{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.176 visninger | Oprettet:

Problemer med familie {{forumTopicSubject}}

Nu vil jeg prøve om nogen herinde måske kan hjælpe.

Sagen er den at jeg ikke ved hvordan jeg skal håndtere min far. Jeg vil prøve at starte ved starten.

For 3 år siden bliver min farmor på 99 år syg og kommer på sygehuset. Inderst inde ved vi nok alle sammen at tiden er ved at rende ud. Jeg bor ca. 1 1/2 til 2 timers kørsel fra min farmor og det meste af familien, så køre ikke bare på sygehuset. Jeg ringer dog nogle gange imens min farmor er indlagt og vi har vores hyggelige samtaler som vi altid har haft.

Jeg snakker også næsten dagligt med min far og de holder mig orienteret. Hele tiden har jeg sagt at de skal ringe dag og nat hvis der sker ændringer i hendes tilstand. Dagen før min farmor dør siger jeg det igen. Samt at jeg IKKE sætter min mobil på lydløs i skolen, men at det er vigtig de ringer for så ved jeg det er vigtigt.
Dagen kommer hvor min farmor dør. Jeg hører der kommer en besked, men er igang med en prøve eksamen og tager derfor ikke min mobil frem. Det er jo ikke noget vigtigt. (Læren var gjort opmærksom på min situation). Efter prøve eksamen ser jeg på mobilen og ser en besked fra min papmor. Farmor er død. Det var alt hvad der stod.

Min verden brød sammen. Min højt elskede farmor min støtte pæl, min klippe måtte give op. Og alt hvad jeg får er en SMS. Jeg var tosset og ked af det, hvad bildte de sig ind??? Ikke nok med at jeg havde følt de holdte mig fra min farmor under sygehus opholdet, da jeg ofte havde spurgt min far om jeg skulle kom hjem og de/ han blev ved med at sige nej hun har det okay. Selv aften før hun døde ringede jeg og spurgte, men nej hun har det okay. Jeg havde også snakket med farmor om det, men det var vigtigt for hende at jeg endelig fik min drømme uddannelse. Og det respekterede jeg hende for og gjorde som hun ønskede.

Et stykke tid efter begravelsen fik jeg ( troede jeg) talt ud med min far og papmor. Fik fortalt dem hvordan jeg havde følt hele det her forløb. Tiden herefter snakkede vi da sammen og besøgte dem også, men når jeg tænker tilbage har det været på mit initiativ.

Sidst jeg så og talte med min far og papmor var i maj sidste år hvor jeg kørte hjem til dem for at de kunne møde min nye hund Saiga. Havde en hyggelig dag med snak om løst og fast.
Da jeg på min fødselsdag i juni ( dagen efter min farmors fødselsdag) intet hører fra min far bliver jeg ked af det og følte mig noget så uønsket. Tiden går og jeg vælger ikke kontakte min far. På min datters fødselsdag ( hans eneste barnebarn) høre vi hellere intet. Nu er jeg sur og virkelig ked af det, samt står med en ked af det pige, der er blevet glemt af sine bedsteforældre.

Da min far har fødselsdag i oktober, vælger jeg ikke at ringe, men skriver ham en besked om at jeg ønsker ham en dejlig fødselsdag med kærlige hilsner. Svar tilbage: tak for det.

I familien plejer vi at være samlet 1. Juledag. Denne gang var det min faster og onkel der lagde hus til og vi blev naturligvis inviteret. Jeg havde det dog ikke godt med mig selv om at jeg skulle sidde sammen med min far nu hvor tingene er som de er. Og have en følelse af at det vil blive skuespil og Ihhh hvor vi alle hygger os. Jeg skriver en mail til min faster og onkel og forklar dem hvorfor jeg for første gang i mit liv siger nej tak.

Her for små to uger siden ringer min anden faster for at ønske et forsinket godt nytår. Og jeg spørg til om min far har nævnt noget om at jeg ikke kom 1. Juledag. Ikke andet end at han da var ked af vi ikke kom. Jeg bryder sammen i gråd og fortæller hende at jeg ikke ved hvorfor at ikke ønsker min kontakt. At hvad jeg har skrevet her ovenover samt at det eneste svar jeg fik da jeg også sendte ham og min papmor en jule og nytårs hilsen var tak ILM.
Min faster spørg om hun skal tage en snak med ham så vi måske kan få det løst. Hun er også uforstående over det hele og er ked af jeg har det på den måde. Jeg siger at det må hun gerne.

Igår ringer jeg så til min faster for at høre om hun har talt med min far. Hun siger nej synes ikke lige tiden var rigtig nu da din papmors far er død og begravelsen finder sted i dag. Meget paf blev jeg. Ikke engang det har min far ønsket at fortælle mig.

Jeg søger straks efter dødsannoncen på nettet for at finde ud af hvad tid begravelsen finder sted. Det gør den kl. 11. Alt det her finder jeg ud af kl. Ca. 9.45. Jeg gør alt hvad jeg kan for at få noget familie i nærheden så de kunne ordne en båre buket for mig. Det lykkes til sidst ved min før nævnte onkel da de 45 min. Før begravelsen starter selv skal til at hente deres buket ved blomster handlere. Kan høre han undre sig, men lover at sørge for en buket og et kort med en sidste hilsen.

Om aften ringer jeg til min onkel for at takke ham og be om konto nr så jeg kan overføre pengene til ham. Vi får en snak han også han kan ikke forstå hvad der er sket og at jeg ikke engang har fået besked om dødsfaldet. Han mener at vi skal få snakket ud og at det nok er mig der skal tage den direkte konfrontation.

Men skal jeg virkelig blive ved med at prøve? Min datter skal konfirmeres til maj. Og uanset hvad der sker i tiden fremad rettet bliver der naturligvis sendt en indbydelse til hendes bedsteforældre. Men tror også jeg har besluttet at hvis de ikke kommer den dag, skal de ikke kontakte mig mere.

