3. jul 2011 Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.823
At donere sin krop til videnskaben {{forumTopicSubject}}
Jeg vil gerne lige komme med en lille ting at tænke over.
Jeg har valgt at donere min krop til videnskaben. Det vil sige at når jeg dør, kan min krop blive sendt til Aarhus Universitet, og blive en del af undervisningen af fremtidige læger, eller læger på efteruddannelse.
Min krop kan så være med til at gøre en kæmpe forskel, og måske redde liv. Fordi de folk der får lov at bruge min krop, jo får en erfaring som kan gøre at de redder liv i fremtiden.
Alle ved hvad det vil sige at være organdoner, men ved du hvad det vil sige at donere hele din krop?
Her kan du finde lidt info, og du kan ringe på det nr der står oplyst.
http://biomed.au.dk/forskning/donation/vejledning-til-testamentarisk-erklaering/
Det kan også gøres andre steder end Århus
http://livogdoed.dk/temaer/donation-af-legemet-til-medicinsk-forskning-2/
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
Hun har haft tuberkulose, og fået ødelagt lungerne på farstrup møbelfabrik, som tidligere tilskærer har hun stået og indåndet en masse skidt og støv og sikkert også asbest.
Lægevidenskaben kan lære en masse af hendes krop
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.823
Det spurgte jeg den rare mand jeg talte med om, og nej det er ikke muligt også at donere sine organer. Hornhinder kan muligvis lade sig gøre.
De skal bruge en hel krop, når de skal bruge den i undervisningen. Så bliver man f.eks obduceret af en retsmediciner, eller mangler man lemmer kan de ikke bruge ens krop
jul 2015
Følger: 2 Svar: 206
jul 2011
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Derfor er det også mig der tager den beslutning. Jeg har en idé om at jeg gerne vil være organdonor, men skal lige læse nærmere om hvad og hvordan. Men det er altså ikke en beslutning de pårørende skal eller må træffe for mig. Der er jeg bare HELT uenig. Jeg vil gerne have retten til min egen krop.
Jeg kan sagtens forstå behovet for som efterladt at ville have en ordentlig afsked. Men bare fordi jeg er død betyder det jo ikke, at man kan gøre med kroppen som man vil og totalt ignorere hvad personen ønskede da denne var i live. Der er stadig noget etik i det, synes jeg.
jul 2011
De skal bare have den max 4 dage efter dødsfaldet.
Heldigvis har jeg og min familie et rigtig godt forhold, og alle respektere hinanden. Ergo vi respektere også hinandens valg.
Fra jeg talte med en overlæge om at donere min krop, og til jeg vælger at gøre det er der gået 1 år. Tror du ikke det er gennemtænkt? Tror du ikke vi har talt om det?
Og er DU ikke glad for der findes mennesker, som ikke deler din holdning, så DU eller DINE KÆRE kan blive opereret af en læge, som er uddannet. Som faktisk har prøvet at skære i et lig, inden han gik i gang med levende mennesker?
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.099
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
Jeg er organdonor, og jeg har taget et aktivt fravalg af donation til videnskaben netop, fordi man ikke kan begge dele.
apr 2008
Jeg synes det er fuldkommen absurd at tænke i de baner hvor man får frataget valget og de pårørende har 100% råderet over ens krop. Ja ja er man død så tænker man ikke - men det er etikken i at blive totalt umyndiggjort.
Det er jo ikke bare fordi man vil det ene eller andet for at pisse nogen af; at donere sin krop til videnskaben fremmer blandt andet uddannelsen af læger. Jeg forstår fuldt ud den individuelles behov for en afsked, som kan være meget forskellig, men at vende det om til at det er en sag for de pårørende at beslutte, centreret omkring deres fremtidige liv, det synes jeg som sagt er helt absurd.
Det skurrer så meget i mine ører når jeg læser "Så er det DEM, der kan være de sande helte" - når det egentlig handler om at tilfredsstille deres egne ønsker og få råderet over den dødes krop.
Det har jo intet at gøre med de pårørendes syn på hvad der er rigtigt eller forkert at gøre, det kan de sørme da selv beslutte ift. deres egen død, det handler om MIN beslutning om, hvad jeg vil donere min krop til. At blive frataget det valg er helt grotesk.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.490
Nu er jeg blevet så gammel og har en masse skavanker at de nok ikke kan bruge mine organer mere, men så må de få min krop til at øve sig på.
