Vegetar/Veganer {{forumTopicSubject}}
Lægger hårdt ud!
Er der nogle herinde der er vegetar/Veganer??
Hvordan gør i med mad osv??
er der online shopping muligheder eller?
amen jeg har så MANGE spørgsmål det er helt åndsvagt
Men jeg har nu længe gået og leget med tanken om jeg gerne vil være vegetar eller veganer, ikke kun fordi jeg i forvejen er møg kræsen når det kommer til kød, men tror også bare jeg ville have det bedre med mig selv hvis jeg ikke skulle gå og tænke på hvor dyret kom fra og hvordan det har haft det. Så er der selvfølgelig også den sunde del af det, som også spiller en god rolle.
Har prøvet at google lidt men kan ikke rigtig nå frem til noget, der er nogle få opskrifter her og der.
men føler lidt jeg har brug for et form for kickstart! jeg bliver nødt til at vide hvad jeg skal gøre / ikke gøre, hvor handler man, hvad må man købe/ ikke købe osv.
Så hvis en eller anden sidder derude og selv er vegetar/ veganer og har en masse fif, både til madlavning og hvilke varer man skal kigge efter så tager jeg glædeligt imod!
knus til alle
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.419
http://www.vegetarforening.dk/spoergsmaal-om-det-praktiske-og-det-sociale
mar 2016
Følger: 11 Følgere: 208 Hunde: 5 Emner: 56 Svar: 1.473
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 36 Hunde: 1 Emner: 14 Svar: 963
Jeg vidste fra start, at jeg ikke gad gøre meget ud af det. Jeg valgte det også for at få bedre samvittighed, og det har jeg i den grad fået, så det har været det hele værd.
jan 2017
Følger: 34 Følgere: 140 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 234 Svar: 1.955
jan 2017
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 36 Hunde: 1 Emner: 14 Svar: 963
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 62 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.516
Hvor er du fra?
jun 2010
jun 2010
mar 2016
er der noget specielt der bare er et must have? for grøntsager er jo nemt, men selve retter, morgenmad, middagsmad osv. jeg er helt grøn på marked og skal ud og handle stort i morgen så det ville passe perfekt at få alle de gode ting med hjem der
jun 2010
Gode ting at have - umm det kommet meget an på hvad du er til. Du kan så stort set ALT. Men her er nogle fifs til måltiderne
Morgenmad: hvis du er til yoghurt laver Alpro en fantastisk en - faktisk mange gode varianter - jeg ELSKER den med blåbær. Sådan lidt i en skål og så med noget drys ovenpå det er lækkert. Ellers er meget brød uden animalske produkter men det er lige værd at tjekke ingredienserne Alpro og Naturlig laver også plantemælk. Om man kan l det eller ej er en smagssag. Jeg bruger havremælken og naturligs grønne soyamælk til kaffen og soyamælken (den grønne) til madlavning. Naturligs kakaomælk er virkelig værd at prøve - den er god.
Middag: Du har kan få en veganskt pålæg efterhånden - de faste oste er jeg ikke meget for jeg kan lave en 10 gange så god smøreost selv. Aldi har fået noget ret godt veganskt pålæg som heller ikke er så dyrt - det smager røget - og ja ganske godt. Kvickly har også en del.
Aftensmad: Ja der er det egentlig bare at begive sig løs i opskrifter og der er maaange. Men har du nogle i tankerne du gerne vil lave så spørg så sender jeg nogle gode opskrifter din vej
Slik: Helsekostforretningerne er begyndt at have god vegansk lys og hvid chokolade - mørk chokolade er tit mælkefrit men tjek lige ingredienserne det svinger nemlig meget. Orieo de originale er veganske der kan også bestilles god men ret dyr slik på vegansksnackbox. Og is - prøv GoIs dem har de nogle gange i netto eller spar har jeg set - de er rigtig gode
jan 2017
Sagde det bare. Ved nær intet om at være vegetar.
Også derfor jeg rigtigt gerne vil vide mere
jun 2010
Så har jeg gærflager - dem bruger jeg til at få sovs, smøreost osv. til at smage osteagtigt. De fås i helsekostbutikker
Jeg har også altid smoked paprika - santa maria. det er godt i frikadeller osv.
Så har jeg altid den grønne soyamælk fra naturlig - det er både den der bliver til mayonnaise, remoulade og ost her hjemme. Hvis du er interesseret skal jeg fortælle hvordan
jun 2010
Og nå ja som sagt laver jeg verdens bedste banankage som jeg gerne deler opskrift på. Hvis du vil er du velkommen til at tilføje mig på facebook eller skrive til mig her inde løbende hvis du mangler konkrete opskrifter eller får spørgsmål løbende
jun 2010
jun 2010
Du skal bruge den grønne soyamælk fra naturlig ellers dur det ikke.