Tak til jer der har gidet at læse den her roman og hvad vil I gøre???

Hilsen den ked af det


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemer med familie
  • #2   20. jan 2016 Jeg har selv været igennem kampen for at min søn og jeg, kunne være en del af min fars liv, efter han fik kæreste og hellere ville hendes familie, der gik 4 år hvor vi ikke snakkede sammen, trods mange forsøg, det der fik mig til at sige stop, var at min søn og jeg ikke havde et sted og holde jul og jeg spurgte min far om vi måtte komme hjem til dem, nej det måtte vi ikke, der var ikke plads, var hans dårlige undskyldning, derefter meddelte jeg ham, at jeg elskede ham og han var velkommen til at tage kontakt, når han ønskede os i sit liv igen, det var hårdt, meget hårdt også for min søn, for vi boede 2min gang fra dem og så dem ofte på afstand. Selvom vi flyttede, savnede jeg min far, han droppede så også min lillebror og de snakkede ikke sammen i 3år, jeg får så afvide af min farmor at min far har kræft, jeg mailer til ham og både min bror og jeg får lidt kontakt til ham igen,, via SMS, vi får lov til at besøge ham nogle dage før han dør, men tænker det er hans kærestes fortjeneste at jeg får lov at komme.. Men pointen er, at selvom han er din far, så skal du passe på dig selv og dit barn og ikke kæmpe en kamp, du måske ikke kan vinde. Men syntes samtidig at du fortjener et svar på, hvad der er gået galt imellem jer, jeg nåede aldrig at få mit svar,, jeg prøvede og tabte, men hellere prøve en sidste gang og "tabe" end ikke at prøve, så du kan evt skrive et brev til ham og høre du stadig intet, ja så prøv at nyd resten af familien istedet for og lad tabet være hans.
    Men ang din Farmor, kunne det virke som om, at de har tænkt på dig og din fremtid og desværre ikke tænkt så meget på følelser, men er sikker på at din Farmor har ønsket du skulle bruge tid på skolen/udd, istedet for at side ved hendes sygeseng smiley


  • #3   20. jan 2016 Tusind tak fordi I gad at bruge tiden på at læse mit meget langt indlæg. Samt bruge tiden på at skrive jeres svar.

    Jeg er nok stadig på tænke stadiet over hvad jeg skal gøre og håndtere det. Jeg vil bestemt have jeres svar i baghovedet. Igen tusind tak, jeg vil jo så nødigt mistet ham uden at jeg nogensinde får svar på hvad og hvorfor.


  • #6   20. jan 2016 Livet er for kort...

    Slip det og tag alle de timer du kan få med din far.

    Vi kommer nogle gange til at fortolke alt alt for meget...


  • #7   20. jan 2016 Er ked af i er kommet til sådan et sted i livet hvor i ikke ser hinanden.

    Håber i får redt trådene ud og ender med at se og være sammen som en ordentlig familie igen.


  • #8   20. jan 2016 Min far var også svær at komme i kontakt med i en periode ( læs et par år).

    Ikke fordi han ikke elskede alle sine døtre (4 stk) men mere fordi han er en snøvs, der ikke liiige fik gjort noget ved det. Jeg lavede en aftale med ham på et sted, jeg ved vi begge synes er hyggeligt, gav ham en gammel mobil, med et taletidskort og fortale ham at han ikke bare skulle melde sig ud af familien, for det betød noget for både mig og mine søstre, at vi kunne få kontakt med ham - og at han også selv gav lyd fra sig.
    Det betyder at han nu ringer en gang i mellem - og kommer når han bliver inviteret. Han er stadig ikke god til at fortælle om hvad han selv går og laver, men han vil gerne høre om vores færden og være med en gang i mellem.

    Jeg er selv helt håbløs til at huske fødselsdage (her skal lige lyde en tak til FB, der er mit støttehjul på den front) og det er ikke fordi jeg ikke holder af folk, men det er bare ikke noget der sådan lige sidder på rygraden hos mig, så have det i tankerne; selv om du kan blive ked af at han glemmer jeres mærkedage, så er det ikke sikkert det er af ond vilje.
    Tænk på hvis han "bare" er lige så glemsom, som jeg kan være? Så har du sagt nej til jul med familien, hvor han måske netop have håbet at møde dig?
    Jeg siger ikke at det ER sådan, men hold tanken åben for, at det kan være en mulighed.


  • #14   21. jan 2016 Tja... Jeg er måske lidt anderledes.
    Jeg valgte for 2 år siden at opgive kontakten til min far.
    Jeg gjorde op med mig selv, om det var det værd?! - Og det synes jeg ikke, det er.
    Derfor valgte jeg, at stoppe med at kontakte ham.
    Den dag i dag, har han ikke mit telefon nr., men han kender min adresse.
    Jeg synes, livet er for kort til at kæmpe for kontakt til sin far! smiley
    Jeg har heldigvis en stor og god familie på min mors side og en fantastisk svigerfamilie.
    Da jeg tog valget, valgte jeg også ud fra, om mine kommende børn skal udsættes for ham og det er jeg ikke interesseret i! smiley


  • #16   21. jan 2016 Skrigehunden: Jeg nævner da ikke noget om, at kontakten til min far var skadelig? smiley
    Jeg synes bare ikke, man skal kæmpe for at have kontakt til sin ene forælder.


  • #20   21. jan 2016 Jeg skriver bare min erfaring smiley
    Så må TS bruge det eller lade være.


  • #23   21. jan 2016 Det med min farmors død har jeg lagt bag mig og fik også en god snak med min far om det. Derfor er jeg ikke det som jeg ser som et problem. Ja det har nok været forkert at jeg mellem linjerne har givet ham en skyldfølelse midt i hans egen sorg. Men vi fik talt ud den gang.