Når kroppen ikke kan bruges mere, så vil jeg brændes og strøs ud på havet.
I min familie er vi total afklaret med hvad der skal ske med os når vi dør - og vi kan stole på, at de efterladte respekterer afdødes ønske.
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 75 Hunde: 3 Annoncer: 3 Emner: 262 Svar: 7.994
jul 2011
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.460
Der spredte vi deres begges aske og smed blomster i vandet....det er noget af det mest livsbekræftende og smukke jeg nogensinde har været med til. DET er en begravelse jeg aldrig glemmer -og et minde jeg gemmer allerinderst.
Jeg synes det er SÅ flot og så længe folk har afgjort det med sig selv og deres nærmeste så kan jeg slet ikke se hvorfor det skulle være tabu...
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
Stor respekt til dem/jer der har doneret hele kroppen til forskning
Jeg sad for nyligt og så et tv program, der viste obduktionen af en overvægtig kvinde. Det var meget grænseoverskridende, men også enormt spændende. Kvinden havde doneret sin krop til videnskaben, mod at familien fik udleveret hendes venstre arm, som de kunne begrave. Resten af kroppen blev fragtet fra USA til London, og derefter obduceret.
PS. Har fortalt min familie, at jeg hverken ønsker en kirkelig handling, eller nogen form for begravelse, når jeg dør. Jeg vil sendes direkte på forbrændingen, og smides ud Regner da med at de respekterer mit ønske !
feb 2006
Man skal simpelthen lade være med at redde op til 6 menneskers liv og give blinde synet tilbage, fordi de pårørende skal have lov til at se en udånde? Ja ja. Det er sgu godt, at der er mange, som ikke tænker på den måde.
feb 2006
Jeg har aldrig hørt om, at man kan lade dyrene indgå i videnskaben. Men jeg ved, at der bag alle dyrlæger står en stor container med døde dyr, som folk ikke har taget med hjem og som ikke skal brændes.
feb 2006
Det er simpelthen ikke det værd, at folk skal sidde og glo på at en maskine slukkes, i forhold til hvad man vinder, hvis organerne kan bruges.
jul 2011
Men hunde er noget af det der er forsket allermest i, så der er jo sådan set ingen grund til at gøre det. Og med alle dem der bare efterlader hundens døde krop ved dyrlægen, det gjorde jeg selv med Chandler, ja så er der vist materiale nok at skære i for dyrlægerne.
Birgitta der er skam plads til alles holdning, og jeg respektere fuldt ud at man ikke vil donere noget som helst. Men DU virker ikke til at respektere at JEG vil donere min krop.
Altså for helvede døde jeg på en jagttur, så kunne de andre jægere smide mig ud på en mark, og bruge mig til lokkemad til ræve. Så kunne de jo skyde dem når de kom og ville æde mig, så ligeglad er jeg. Og det må du acceptere.
Og glæd dig nu som sagt over der findes mennesker, som vil donere så andre kan nyde godt af det.
apr 2005
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 81 Svar: 2.130
For mig er begravelsen også et farvel, og en måde at få lov til at behandle sorgen på.
For mig er det vigtigt at de pårørende kan få sagt farvel.
jul 2011
Så afdøde forsvinder ikke bare
jul 2011
Jeg hørte om muligheden igennem en overlæge, som også er en god ven, og jagtmakker. Vi snakkede om forskellige ting, og snakken faldt på hans arbejde. Han er ortopædkirurg, og jeg spurgte ham om han egentlig fik lov at se det han havde lavet, f.eks når hans tidligere patienter døde.
Det gjorde han ikke. Her tænker jeg på folk der har fået skruer ind i knoglerne, eller jernskinner på knoglerne.
Vi talte så om det var noget han gerne ville se, og det ville han helt vildt gerne. Det er jo spændende at se hvordan kroppen har taget imod det, om det integrere sig, om noget måske kunne gøres anderledes og bedre. Og man kunne lærer meget af det.
Der fortalte han så om at man kunne donere sin krop til videnskaben, og at der altid var mangel på kroppe. For ikke ALLE vidste man kunne, der er ikke voldsom god oplysning omkring det.
Tanken om jeg kan hjælpe andre, den er sgu god. Men tanken om at jeg muligvis gennem oplysning, kan få andre til at tænke over organdonation, eller at donere hele sin krop. Den tanke er altså endnu bedre.
