{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forstørret lever.
  • #1   20. apr 2016 "En forstørret lever , kan være forårsaget af flere ting . Almindelige årsager omfatter en infektion i leveren , overforbrug af alkohol , cyster , hepatitis , malaria , mononukleose og typer af kræft , såsom leukæmi . En forstørret lever også kan skyldes, at overvægtige eller i leveren er betændt , hvilket resulterer i autoimmune leversygdomme . Hvis galde eller blod er blokeret i at løbe ud af leveren , kan resultatet føre til en forstørret lever ."

• #2   20. apr 2016 Hold da op en smørre smiley

Nå alkohol kan det så bestemt ikke være, men hvad med overvægt ?

Og hvad hvis der er en ca 2 cm stor plet på leveren ?

Det skal siges at læge mener at det ikke er alarmerende forstørret, og at pletten sagtens blot kan være en blodansamling eller modermærke som altid har været der. Og at man kan være født med forstørret lever.

Alle blodprøver fortæller at leveren har det fint ellers .

• #3   20. apr 2016 Jeg ville nu være bekymret ved en forstørret lever.
    en forstørret lever er ikke bare en "sygdom" i sig selv.. men oftest et symptom på noget andet der er i vejen.

det kan skyldes af rigtig mange ting. og kommer vel også an på hvad man evt har af andre symptomer ?
    det var hvertfald ikk noget jeg ville turde gå med uden at få undersøgt nærmere.

• #4   20. apr 2016 så kan man altid bagefter være mere rolig hvis det rent faktisk viser sig at være ingenting.

• #5   20. apr 2016 Hej Badetøffel.

Er det "fedtlever" du taler om?
    Kort sagt:
    En lever er et fantastisk organ. Når leverceller belastes kan man se forandringer i mikroskopet, bl.a samler der sig fedtdråber inde i levercellerne. Ser man på leveren makroskopisk er den stor, fedtholdig og derfor kaldes denne tilstand fedtlever.
    Den mest almindelige årsag er i Danmark overernæring/ fedme. Logisk, leveren er vores kemifabrik, og når den hele tiden skal omdanne et højt udbud af kulhydrater, diverse fedtsyrer og aminosyrer til den type molekyler kroppen bruger, så skal leveren jo bestille noget...
    Den næst mest almindelige årsag til fedtlever er alkohol. Det er jo et giftstof, der omsættes i leveren.
    Men omsætning af giftstoffer (medicin, mystiske kosttilskud, rusmidler, you name it), infektion herunder diverse former for leverbetændelse, sygdom andetsteds i kroppen... Mulighederne er legio.

Betydningen af en plet kan være alt fra kosmetisk fejl, som man kun ser under ultralyd, ar efter en parasit infektion for 30 år siden eller metastase.

Jeg vil fraråde at du skriver nok om din forhistorie til at vi kan udtale os kvalificeret om betydningen af en ultralyd.
    For hvad der en gang er uploaded på nettet kan altid dukke op senere. Der er altid en sikkerhedskopi et sted, også selvom denne tråd bliver slettet.
    Der er en grund til at læger har tavshedspligt, det er for at undgå personlige detaljer kommer i de forkerte hænder. Fx et forsikringsselskab? Vil du på ferie og have dækning?

Hvis du vil læse mere kan jeg foreslå www.laegehaandbogen.dk eller at du låner medicinsk kompendium på biblioteket.

Og så snak med en læge fra passende speciale om videre udredning og fortolkning af prøvesvar.

• #6   20. apr 2016 Jeg indtager slet ikke medicin som sådan, har aldrig gjort det før nu, hvor jeg skal tage 2 piller om dagen for mavesyre / mavesår.
    Jeg drikker slet ikke alkohol overhovedet, eller tager kosttilskud.
    Jeg lever vel i grunden ganske alm og kedeligt smiley spiser hovedesaligt gammeldags mad såsom frikadeller medister og flæskesteg og kartofler samt grønt. Jeg drikker dog ret meget kaffe, og en del kager er også røget indenbords de sidste mange år, jeg er nok i grunden lidt for glad for de søde sager smiley
    Jeg vejer ca 20 kg for meget, det er ikke nogen hemmelighed smiley Jeg har tabt 10 kg inden for den seneste tid.

Jeg bekymre mig ikke om denne slags oplysninger ligger om mig her på nettet, der er andre ting jeg heller så blev i det skjulte... så som hvad vi laver efter kl 21 om aften, og så nøgenbilleder smiley smiley

• #7   20. apr 2016 Og ja, det med leveren er hvad der kom ud af ul-scanning i går. det og så den plet der er på leveren.
    Alt andet ser super fint ud smiley

• #8   20. apr 2016 Hvis man døde af kaffe, ville jeg være død allerede...

Hæhæ.
    Og jeg er glad for at du er bevidst om, at det der sendes ud på internettet, bliver på internettet.

Hav det rart.

• #9   20. apr 2016 Har du symptomer siden du fik lavet scanningen?

• #10   20. apr 2016 Nej, jeg fik lavet scaningen fordi jeg har / havde ondt i maven, dvs mest i højre side øverst, og lægen mistænkte problemer med enten galdesten for meget mavesyre eller mavesår.
    Så jeg blev sendt til scanning af bughule som der stod.
    Alle mine blodprøver har nemlig ikke kunne påvise noget, hverken med lever eller andre ting.

• #11   20. apr 2016 Ok.

Jeg har faktisk selv ordet fedtlever stående i min journal - noget man konstaterede fordi jeg er overvægtig. Man ignorerede så at jeg fik de let forhøjede levertal i forbindelse med at jeg startede med noget medicin... Fedtleveren er på magisk vis ikke længere fedtlever nu, hvor jeg er stoppet med den medicin igen smiley
    Der kan hurtigt komme tunnelsyn når man er for tyk - eller ryger smiley

Helt generelt synes jeg leveren er god til at sige til, hvis der er noget med den, der er forkert.
    Der er rimelig hurtig reaktion der kan ses på blodprøverne.

Håber de finder ud af, hvad der driller og får det løst.

• #12   20. apr 2016 Tak det håber jeg også smiley

Jeg er tilbøjelig til at tro at det er fedtlever eller en skade på leveren, jeg har prøvet at læse op på det. Hvis man får nogle pletter på huden ( kan ikke huske ordet nu, det starter med A) Så kan det være en skade på leveren, og den slags pletter har jeg fået nogle af på bla ryggen, især en som er stor, ca 1-2 cm, med nubret overflade, og mørkebrun farve.
    Jeg har så vist dem til min læge for en måned siden, og han kaldte dem for **gammel-mands-pletter* det var ikke noget farligt, og helt normalt i min alder sagde han.

Men hvis man lægger de pletter sammen med forstørret lever ???? Hmmm... smiley

Jeg tror jeg skal gå ud og ordne have, ellers begynder jeg da vist at tænke for meget over det her smiley

Kommentér på:
Forstørret lever.

Annonce