    I august 2014 købte jeg hus. Og hverken jeg eller min mand har prøvet at tapetsere spurgte jeg min far til råds og om han ville komme op og hjælpe os. Den eneste weekend han desværre kan er også den weekend min mand tilfældigvis også for længe siden havde lovet sig væk til at undervise i noget bykamp( mand er soldat)
    Min far siger at det ikke er et problem han skal nok komme og hjælpe og så når vi hvad vi når.
    Vi har en hyggelig arbejds weekend og jeg får lært at tapetsere.

    Min mand har flere gange inviteret min far og papmor op så de kunne se det færdige resultat. Det har endnu ikke kunne lade sig gøre af den ene eller anden årsag.

    Det der er med det hele er at jeg siden maj ikke ved hvorfor han ikke på noget tidspunkt har prøvet at kontakte mig. Og netop det med at vi ikke har hørt noget på fødselsdage undre mig. Jeg ved min far altid har kunne huske vores fødselsdag og at han altid har skrevet det i hans kalender. Min papmor er også på Facebook så hvis det endelig er, er der jo også en reminder der.

    Og nu her med min papmors fars død at de ikke vælger at informerer mig og det. Helt okay at de ikke har haft overskud til at ringe, men mener der er andre måder de kunne give mig den info, hvis de ønskede jeg skulle vide det. Det er blandt andet derfor jeg har følelsen af at være uønsket.
    Til det høre at min papmor har været i mit liv siden jeg var 10-11 år. Hendes forældre har været en del af mit liv og blandt andet var de med til mit bryllup på lige fod som mine andre bedsteforældre. Da hendes mor døde for nogle år siden, mødte vi naturligvis op til begravelsen og på det tidspunkt var min papmor meget rørt over det og jeg også sagde at for mig var hun jo en ekstra mormor i mit liv. Det samme har jeg følt med hendes far. Nej jeg har i nogle år ikke haft meget med ham at gøre, men har da besøgt ham sammen med min far og papmor og også spurgt ind til hans ve og vel når jeg har snakket med dem.

    Det er er svært er at jeg på den ene side endnu engang vil række hånden ud til min far. Men på den anden side synes jeg måske også det er hans/ deres tur at tage imod den hånd der allerede er derude.


  • #25   21. jan 2016 Det kan godt være han gør det, og fint nok hvis det altid har været sådan, men når hverken han eller min papmor har gjort det før. Ja så tager jeg det personligt. Og ser det som en bevidst handling om at han/ de ikke har ønsket kontakt.

    Har da en barndoms veninde der ikke husker fødselsdage og har aldrig gjort det. Så ved at jeg ikke skal forvente et opkald fra hende, den kommer måske 2 uger senere fordi hun kom i tanke om det og det griner vi af. Det samme med min bror ( vi har ikke samme far og taler kun sammen hvis de er inviteret til det samme)


  • #26   21. jan 2016 Isabelle: at jeg valgte 1. Juledag fra og at min far havde sagt at han da var ked af jeg ikke kom. Ja det viser nok at han er ked af det. Men jeg kender min far godt nok til at havde jeg kommet var hele dagen blevet skuespil. Ih hvor har vi det rart, ih hvor er det hyggeligt. Alt er godt. Og det ved jeg at jeg ikke kan spille det spil. Og istedet for at sige noget som vil gøre nogle kede af det, valgte jeg at det ikke var tid og sted en evt. Alvorlig snak skulle finde sted.

  • #29   21. jan 2016 Det kan jeg godt se Isabelle. I bund og grund mit valg. Og ja jeg vil da ønske jeg fik min gamle far tilbage, nu må jeg se

  • #30   21. jan 2016 Vil jo ikke ødelægge dagen for resten af familien. Julen skal være hyggelig og dagen skulle være som den altid har været i min farmors ånd. Det skal ikke ødelægges af min svære periode med min far

  • #41   21. jan 2016 Helt kort - den der har behovet har ansvaret!
    Det der med hvis tur det er, tæller ikke, så hvis det er vigitigt for dig, så er det også dig der skal tage initiativ til kontakt. Fortæl hvor vigtigt der er for dig, og drop bebrejdelserne - dem kan man ikke bygge noget fornuftigt på.

    Jeg ved godt at det slet ikke er så let.


  • #43   21. jan 2016 Jeg har søskende, min vi har ikke samme far. Jeg er hans eneste barn. Vi far har ikke noget at gøre med mine andre søskende andet end hvis alle har været inviteret på samme tid som f.eks min 18 års fødselsdag, mit bryllup, min datters barnedåb osv.

    Der har ikke været konflikter hver gang der har været kontakt. Der har været det den ene gang efter min farmors død. Det blev talt ud og glemt. Vi havde begge håndteret situation forskelligt og ikke set det fra den anden side. Men talt ud og lagt det bag os.

    Det er det der er sket siden maj sidste år, der undre mig og gør mig ked af det. Netop fordi jeg ikke ved hvorfor. Fordi at sidst jeg så og talte med dem ikke var en konfrontation. Bare et hyggeligt besøg med frokost og kaffe.


  • #45   21. jan 2016 Ja det burde jo være så nemt, føler jeg desværre bare ikke det er. Ja jeg er nok i voksen i den forstand. Og vil måske bare ha lov til at være sur og ked af det.

    Måske er det forkert og barnligt at jeg ikke bare er direkte og at jeg har måske regnede med at alle var på min side, men heldigvis sætter alle jeres svar nogle tanker i gang og gør at jeg måske med tiden kan se det fra en anden vinkel


  • #47   21. jan 2016 Siger det igen - livet er kort.
    Ingen ved hvor længe I har hinanden, det kan ende før I ved det.

    Grib alle de chancer du har for at være sammen med din far og læg skuffelse og bitterhed til side. Det trækker kun ned.

    Hvis du vil være sammen med din far, så vær sammen med ham.
    Tag ansvar for din egen situation og dine egne behov.

    Hvis han er væk i morgen vil de følelser du har nu virke ekstremt banale og fortrydelsen over at fasholde dem vil være enorm.