Jeg har simpelthen oprettet emnet for at få andre til at tænke over det, og muligvis tage stilling til om det er noget de vil.
jul 2011
jul 2011
Du gør hvad du vil, og jeg gør hvad jeg vil
apr 2008
At lade det være op til de pårørende hvad man skal bruge/donere sin krop til er helt skævt - synes du overhovedet ikke man flytter fokus forkert, hvis det hele handler om at indfri de pårørendes idéer og livsanskuelse på bekostning af den afdødes ønsker?
jul 2011
jul 2011
BIRGITTA ER NU BLOKERET!
Jeg gider simpelthen ikke se på det pis mere! Ja undskyld men jeg bliver sgu træt!
Så jeg beder jeg pænt om ikke at skrive mere til hende, for hun kan ikke svare
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.633
Men jeg tror ikke at jeg vil gøre det, jeg er heller ikke organdoner (Helt frivilligt, men må nok heller ikke pga mit medicin)
Jeg ved ærligtalt ikke hvordan jeg ville have det, hvis jeg skulle til en begravelse hvor der ikke var en krop at begrave
Jeg har endnu ikke prøvet andre former for begravelser end dem hvor man enten ser kisten i et kapel eller i en kirke og den så bærer ud
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.390
Jeg tilmeldte mig selvf. organdonorregistret på min 18 års fødselsdag. Kan ikke blive bloddonor pga. medicin.
Mine pårørende VED, at dette er mit ønske, men af respekt for dem, så får de lov at give samtykke, skulle det blive relevant. De skal leve med beslutningen, og at give dem muligheden for, at opfylde mit ønske, kan måske fjerne noget af den magtesløshed, de står med, i sådan en situation ...
Jeg hørte om det, at kunne donere ens krop til videnskaben, da jeg var på Anatomisk Institut, under sygeplejerskeuddannelse. Mit indtryk er, at det kun er meget meget få procent af befolkningen, der kender til den mulighed, desværre.
Så det er super, at du, TS, har lavet en tråd om det
Det var ret grænseoverskridende, at se organer flyde rundt i glas. De aborterede fostre, var nok det værste. Men hele organer (som tunger etc.), var heller ikke just indbydende, og så lugten .. bvadr. På den anden side var det jo dybt fascinerende, at se hvordan vi anatomisk ser ud, uden at det er et billede i en bog, ligesom mere håndgribeligt.
Jeg skal nok tage mig sammen til, at undersøge det nærmere. Jeg vil altid prioritere organdonation først ... men måske videnskaben vil have min hjerne (forske i bipolar sygdom) ... selvom der desværre ikke er penge i at forske i denne sygdom, hvis ikke jeg kan bruges til organdonation?
Man kan vel altid undersøge det.
De var meget interesserede i at "få" min mor, når den tid kom, da hun har sclerose, og de gerne vil forske mere i den sygdom. Men hun vil have hele sin krop med sig, uden at den er kompromiteret, når hun dør. Og fair nok, det er hendes valg
okt 2007
okt 2007
Hun snakkede om nyretransplantion mellem en mor og søn etc.
Jeg havde slet ikke forestillet mig, at de er så "moderne"
jul 2011
Og jeg har FULD respekt for man ikke vil donere, det skal man ikke hører noget for. Der er også mange ting jeg ikke vil
Jeg har kun lavet tråden for at oplyse om muligheden, hvad man gør er jo helt op til en selv.
Og Sanne jeg ville dæleme gerne opleve alt det der! Ting og sager i glas, og døde kroppe der bliver skåret op. Jeg synes det er så spændende
jul 2011
feb 2011
Følger: 5 Følgere: 235 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 1.034
Jeg er organdonor - de må tage alt på nær hornhinderne. Kan slet ikke have den tanke. - er lidt sart!
Jeg kan desværre ikke blive bloddonor - ville ellers gerne, men er på medicin for kronisk sygdom, så
jul 2011
Altså for mig virker det ikke mere anderledes end når man er til bisættelse, og kisten med afdøde køres væk for at blive kremeret. Forskellen er jo selvfølgelig at der ved man der går ca 3-4 uger så kommer urnen, hvis den doneres kan der gå 2 år før den kommer tilbage.
jul 2011
Ej bare jeg bliver smidt i havet er jeg glad
okt 2007
Og så kigger hun forbi til en sludder cirka hver 14. dag. Jeg har læst en del religion og det har altid interesseret mig, så vi debatterer en del. Meget går på etik, homoseksualitet, abort etc.
