{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.608 visninger | Oprettet:

Er her nogen der ved noget om marsvin?? {{forumTopicSubject}}

Vi, min søn på 6, fik for en god uge siden vores første marsvin, en lille dreng på ca. 4 måneder.

Han er virkelig sød den lille Jacob, og er så småt ved at blive rigtig tam. Han er begyndt at sige små lyde når vi kæler med ham - så ingen problemer på den front..

Eller vi har ingen problemer, bare et par spørgsmål.

Jeg har fået en masse råd af dyrehandleren, og har også læst en del. Jeg har bla. læst at de er meget sociale dyr, og at man mindst bør have to sammen - så fik jeg jo dårlig samvittighed?

Skal jeg have det? Vi bruger meget tid på at snakke og kæle med ham hver dag.

Jeg læste også at han bør have friske grene, gerne fra frugttræer, hver dag.. Kan jeg give ham grene fra andre træer?

Sidst men ikke mindst, vi købte et fint bur til ham, vel et typisk marsvine bur, men bør vi lave en "løbegård" til ham? for motionens skyld?

Andre forumemner med "Er her nogen"
er her nogen ??
Hallo er her nogen eller er jeg hele alene ?
Skrevet af: Elin og Thomas N - 26. feb 2008
Er her nogen
der ligesom mig læser til eksamen nu??
Skrevet af: Jannie L - 7. jun 2007

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er her nogen der ved noget om marsvin??
  • #4   24. jan 2014 En løbegård er godt. De kan godt finde på at tage sig en sponse-tur med små rejehop indimellem smiley

Blot for at informere (mere fordi I lader til at være helt nye i det), så er det meget vigtigt at han får C-vitamin, da marsvin ikke selv kan danne det smiley

• #5   24. jan 2014 Frugtgrene ville være super duper, men husk ikke fra kirsebærtræer, blommetræer eller andre træer med en hård sten smiley De indeholder giftige stoffer (husker ikke hvilken) smiley

Og en løbegård er jo kun til at gøre tilværelsen bedre for ham, specielt nu hvor han er enebarn smiley Det kan være med til at skabe underholdning for ham smiley
    Men ellers er en ven jo god smiley De er meget sociale dyr! smiley

• #7   24. jan 2014 Mine går 6 voksne sammen, og de har meget glæde af hinanden. Jeg mener man bør holde dem minimum 2 sammen smiley

Mine får æblegrene, der hvor jeg går med mine hunde er der masser af vilde æbletræer. Så jeg knækker lidt af forskellige træer, hver dag. Der er lige blevet beskåret træer på stien, så jeg tager nu dem der ligger på jorden.

Har de et bur der er stort nok, vil jeg ikke mene at en løbegård er nødvendig smiley

• #8   24. jan 2014 Ja, en nr.2 er helt sikkert et must!
    De er netop meget sociale, men det kan så være i skal finde et større bur.

En løbegård ville være en supergod idé. Du kan evt købe et børnebassin (ikke de oppustelige), og bruge den. Det er jo en billig løsning og ellers er der også en masse fine brugte ^_^

Ja, marsvin kan ikke selv danne C-vitamin, så kål, brocolli m.m kan hjælpe med det, og ellers andet hårdt grønt for tænderne. Nogle er specielt glade for fx rå rødbeder.Lad være med at fodre den med frugter som fx æbler, du kan risikere den får mundsvamp af det.

Du vil få stor glæde af hjemmesider som fx http://forum.mutterne.dk/

Denne hjemmeside er super god, da der er en masse erfarne opdrættere til rådighed, tips og tricks, brugt udstyrssalg, vejledninger til selv at lave ting til dem, fodervejledning og en vejledning i de forskellige racer. Måske i kan finde mut nr. 2 derigennem smiley

Vidste du forresten at man kan udstille marsvin?
    Den behøver ikke at have en stamtavle, du kan få den lavet selv, og udstille i kæledyrskategori, hvor foderstand, temperament, bygning, klo- og pelsstand vurderes smiley

Du kan fx gå til en udstilling i jeres kreds og kigge, man kan se marsvineracer i alle afskygninger, og det er faktisk en ret sjov hobby.
    Dette kan du læse mere om her: http://www.marsvineklub.dk/

• #9   24. jan 2014 der er så det galt med den pasningsvejledning at man ikke bør give hverken grene eller frugt fra stenfrugttræer, da de indeholder blåsyre.

Alt i forbindelse med hyld er stanggiftigt.

Dyrehandlere er desværre ikke ret ofte det bedste sted at søge råd, da de fleste af dem aner hat om dyrene (og en stor del kun er interesseret i at sælge en masse usundt gøgl).

Som minion skriver - salt/kalksten skal bare ud.

Kvalitetshø hver dag er et must.

Hvad fodrer du med af tørkost?
    Rigtigt meget dyrehandlerfoder har for højt indhold af korn = forøget risiko for allergi/hudproblemer.

En ven af samme køn er osse et must - alternativt kastrering og så efter 4 uger 1-2 søde damer.

• #10   24. jan 2014 jahh en han endnu, eller få ham i har kastreret og få en hun. i visse tilfælde kan de tæve hinanden når de kønsmodnes, har oplevet det et par gange.
    vi har haft grise i 14 år, og har 7 stk lige nu, fordelt på to grupper.
    de har store forhold indendøre, og "sommerbolig i haven om sommeren.
    billedet er knapt så godt, men er min datters gruppe på en kastrat og 3 hunner, buret er 2 m x 0,8 m

profilbillede
  • #11   24. jan 2014 Tak for jeres svar smiley Ja det er helt nyt for os, men hold op han er sød smiley

Vil to hanner ikke slås? En hun skal vi i hvert fald ikke have smiley

Buret er en god meter x 40/50 cm..

Tror vi skal have konstrueret en løbegård til ham smiley

Ved ikke hvor jeg kan finde frugtgrene henne, kan han tåle grene fra andre træer?

• #12   24. jan 2014 måske måske ikke, måske kan de finde ud af det smiley du sir bare til Tine smiley har lige fået en lækker han ind til formidling smiley og bor jo ikke så langt væk fra dig hehe ;D

profilbillede
  • #13   24. jan 2014 Har købt et fuldfoder til ham, men han får frugt og grønt hver dag og hø naturligvis.

Jeg fik fortalt at han skal have tilsat c vitamin pulver i sit foder, så det er købt smiley

• #15   24. jan 2014 grene ER altså ikke strengt nødvendigt - det kan udemærket vente til du falder over noget passende.

2 hanner slås ikke nødvendigvis. Det er så en god ide at der er lidt aldersforskel, så rangorden lissom er naturlig.