  • #48   21. jan 2016 CH: ved det jo godt inderst ind, men på den anden side føler jeg nej han skal ikke ha lov til at give mig følelsen af at være uønsket også bare at jeg siger pyt skidt. Jeg vil jo sådan set gerne ha at han forstå hvor ked af det han har gjort mig. Og jeg ved jeg ikke bare kan tilgive og glemme også er alt på den grønne gren igen. Uden han i det mindste giver mig en forklaring. Måske jeg så finder ud af at det virkelig er mig der har været helt gal på den, også vil jeg da bestemt også give en undskyldning over min opførelse. Men hvis han ikke kan eller vil tage imod den kontakt jeg indtil videre har prøvet at udvis, synes jeg, jeg har ret til at holde mig tilbage for ikke at blive yderligere såret. Giver det mening? Eller er jeg virkelig helt gal på den?

  • #49   21. jan 2016 Hej TS..ingen kan fortælle dig dig hvad du kan/bør gøre..lyt til din mavefornemmelse ..som CH og andre skriver,livet er kort og ingen ved hvornår det ender.. Hvis det var mig (det var det for mange år siden ) så ville jeg skrive en mail eller et fysisk brev og skrive alle de følelser du har,række en hånd frem og invitere på kaffe,the ...og så håbe på han tager imod din hånd og i kan få et kærligt forhold igen ....Jeg rakte hånden frem til min mor som egentlig ikke gad mig og min bror... Jeg kæmpede med mig selv i de år det stod på...vores forhold er ikke perfekt idag og det er altid mig som ringer.....jeg ved fra hendes nu afdøde veninde,at hun i mange år har kæmpet md den dårlige samvittighed over at hun i en del år ikke var der for mig...jeg har valgt at slå en streg over fortiden og se fremad...håber du kommer en beslutning du kan leve med smiley

  • #53   21. jan 2016 Jeg holder godt nok pause fra debatterne, men den her ramte altså lige et ømt punkt, så nu svare jeg lige alligevel.

    TS jeg kan sagtens forstå dig. Jeg har ikke snakket med min ene bror i omkring 3½ år. Der er sket meget i vores begges liv i den tid, f.eks. har jeg fået en lille niece, hun bliver 2 år lige om lidt, og jeg kender hende ikke. Jeg har mødt hende og set hende, og var da med til hendes barnedåb, det var så også første gang jeg så hende, og den eneste gang jeg nogensinde har holdt hende.
    Det er så hårdt at miste en man elsker på den måde, men her er det et aktivt valg fra min bror. Jeg har prøvet alt for at få løst den dumme konflikt, så jeg kunne få ham tilbage i mit liv, men lige lidt har det hjulpet.

    Jeg forstår godt at det gør ondt, at du har det svært med at være den der skal åbne op, for det gør dig sårbar, og når du ikke føler at det er dig der er problemet, så er det endnu sværrer. MEN og jeg siger kun det her i den bedste mening. Hvis der er den mindste chance for, at du og din far kunne lægge det, hvad så end det er, bag jer og starte på en frisk og finde hinanden igen, så grib chancen, for jo længere du venter jo sværrer bliver det og en eller anden dag, og det kan være alt fra i morgen til om 20 år, fortryder du at du ikke prøvede da du havde chancen.

    Nu vil jeg ikke gøre dig ked af det, mere end du er i forvejen, men du skal jo også huske at din far ikke er der for evigt. Så mit råd er at du skal finde styrken til at tage kontakt til ham, få ham til at komme eller tag hen til ham og fortæl ham hvad du føler. Du kan jo bare starte med en sms, hvis det er for svært at ringe. Nyd den tid du har sammen med ham.

    Selvom du kan lægge det langt ind i dit baghoved, så kommer du aldrig til at lukke det sår det er, og hver gang der er noget i familien, eller noget der minder om din far vil det gøre ondt, så længe i ikke har fået løst det.


  • #54   21. jan 2016 Igen tusind tak for alle jeres svar og egne oplevelser. Hvis jeg lyder som et forkælet pigebarn der bare vil ha sin vilje, så beklager jeg. Det er ikke det jeg ønsker.

    Ja jeg er ked af min far pt. Ikke er en del af mit og min egen lille families liv. Jeg er ked af hvorfor jeg ikke ved hvad jeg har gjort siden han ikke tager imod den kontakt jeg har prøvet at række frem mod ham.

    Jeg har altid haft et nært forhold til min far, altid set op til ham og respekterede ham højt. Har altid kunne sige alt til ham og det har ofte været ved ham jeg har fundet råd og vejledning.

    Måske derfor gør det mig så ked af at han, som jeg pt. ser det, ønsker jeg skal være en del af hans liv.

    Jeg vil bruge det næste stykke tid til at tænke over hvordan jeg griber fremtiden an. Og hvordan jeg evt. Vil prøve at komme igennem til min far. Pt. Skal der ro på tanker og følelser. Da jeg ikke ønsker at sige noget i vrede og afmagt.

    Igen tusind tak for jeres holdninger, meninger og egne historier. Og fordi I har gider bruge tiden på at læse og følge denne tråd.


  • #56   21. jan 2016 Tak Isabelle. Det er jeg glad for at læse. Og ja er såret, meget endda.

  • #58   21. jan 2016 Som jeg har skrevet flere gange har min far og jeg talt ud om min farmor sygehus ophold og død. Jeg ved godt min far også har været igennem en kæmpe sorg. Alt det der skete for 3 år siden, skrev jeg for at I muligvis bedre kunne forstå hvad der er sket siden hen.

    Hvordan har har det nu efter hans svigerfar er død kan jeg af gode grunde ikke svare på. Jeg har naturligvis forståelse for at de er i sorg og at de ikke har haft overskud til at ringe personligt om fortælle mig det. Men det at de ikke har bedt noget andet familie om at give mig information. Forstår jeg ikke. Hvad, hvorfor, hvorfor ikke? Har jeg ikke selv nogle svar på. Vil da inderst inde ønske jeg fik information, så jeg kunne møde op og vise min respekt både overfor afdøde "morfar", min papmor og nærmeste familie.


