28. nov 2012 Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.244
spørgsmål om marsvin :) {{forumTopicSubject}}
Jeg står (desværre) ikke lige og skal have marsvin, da min kæreste ikke er lige så vild med ideen som jeg er
Jeg har før haft marsvin, men det er et par år siden de døde, de blev 6-8 år gamle (Der var et års tid imellem dem, men den ældste blev knap 8 år hvis hun ikke nåede at fylde 8)
Men nu vil jeg alligevel gerne lige høre om et par ting, hvis vi nu en dag skulle blive enige om at vi godt kunne få sådan et par skønne mutter igen
Og andre med spørgsmål er mere end velkomne til at bruge min tråd, og del gerne billeder af jeres mutter og bure
Hvor stort et bur bruger i, og hvad vil i anbefale til to mutter, når de skal bo der hele tiden. Vi har ikke have og ikke plads til at sætte en stor gård op til dem i lejligheden, da vi bor i en 1 værelses, men der vil da være mulighed for at de kan komme ud i en lille gård at gå rundt hver dag. Vi har ikke ekstremt meget plads, så er også lidt derfor jeg gerne vil vide lidt, så jeg ved om vi overhovedet har plads til sådan et bur. Og ville de have glæde af flere etager, eller er det kun kaniner og den slags dyr der bruger der?
Det jeg havde til de gamle, var ret stort, men det fyldte også meget, da det var meget langt. Men hvis det er i den str de skal have for at trives er det jo sådan
Ville aldrig anskaffe mig et dyr, som jeg ikke kunne give det den har brug for.
Derefter, hvad fodre i med? udover grønt, tænker om i har et godt fuldfoder? Og hvad gør i for at holde deres tænder nede? jeg har hørt frugt grene er godt, men vi har ingen frugttræer lige i nærheden jeg kan tage grene fra, så er der et alternativ?
Hvad bruger i som strøelse i buret? og hvor tit muger i ud?
Har i noget huse, legetøj osv i buret hos dem?
Kan man have to hanner sammen og skal de så kastreres? og hvad er bedst, 2 af samme køn eller en af hver? jeg tænkte 2 hunner igen, det gik godt sidst, men nu forelskede jeg mig i en lille han (skal som sagt ikke have nogen lige nu) så er da lidt rart at vide om jeg skal gå efter noget bestemt, hvis det bliver til noget en dag
Jeg skal IKKE have unger..
Er det bedst at få fra samme kuld, så de er lige gamle, eller kan man godt få fra forskellige steder, så længe mindst en af dem er en unge? Mine havde som sagt et år i mellem, det ønsker jeg ikke igen, medmindre jeg får en omplacering selvfølgelig, men tænker det jo ikke er sikkert at jeg lige finder et kuld hvor der er to jeg vil have, eller kan få.
Sidst men ikke mindst, hvad koster det ca. for jer at have marsvin i måneden? her tænker jeg selvfølgelig ikke uforudsete udgifter som dyrlæge, men sådan mere i strøelse, foder osv.
Puuh det blev lidt langt, men på forhånd tak.
Og så lige et lille billede af mine små himmel-mutter
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 40 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 1.132
Med hensyn til foder - jeg bruger cavia complete og så grønt ved siden af. Mine har en stor svaghed for æblegrene.
Jeg har aviser nederst i buret, og så bruger jeg spåner som underlag samt hø. jeg ordner deres bure hver 4.-5. dag - når det er så varmt, kommer du hurtigt til at lugte - det gider jeg ikke.
Begge mine har et hus i hver deres bur - når de er ude i løbegården, har de såå en lillle bro, som de kan tumle rundt på eller under
Du kan godt have 2 hanner - men her anbefales det, at der er 1½ års tid imellem hannerne. der er ingen garanti, for at de kan sammen. Det er ikke nødvendigt, at kastrere en han for det. Mine kan ikke sammen - og vil heller ikke kunne det, hvis de blev kastreret. Det er faktisk kun nødvendig at kastrere, hvis du vil have en han og en hun
Hvis du ønsker hanner, er det ikke smart med 2 fra samme kuld, eller 2 der er lige gamle.. Ved hunner kan man godt gøre det ofte har opdrættere flere kuld på en gang - kender flere, som har fået fra samme opdrætter, men forskellige kuld - så har der ind i mellem bare været en måned eller tos forskel på grisene ..