Det allervigtigste er nok at I er sikre på at I nu osse har en han - det er nemlig ikke første gang at dyrehandleren ikke har tjek på kønnet, og så vil det jo være noget skidt at komme hjem med det modsatte køn.

Jeg kan osse kun anbefale at købe fra en opdrætter istedet for en dyrehandel... altså en opdrætter der er medlem af f.ex. DMK - det gør at I kan være noget mere sikre på at der er styr på sagerne og at I får solide råd med på vejen.

• #16   24. jan 2014 Tine A: Sorry, men det er tit og ofte noget humbuk med det der tilskud. De bliver ligeledes også fede af det meste fuldfoder. Nemmest for dig ville det være, hvis du bare købte c-vitaminpiller. Eller mærker med tilsat c-vitamin smiley

• #17   24. jan 2014 TS - definer 'fuldfoder'... hvad er det for et foder.. navn?

Desuden har et ordentligt foder allerede c-vitamin tilsat.

• #18   24. jan 2014 Ej hvor er den fin, og langhåret smiley Min mand synes vi har dyr nok, men må lige bearbejde ham lidt ;-.)
    Jacob er bare et ganske almindeligt marsvin, med en ubestemmelig farve, men min søn skulle jo vælge smiley

profilbillede
  • #19   24. jan 2014 tja eller finder et pillefoder (ovator el lig) som har det c vitamin i de rskal være smiley mener det er min 4000 ug det anbefales

Tine ja og så er han van til børn og et rigtig puttehovede, han er 1½ smiley
    du sir bare til smiley så finder vi ud af noget, og så kan du altid levere ham tilabeg hvis det skulle gå helt skidt smiley

• #20   24. jan 2014 Mindst 2 sammen, og nej han skal ikke have hverken c vitamin dråber i vand eller som pulver, hvis du sørger for godt foder med masser af c vitamin i, og du giver ham varieret grønt, så er tilskud slet ikke nødvendigt.

Men en ven, og god plads er dagen.
    Jeg har 6 grise.
    2 hanner og 4 piger

Her et kort glimt af en af dem i deres anlæg

• #21   24. jan 2014 Ligesom dem her: http://www.maxizoo.dk/marsvin-100-kornfri-1-5-kg.html

Det kan dog købes NOGET billigere hvis man ser sig omkring smiley

• #22   24. jan 2014 Foderet hedder marsvine blanding med c vitamin, ikke noget mærke men bare dyrehandlerens navn. Der er alt muligt i blandingen.

Jeg har prøvet at give ham broccoli og peberfrugt men det vil han ikke spise. Gulerødder og salat ryger ned med det samme.
    Han vil hellere spise gulerødder, andet grønt og frugt end foder. Er det ok kost til ham?

• #23   24. jan 2014 vil anbefale dig at evt kikke på kendorshop.dk smiley det er tæt på dig og hun er vidst tit inde i varde hvis du kontakter hende .) og det er billige og godt foder

• #24   24. jan 2014 Ildermor, men hvor finder jeg et bur der er stort nok? Vi har lige givet 500 for det han har nu smiley men det kan jeg vel sælge igen smiley

• #25   24. jan 2014 ja dte kan sælges igen smiley men hmmm, ja dba, guloggratis / facebook?

• #26   24. jan 2014 Husk at iceberg salat ikke er andet end vand smiley

• #27   24. jan 2014 Ildermor, vi snakker lige om det her hjemme og så vender jeg lige tilbage hurtigst muligt smiley Han ser i hvert fald sød ud smiley

Og tak for hjælpen, nu ved jeg lidt mere om marsvin smiley

• #28   24. jan 2014 Salat og agurk indeholder mest vand, så gulerødder er godt især for tænderne.

• #29   24. jan 2014 Husk også ALDRIG at give iceberg salat, det kan også slå dem ihjel.

• #30   24. jan 2014 Udeanlægget til 6 stk

profilbillede
  • #31   24. jan 2014 Han har mest fået rucola, det er han ret pjattet med smiley

• #32   24. jan 2014 Nej hvor ser det hyggeligt ud Snuden, hvor har du dem henne her om vinteren?

• #33   24. jan 2014 Natascha

Okay det var jeg ikke klar over? Hvad er der i som kan slå dem ihjel?

• #34   24. jan 2014 En lille del af inde anlægget

profilbillede
  • #35   24. jan 2014 TS - dyrehandlerblandinger er oftest ikke gode nok, sorry, men jeg er endnu ikke stødt på sådan en der ikke var fyldt med alt muligt usundt for dyrene. De vil jo gerne sælge deres egne blandinger, for dem tjener de mest på.
    Så jeg tør godt sige at den bør skrottes, og erstattes med et foder som osse indeholder en fornuftig varedeklaration (det gør dyrehandlernes blandinger sjældent).

Bor du i nærheden af kendorshoppen, ja så tænker jeg at de har mifuma (ovator har skiftet navn). Ellers har maxizoo osse noget - der er blevet linket til det i tråden. Der findes osse et foder som hedder Excel, som virkelig er supergodt.
    En del opdrættere bruger Cavia Korrel, hvis du falder over det et sted.

En af grundene til at han ikke vil spise nye ting kan være at han ikke har fået det som lille, og nu er der ikke nogen til at vise ham at man ikke dør af at spise det. Marsvin kan godt være meget forsigtige mht 'fremmed mad', og her hjælper det at man er flere om maden.

Mht. hø.. kan du kende forskel på hø og frøgræs?
    For det er igen desværre ofte sådan at meget frøgræs sælges som værende hø i store poser... fordi kun hestepiger kender forskellen. Men i bund og grund er frøgræs sådan på linje med toastbrød uden skorper.
    Det kan rigtigt godt betale sig (osse med bundstrø) at finde en foderstofforhandler, og så købe en miniballe godt hø. Den kan snildt opbevares i en garage, el.lign. Eller inde på værelset i et gammelt dynebetræk, så man ikke har hø over det hele.

• #36   24. jan 2014 Har aldrig hørt at det kan slå dem. Ihjel at få iceberg salat..det tror jeg ikke på.
    Mine er glade for det, og ja har aldrig hørt de ik må få det.

De må ikke få stenfrugter pga blåsyren og heller ikke grene fra stenfrugter træer.

De går i en sidebygning til garagen, hvor de hygger sig med god plads smiley

• #37   24. jan 2014 KD jeg kan simpetlhen ikke huske det. Men for 15-17 år siden opdrættede min far mange marsvin, og kaniner. De fik ofte iceberg salat, og vores dødstal var alt for stort.