  • #60   21. jan 2016 Ja naturligvis ville jeg det. Men synes også fortiden/nutid skal snakkes igennem før der kan komme en fremtid.

    Tid og sted synes jeg dog ikke er nu, da de uden tvivl arbejder med endnu et tab og sorg.

    Jeg håber bare at med tiden at alt bliver løst


  • #64   21. jan 2016 Min mor lever endnu og har også talt med hende om det. Hun er lige så uforstående over det hele som jeg er.

    Da jeg var 13 år døde min farfar. Dengang var der også mange ting der blev holdt skjult for mig. Hvilket jo også har været forståeligt. Jeg har altid haft et meget tæt forhold med min farmor og farfar og især efter mine forældre blev skilt. Min farmor og farfar var næsten nabo til min skole og når jeg skulle på weekend ved min far, tog jeg altid hjem til farmor og farfar Indtil far havde fri fra arbejde hvor han så hentede mig. Om søndagen inden jeg skulle hjem til mor igen spiste vi altid aftensmad ved dem. Da jeg blev ældre og fik job efter skole, kørte jeg ofte forbi inden arbejde og spiste frokost os dem og en gang om uge også aftensmad da jeg spillede i farsen som havde øvelokaler på min skole. Også efter min farfar døde holdte min farmor ig jeg disse traditioner og efter jeg blev stor teenager og voksen havde vi stadig en aften om ugen hvor jeg og senere min kæreste (nu min mand) kom til aftensmad og hygge. Tradition stoppede da jeg flyttede fra byen, men vi ringede sammen stadig en gang om uge. Jeg tog aldrig til min hjemby uden at jeg også kom forbi farmor også. Om det så bare var en kop kaffe eller længere tid, var disse besøg glædeligt for os begge.

    At jeg mistede farfar var et meget stort slag. Jeg vidste ikke han var syg før jeg en eftermiddag kommer hjem til farmor og farfar til en låst dør. Jeg havde nøgle og der ligger en seddel til mig. Husker den tydligt. Der er mad i køleskabet. Farfar er på sygehuset. Jeg bliver bange og ringer til min far. Han siger jeg bare skal spise min frokost også ta på arbejde. Kort tid efter ringer han og siger han kommer og henter mig. Vi ankommer til min farfar og idet jeg ligger hovedet på min farfars bryst stopper hans hjerte.

    At jeg efterfølgende har fået af vide at han havde lunge kræft og ikke havde ønsket behandling var svær at sluge, men samtidig kan jeg godt forstå min far og resten af familien har ville beskytte mig. Og ladet mig sim barn ikke skulle bekymre mig, men bare nyde min farfar.

    Jeg har aldrig klandret min far for de valg han tog dengang. Havde gjort det samme for min datter.


  • #66   22. jan 2016 Ja vi har mange minder både sammen og hver for sig.

    Måske et brev er en løsning. Jeg ved det ikke.

    Der er mange tanker der flyver rundt for tiden. Og tror de lige skal falde lidt til ro.

    Tak for dit input


  • #68   22. jan 2016 Det er den bestemt også. Og ja det er det jeg mener der først lige skal ro på alle tanker først

  • #70   22. jan 2016 Trine G: ja det er selvfølge rigtigt, det skrevne sprog kan være svært. Ikke sikkert modtageren læser det som afsendelser mener og så er der jo bare nye problemer.

    Åh for pokker. Nemt er det ikke.



  • #72   22. jan 2016 Ja det er nok en god ide. Det havde jeg ikke lige tænkt.

  • #74   22. jan 2016 Mange tak Isabelle smiley

  • #75   24. jan 2016 Hej.
    Nu har jeg ikke læst alle andres svar (for der er dælme mange smiley )
    Men ud af dem jeg har læst, kan se der faktisk er en del af os der har nogle daddy-issues smiley

    Nå, men det jeg ville skrive til dig:
    Der var engang en klog kvinde som spurgte mig: "Hvis du så en lam mand i en rullestol, ville du så bede ham om at rejse sig og gå?".
    Mit svar kan du sagtens gætte dig til.
    Og til mit nej sagde hun: "Hvorfor bliver du så ved med at kræve at din far skal have følelser han måske ikke har?".

    Og det har jeg tænkt meget over de sidste 4-5 år.
    For hun har jo ret.
    Hvorfor skulle jeg blive ved med at række ud efter min far når han aldrig rakte tilbage?

    Jeg har ingen børn at tage hensyn til - i dit sted ville jeg på den ene eller den anden måde få formuleret (NU, måneder inden konfirmationen!) til dem at de kommer til at få en invitation til konfirmationen. At du naturligvis håber de dukker op. Men at hvis de ikke gør, kræver du at de selv SIGER det til din datter OG at du får at vide hvorfor I nu er valgt fra.

    Måske er der sket noget med én af dem som du intet kender til?
    Folk som skjuler en evt skrækkelig sygdom ændrer jo karakter.

    Jeg ved ikke med dig - men jeg er bedst til at formulere mig på skrift, hvad sådan noget angår. Så kan man få det hele med uden at blive afbrudt, man kan læse det igennem flere gange og rette de ting som 1. gang kommer til at lyde for hårdt - OG modtager kan også læse det igennem flere gange.

    Held og lykke.
    Håber virkelig du får en afklaring på den ene eller den anden måde


  • #77   24. jan 2016 Jeg er altså ikke sikker på hvad I mener.

    Om konfirmation er her eller ej ønsker jeg jo at få det løst. Men netop fordi vi har konfirmation ønsker jeg at få det løst inden.
    Hvis min far siger ja tak til at komme, vil jeg også fortælle ham at det gør mig glad, men at vi bliver nødt til at få snakket ud så der på dagen ikke er en unødvendig spænding i luften. Vælger han at sige nej, ja så er valgret truffet. Om der så bliver snakket ud ved jeg ikke.