Jeg ved faktisk ikke hvor meget jeg bruger i måneden - køber foder hjem i stort lager, hvor jeg giver ca. 270 kr., som holder i 3-4 måneder. Har altid gulerødder, agurk og broccoli i køleskabet - ind i mellem også rødbeder. Køber hø og spåner ca. hver 2. måned - der giver jeg omkring 200 i alt.. Alt i alt koster de mig nok en .. 200 i måneden. Tror jeg.
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
Så stort som muligt, til to, ville jeg ikke købe et under 120 cm. Meget gerne 140. Ja det fylder, men hvad gør man ikke for ens dyr..
Med knap med plads, så findes der etage bure.
Intet dyr bør leve hele livet i et bur, uanset størrelse på buret.
Foder.
Jeg ville gå efter ren pille eller kugler. Diverse blandinger er for ofte fedende og det gør det muligt at sortere i det. Dyr sorterer gerne det kedelige fra, og levner det der er sundt for dem.
Det er muligt at købe pilegrene til tænderne, men hø er alfa og omega. Det indeholder mineral silica. Dette er med til at slibe tænderne.
Uanset at der står at foder indeholder c vitamin, så bør man bestemt give det ved siden af, som pulver, eller i vandet, eller i fødevarer, f.eks persille
Saltsten eller kalkblok er spilte penge.
Strøelse
Undgå noget der støver.
Resten er jeg ikke i stand til at svære på
feb 2011
Følger: 5 Følgere: 235 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 1.034
Mine havde, inden vi blev genhuset, et bur på 160 cm. Pt. går de i et på 120 cm, da jeg desværre ikke har plads til det store under genhusning. 120 cm er fint, hvis de bliver aktiveret på anden vis også.
Jeg havde en gang et 2 etagers, men de brugte ikke 1. salen - derfor fik de det på 160 cm.
Mine bliver fodret med Cavia Complete. De ser super godt ud. Derudover får de en masse forskelligt grønt hver dag - og de går i en løbegård med græs om sommeren.
Mine får frugtgrene. Har set man kan købe nogle små grene hos dyrehandleren, men har aldrig prøvet dem selv
Ordner bur 2 gange ugentligt.
Hanner kan godt gå sammen. Jeg har uden problemer sammenført voksne hunner og hanner, og det gik også super at sammenføre min han med de to han unger, men har aldrig sammenført 2 voksne hanner.
Med hensyn til budgettet, det ved jeg ikke lige. Vil skyde på en 300-400 kr, men det er et gæt, og måske for højt sat.
maj 2015
jul 2008
C-vitamin i vand ved siden af foder kan også være farligt - desværre blir der ofte givet en overdosering, som kan tage livet af grisene. Det er allerbedst, at holde sig til foder med C-vitamin, samt grønt med C-vitamin
Kathrine - 2 voksne hanner der skal sammenføres, kan næsten være værrer end 2 hunner i brunst på samme tid. Virkelig stride bitches..
feb 2011
maj 2015
Som alternativ til grene kan man købe diverse træhuler, i naturtræ med bark, eller legetøj.
Men det bedste er grene fra træer de kan tåle.
Nu har jeg ikke haft muttegrise, men kaniner. Ja trælegetøj var sjovt. Men de var langt bedre beskæftiget ved en lækker gren med blade. Om det var pil, Birk, bøg eller æbletræ.de var lige lykkelige
jul 2008
feb 2011
Mine elsker også grene. Det er bare det bedste
Ja, det har nok været pil. Kiggede ikke videre på det Hehe
jul 2008
maj 2015
Salt og kalksten
Jeg skriver jo at det er spilte penge? Som i 'det er helt unødvendigt'??? Hvordan forstår du det jeg skriver?