Han kom så til at snakke med en anden opdrætter, som fortalte at det var iceberg salaten der slog dem ihjel. Vi stoppede med at give det, og hverken marsvin eller kaniner døde i så store tal som før. Jeg har igennem tiden hørt om flere der er døde af iceberg.

Du kan have dyr som aldrig tager skade af det, selvom de får det hver dag. Men du kan også have dyr der dør, første gang de får det. Så hvorfor tage chancen?

• #38   24. jan 2014 Den Guddommelige.. Jeg er hestepige, så høet er det samme som min hest spiser.

Jeg må på jagt efter noget af det foder i anbefaler, for jeg aner faktisk ikke hvad der er i det han får nu.

Jeg har købt spåner til buret, men har tænkt på om han ikke lige så godt kan gå i halm? Tager bare en pose med hjem fra hesten.

• #39   24. jan 2014 Jeg fodrer med Tina mega c fra zooplus, men er det udgået?? Super godt foder til gode penge, men. Nu er det væk?

• #40   24. jan 2014 Snuden du burde da vide at jeg aldrig ville slynge om mig med ting, som ikke passer. Eller som jeg var i tvivl om. Jeg siger det fordi jeg har personlig erfaring med det, og jeg kender MANGE andre som også har det.

• #41   24. jan 2014 Vi har haft marsvin i 8 år smiley

Marsvin er flokdyr ja, men når det er sagt så kan de altså også sagtens gå selv. Det afhænger meget af hvad den en vant til, samt hvad den trives bedst med. Vi har haft et par stykker der gik fuldstændig i dvale da den anden døde (vi har max haft 2 på samme tid) - og nu har vi et marsvin det overhovedet ikke rører en dyt, derfor kun ét lige pt. smiley
    Så hvis i snakker og kæler med den, behøver det nødvendigvis ikke. Hvis den bliver stille og lettere mut i det, så gør i. Så indtil videre; Ingen dårlig samvittighed til dig!

Mht. til frugttræer, anbefales det fordi marsvinets tænder vokser konstant, hele livet igennem. Derfor skal de slides, for ikke at blive for lange. Der er gulerødder og andet "hårdt" godt, men også grene fra træer. Troldegren er et hit herhjemme, MEN en del grene er giftige, så google dig frem før du giver.

Løbegård er en god idé, men vi plejer egentlig bare at slippe ham løs ude i vores køkken-alrum, og lukke dørende. Så spæner han rundt i en times tid, og kommer så op i buret igen smiley

• #42   24. jan 2014 Mange vil sige nej til halm, pga de kan stikke sig i øjet på det... Men som du ser på mit billede bruger jeg spåner i bund, et godt lag, og så halm som også isolerer godt, og de elsker at tulle rundt i det.
    Har haft marsvin siden jeg var 18, så ingen dødsfald i 11 år pga salat og ingen øjne der er stukket ud pga halm smiley

• #43   24. jan 2014 aaaah - godt at du er hestepige, så kender du godt hø smiley

Halm til bundstrøelse kan være en rigtigt dårlig ide, da en del halm er meget stift = risiko for øjenskader.
    Hvis du ikke er til spåner, så er der andre alternativer - men personligt ville jeg ikke turde bruge halm, medmindre det er det det snittede halm, hvor det er små stykker.
    Af andet bundstrø er der forskellige typer hamp, hør og biobase. Nogen har dem osse gående på tørv.

• #44   24. jan 2014 Jeg har f.eks aldrig hørt at kartofler kan slå dem ihjel, og jeg har fodret mange marsvin med det. Men det er sikkert som iceberg salaten, nogle dør, andre gør ikke. Men jeg vil da ikke give dem kartofler mere nu.

• #45   24. jan 2014 aj simone - her må jeg sgu stille mig uenig.

Fodrer man med godt hø, så slides tænderne ganske fint på det - grene er et fint supplement, men ikke dødsens nødvendigt.

Og jo en burven ER nødvendig. Men når grisen ikke går i sultestrejke over at være alene, behøver man ikke panikke og fare ud og hente en ven indenfor den næste time - så har man tid til at lige finde en ven som man osse selv synes er sød.

• #46   24. jan 2014 Ja jeg har så haft marsvin i 15-17 år, og har oplevet mange dødsfald pga iceberg salat. Men ingen pga kartofler smiley

Snuden du har været heldig, jeg har været uheldig.

• #47   24. jan 2014 Tror jeg vil spørge min svigerfar om han kan lave en form for løbegård smiley

Tør endnu ikke slippe ham løs i et værelse, han var desværre ikke særlig tam da vi fik ham, det er allerede meget bedre, men er bange for vi ikke sådan lige kan fange ham igen smiley

• #48   24. jan 2014 Natascha: jeg siger da heller ikke at det ikke passer, jeg siger bare at jeg ikke tror på det. Jeg har haft grise i 11 år, og aldrig oplevet sygdom eller død pga salat, heller ikke i min omgangskreds eller under min uddannelse... Så derfor tror jeg ikke på den teori.
    Men derfor kan du jo godt mene andet smiley

• #49   24. jan 2014 Mine gider ikke kartofler, de fik det ved et uheld engang, men det gad de sgu ik røre smiley

Hvis du har bambus grene er det også et kæmpe hit smiley det er slik for basserne smiley

• #50   24. jan 2014 Jeg har ikke noget mod spæner, køber det i Tyskland, der koster det ikke mange bas ører smiley

Tænkte bare at haml gav lidt mere hygge, men det må jeg hellere holde mig fra.

• #51   24. jan 2014 Men ved i om Tima mega c er udgået???? Sikke noget møg, jeg står og skal snart ha nyt, og nu kan. Jeg ik finde det smiley

• #52   24. jan 2014 Jeg er nu kommet i tanke om hvor jeg kan få fat i grene fra et æbletræ, dem må jeg have fat i i morgen.

Bambus tror jeg også jeg kan få fat i.

• #53   24. jan 2014 der er jo nogen ting som indebærer en højere risiko for 'kedelige' ting.. lidt lissom at køre bil uden sele - der er ingen garanti for at det går galt, men hvorfor løbe risikoen smiley

• #54   24. jan 2014 Den guddommelige: Jeg skriver bestemt heller ikke at grene er livsnødvendige, men at det er en god idé smiley Herhjemme har hø alene aldrig været nok.

Det er sjovt som du stiller dig uforstående over for, at andre mennesker ikke nødvendigvis har de samme meninger som dig. Nej, en burven ER ikke nødvendig. Vi har haft flere marsvin der har klaret sig perfekt uden.