    Ved ikke om jeg tager konfrontation inden indbydelsen bliver sendt ud.

    At be min far om hjælp til noget praktisk. Nej vil jeg ikke. Det der skal være på plads kan vi selv klare. Samt festen holdes ud og i og med jeg selv som tjener styre mange fester ved jeg hvad og hvordan det skal ske sammen med den restaurant vi skal holde festen


  • #78   24. jan 2016 Mon din far føler der er noget at tale ud om?

    Det er store forventninger I har til et andet menneske - de fædre skal leve op til en forestilling om en far, et håb, en drøm om det perfekte forhold.

    Som jeg ser det er det ikke en konflikt som faderen er involveret i, men derimod en konflikt mellem håb og forventninger og virkeligheden.

    Den bedste læsning er efter min overbevisning at finde en dygtig behandler og så dykke ned i den følelse der.

    Den vil komme igen og igen med forskellige personer som hovedperson, hvis ikke det issue bliver adresseret. ..


  • #79   24. jan 2016 Nej jeg ved ikke om han har et behov for at tale om følelser.

    Ja jeg har en forventning. Det er at han som altid har været en del af mit liv. Derfor synes jeg også jeg har lov til at få en forklaring på hvorfor han nu mener jeg ikke skal være en del af hans liv.

    Om der så skal dybe følelser fra hans side involveres. Kan jeg ikke svare på. At jeg har en masse følelser det må jeg så håndtere


  • #81   24. jan 2016 Det er helt rigtigt. Det er ikke sikkert at han ikke vil det, men ja det giver mig følelsen af at han ikke ønsker mig i livet. Måske det slet ikke er sådan, men når jeg ikke har nogle svar er det nemt selv at brygge svar. Rigtige eller forkerte.

    Tænker da også at det hele bare er misforståelser og det bare er rendt af sporet, og derfor bliver det jo også nødvendigt på en eller anden måde få det snakket ud ellers bliver det aldrig løst. Og en masse ubesvaret spørgsmål vil blive ved med at fylde. Så må jeg se hvad udfaldet bliver.


  • #84   24. jan 2016 Jeg ønsker ikke han skal være en anden en den han er/var. Han har altid givet lyd til f.eks fødselsdag og det er jo derfor jeg reagere som jeg gør når han pludselig ikke gør det. Før når der har været dødsfald i familien har han også givet besked. Derfor er det jeg stiller spørgsmålstegn ved hvorfor han ikke gør.

    Ærligt hvis han ikke kan komme med en grund til hvorfor han har gjort som han har. Ved jeg ikke hvordan vi skal komme videre. Om jeg så kan eller vil acceptere grunden det er jo så mit valg. Også må jeg handle ud fra det.

    Jeg siger ikke jeg er uden skyld, måske jeg er, men når jeg ikke ved hvorfor er det svært at handle på.

    Jeg har da ikke tænkt mig bare at ringe om og sige. Hvorfor dit og hvorfor dat. Men nærmere jeg er ked af vi nærmest har mistet kontakten og jeg ved ikke hvad jeg har gjort siden det er kommet så vidt.
    Noget i den stil.


  • #88   24. jan 2016 Vibekes følelser har hun ret til og de må ikke negligeres. Det store spørgsmål er, hvad der skal gøres ved dem - hvis noget.

    Det er ikke engang sikkert at faren har registreret at der er noget skævt - vi ved jo godt atange mænd ikke har den der fornemmelse for stemninger.

    Jeg ville holde ham ude af det i første omgang. Tage initiativ til samvær uden forbehold og forventninger.
    Og så få taget fat på de følelser, der værker uden at blande ham ind i det.

    Som skrevet tidligere tror jeg at dette vil gentage sig med andre (måske det allerede er sket gør med venner eller familie) fordi det er et tankemønster, der udspringer af sårethed, usikkerhed og bristede forventninger.
    Noget ingen af os kommer udenom i relationen med andre mennesker.


  • #89   24. jan 2016 I har helt ret i at det selvfølgelig kan være at der er ting han bare ikke har tænkt over og det simpelthen er mig der bare har ladet det køre helt af sporet og der i bund og grund er en række misforståelser.

    Men netop fordi min far altid har husket disse ting, så virker det for mig som overlagte handler og derfor jeg reagere som jeg gør.

    Hvis det ikke har været overlagte handlinger men en eller anden uskyldig årsag, ja så er det MIT problem at jeg har handlet som jeg har. Også har min far da ret til en undskyldning over min opførelse.

    Og ja det er nok egoistisk at jeg vil ha svar på hans opførelse og ja jeg stiller krav, men hvis jeg ikke ved hvad og hvorfor må jeg handle udfra hans måde at agere.

    Ang. Hans fødselsdag, nej så havde jeg ikke armene over hovedet og tænkte hvordan kan jeg give ham verdens bedste fødselsdag. Netop fordi jeg var så ked af at han ikke havde sænket hverken mig eller min datter en tanke på vores. Forstået på den måde ved ikke om han har tænkt på os, men at vi ikke hørte noget fra ham. Men istedet for at jeg ville være ligeglad med hans, sendte jeg ham netop en besked med ønsket om en rigtig dejlig dag på hans fødselsdag.

    Tidligere på hans fødselsdag har jeg faktisk sammen med min papmor overrasket ham ved at dukke op til morgenkaffe, selvom han godt ved at vi normalt ikke bare lige kan holde fri og tage afsted om morgen. Men faktisk har fået arrangeret både jeg, min mand og datter holdte fri for at overraske ham.



  • #90   24. jan 2016 Ved faktisk ikke lige om mit svar gav svar på jeres indlæg. Beklager hvis nej.