For jeg anbefaler så absolut ikke hverken kalk eller saltsten, og det uanset om det er muttegrise, kanin eller hamster.
C vitamin er et flygtig vitamin, så koncentration vil aftage med tiden. Selvfølgelig skal det ikke overdoseres. Hvis jeg havde marsvin så ville jeg foretrække at fodre med grønt der indeholder c vitamin naturligt, end pulver eller flydende.
Og fik så lige læst dit indlæg ordentligt. Vi er enige omkring c vitamin
jul 2008
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.244
Mit bur var omkring 170 cm langt tror jeg, men tror det ville være nemmere at få plads til 160 og så måske etager men det er jo lige meget hvis de ikke bruger det. Men vil som sagt ikke anskaffe et dyr hvis de ikke får hvad de har brug for selvfølgelig,og de skal have god plads.
De skal selvfølgelig ud af buret både til snak men også i løbe gård, men de kommer som sagt ikke i en voliere eller lign som de andre gjorde, da vi jo ikke har have.
maj 2015
Ville ønske at den kæde jeg arbejder under ville stå frem og fjerne både kalk og saltsten fra hylderne, samt informere om hvórfor! Det tror jeg ville give flere kunder på sigt!
jul 2008
nov 2012
Min Shelly (på omkring 8 år) fik en på foden, virkelig slemt, dyrlægen var sikker på at det var kræft, hun blev aflivet, men hun havde også mistet Teddy, så hun var i forvejen ret trist, vi havde allerede snakket om at hun skulle have fred.
Zarah sikke nogle dejlige mutter
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 2.021
Jeg fodrer også med cavia complete. Mine mutter har fået den lækreste, bløde pels af det. Generelt skal det være et pillefoder som indeholder c-vitamin.
Mine får indimellem birkegrene, men ellers holder høet deres tænder nede, og de har også træhuse og en lille træstamme, som de kan bide i.
Jeg har aviser i bunden og så spåner ovenpå. Mine gnaver ind imellem i avisen, men det er ikke noget de har taget skade af.
Jeg fjerner dagligt pøller og tissepletter, og så kan jeg som regel trække bur skifte til hver 8.-10. dag. Får jeg ikke fjernet det, så skifter jeg hver 4.-5. dag.
Mine har to huse og en bro (så har de et skjul hver, så de ikke behøver at være sammen). Jeg har også en træplade imellem husene, en hængekøje og en fleece 'kurv'.
Som de andre har været inden på, kan du sagtens have to af samme køn, ved hannerne, skal der bare være aldersforskel. Jeg er glad for at have en han og to hunner, fordi det skaber en naturlig flokbalance, men så skal hannen være kasteret, ellers kommer der unger hele tiden. Kastration ændrer ikke adfærd på dyret, men kun deres reproduktionsevner.
Jeg tror jeg bruger 200-300 i måneden på dem, ca. Flest penge går til grøntsager og spåner.
Jeg ville personligt ikke bruge penge på c-vitamin dråber eller pulver. Fodrer man med et godt pillefoder og varietet grønt, er grisene fint dækket ind.