Hvis en burven er nødvendig, så er grene også - hope you get my point smiley

• #55   24. jan 2014 Synes de andre har svaret fint på dine spørgsmål smiley

Men vil klart anbefale en ven til ham, for de er meget sociale og har så meget glæde af hinanden, og vi kan ikke give dem det et andet marsvin giver, uanset hvor meget man snakker med den.

Jeg har lige mistet et marvin efter 6-7 år hvor dens ven er 7-8 år, og den savner den helt vildt smiley jeg vil ikke have marsvin igen, så den må desværre nyde sine gamle dage alene, og så giver jeg den så meget opmærksomhed som muligt<3

• #56   24. jan 2014 Nej lige præcis smiley

Han har et lille hus, der har jeg lagt vat ind så der er lidt blødere at ligge smiley

• #57   24. jan 2014 Snuden at du ikke tror på det, eller ikke har hørt om det, gør det jo ikke forkert smiley smiley

Men som sagt, hvorfor tage chancen med det? Jeg tør ikke.

• #58   24. jan 2014 Hold da op man kan gøre alt til en videnskab smiley

Marsvin spiser hø og grønt, suppler med et fuldfoder og giv fx hasselgrene
    Jeg har aldrig oplevet dødsfald af salat, men det indeholder vel meget vand, kål er bedre.
    Har aldrig haft øjenskader og halm er en fast strøelsen både til kaniner og marsvin.
    Det er sjovest med flere marsvin også for dyrene;) tillykke med dyret;)

• #59   24. jan 2014 Marsvin er sociale dyr der lever i store grupper/flokke kald et hvad du vil.
    Men marsvin er aldrig alene.
    Tænk at skulle være i et bur og aldrig have en artsfælle at snakke og hygge med.
    Ja de kan klare sig uden en ven, men det ville da være et kedeligt liv, kun at have sig selv som selskab, og så mennesker når de har tid... Det er jo ikke det samme som en artsfælle.

• #60   24. jan 2014 Den guddommelige: Jeg skriver bestemt heller ikke at grene er livsnødvendige, men at det er en god idé smiley Herhjemme har hø alene aldrig været nok.

Det er sjovt som du stiller dig uforstående over for, at andre mennesker ikke nødvendigvis har de samme meninger som dig. Nej, en burven ER ikke nødvendig. Vi har haft flere marsvin der har klaret sig perfekt uden.

Hvis en burven er nødvendig, så er grene også - hope you get my point smiley

• #61   24. jan 2014 Min søn havde en hamster før, den var sød men der ikke så meget dyr i den.

Han ønskede sig en kat, hans far sagde nej, men vi blev enige om at der er mere kæledyr i et marsvin end i en hamster - så det blev det.

Skal vi vente til Jacob er lidt mere tam inden vi anskaffer os en mere? Eller hvis vi køber den ildermor har til salg som er tam og vant til børn, medvirke til at Jacob hurtigere bliver helt tam?

• #62   24. jan 2014 Næh men det gør det heller ikke sandt smiley hehe tror bare vi stopper den her, ellers kan vi jo køre rundt i den længe smiley

Jeg tar så chancen åbenbart smiley

• #63   24. jan 2014 Hvis i får en mere, så gerne en ældre han, for så er der et mere naturligt rangorden fra starten. Samme alder dur ikke, så vil de med stor sandsynlighed komme op at toppes.

• #64   24. jan 2014 hmm den med iceberg har jeg aldrig hørt før, vores har fået iceberg altid, dog ikke i enorme mængder, har aldrig oplevet dødsfald pga. det. hvad er det der er i den salat, som skulle være årsagen?

vores får en portion blandet til aften, persille, peberfrugt, gulerødder, ærter, bønnespirer, spidskål, salat af forskellig slags mv, og om sommeren græs og mælkebøtter og hvad der ellers er af gratis spiselige ting derude.
    æblegrene får de en af om ugen.

• #65   24. jan 2014 Simone - jeg synes du frt fortolker hvad jeg skriver.

Jeg skrev at jeg var uenig - ikke at jeg var uforstående.
    Du har din mening om hvad der er nødvendigt - jeg har min.

• #66   24. jan 2014 Snuden det må du også om.

MLA jeg kan som sagt ikke huske det smiley

• #67   24. jan 2014 Mla.. jeres ser store ud synes jeg? Hvornår er de egentlig udvokset?

Den Ildermor har et 1,5 år, det burde jo være ideelt..

• #68   24. jan 2014 Tine A: Mange marsvin ÆÆÆÆLSKER at ligge blødt. Mine gamle var vilde med fx denne her: http://www.maxizoo.dk/29-x-24-cm.html

Det var bare det bedste ^_^

• #69   24. jan 2014 Sabina den er da også super fin smiley

Jeg synes bare Jacob tisser på vattet inde i huset, vil han ikke også bare tisse i sådan en så?

• #70   24. jan 2014 Tine A: Sikkert, men den kan jo vaskes når buret alligevel skal skiftes ^_^

• #71   24. jan 2014 SÅ! Nu er iceberg mysteriet løst! Nu ringede jeg simpelthen til min far, og spurgte ham om han kunne huske det, og det kunne han smiley

I nogle lande sprøjter de deres iceberg med et giftstof, som er dødeligt for nogle dyr, og fugle, deriblandt marsvin. Hvis du fodre med dette, vil det slå dem ihjel.

Men køber du iceberg som ikke er sprøjtet, eller dyrket herhjemme, så kan du fodre med det.

Jeg husker bare at vi stoppede helt med at bruge det den gang, og jeg har ikke brugt det siden. Men okay det er også mange år siden, så det er derfor jeg ikke kunne huske det smiley Men mysteriet er løst nu smiley

Men mon ikke reglerne er blevet lavet om siden, så det sprøjtemiddel slet ikke må bruges?

• #72   24. jan 2014 Så skal man bare have et par stykker smiley

Jeg har en masse gamle fleece tæpper, dem kunne jeg jo klippe i stykker til at starte med smiley

• #73   24. jan 2014 noget som er en stor succes er dem her
    http://www.lux-shoppen.dk/carportshus-inkl-haengekoeje-p-569.html

• #74   24. jan 2014 mht iceberg er det vist noget med at det vist indeholder et stof, som marsvinene kan reagere på - kan så ikke huske hvilket. Jeg kan godt finde på at give iceberg - med måde.

mht kartofler, så er det pga solanin

• #75   24. jan 2014 En hængekøje, hvor smart smiley

Lige et spørgsmål mere.. Vil et stort kaninbur være stort nok til to marsvin?
    Buret skal kunne være på min søns værelse, væk fra hundene.

