo op til den enkelte hvad de synes de kan tilbyde et handicappet barn...

Kommentér på:
Et svært valg (Spørgsmål)

Annonce