nov 2012
De kommer som sagt ikke rigtig udenfor, da vi ikke har have, men tænkte jeg ville få sådan at de kunne løbe lidt rundt indenfor hver dag, jeg har dog ikke alverdensplads, men det burde være muligt med sådan en man kan folde sammen når man ikke bruger det
Min kæreste er ikke helt afvisende, hvis han bare ikke skal have noget med dem at gøre, men tidligst til vinter, for der er lige en masse vi skal have styr på inden vi kan snakke om flere dyr. Men han siger at HVIS jeg får lov, skal det være to hunner, er det så bedst at få dem i samme alder og fra samme sted, eller er det lige meget? mine havde jo en aldersforskel, men det var også synd for Shelly ikke at have en ven så længe (jeg vidste ikke at man SKULLE have to da jeg fik hende)
med hensyn til grene vil jeg da helt sikkert kigge på dem der kan købes hos dyrehandlen, det havde jeg slet ikke tænkt på, og så kunne jeg jo se om der var nogen i nærheden med træer de kan tåle, som vil sælge et par grene engang imellem, hvis jeg skal have et par en dag, for de skal jo have noget at hygge sig med og noget at slibe tænder med. Og jeg var heldigvis godt klar over det med C vitamin og kalksten osv. Så det er ikke et problem
Jeg har dog planer om lige at læse godt op på foder og grønt igen inden den tid, hvis min kæreste siger ja, så jeg er helt med på hvad de skal have og hvad de kan tåle, det er jo et par år siden jeg mistede mine to, så jeg har da helt sikkert glemt noget
Jeg kan se der er en der har dårlig erfaring med flere etager, andre der har erfaringer med det? er det værd at bruge penge på, eller er det bedre bare at have et almindeligt bur?
http://www.maxizoo.dk/anione-kaninbur-olympus-140x69x49-cm.html
nov 2012
Jeg tænkte at jeg ville kigge lidt rundt og se om der er noget spændende i nærheden. Jeg har kun haft "ups" marsvin (læs ups kuld) og så Teddy som blev købt på vorbasse marked, så altså ingen virkelig planlagte Marsvin. Jeg ved endnu ikke om jeg skal have med tavle, men tænker jeg gerne vil have dem fra et ordentligt sted i hvert fald, medmindre det bliver fra internat, men vil helst have dem fra unger. Men igen det er jo slet ikke sikkert at jeg får lov, men man har vel lov at drømme
nov 2012
Jeg kender jo intet til racer osv, så synes det er lidt spændende. Jeg har haft almindelig glat, så har jeg haft roset (Shelly) og Teddy (som jo så sjovt nok hed Teddy, så kreativ er jeg nemlig )
Jeg er ret vild med pjuske grisene, men man ved jo aldrig
nov 2012
Jeg har bare på fornemmelsen at jeg ikke får passet pelsen på sådan en langhåret fis, men flotte er de!
nov 2012
Shelly kom fra en stald hvor de gik i en pærevælling, det var løbet fra dem og nu kunne de slet ikke få skilt hanner og hunner osv.
Jeg gik der fra med en meget lille Shelly, er ikke engang sikker på at hun var helt gammel nok til at flytte, fik hende vidst et par dage før hun var gammel nok, men hun gik bare sammen med en helt flok, og ungerne blev drægtige når de var kønsmodne, ellers havde jeg fået en ven til hende, men da de ikke kunne kønsbestemme, måtte jeg jo nøjes med hende, for jeg skulle ikke have en der allerede ventede unger. Jeg var kun 10 år da jeg fik hende.
Teddy sad bare i et lille bur på et marked sammen med 5 andre eller sådan noget, fordi dyrehandleren jo bare havde dem med for at få dem solgt. Set i bakspejlet skulle vi jo ikke have støttet ham, men hun var bare så sød, men han havde da i det mindste delt dem op i køn.
Så nu vil jeg gerne prøve at have fra et godt sted, medmindre jeg som dig, falder for en på et internat eller lign. som trænger til et godt hjem med kærlighed
nov 2012
Jeg var så "heldig" at mine fulgtes ret godt ad, men nu blev den ene jo så også aflivet. Men jeg havde simpelthen ikke mulighed for at tage dem med da jeg flyttede som 18 årig, og min mor tog sig jo så af dem, men hun havde ikke ligefrem et brændende ønske om at have 2 marsvin, jeg tror ikke helt vi havde forventet at Shelly ville leve i omkring 8 år Men altså de havde det godt, var ude i haven hver dag når det var godt vejr osv. Så de manglede bestemt ikke noget.
nov 2012
Det er så øv at folk er så uansvarlige men godt hun fik et godt liv hos dig!