Har læst at de skal have mindst et skjulested hver.

• #76   24. jan 2014 ja, det vil sagtens kunne gå.

Specielt hanner kan godt bruge ekstra plads, og du kan jo sagtens indrette med lidt hylder og hvad du kan finde på.
    Og ja, det er en god ide at der et eller andet 'gemme' til hver - så kommer de ikke op og toppes over at der kun er ét hus eller sådan noget.

I princippet kan du sagtens blive smadderkreativ.
    En af mine veninder savede i hylder og satte ind, både som trekanter osv. Hun lavede bløde sovepladser for oven, og et 'forhæng' så man kunne gemme sig under hylden.

• #77   24. jan 2014 Okay tak for svar.

Jeg vil på jagt efter et brugt kaninbur, og så må min søn og jeg igang med at snedkerere et eller andet sove system.

Og så måske en løbegård. Med tiden kan de nok lukkes ud i min søns værelse.

• #78   24. jan 2014 Vi har nu altid haft hjemmebyggede bure, så kan man lave dem så de lige passer ind, og med nogle fornuftige mål.
    Jeg har iøvrigt en hængekøje liggende, måske to hvis det er?.
    de har ikke været et hit her.
    til gengæld købte jeg en "puttepude" bævernylon foret med plys, den var til gengæld et hit.

• #79   24. jan 2014 Jeg fik også mit første marsvin da jeg var 6 år, de er så hyggelige!

Jeg har haft 2 som der har gået alene, og så har jeg haft 2 der har gået sammen, men synes bestemt det er bedst at have 2 da de er flokdyr.

Mine marsvin har altid fået avispapir nederst i buret, så spåner, og til sidst hø, så det var dejlig blødt for dem. Det er en god ide at have noget de kan gnave i. Som der bliver nævnt er grene super, og mine marsvin elskede dem.

Grene kan forresten købes her, hvis ikke du selv kan finde nogle http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/snacks_fodertilskud/gnavetrae/187092

Angående løbegård er det ikke nødvendigt, hvis bare han kommer ud og løber lidt rundt på gulvet hver dag smiley

• #80   24. jan 2014 Det kan da godt være Mla, vender lige tilbage smiley

Tak for link sofie smiley

• #81   24. jan 2014 Tine, der er også forskel på størrelserne racer imellem. ham den langhårede (som dog er klippet) der står forrest er faktisk ikke specielt stor, han vejer omkring 900 gr og er 5 år. de to fede trunter i baggrunden er begge 2,5 år, og så har jeg mine egen smukke alpaca, Mille, som er en pænt stor dame på 1400 gr, og ikke fed, bare stor. efter de har ramt et år, så bliver de bare bredere smiley

profilbillede
  • #82   24. jan 2014 Hun er da ikke til at stå for smiley

profilbillede
  • #83   24. jan 2014 Nårh hvor sød smiley

Jamen så bliver Jacob jo noget større smiley

Har allerede fundet et bur, kan få det leveret til døren i morgen, det måler 120x60 cm, er det stort nok til to?

Får nok ikke lavet et bur selv, selvom det ville være det smarteste.

• #84   24. jan 2014 Nej hun da helt vildt sød smiley

Marsvin er simpelthen så nuttede smiley

• #85   24. jan 2014 jeg vil sige at skal man generalisere, så ligger hannerne ofte på 1100-1400g og hunnerne på 1000-1200g.. sådan plus-minus. Har både haft større og mindre hanner og hunner.
    Min største han vejede ikke ret meget under 1600g, og min største hun lå sådan på 1250-1300g.

• #86   24. jan 2014 Det lyder som en fin størrelse - og du kan jo altid senere lave noget selv, hvis du føler for det smiley

• #87   24. jan 2014 Jeg ved faktisk ikke hvad Jacob vejer, men han er jo også så ung endnu smiley

Jamen så vil jeg sige ja tak til buret smiley Kan få det for 300, og så medfølger der alt mulig inventar smiley

• #88   24. jan 2014 Så længe de får mulighed for at komme ud og løbe lidt rundt ind i mellem, så er det fint til to.

• #89   24. jan 2014 lyder sguda som et rigtigt godt tilbud du har fået der smiley

• #90   24. jan 2014 Ildermor.. så er der købt bur, så vil gerne købe ham den lille fætter smiley

Skriver lige en pb til dig smiley

• #91   24. jan 2014 Haha det gik stærkt smiley Nåede ikke engang at snakke med min mand om det, men det er heller ikke alt man skal spørge om smiley

• #92   24. jan 2014 TIne!
    Min mand troede vi havde 4 marsvin, en dag gik det op for ham, at der rent faktisk var 16 GGG.. to grupper med en kastrat til 7 piger, rigtigt hyggeligt!
    Nå ja.. hvad man ikke ser... smiley

• #93   24. jan 2014 næh, mænd er altså heller ikke det mest opmærksomme...

*neeeej har du fået ny frisure?'
    'ja, skat - det fik jeg i sidste uge'

• #94   24. jan 2014 MLA - nåååeh.. det kunne jo divideres med 4 smiley

• #95   24. jan 2014 Haha ja lige præcis smiley Og vi skulle ikke have flere dyr.. To hunde, en hest og snart to marsvin - nu er det slut smiley

• #96   24. jan 2014 Lige præcis smiley
    ungerne og jeg var på marsvine udstilling et par gange, bare for at kikke, og det skal man dælme lade være med, hvis man er blød.. hold da op. smiley
    der blev den daværende bestand lige fordoblet med stamtavledyr med og uden krøller smiley

• #97   24. jan 2014 Sådan en udstilling skal jeg nok holde mig fra smiley

Det siges at de kan blive lige så tamme som katte?

• #98   25. jan 2014 Jahh, næsten smiley
    nogle mere end andre, nogle er mere frygt somme , nogle er hamrende tillids fulde.

• #99   25. jan 2014 Så kom det nye bur, vi skal vist ha flyttet om for at få plads til det smiley

Det kunne faktisk godt rumme en boxer smiley

profilbillede
  • #100   25. jan 2014 Det ser da ud til at du har gjort lidt af et kup der smiley

• #101   25. jan 2014 Ej. Hvor fedt <3giver du et billed når de er flyttet ind ? smiley

• #102   25. jan 2014 Det ligner også en meget trist boxer der er bange for at ryge ind i buret smiley

• #103   25. jan 2014 Ja det var vist en god handel, det ser ud som nyt smiley

Vi regner med at skal hente Jacobs roommate på tirsdag, det glæder vi os til - og ja selvfølgelig kommer der billeder smiley

Louise.. ja han ser noget trist ud smiley Men han har nu sit eget bur smiley

• #104   25. jan 2014 Ja men tænk hvis man blev forvekslet med et marsvin når man nu er en stor flot boxer smiley

• #105   25. jan 2014 Det ville være en katastrofe smiley

• #106   25. jan 2014 Ja lige præcis smiley

• #107   26. jan 2014 Lige endnu et spørgsmål.. Jeg har læst lidt om, hvordan man bedst sætter to marsvin sammen. Jeg kan læse mig til, at det er bedst at vænne dem langsomt til hinanden, fks. ved at lade dem være i hvert deres bur, og stille dem ved siden af hinanden.