  • #91   24. jan 2016 Du er kommet til at bære en skuffelse med dig og har ladet den få indflydelse på hvordan du agerer omkring din far - en slags bæren nag.

    Tro mig - at straffe og gøre gengæld sårer jer begge mere end forløser skuffelsen. Det mærker du nu.

    Elsk din far med alle hans fejl og mangler - og bær ikke nag. Din far bliver ældre og helt sikkert mere distræt med tiden.
    Kun du kan styre om det skal have negativ betydning.


  • #92   24. jan 2016 Ja jeg bære jo nok nag og vil også blive ved indtil det bliver løst. Jeg elsker min far trods fejl og mangler, men bliver jo også nødt til at finde grunden bag.

    Jeg ved godt vi alle ændre os med årene og de ting gode sim dårlige vi møder i livets vej. Men mener også vi bliver nødt til at prøve at forstå før man kan løse/ ændre nutiden/fremtiden.


  • #93   24. jan 2016 Jeg tænker også alder, miste sin mor og derhen af.

    Alderen kan trykke og tro mig, det bliver ikke nemmere smiley Lev med hvordan han er/bliver og prøv at overse/overhøre ting som du måske ikke bryder dig ligeså meget om hos din ældre far smiley

    Mine forældre har svært med hukommelsen til tider. I starten irriterede det mig sindssygt meget og jeg havde lidt en følelse af at de ikke lyttede og hørte efter når jeg fortalte dem noget. Måske ganske vigtige ting. Med tiden har jeg bare accepteret det fact at de bliver ældre og svarer dem hellere en gang for meget end at lade mig irritere.

    Det er ærgerligt med kontroverser, især hvis de baserer sig på misforståelser, fejlfortolkninger eller andre mindre detaljer uden større betydning.

    Sæt dig ned med din far og snak om jeres følelser hver især omkring den situation i står i, det kan forhåbentlig kun gøre ting bedre.


  • #94   24. jan 2016 Det vil og gør jeg også. Men helt ærligt. At glemme sin eneste datter fødselsdag, det tror jeg vitterligt ikke man bare gør medmindre det er fordi der er demens iblandet og det er der jo ikke. At han måske ikke lige havde tænkt på selve dagen at han skulle ringe fint nok, vi kan alle ha dage der bare flyver, men hvis det nu var jer, ville I så ikke ringe og stadig ønske tillykke??? Det hele bunder jo i at jeg føler det er ligegyldighed fra hans side. Om det er forkert ved jeg af gode grunde ikke. Om det er rigtigt eller forkert at føle sådan, ved jeg ikke. Men og det kan godt være det er bebrejdende er sådan han for mig til at føle. Og det synes jeg ærligt han skal vide. At jeg føler som jeg gør er måske kun min egen skyld. Måske jeg bare skulle ha trækket på min skulder og sagt pyt.

    Ærligt er der nogen af jer der bare ville kunne gøre det?? Ærligt er der bare en af jer der kan sige at hvis en person som I elsker og ved altid har husket jeres fødselsdag kunne ærligt sige nej jeg var ikke blevet skuffet og ked af det?



  • #95   24. jan 2016 Men hvordan skal han finde ud af det hvis du ikke rækker hånden ud og fortæller ham det?

  • #96   24. jan 2016 Det ved jeg godt. Men hvorfor skal jeg blive ved med at række hånden ud? Nu sidst da jeg har under en time på at reagere på at begravelsen af min papmors far. Og alligevel får arrangeret en Bårebuket med en sidste hilsen fra mig, min mand og vores datter.

    Jeg kunne ha valgt at sige. Hvad rager det mig når de alligevel ikke har ønsket, gidet, overskuet (sig hvad du vil) givet mig information.

    Det eneste jeg ikke direkte har gjort det er at tage fat i ham/dem og spurgt hvad har jeg gjort siden de ikke ønsker at deltage i mit liv eller at de ikke ønsker mig i deres liv


  • #97   24. jan 2016 Og det er måske netop nøglen på en løsning.

    Du ved jo ikke om din far har følt et svigt den anden vej. Måske han havde forventet at du havde hastet til hospitalet og været der mere.

    Kender du dem som siger alt er fint, men regner med at personen kender dem så godt til at vurdere at alt er noget skidt?



  • #98   24. jan 2016 Kan ikke se hvorfor min farmors død for 3 år siden, bliver ved med at dukke op som en del af problemet. Vi fik talt ud dengang, vi har siden set og talt med hinanden. Senest i maj sidste år hvor vi var på besøg og herefter at kontakten fra hans/ deres side lig 0. Hvad jeg ved af er der ikke sket noget før eller på den dag der har gjort at der var en grund til hans handlinger efterfølgende.

    Det er derfor jeg har et problem. Jeg ved ikke hvad jeg evt. Skulle ha gjort.


  • #99   24. jan 2016 Og den eneste måde du kan finde ud af det på, er at spørge.

  • #100   24. jan 2016 Ja måske

  • #101   24. jan 2016 Eller.... helt simpelt. .. forgive and forget...

    Som sagt tidligere - livet er for kort til den slags.


  • #103   24. jan 2016 Nogen gange kan sorg for os til, at trække os for dem vi elsker aller højst, fordi vi ikke kan bære tanken om, at vi os kan miste dem.
    Vi tænker ikke over, at vi så netop mister.
    Der kan være mange grunde til, at han reagere, som han gør sorg kan æde en op inde fra.
    Vi vender ofte tingene indad, hvad har jeg gjort forkert, kan han ikke lide mig mere.. Vil han mig ikke mere....
    Hvad er der sket. Og måske er det i virkeligheden hans sorg der er ved, at æde ham op.
    Giv ham chancen for, at bryde igennem der sorg inviter ham på kaffe, besøg ham, ring til ham...
    Også selvom han intet selv gør i en lang, lang periode. Snak kun om fortiden, hvis han selv bringer den på banen, lad ham mærke nuet.
    Og hvorfor skulle du prøve dette efter alt det der er sket og med alle de følelser du selv har...
    Fordi at du er den der kan smiley


  • #106   25. jan 2016 Nu taler jeg jo med resten af familien og ved derfor at der ikke er noget sygdom i familien. Og hvis min far var syg, skulle han også holde det skjult for dem. Eller give dem direkte ordre på ikke fortælle mig noget og det tror jeg ikke på familien vil holde skjult for mig.