nov 2012
nogle mennesker skulle bare have så mange tæsk... Tænk at man kan få sig selv til bare at smide sådan en lille fis et sted, jeg forstår det simpelthen ikke.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
Burstørrelse: Kan ikke blive stort nok Men et bur på 140 cm i længden til 2 marsvin, lyder fint. Hvis du eller kæresten evt. er handy, kan I bygge noget selv, f.eks som en integreret del i en reol, eller underskab til tv, eller ? Har ikke indtryk af at marsvin er særligt glade for bur i flere etager, så det vil jeg ikke anbefale. Alle mine dyr har huse i deres bure. Mange opdrættere råder folk til ikke at bruge huse i buret, da de påstår at dyrene bliver sværere at få tamme. Det passer ikke !! Jeg bruger plastikhuse, da de er lette at rengøre, og ikke falder fra hinanden, som træhuse og broer gør med tiden.
Foder: Mine dyr bliver udelukkende fodret med friskt grønt (både fra naturen og købt), samt masser af lækkert hø. Dyrene slider deres tænder ved at gumle hø, så det skal de altid have adgang til. Jeg var den første opdrætter i DK (og sikkert den eneste ), som droppede c-vitaminpillerne, og gik over til at fodre udelukkende med grønt og hø, og sikke et ramaskrig Folk var sikre på at mine dyr ville falde døde om, uden marsvinepillerne
Mine dyr får jævnligt friske grene fra haven. De er specielt begejstret for dem først på året, når bladene er friske og lysegrønne.
Hvis du gerne vil kigge på forskellige racer, så find en marsvineudstilling i nærheden. Der findes 2 marsvineklubber i DK i dag: dansk marsvineklub og dansk marsvinforening. Prøv at kigge på deres hjemmesider, de har både kalender med udstillinger, samt lister med opdrættere. De fleste opdrættere plejer at være flinke til at hjælpe med transport rundt omkring i landet, i forbindelse med udstillinger osv. Så det er som regel ikke et problem at forelske sig i dyr fra Sjælland eller udlandet. Jeg har selv haft dyr med afstamning fra Tjekkoslovakiet, Sverie, Rusland, USA osv.
Mht. køn, så kan både hunner og hanner gå sammen 2 og 2, som regel uden de store problemer. Dog er det vigtigt, hvis du vælger 2 hanner, at de enten begge købes som unger, eller at du køber en voksen, som har været vant til en burkammerat, og en unge. Hannerne kan være lidt mere tricky at sætte sammen. Jeg har dog flere gange sat voksne, tidligere avlshanner sammen, uden problemer, men mine dyr har også ALTID haft burkammarater, så de er opvokset med selskab. Mange opdrættere lader de voksne hanner gå alene, og de vil være ekstra svære at give en burkammerat.
Jeg havde primært teddy og skinny. Begge racer har ry for at være sociale, og det spiller også ind mht. hvor godt de trives med en burkammerat.
Der er et par enkelte opdrættere, som du skal holde dig langt fra (i Jylland), men du kan få deres navne i en PB
dec 2010
nov 2012
Vil lige tjekke de to sider ud, vidste ikke der var klubber på den måde som ved hunde, men selvfølgelig er der da det, når der er stamtavle
Mine SKAL have hus, hvis jeg får nogle, for det havde de andre også og de elskede at putte inde i det, og kom når der var mad, så ingen problem
Jeg følte også at mine faldt mere til ro når de kunne "gemme" sig, og tænker med to små nysgerrige hunde, er det måske rart for dem at de ikke behøver at blive gloet på 24/7 hehe.
Vi er desværre ikke særlig handy, men de er så skide smarte de der skabe ting folk selv laver! men jeg må nok bare hoste op med en million for et almindeligt bur, de er godt nok blive dyre!