Det kan ikke lade sig gøre her hjemme. Vi har allerede nu installeret Jacob i det nye store bur, og under alle omstændigheder har vi ikke plads til at have burene ved siden af hinanden..

What to do?

• #108   26. jan 2014 Jeg plejer at give dem et skvæt parfume i numsen hver især, og så lade dem mødes på neutral grund. Fx i løbegården. Og så fodre dem med noget lækkert så de hellere vil spise deres mad end at rende rundt i rumpetten på hinanden.

• #109   26. jan 2014 Okay, tak for svar - det vil jeg gøre smiley

• #110   26. jan 2014 Jeg havde to søskende der gik sammen, som sjovt nok ikke kunne enes. Vi skar i træ en plade og satte i midten af buret (nærmest en skillevæg) og borede små huller i så de stadig kunne se hinanden, måske var det en god måde at starte på smiley

• #111   27. jan 2014 En skillevæg ville være fint, trådnet fx. Men det er lettere sagt end gjort i et plasticbur smiley
    men som nævnt, lad dem få rigeligt at æde of hvert sit hus og godt med hø, så skal det nok gå fint.

• #112   27. jan 2014 Synes nu ikke en skillevæg er svær i plastic bur, vi havde et bur stortset magen til det hun har smiley Du skal bare sætte den fast med ståltråd eller lignende ude i siderne smiley

• #113   27. jan 2014 Uha der er mange svar smiley er ikke helt på toppen så har ikke læst alle svar.

Jeg prøvede mig frem med forskellige typer foder da jeg havde mine - både ovator og nogle andre halv pebrede mærker. Jeg nåede frem til at mine dyr trivedes bedst på maxizoos mulitifit og kg prisen er heller ikke helt gal.

Han skal nok lære at spise andet grønt. Bare bliv ved med at byde ham det ofte. Mine fik gulerod, peberfrugt (især den røde indholder meget c vitamin), brokoli, agurk (mest som snack), hele majskolber med de grønne blade på, mølkebøtter, græs, tusindfryd, de der grønne støngler med små kugler/frø der kan sidde fast i tøjet osv. Listen i uendelig.

Nu kan jeg se du bor i Sønderjylland. Jeg bor i Esbjerg og har faktisk en carportshængekøje med to køjer i lilla/sort samt en foder pæl i kan få til billige penge hvis i bor i nærheden?

Jeg syede puder til mine af tynde rullemadrasser og vaskede dem uden problemer på 60 grader. Marsvin er luksusdyr og elsker at ligge blødt smiley

Jeg plejede at lade de nye mødes på et fleecetæppe på gulvet og så med alt deres ynglingsguf. Hvis de skal vælge imellem at slås (hvis det altså går så galt - det er kun sket en håndfuld gange for mig) eller æde, så vælger de ofres at æde smiley
    Bare sørg for st have feks et fejeblad du lige kan stikke ned mellem dem hvis de skulle se sig sure på hinanden. Man kan blive bidt noget så slemt hvis man stikker hænderne ned for at skille dem ad.

Du undgår også mange konflikter i buret ved at rende og vaske det grundigt så det ikke lugter af det marsvin der allerede bor der. Det er heller ikke alle marsvin der gider at ligge sammen, så to huse er er must - især i starten.

Jeg lavede køjer til mine hvor jeg borede hul i optændingspinde og satte tyk metaltråd i dem. Så fik jeg en bro/hængekøje, som så kunne hænge på det smalle led ude i en af siderne. Og med st lille gæstehåndklæde ovenpå pindene og en pude ovenpå håndklædet, var der nærmest kamp om den luksusplads smiley

Men kom ind på nogle forums. Man får så meget inspiration de steder - nogen sider er bedre end andre og meget domineret af hardcore opdrættere. Har ikke haft marsvin i nogle pr snart og kan slet ikke huske hvad de sider hedder længere, men der er også nogle gode nogen hvor nybegyndere ofte føler sig mere velkomne.

• #114   27. jan 2014 Jeg lod mine rende på tæppet 45-60 minutter og æde sig godt mætte og så røg de alle op i buret, hvor alt var blevet grundigt vasket.
    Nu havde jeg også så meget udstyr st jeg vaskede alt udstyr dagen før, og så når der var ro på gemytterne på gulvet stod jeg lige ved siden af og vaskede buret og satte alt det rene udstyr ind.
    Jeg har kun haft en gang hvor jeg måtte opgive at sætte en hun ind i flokken. Hun viste sig dog også ikke at være helt rask så havde hende ikke så længe.
    En anden gang havde jeg en hun som absolut ikke kunne lide hendes nye mand. Så den anden hun og kastraten endte med at gå sammen og den sure madamme røg i bur alene. Det kunne jeg gøre fordi hun var meget selskabssyg og det bedste i hendes verden var mig. Efter at have ignoreret hende nogle dage og kun fodret osv. var hun så lykkelig for min opmærksomhed at hun var fløjtende ligeglad med hannen.
    De endte faktisk med at blive meget glade for hinanden og da hun døde af alderdom et års tid senere var jeg seriøst bekymret for hannen. Nøj hvor han savnede hende smiley

• #115   27. jan 2014 et lille beskidt træk, kan så være at 'ihvertfald ikke tage hensyn' under sammensætning. Altså ikke fordi man skal skræmme livet af dem... men nogen gange er det ret virksomt hvis en forskrækkelse gør at de søger sammen... så tager flokinstinktet nemlig over, for der er 'safety in many'.

• #116   27. jan 2014 Tak for jeres gode råd smiley

Sappie, jeg bor i Varde så det er ikke så langt væk smiley
    Jeg vil prøve mig lidt frem i morgen når vi har hentet den nye, Evt lade dem mødes på badeværelset hvor de ikke kan kravle ind under noget.

Jacob gik med en anden han da vi købte ham, så det er vel ikke helt fremmed for ham?

Den guddommelige.. hvordan kan jeg gøre det uden at skræmme livet af dem? De skulle nødigt blive bange for mig.

