neutralisering alder? {{forumTopicSubject}}
overskriften siger vel lidt sig selv, hvornår er mest fornuftigt at neutralisere en han-hund?
ved selvfølgelig godt sind og en masse andre ting spiller ind!
Det er fordi min veninde står med en 7/8 mdr lille mand som er kønsmoden, hendes tæve er i løbetid og holder dem selvfølgelig adskilt, men han piver og ryster efter hende, fordi han selvfølgelig gerne vil på hende, og viser tegn på det kan blive en stressende periode for ham hvis ikke han bliver kastareret.
han er normalt meget velbalanceret, lidt selvstændig kan være lidt stædig overfot andre han-hunde, men er på normaltvis ikke stresset.
hun snakkede med dyrlægen der sagde de bare kunne gøre det nu..
men da jeg hørte det blev jeg lidt i tvivl, for tænker det ikke er smart når han er i den der "stress" som tæven jo giver ham, så var det bedre at vente til hendes løbetid er ovre og så få det gjort?
altså han skal kastareres det er der ingen tvivl om, ellers får han det hårdt ved tæver i løb! det er nok bare mere hvornår det er bedst?
så kan jeg lige tage med Uffe skal jo også kastareres på et tidspunkt, han viser ingen interesse i tæver nu overhovedet så han virker ikke til at lide under det, eller i det hele taget være kønsmoden endnu, men hvad ville det være bedst at gøre i den situation? han skal jo helst blive ved med at være sød og dejlig som nu! men vil heller ikke have han når til samme sted som min venindes hund hvor han virker stresset over tæver i løb?
jeg har i forvejen Mogens og Gustav som begge er kastareret, ingen af dem er viderlige interesseret i tæver medmindre de virkelig ligger røv til, de var begge kastareret da jeg fik dem, Gustav blev det i en alder af 1 år og Mogens har hvis været 2, men ved selvfølgelig godt man ikke kan vurde hverken Uffe eller min venindes hund ud fra det!
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.118
Men ved ikke om det er det rigtige at gøre, altså at vente til der, har aldrig fået en hanhund kastreret.
mar 2016
Følger: 11 Følgere: 208 Hunde: 5 Emner: 56 Svar: 1.473
og mht. Uffe så er jeg bare på bar grund for han er jo ikke stresset aner ikke engang om han er kønsmode endnu!
aug 2008
mar 2016
tænker også det skader mere end det gavner hvis det bliver gjort nu mens hormornerne er høje og han er stresset!
aug 2008
aug 2008
mar 2016
aug 2008
mar 2016
aug 2008
jan 2007
Følger: 33 Følgere: 31 Hunde: 6 Emner: 139 Svar: 3.546
mar 2016
mar 2016
aug 2008
Men samtidig hjælper det jo ikke på alle de andre tæver han vil møde.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.443
Der er mange kastrater, som stadig bliver stresset når der er tæver i løbetid, samt kastrater som parrer.
Nu er han jo hellere ikke så gammel endnu, det kan ske, at han tager det mere stille og rolig når han bliver ældre - og opdragelsen spiller også ind.
Jeg ville vælge at sterilisere tæven i stedet for, men da den skal have hvalpe er det jo ikke en løsning.
Måske han kunne blive passet mens tæven er i løbetid ? Kunne du ikke tage ham i de dage ?
mar 2016
han virker disideret stresset over tæven i løb, han ryster og piver helt vildt, min veninde har aldrig set ham sådan før, og jeg synes personligt det er synd for ham!
mht. Uffe så kunne det godt være jeg selv skulle overveje om det er nødvændigt, for igen han virker ikke stresser ved tæver i løb men ved jo så heller ikke om han er kønsmoden endnu overhovedet, han er bare søde Uffemand
men Coco kommer i løbetid her om nogle måneder så kan jeg jo se hvordan han reagere der
ville sagtens kunne tage venindes han-hund så længe Coco ikke selv er i løb, men hvad er chancen for det falder sammen? så det kunne også være en god løsning!
mar 2016
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.395
-ja, det er lidt belastende den uges tid tæven er højløbsk (med alder kommer visdom, og mange hanhunde lærer altså med tiden, at det kun kan svare sig at hidse sig op den lille uge, hvor tæven rent faktisk er klar), men ikke noget hunden tager varig skade af, det lægger sig jo igen, når løbetiden er ovre.
Og at kastrere i en fart nu hvor tæven ER i løb, giver slet ikke mening -det tager nogen tid efter katrationen før det overhovedet vil være at mærke på hunden (hormonerne fjernes jo altså ikke sammen med testiklerne) og nyopereret stresset hund er der vel ingen grund til at binde an med.
Så ja, jeg ville først og fremmest overveje, om hunden overhovedet skal kastreres - er der anden grund til det, end helt naturlig reaktion under løbetid? Hvis ikke, ville jeg leve med løbetidsstress de par gange om året ti tæven kan neutraliseres istedet. Af de to, er det tæven der har størst mulighed for at have gavn af det.
Og SKAL der kastreres, er der ingen gavnlig effekt ved at gøre det NU, så hun kan lige så godt vente til løbetiden er overstået og passende tidspunkt er fundet.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.809
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.809
maj 2009
Jeg kan så hellere ikke forstå, at man vælger en hanhund og så kan man ikke holde ud at leve med hanhunde væsen.
maj 2009
Jo, desværre er det noget folk bare vælger, der er faktisk ikke så mange som er oplyst i dag, selv om det går fremad.