Jeg vil se hvad jeg kan få plads til, men som minimum 140 cm, men selvfølgelig større hvis det kan være der, men jeg dropper etage så
nov 2012
Så hvis det bliver tid til marsvin kigger jeg også på det internat der er ikke så langt herfra om de mon har en lille mutte eller to, ellers bliver det unger
P.S. Ann-marie, det lyder altså virkelig fedt det med at de er gode til kørsel, for jeg har jo netop ikke bil, så derfor søgte jeg i Århus fordi jeg skal kunne komme til og fra med bussen, og jeg ved at min kæreste ikke tager en tur på flere timer for et marsvin, for i hans hoved er marsvin overhovedet ikke et sødt dyr, han er mærkelig
dec 2010
Kan klart anbefale Farm Holt i Sønderjylland. Hun har super lækre dyr i lækre farver (mange chokolader, og sjove hvirvelfrisurer ). Har selv hentet dyr hos hende. Hun bor v. Vamdrup.
nov 2012
Og hvis man kan finde nogen der kan køre den/dem herop eller noget af vejen er det da ikke umuligt
dec 2010
nov 2012
Har lige smidt en video op af en lille Lucky baby der meget gerne vil mysse marsvin
dec 2010
nov 2012
Bare på den der side, af dem hun har lige nu, er der jo mindst 3 jeg godt lige kunne hente, og jeg skal maks have 2
dec 2010
nov 2012
dec 2010
nov 2012
dec 2010
Men du kan også finde unger på dba, der skal man så bare se sig lidt ekstra godt for mht. deres opvækst
nov 2012
Men det er derfor jeg tænker jeg vil begynde at kigge rundt, så jeg ved hvem jeg skal kontakte, når jeg får mit ja. Min søster sagde at jeg bare skulle blive ved med at plage, det hjælper på hendes mand, haha
Jeg sagde til min kæreste, at du havde sagt at de billigste bure er når maxi zoo har tilbud, så at jeg holder øje med tilbud nu, og når der så kommer tilbud, så skal han bare sige ja, og så køber jeg et bur. Jeg behøver jo ikke have marsvin lige den dag jeg køber bur, kan godt vente lidt Han virkede ikke specielt enig, eller begejstret, faktisk virkede han lidt til at være imod det, men det er ikke mit problem
dec 2010
mar 2011
Og så lige et billede af far og datter, Birk og Hassel, første gang de var på græs sammen
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 201 Svar: 1.672
Jeg har gjort rent ved dem hver dag (fjernet pøller og tissepletter) og så helt i bund 1 gang i ugen. De har et hus i træ de kan rende ind i og ovenpå - og så købte jeg sådan en hø dimmer, så de har frisk hø hele tiden.
Jeg læste på nettet at de godt må få birkegrene, men er det så med blade og hele molevitten? Vi har et birketræ i haven
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 201 Svar: 1.672
mar 2011
aug 2008
Følgere: 1077 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.754
Jeg har selv haft en fra Gizmos opdræt. Jeg mener også at Highlanders tæt på Skanderborg stadig er aktiv, der har jeg også haft en pige fra.
Jeg havde sammen med en tidligere kæreste 5 piger. Jeg fik ham med på ideen om at få 2, en til os hver og så kørte det bare. Han blev vild med dem og efter bare et halvt år kom nummer 3 - nummer 4 efter endnu et halvt år osv. Haha
Lige et billede af hende der var "min" (vi havde en hver og de 3 andre var fælles ). Her Chili:
nov 2012
Hvis jeg viser den mindste lille smule svaghed eller ubeslutsomhed, så tror han bare at han har et valg
Men han har desværre sagt at han ikke vil med på udstilling, men så må jeg jo finde nogen der vil
Amalie de er godt nok finde og super sødt billede
Renée det er da også hyggeligt at passe andres, så får man også lidt indblik i hvad det vil sige at have marsvin, for ja de er super hyggelige
Erika det lyder virkelig skønt, den fra skanderborg må jeg lige tjekke ud, den tror jeg ikke jeg har fået endnu, har ellers fået en helt stak i pb
Det er også en sød lille gris du har lagt et billede ind af, og et anderledes billede det kan jeg godt lide
Skønt at i var fælles om det, det bliver vi under ingen omstændigheder, han vil godt lige gå med til at fodre når jeg er på weekend, men så gør han heller ikke mere (han har stadig ikke sagt ja )
nov 2012
Og jeg har måske haft marsvin i 15 år sammenlagt, eller deromkring. I de 8 af dem boede de primært på mit værelse, så jeg ved skam godt hvordan det er at have marsvin og hvilke lyde de siger.