• #117   27. jan 2014 jamen bare noget så enkelt som at gå forbi lidt hurtigt og sådan noget.

Det er slet ikke sikkert det er nødvendigt, men det kan være et nifty lille trick til at ryste dyrene sammen, hvis man ikke synes de sådan lige er gode til at finde lidt fælles fodslaw.

Ærgerligt at du bor så langt nede, for vi har udstilling i Randers i denne weekend, og så kunne du jo være kommet forbi, kigget marsvin og få en snak med alle marsvinetosserne smiley

• #118   27. jan 2014 Nåh på den måde smiley

Det kan godt være de skal sove i hvert deres bur den første nat, det er dumt hvis de kommer op at slås når vi ikke er der til at skille dem ad. Håber ikke der bliver noget, Jacob er jo bare en lille fyr smiley

Ja det er ærgerligt, hele weekenden er også besat. Det kan jo være det ender ud med at jeg også bliver marsvintosse smiley Tror det er mig der er mest glad for ham hehe.

• #119   27. jan 2014 Arhh.. jeg kan huske dig! det er dig der er skyld i at vi "kom til" at vælte os i krøller (o; ihh du havde sådan nogen fine eksemplarer af især merino og texel husker jeg smiley
    cyberspace er kun småt GGG

• #120   27. jan 2014 hvis du vidste hvor stor en procentdel af klubbens opdrættere der er startet sådan, hehe.. lille pode fik marsvin.. lille pode blev træt af marsvin... men lille podes mor overtog med liv og sjæll smiley

Vi er stort set kun voksne fanatikere, men vi har det tophyggeligt når vi mødes.

• #121   27. jan 2014 MLA - mig?

Jeg havde ganske rigtigt texel og merino i tidernes morgen.. så gik jeg over til sheltier.. men nu har jeg kun kæledyr (det har jeg så haft hele tiden)

• #122   27. jan 2014 Haha vi skal IKKE have flere dyr, lige nu, det har jeg lovet min mand smiley

• #123   27. jan 2014 Den guddommeligt... ja dig (o;
    Det er 14 år siden den ældste unge fik sit 1. marsvin, og så fik den mellemste og så den yngste.
    og bummelum, så var der 16 lige pludselig smiley
    de sidste to har stadig og jeg hygger mig lige så meget med dem som ungerne gør.

• #124   27. jan 2014 ja sådan startede vi osse.. min roomies søn skulle have marsvin.. og bum, så havde vi osse.. og så gik der kort tid og så var jeg opdrætter - og det er jeg så stadig smiley

• #125   28. jan 2014 Hehe smiley

• #126   28. jan 2014 Nu er vores nye marsvin Mads, opkaldt efter en af min søns gode venner, flyttet ind.
    Indtil videre går det godt, de har ikke været oppe at slås.
    Men Mads vil parre sig med Jacob smiley har sprøjtet en lille smule parfume i bagenden på Jacob, ved ikke om det gør en forskel.
    Og ja, Jacob er en dreng, han har ihvertfald et lille vedhæng ..

De snakker rigtig meget, ja faktisk hele tiden. De har spist, især Jacob har taget godt for sig..

profilbillede
  • #127   28. jan 2014 smiley

profilbillede
  • #128   28. jan 2014 nej du har altå ikke fået en lille bøsserino ind i huset - det er den måde hanner etablerer dominans på. Det plejer at ebbe ud når de først finder helt ud af hvor de har hinanden.

• #129   28. jan 2014 Ha ha, synes bare det var synd for Jacob.

Men så er jeg mere rolig smiley

• #130   28. jan 2014 Nårhh hvor fiiint smiley
    det glæder mig at jacob ikke skulle gå alene, homoer eller ej smiley
    Han er super fin ham Mads!

• #131   28. jan 2014 du lader dem bare... de kan osse finde på at lege 'den der lugter højest, er sejest' - det er så til gengæld trælst for omgivelserne smiley
    Begynder de på det, så afled deres opmærksomhed.

• #132   28. jan 2014 De virker allerede glade for hinanden, de har ligget tæt sammen flere gange.

Det der lugte noget tror jeg allerede de har haft gang i smiley

Hvis de bliver ved med at larme som de gør nu, må de overnatte på badeværelset smiley

• #133   28. jan 2014 Mads er en værre bulder basse, han flytter rundt med huset smiley

• #134   28. jan 2014 Det er vist også noget med at vise lidt muskler, det med at være flyttemænd smiley
    det har flere af vores hanner også praktiseret, og et par af de mere dominerende trunter.

• #135   28. jan 2014 der kan godt være sådan noget brian-adfærd over marsvinehanner smiley

'larmen' bør osse aftage - det er fordi det hele er så nyt og de ikke kender hinanden og hinandens grænser til bunds. Det kan tage alt fra 10 minutter til et par dage.

Jeg plejer normalt at lave nye sammensætninger om morgenen/formiddagen.. for så har de mest muligt tid til at blive færdige med at larme til jeg skal i seng.

• #136   28. jan 2014 hvor er det dejligt og se smiley er glad for han er kommet til et hjem med andre grise igen smiley det fortjerner enhver gris smiley

• #137   28. jan 2014 Et Brian matsvin, den var go smiley

Oscar vores søn sover sammen med mig i nat, og min mand rykker på kontoret.
    De larmede helt vildt og fes rundt da han kom i seng smiley

Det virker som om Jacob er livet helt op, har aldrig hørt ham sige så meget - det er nu lidt hyggeligt smiley

• #138   28. jan 2014 lyder som om han er blevet glad for at få selskab smiley

• #139   28. jan 2014 hehe.. det var grunden til vi hurtigt skiftede plastic bure ud med træbure, er du da sindssyg det kan larme når de tager en raid, eller sidder og rykker i vandflasken "for sjov", eller bare "rusker tremmer" smiley
    og så samtidig med masser af hvin og uii uii uiii smiley

• #140   28. jan 2014 Tror da også at Jacob har været lidt trist smiley Vi har kun haft ham en uge, så heldigvis skulle han ikke være ensom ret længe smiley

Håber de kan lære at gå i seng når lyset bliver slukket, ellers er vi dælme på den smiley

• #141   28. jan 2014 Og tak for hjælpen til jer alle, det var til trængt - hg kan bruges til meget smiley

Og specielt dig Ilder mor, er sikker på vi bliver rigtig glade for Mads smiley

• #142   28. jan 2014 jeg gør det at lige inden jeg går i seng, så gives der rent vand, fyldes op i madskålen og nyt hø - så pusler de med det længe nok til at jeg falder i søvn.
    Og de plejer at være meget gode til at være nogenlunde stille når der er mørkt.