Hvis der havde været så mange som er oplyst i dag, så havde den her tråd ikke eksisteret.
Det samme gælder dyrlægerne, der er stadig enorm mange som bare kastrere løs uden at spørge om hvad og hvorfor.
Rigtig mange dyrlæger anbefaler endda kastrering som løsning på næsten alle problemer, også ganske almindelige problemer opstået på grund af manglende opdragelse.
Så jo, mange kastreres ene og alene fordi de er hanhunde.
Resten er jeg enig i
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Indtil da ved man at hunden ikke har været gennem alle købsmodningsfaser. Og dem bør man i min optik give hunden lov til at gennemgå.
maj 2009
Sjældent har jeg da hørt så meget vås i så kort et indslag - og modsigende.
Jo jo, alle har ret til at bestemme, og det er sørgeligt at der hvert år bliver aflivet mindst 15.000 hunde i Danmark.
Men, hvis folk tænkte sig om som Ginne skriver at de burde, så slap vi for så mange aflivninger.
De fleste aflivningerne sker jo ikke på grund af dine noget sære påstande.
De sker, fordi folk bare anskaffer sig en hund uden at vide, hvad de køber, de køber fordi hvalpen er nuttet, de sætter sig ikke ind i, hvad racen kræver, de aner intet om hundeadfærd og opdragelse - og de aner ikke hvad en kastration kan medføre af bivirkninger.
Så jo jo, hvor er det godt at folk tænker så meget selv at det ikke er nødvendig at oplyse dem om, hvad der faktisk kan ske ved en kastration og at man i stedet for kastration kan opdrage sig ud af mange problemer.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Kastration, ikke kastraktion
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
maj 2009
i går kl. 23:28
Min personlige holdning er at ingen hund bør neutraliseres uden medicinsk grund før de er psykisk kønsmodnet. Dvs. Tidligst som 22 måneders. For større racer senere.
Indtil da ved man at hunden ikke har været gennem alle købsmodningsfaser. Og dem bør man i min optik give hunden lov til at gennemgå.
Hvor ser du fordømmelse i det her indlæg ???
Jeg kan med min bedste vilje ikke se fordømmelse - jeg kan kun se oplysning i det.
Hvis ikke jeg vidste bedre, så ville jeg da være enorm glad for sådan en oplysning.
Endvidere er det jo også logisk, at man ikke kan vide hvordan hunden vil opføre sig før den er færdig udviklet.
Fordømmelsen kommer straks fra Birgitta i #43 - endda med noget værre vås. Og ja jeg fordømmer Birgittas våsede fordømmelse
maj 2009
Det er det samme som at sige, at man nok skulle have søgt viden om det man har anskaffet sig INDEN man anskaffede sig det.
Det er levende væsener, og de har krav på, at man sætter sig ind i tingene INDEN man henter dem hjem.
De har krav på at man søger viden om blandt andet opdragelse mm INDEN man udsætter dem for operationer eller udsætter dem for brug af "torturremedier" for at prøve på at rette op eller ændre det levende væsen.
Og ja, man anskaffer sig en hund af hvert køn og når så den første løbetid er der, så kan man ikke holde sin hanhund ud - og vil straks kastrere en stor hvalp for at slippe for hanhundeadfærden. Hvorfor har man så anskaffet sig en hanhund ?
Taberen i det her er hanhunden uanset hvad ejer vælger men pyt, det er jo bare et dyr
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Men når der spørges til hvad vi mener er et fornuftigt tidspunkt for neutralisering, så må vi vel svare på hvad vi hver i sær mener er et fornuftigt tidspunkt... Ellers giver indlægget jo ingen mening..
Og det er den personlige holdning jeg skriver i mit tidligere indlæg.. Efter hunden er færdigudviklet. Jeg begrunder det endda. Og skriver endda undtaget ved medicinskårsag. Det beklager jeg da hvis der kan opfattes som fordømmende...
maj 2009
Og nej, du er ikke den eneste som sidder med ejerne ansigt til ansigt. Det har jeg indtil for et par år siden gjort i 40 år.
Utrolig nok, så har mine hold altid været eftertragtet og nærmest været overbooket, selv om jeg er sådan et modbydeligt fordømmende menneske.
Nu er alle mennesker ikke ens, så hvad du synes er en dårlig tone er ikke ensbetydende at alle andre synes det samme.
Og du har vel hørt om ironi ?
Fortsat god påske, nu vil jeg gå ud og klippe en masse navlestrenge.
maj 2009
Du starter med at beskylde mig for at være fordømmende fordi jeg spørger, hvorfor folk vælger at anskaffe sig en hanhund når ikke de vil leve med hanhunde adfærd.
Der er intet fordømmende i det spørgsmål.
Det er dig som gør det fordømmende.
Måske du burde følge dit eget råd og læse mine indlæg og ikke læse dem som fanden læser bibelen.
Jeg vil give dig ret i, at de seneste indlæg kunne have været pænere, men hvor er jeg træt af at folk ikke kan læse ens indlæg, læse hvad der rent faktisk står, uden at fantasere sig til at man faktisk mener noget helt andet end det man har skrevet.
Men ok, jeg har forstået det.
Du må gerne være fordømmende men jeg må ikke.
Og det er dig som bestemmer, hvad der er fordømmende
Og det var så det sidste herfra til det her emne.
neutralisering alder?