Og så kan jeg ikke lade være med at drille lidt. Fx. bliver hun noget frustreret når jeg blander "Supernatural-serien" ind i debatterne hæh he.
Men jeg synes det var superspændende at lære om hvordan Jehovas Vidner befandt sig i KZ-lejrene, at de skulle bære et specielt mærke etc.
Det er en del af historien jeg ikke før havde hørt om, jeg hørte "kun" om jøderne.
Alle andre Jehovas Vidner lader mig være, når nu jeg allerede har anskaffet mig et Det kan anbefales
jul 2011
Jeg er slet ikke troende, og jeg kan ikke lide religion. Så jeg blev altså træt af at de blev ved med at komme haha
dec 2010
Jeg tror ikke på nogen former for liv efter døden, og det ved min familie. Jeg har det anstrengt med "put i hul fester". Vil langt hellere mindes folk da de var i live, fremfor én eller anden intetsigende kirkelig handling.
Det er MIN krop, og derfor vil jeg også selv bestemme hvad der skal ske med den, efter min død. Har min familie behov for at mødes, og holde én eller anden form for ceremoni, må det blive uden mig, for jeg ønsker ikke at deltage i den fest
Donerede gerne hunde/katte eller lign. til videnskaben, da jeg aldrig tager min afdøde dyr med hjem fra dyrlægen. Er aldrig blevet spurgt om de måtte bruge dyret til videnskaben, blev jeg spurgt, var svaret et klart ja !
At andre ønsker at leve og dø anderledes end mig, har jeg det fint med. Vi er jo alle forskellige, og skal selvfølgelig vælge den løsning, som vi har det bedst med.
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 59 Svar: 1.202
jul 2012
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 1 Svar: 181
aug 2013
maj 2009
dec 2010
Får han aldrig brug for én af mine nyrer, vil jeg da ønske at andre kan få glæde af en nyre, eller whatever der skulle være brug for
Alle burde tage den her beslutning, så pårørende ikke skal tage beslutningen. Jeg er sådan set ligeglad med om folk vil donere alt eller intet, bare man tager stilling.
aug 2011
Følger: 16 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 49 Svar: 4.509
Der har lige været en udsendelse i to afsnit på DR3 om en donorbiobank i England, der opbevarer menneskeligt biologisk materiale til transplantationer - den ligger tilgængelig på DRs app "Når døde redder liv" (OBS ikke for sarte sjæle - man ser de forskellige biologiske dele).
Jeg synes, det var virkelig spændende og fascinerende at få et indblik i en, for mig, helt ukendt verden
aug 2013
Er ved at se programmet du nævner på DR`s hjemmeside Linda, virkelig spændende!!
aug 2013
jul 2011
aug 2013
jul 2015
Følger: 2 Svar: 206
aug 2013
Men som skrevet kunne jeg læse at de slet ikke bruger hud fra afdøde mere , selvom man stadig kan krydse det af.
aug 2013
aug 2013
aug 2013
" Ikke hud
Selvom du har mulighed for at afkrydse “hud” i donorregistret og på donorkortet, så er det ikke længere praksis at transplantere hud fra afdøde i Danmark. Den teknologiske udvikling i dag gør det muligt at anvende andet biologisk materiale i stedet. "
aug 2013
okt 2007
Det er jo helt ekstremt hvor mange professionelle, der skal bruges til sådan en operation, men det hele værd.
Modtageren fik et nyt og meget meget flot ansigt, og en chance for et nyt liv
maj 2009
aug 2013
maj 2009
Der tager man den dejlige bløde hud nede fra maven.
Og ja det er hjerteklapper fra grise man bruger
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 18 Svar: 751
aug 2013
feb 2006
feb 2006
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 18 Svar: 751
Jo man kan også få en ko(kalv) Hjerteklap..
*Hvis du er over 65 år og har brug for en ny hjerteklap, får du som regel tilbudt en biologisk klap. Biologiske hjerteklapper er lavet af væv fra grise- eller kalvehjerter*
Sakset herfra:
https://hjerteforeningen.dk/alt-om-dit-hjerte/behandling/hjerteklapoperation/
At donere sin krop til videnskaben