Så skal du hælde 1/3 af den mængde mayo du vil ende med at have i en skål (i form af soyamælk)
Så tager du 2/3 olie (jeg bruger raps) Og hælder langsomt i mælken imens du blender det (brug bruger en stavblender). Når alt olien er i kommer du citronsat i. Hvor meget er lidt svært at sige når jeg ikke ved hvor meget mayo du vil lave men til du kan se at mayoen bliver tyk og mayoagtig.
Derefter skal den egentlig bare smages til. Jeg laver fx:
Ren mayo: Salt eller evt lidt sennep
Svampemayo: hårdt ristede champignon salt og peber
Mayo som smager lækkert og er værd at prøve!: soyasovs og gærflager
Hvidløgsmayo: salt og hvidløg
Disse er mine farvoutritter
jun 2010
Det er også den grønne mælk jeg bruger til at lave smøreost med - den kan bare noget INGEN anden plantemælk kan
jan 2017
Lyder som nogle gode opskrifter, I kommer med
jun 2010
Dette her er virkelig også en opskrift der er værd at prøve hvis man er til kage EN af de bedste kager jeg kender - og husk kokoscremen den er god der til
https://maanebarnet.org/2012/08/01/saftig-vegansk-banankage/
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.120
Nå men, resten af familien er ikke vegetarer, så hun/ jeg/den der lavede mad har altid lavet to retter. Og hun er heldigvis ikke hysterisk med ikke at ville spise grønsager der er blevet stegt på samme pande som kødet osv.
maj 2004
Følger: 5 Følgere: 358 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.351
Nu er vi absolut ikke vegetarer. Det kød vi har i fryseren ved vi hvor stammer fra, og ved det har haft de bedste betingelser. Men derfor laver vi da indimellem stadig retter uden kød. Vi har lige i de sidste dage fået pizza med kartoffel, spinat og squash, men det kan jo være så meget forskelligt - det smagte mega godt forøvrigt. Grøntsagslasagne er også et hit her i huset. Mange indiske retter er også uden kød, så der kan hentes rigtig meget inspiration. Italienske pastaretter uden kød er også ret godt. Vi var til et arrangement for nyligt hvor det var syriske indvandrere der lavede mad - der var også nogle virkelig gode vegetariske retter imellem.
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
Jeg vil anbefale, hvis du har Facebook, at melde dig ind i gruppen Vegansk Mad. Den er rigtig god til at finde opskrifter og gode tips. Og folk er generelt rigtig søde til at hjælpe.
Anima har lavet en kogebog med madplaner for hver uge. Den er ret god, de fleste opskrifter er rimelig simple og uden alle mulige underlige ingredienser, man aldrig kan finde. Kogebogen ligger tilgængelig her:
https://filer.anima.dk/pdf/grønglæde_web.pdf
(Der ligger flere kogebøger fra Anima online, denne her er bare min yndlings )
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.499
http://www.quorn.dk/om-quorn/
jan 2017
Er meget interesseret i at høre, hvad I spiser til morgenmad. Ikke at det er helt specielt uuuh agtigt, mere fordi jeg har haft svært ved at finde opskrifter osv
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.725
I weekenden hjemmebagte boller
dec 2012
Følger: 16 Følgere: 69 Hunde: 3 Svar: 47
jun 2010
mar 2016
skal ud og handle nu her, har du gode tips til hvad der er godt at have i køkkenet?? til hvis nu man gerne vil have en snack eller en nem aftensmad/ middagsmad?
feb 2014
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 48
Til morgenmad spiser jeg ofte granola(løgismose kan købes i netto) med en banan skåret i skiver, mandler, hampefrø(netto), chiafrø(netto), rosiner og plantemælk. Jeg er blevet meget glad for den der hedder ricedream med quinoa (superbrugsen eller irma). Nogle gange spiser jeg brød med peanutbutter og syltetøj eller violife creamy(vegansk smørreost) med banan eller rosiner på.
Til frokost spiser jeg typisk rugbrødsmadder. Det kan være med aldis veganske pålæg, det smager vildt godt med en god sennep under og så med tomat, avokado og løg på ellers er der forskellige spreads og så spiser jeg grøntsagsstave dyppet i hummus.
Hvis der skal smør på brødet bruger jeg fri plantemargarine fra coop, den smager virkelig godt.
aug 2016
Følger: 1 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 296
I forhold til morgenmad; Brød med vegansk ost, bønnepostej eller lignende. Til frokost spiste jeg som regel bare rester fra aftensmaden, jeg blev også stor fan af arabisk brød med kål, edamame pure og ristede champignon
jan 2017
Ved godt, at det var en mærkelig formulering, men vidste ikke, hvad jeg skulle skrive
Vegetar/Veganer