nov 2012
Grunden til han ikke er helt vild med ideen lige nu, er fordi han for det første ikke kan lide den slags dyr (marsvin, hamster, kanin osv) han kan simpelthen ikke se det søde, hyggelige, sjove osv i dem, for det andet er det et kæmpe ansvar at skulle have 2 dyr mere, og det vil han gerne være sikker på at jeg er klar til, nu hvor jeg også skal på kursus og min fremtid i forhold til hvad jeg skal er lidt usikker (lige det argument er jeg helt enig med ham i, og derfor er jeg også helt med på at vi venter til efterår/vinter og ser hvordan det hele går)
og så skal vi selvfølgelig også tænke på økonomien, det koster at have marsvin og det skal der være råd til.
Der er mange ting man skal tage med i overvejelserne når man skal have dyr, og det er bare de ting han gerne vil være helt sikker på, før vi går ud og får flere dyr.
nov 2012
Derudover ved han godt hvordan marsvin snakker osv. han var sammen med mig i 2-3 år imens jeg boede hjemme, og har derfor brugt sin del af tiden på at sove med dem og være i rum med dem. Så er de altså heller ikke værre, hvis man blot sørger for at de har noget at beskæftige sig med og får den mad de ønsker. Jo selvfølgelig "skriger" de når de høre man rasler med poser osv i køkkenet, så vil de jo have mad, men ellers synes jeg altså bare de hygge snakker, og det må de gerne.
Vores hunde er jo heller ikke lydløse Rosa piver mere end mine marsvin gjorde, fordi hun vil have opmærksomhed 24/7.
Men mon ikke vi nok skal finde ud af hvad der er rigtigt for os. Det er ikke ligefrem fordi min kæreste er kendt for at føje mig, så hvis han seriøst ikke ville have marsvin, skulle han nok fortælle mig det, det er et fælles valg, selvom det ville blive 110% mine.
nov 2012
Min kæreste sover meget tungt, så at de skulle komme til at sige lyde om natten gør ikke rigtig nogen forskel, men tænker de skulle fodres af inden sengetid og så er der nok rimelig ro, marsvin er ikke nattedyr som f.eks. hamster
Og jeg ved godt vi ikke har alverdens plads, du kender jo str på lejligheden, men vi har heldigvis fået indrettet os rigtig godt, så der er plads her ved mit skrivebord, for der står ikke rigtig andet alligevel, lige nu står der en flyttekasse jeg ikke har fået pakket ud, men det kunne jeg jo så gøre hehe.
nov 2012
Så er der nogen der ved om man kan få et lidt længere bur, men ikke så bredt nogen steder? eller måske et mere kvadratisk bur/hjørnebur?
Det eneste jeg kan finde er dette, men jeg synes det lyder småt, er det en passende str eller skal jeg op i str? synes det er svært at se uden at se det i virkeligheden
http://www.maxizoo.dk/anione-gnaverbur-semiramis-hjorne-100-x-100-cm.html
nov 2012
Men vil da helt sikkert kigge rundt, man kunne jo være heldig at finde et "nemt" projekt. Så er problemet bare at jeg ikke har en bil, så det er ikke så nemt at få det fragtet herhjem
dec 2010
Ved at andre har brugt vådrumsmaling.