• #143   28. jan 2014 Problemet er bare at Oscar sover med en lille bitte lampe tændt, han er mørkeræd.

Vi må tage det som det kommer, går det ikke må vi tage den der fra og måske stille buret på badeværelset om natten.

• #144   28. jan 2014 Det er også et spørgsmål om vane, når det er nyt, lægger man mere mærke til de nye lyde, end gamle vante lyde.
    Jeg har dog skiftet drikkedunken ud i den ene gruppe, som bor lige oven over vores soveværelse, jeg blev sindssyg af den dumme trunte der partout skulle sidde og rykke i den natten lang (føltes det som) så den blev skiftet ud med en vandskål, mere besværligt, men larmer ikke smiley

og så et godt råd, de med at fodre af til natten, en god stak godt hø, og mad fyldt op, så sover de godt med fyldte maver smiley

• #145   28. jan 2014 Det vil jeg huske, mad og drikke inden senge tid smiley

Og ja, nye lyde lægger man mere mærke til. Mads fiser rundt i buret, han skal i hvert fald ud og strække benene hver dag. I dag havde vi dem på badeværelset, det gik fint smiley

• #146   30. jan 2014 har endnu et spørgsmål som jeg håber i vil svare på.

Det virker som om, at Jacob og Mads kommer rigtig godt ud af det med hinanden. Der meget mere lyd på Jacob efter Mads er flyttet ind.

Men har de sidste par dage lagt mærke til, at Jacob bliver mere og mere korthåret bag på. Han er ikke skallet og har ingen sår, bare karse klippet.. Er det mon Mads der er skyld i det?

• #147   30. jan 2014 Det kan det sagtens. Kan ikke huske - er han langhåret?
    Nogen marsvin synes pels er sjaaaaaw. Evt kan man spraye bitterspray på.

• #148   30. jan 2014 Jacob er korthåret.. Lige nu ligger de begge og sover på skødet af mig smiley

Det troede jeg ikke marsvin ville gøre, men de har simpelthen lagt sig til rette - de flader helt ud smiley

• #149   30. jan 2014 Jeg har haft en hun der klippede de korthårede, det kom hun bort fra senere.

Ja de er skønne når de slapper af, ik smiley

• #150   30. jan 2014 Ikke det bedste billede smiley

profilbillede
  • #152   30. jan 2014 De er da også rigtig hyggelige.

Lille Jacob har været helt omme på siden og ligge, så lå han der med lukkede øjne smiley

• #154   31. jan 2014 Der er en shitload af forskel

Det er to forskellige dyrearter
    Størrelsen
    Marsvin er flokdyr, hamstere er solitære
    Marsvin er vegetarer, hamstere har brug for animalsk protein

Men det er altså lidt som at sige hvad forskellen er på køer og heste, for de er begge store dyr der trisser rundt og spiser græs.

• #157   31. jan 2014 Og her er det så kun marsvinene der ville kigge op, hehe
    Marsvin vejer generelt 1000-1500g, og det er maaaaaaaaange gange tungere end hamstere. Chins har hale.

• #158   31. jan 2014 Hvis du er i nærheden af Randers, så er der marsvineudstilling i en lille flække udenfor her i weekenden - der kan man bl.a. møde undertegnede med svin - inklusive det af dem som jeg har døbt..... Hamster smiley

• #163   31. jan 2014 Desuden fås marsvin i alverdens farver, satin, crested, med hvirvler, langhårede, krøllede og skaldede.

Du kan jo se mine på www.sweet-leaf.dk

• #164   31. jan 2014 Der er mere kæledyr i et marsvin end i en hamster smiley

Kom og hils på Jacob og Mads en dag Batdog smiley

• #165   31. jan 2014 "de eneste gnavere jeg havde kontakt til som barn var bedstefars kaninopdræt"

Kaninen er ikke en gnaver, men støttetandede. smiley

Jeg har 12 hamstere (snart 14) og der er ikke meget kæledyr over dem. De passer sig selv, men vil alligevel meget gerne ud og holdes, og undersøge alt.

MegaPixel; Guldhamstere fås også i langhåret, korthåret, satin, rex, og i flere farver og aftegn. smiley

• #167   31. jan 2014 De er simpelthen så søde sådan nogle små svin - det havde jeg aldrig troet jeg skulle sige smiley

profilbillede
  • #168   31. jan 2014 Haha Tine - du er blevet ramt af marsvinevirus

• #169   31. jan 2014 Og man bliver aldrig helbredt - heller ikke selvom man ikke længere har nogen smiley

• #170   31. jan 2014 Ej helt ærlig batdog hamster er en lille muselignende ting, marsvin er mere end dobbelt så store og ligner da på ingen måde mus!

• #172   31. jan 2014 (link fjernet)
    Det her fortæller lidt om størrelserne (bortset fra kaninen, som jo er i mange mange størrelser).
    Marsvinet er den creme der sidder ved kaninens bryst (den tofarvede to venstre) med næsen i vejret.
    Hamsteren er den creme der sidder ved kaninen til højre (den helfarvede) Hvis du ser fra højre sidder den en vildtfarvet degu og så et creme guldhamster.
    Og guldhamsteren er dobbelt så stor en den vinter hvide dværg - som oftest er kendt som sibirisk (men sibirisk er samtidig også en hybrid af vinterhvid og campels - men alle tre er samme str). Så er der robowski hamsteren, som er endnu mindre end dværgen og har en længere hale.
    Hamsteren er en lille hale. Marsvinet har ingen hale.

• #174   31. jan 2014 Man må godt sige gnaver om en gnaver - kaninen er bare ikke en gnaver smiley

Puh. Nu kan jeg lige stene et øjeblik inden jeg selv skal i det civile tøj.
    Har handlet, ordnet transportkasser, pakket mine ting, pakket marsvinenes ting, pakket mad til mig, pakket mad til svinene og badet de 3 udstillingsdyr. Nu mangler jeg bare mig selv, fodre grønt af og give grønt i kasserne inden mit lift kommer kl 5

• #176   31. jan 2014 Haha men hamster, mus, rotter, ørkenrotter og egern spiser altså kød / insekter. smiley

• #177   31. jan 2014 Den Guddommelige.. hellere det end fuglevirus smiley

Batdog.. se lige billedet her.. Oscar 6 år vs voksent marsvin..

profilbillede
  • #178   31. jan 2014 Nåh ja Guddommelige.. du skal til udstilling. God tur og held og lykke.

• #179   1. feb 2014 Taktak smiley

Kommentér på:
Er her nogen der ved noget om marsvin??

Annonce