    Jeg ikke kun kræver af min far. Jeg har også givet. Men jo i det her tilfælde der kræver jeg et svar. Netop fordi jeg ikke kan komme videre uden.

    Jeg vil ikke bare kunne sige at alt er glemt uden vi får talt om hvad der er grund til at han ikke har ønsket min kontakt.

    Jeg har inden sidst vi så hinanden inviteret dem på besøg flere gange. Blandt andet da min datter skulle vise skuespil. Det kunne de ikke, for papmor skulle spille krolf ( eller hvad det hedder) fint nok ikke noget at gøre ved. Julen 2014 inviteret til lidt julehygge, nu da vi var færdige og flyttet ind i det nye hus. Heller ikke her kunne de. Desværre kom der heller ikke et modspil, men vi kan da den og den dag.
    Kort efter vi fik vores hund hjem i feb 2015 ringede jeg igen og inviterede dem op til frokost eftermiddags kaffe, fordi jeg ved de ikke bryder sig om at køre så langt når det er mørkt.
    Det kunne de heller ikke. I maj har min papmor fødselsdag. Jeg ringer på dagen og ønsker tillykke. Jeg har ikke mulighed for at komme på selve dagen og heller ikke samme weekend da jeg skal arbejde. Kommer hjem senere på måneden, har hunden med (har naturligvis spurgt om det var okay) har en forsinket gave med. Vi hygger og jeg har ingen ide om da vi køre derfra at der er blevet sagt eller gjort noget der kan udløse. Det stort set er sidste gang jeg høre fra dem.



  • #108   25. jan 2016 Lige nu tror jeg ikke jeg kan ringe. Jeg bliver nødt til at ha lidt ro på det. Og netop ha i overvejelsen at han kan afvise mig helt. Hvad gør jeg så? Det må jeg først ha klarlagt for mig selv.

    Men jeg kan godt se hvad der menes med at holde det på egen bane.

    Af respekt for min far og papmor er tiden heller ikke til det nu. De har lige begravet hendes far. Og det skal de ha lov til at lægge lidt låg på inden jeg kommer med mit også


  • #111   25. jan 2016 Jeg synes egentlig ikke at man skal eller bør fortolke noget som helst, for ikke engang Vibeke ved hvad den reelle grund til alt det her er.

    Eneste løsning er simpelthen at sætte sig ned og få snakket ud om det der måske skal snakkes ud om. Om det så er det ene eller det andet er der ingen der kan gætte sig frem til. Kommunikation er vejen frem.


  • #112   25. jan 2016 Synes det er rigtig godt, at du vælger at vente med at ringe til du har styr på dine egne følelser omkring det.
    Som Isabelle skriver er det virkelig vigtigt at der i sådan en samtale ikke ligger en underforstået anklage, for så er det at det kan få følger, som ingen har lyst til.

    Jeg ville ønske jeg kunne binde den der indre knude op for dig - jeg er ret sikker på, at det mest handler om dig og langt mindre om din far, når du har det som du har det. Følelsen, du beskriver, genkender jeg. Jeg handler nok bare helt anderledes på det end du gør.

    Jeg håber, du finder knappen, der får dig til at slippe frustrationen og angsten for at miste - for desværre er det jo netop det, du frygter allermest, der sker, når usikkerhed og nag tager over for tryghed og kærlighed.


  • #114   25. jan 2016 Birgitta L: om jeg opfattede at der var noget galt sidst jeg besøgte dem? nej gjorde jeg ikke, så havde jeg nok reageret på det, tror du ik? om hvordan de opfattede mig? ganske som de plejer.

    om jeg syntes det var hyggeligt? ja det synes jeg det var og ja de gav også udtryk for de hyggede sig. havde jeg haft anden opfattelse, så havde jeg IGEN nok også reageret.

    Jeg har netop altid været og er god til at opfatte hvordan folk har det med mig og omkring mig. faktisk en af min stærke sider også i kraft af mit fag som tjener. så pak den væk.

    jeg er normalt ikke usikker og kun ønsker at se hvad jeg vil se. jeg er gift med en soldat, der netop er god til at skjule hvad han har oplevet som udsendt i krigs områder, jeg kan tydeligt se når der er noget galt, trods at han prøver at skjule det, netop for at beskytte mig. så heller ikke den udtalelse kan du bruge på mig.

    ja over dødsfaldet her bliver jeg chokeret og berørt. IKKE kun pga jeg ingen information har fået, men så sandelig også over at jeg ikke har fået det af vide så jeg kunne være der for dem.
    Jeg har netop fået af vide at hendes far var syg op til dødsfaldet og jeg er oprigtig ked af at jeg ikke har haft mulighed for at vise dem min støtte.

    isabelle: tak for din opbakning til Birgitta´s oplæg. Nej det er ikke hvad jeg har brug for lige nu.

    CH: ja det ville være dejligt hvis nogen kunne løsne den knude jeg render rundt med. Når jeg tager snakken med min far ja så skal det netop prøves at gøre uden en anklage, og det er pt. svært.

    Ja jeg er bange for at miste ham. og især bange for at miste imens han er her. Forstå mig ret. Jeg vil og er være ked af at han ikke kan/vil være en del af mit liv. og som jeg ser det lige nu er det en sorg over han er "væk" men som jeg ikke kan ligge bag mig. som f.eks en sorg over jeg ikke længere har min farmor, men det er en sorg jeg kan leve med og ligge væk. forstår I hvad jeg mener?


Kommentér på:
Problemer med familie

Annonce