Det gælder bare om at tænke kreativt, næsten alt kan ombygges til et marsvinebur
nov 2012
Jeg ringer altid til min far når jeg skal have gardiner eller lign op, men han er ikke rigtig en mulighed. Han kunne sikkert godt skrue noget sammen, men det blev med ret stor sandsynlighed ikke som jeg bedte om, og han ville heller ikke stå og bruge tid på at gøre det vandtæt
dec 2010
Men ok, bortset fra det, så er det faktisk ikke helt billigt at bygge bure selv. Så den nemmeste og måske billigste løsning vil være at købe et bur.
nov 2012
Men ja det er nok nemmest bare at købe, om det så er brugt (hjemmelavet) eller tremmebur. Fandt ellers et lækkert (dog alt for stort) hjemmelavet bur på G&G, men sikke da en pris det var også i aalborg så ret langt væk, men wow det var flot lavet.
dec 2010
Men det fedeste var faktisk slet ikke et bur. Det var en kvinde i København, som havde fået lov til at låne rummet over porten til deres baggård. Der havde hun indrettet marsvineværelse, med store grene, huler, tunneler, kæmpe høbunker osv. Det var fedt
nov 2012
Jeg faldt lige over et billede af min lille himmelgris Teddy, så ville lige dele det med jer, jeg elskede den lille trold. Jeg tog desværre ikke særlig mange billeder af dem
dec 2010
nov 2012
Hun var 6-7 år da det billede blev taget.
dec 2010
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 71 Hunde: 2 Emner: 339 Svar: 6.052
dec 2010
nov 2012
Ann-marie, ja noget må jeg jo have gjort rigtigt, for de blev (omkring) 7 og 8 år. Teddy kom fra en dyrhandel, der solgte marsvin på vorbasse marked, og Shelly var nok pænt meget indavl Men de var begge sunde og raske. Teddy fandt jeg død i buret en dag og Shelly måtte aflives pga hun fik en kæmpe kræftknude på foden Men hun havde også næsten lige mistet Teddy så vi havde snakket om at hun bare skulle have fred, for det var synd at hun skulle gå alene.
sep 2005
sep 2005
dec 2010
nov 2012
Jeg er SÅ marsvine skruk lige nu, at man skulle tro det var løgn. Jeg er mere eller mindre klar til at købe dem alle sammen
Har dog lidt kig på en lille fin herre, men min kæreste siger jeg ikke må købe ham, haha sådanne mænd er altså nogle gange bare på tværs
Det allerbedste ved marsvin, udover at de er marsvin, er når de spiser eller sidder og sige hygge lyde, årh hvor jeg savner de der lyde af marsvin der hygger sig og bare nyder livet!
sep 2005
Der er faktisk udstilling lidt uden for Randers senere på måneden, hvis du har lyst til at kigge forbi
nov 2012
Håber dog at kunne få lokket en eller anden med til oktober eller hvornår det nu var der var udstilling igen. Men jeg risikere jo at blive bidt af det, så jeg skal have et udstillingskræ rendende hehe
sep 2005
Jeg er selv gladest for kæledyrene, fordi man her får så mange forskellige slags.
nov 2012
Men kunne godt forestille mig at de pludselig kunne blive en dyr hobby og en lidt besværlig når man nu ikke har bil
men du har ret i at det nok er noget nemmere med marsvin, når nu alle må udstille, og ikke som med hunde.
sep 2005
Men når man har lært folk at kende, så finder man tit en numseplads i en bil... det er sådan jeg kommer til Randers, ved at køre med en anden opdrætter herfra.
jul 2008
nov 2012
And ej det kunne da være helt vildt hyggeligt med en at følges med!
Datoer kan ses her: http://marsvineklub.dk/kalender/
sep 2005
De to marsvineklubber accepterer ikke hinandens tavler, men omregistrerer dem til den nye klub.
Jeg er kun i DMK. Her kan du udstille lisså mange gange du vil uden medlemskab, men hvor du betaler et ekstra gebyr. Jeg mener at i dmf må man kun 1 gang.
nov 2012
Hende jeg pt har planer om at få fra, HVIS det bliver til noget, er kun i DMF og sælger aldrig uden tavle, så der er DMF tavle på
spørgsmål om marsvin :)