Kan kommunen? {{forumTopicSubject}}
Jeg vil sindssygt gerne til USA.. -Det er helt vildt.
-Så jeg har selvfølgelig undersøgt det lidt, bestilt en gratis brochure og set hvad mulighederne er, hvordan det kommer til at foregå.
-Vi snakker som udvekslingsstudent.
Det koster 67.950 kr. at komme derover, i et skoleår.
-Jeg er sikker på, at det her vil være det bedste der kunne ske for mig nogensinde, hvis jeg kom af sted. -Og mulighederne jeg kan læse mig til at perfekte. Man bliver fløjet til New York, hvor man er i de første tre dage og bor på et godt hotel, hvorefter man kommer videre ud til sine Værtsfamilie, og starter i den bestemte skole. Her bor man så i et helt skoleår.
-De sidste tre dage inden man kommer hjem til Danmark er man så i Washington, D.C. hvor man skal til nogle møder, være sammen med andre udvekslingsstudenter og forberede sig på at komme hjem igen.
Det ville være mit livs mulighed, for at komme over alt det lort jeg har været igennem, og blive et nyt menneske.
Men vi har ikke de penge, desværre.
Er det overhovedet muligt for Kommunen at give et biddrag til dette, eller skal man selv betale det hele?
jun 2014
Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 923
Hvordan går det med det engelske essay du skulle skrive?
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
apr 2011
Følger: 12 Følgere: 41 Hunde: 8 Emner: 71 Svar: 616
okt 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 3 Emner: 28 Svar: 186
Kommunen ville nemlig gerne betale for et års efterskoleophold. (80.000 kr.).
Så må vi jo selv spare sammen. Jeg skal bare af sted inden jeg er 18 - jeg ville give alt for et år i High School.
apr 2008
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.066
Han er vidst en travl mand, men prøv
okt 2014
Men jeg vil starte med bare at være udvekslingsstudent, og se hvad der sker. Det kan jo også være at det viser sig, at det slet ikke er mig. -Jeg bliver bare nødt til at prøve.;) Hvis jeg har haft muligheden for at starte et liv derovre, og finde ud af hvordan det hele fungere har jeg nok også nemmere ved at finde ud af alt det andet.;)
jul 2007
Følger: 21 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.335
Tror du ikke du skulle vente 3-4 år inden du går efter the American Dream?
Hvad siger dine forældre til det?
Min søn på 13 fik sgu ikke lov til at rejse selv til USA i 1+ år
okt 2014
Min mor synes det er lidt voldsomt, men kan godt høre at det betyder meget for mig.
Har ingen kontakt til min far.;)
okt 2014
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.070
Jeg ville osse rigtigt gerne sådan noget i den alder. Det var ikke økonomisk muligt, hverken for de gamle eller mig selv at få råd til, så jeg valgte den noget mere beskedne løsning, at finde mig et job og arbejde istedet -jeg søgte både i tyskland, england og irland, og endte i tyskland... ikke nær så eksotisk som et år i USA, men tilgengæld realistisk (for mig på det tidspunkt altså). Og er dælme glad for det blev løsningen, for er ret sikker på at jeg fik mere ud af det end jeg havde kunnet få ud af det andet.
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.367
Hvorfor tror du, at dit liv bliver så fantastisk bare fordi du kommer over there?
okt 2014
Og det er bare mange penge -især for os, når det i forvejen er trykket med økonomien.
Michelle - hvis det var nogen af de steder jeg ville hen, ville det jo heller ikke være så slemt. Har været i England, og synes faktisk der er lidt kedeligt.. Tysk bryder jeg mig ikke om. Sproget er for hårdt.
Skriver med en, som er i USA lige nu - og hun siger at det indtil nu har været hendes livs oplevelse. Hun har opnået så meget, og lært så meget om sig selv. -Og det gør jo bare at jeg vil kæmpe endnu mere for at komme af sted.;)
Jeg vil til USA - både fordi at gerne vil lære Amerikansk Engelsk flydende, og jeg synes bare at der er så meget mere der.. -Bare tanken om at jeg måske kan komme til New York? Det ville være den bedste oplevelse i mit liv!
jan 2007
Der er dælme mange ting jeg gerne ville hvis jeg havde pengene til det -men man kan altså ikke forvente eller forlange at kommunen (og dermed os allesammen) skal betale for at du kan komme til USA.
Jeg synes egentligt det er en lidt trist tilgang til tingene at "jeg ville gerne (et eller andet), men jeg har ikke råd... kan jeg mon få andre til at betale for det..."
Jeg er slet ikke i tvivl om at sådan et udvekslingsophold kan være en fantastisk oplevelse, så jeg kan sagtens forstå at det er noget du gerne vil.
Og jeg er absolut glad for at vi i DK har mange muligheder for at hjælpe de der har behov for det.
Men dyre udenlandsophold er altså en luksus som jeg absolut ikke mener vi andre skal betale for, fordi nogen gerne vil afsted men ikke har råd... og heldigvis tror jeg da kommunerne er enige. Jeg har sgutte råd til den slags til mig selv -men så skal jeg betale for det til dig? Aaarhh
okt 2014
Jeg er vild med sproget, og vil bare rigtig gerne opleve det selv. Både selve det, at være 'på egen hånd', uden at min mor er med i alt, og bare at jeg endelig kan gøre noget jeg virkelig gerne vil. -For det har jeg aldrig kunne.
Og som udvekslingsstudent kan jeg både opleve USA som det virkelig er, og stadig have en ansvarlig familie og et hus at gå hjem til.
Det ville bare være så fedt..
jul 2007
Jeg tror bestemt ikke kommunen betaler for det...... Jeg har heller ikke råd til at sende begge mine drenge på efterskole, og jeg har da ingen forventning til at det offentlig skulle betale for det!
Tror du skal tænke dig rigtigt godt om. Lige nu lyder du ikke moden nok til, at drage ud på egen hånd, hvad der er en andens livs oplevelse betyder ikke det bliver din og Tilsidst synes jeg, du selv/dine forældre skal spare op til dette år....
Da jeg var ung ( i din alder) gik jeg i skole med én, der havde nøjagtig samme drøm som dig.... Hun kom hjem 4 mdr. efter total knækket og den dag i dag lider hun stadig af kroniske depressioner..... Derfor mener jeg du skal tænke dig om. Alt er bestemt ikke lyserødt i USA.....
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.367
okt 2014
-Og så siger Danmark mig bare ingenting. Her er ingenting.
Jeg har set alt efterhånden, og der er bare ikke flere steder at tage hen og opleve noget.
Jeg vil ikke på specialefterskole, misse min eksamen og udelukkende lærer at passe en hest fordi det kun er ride-faget der interessere mig på de skoler. Jeg vil heller ikke have 9. klasse på Nørrevang, fordi min skole lukker efter sommerferien. Jeg vil heller ikke bare sidde hjemme og holde min mor i hånden resten af mit liv, fordi jeg ikke gjorde noget ved det, da endelig fandt en lille smule håb for at komme til USA. Jeg vil ikke bare smide det på gulvet, fordi jeg ikke virker moden nok.
Jeg har taget mig af mig selv fra jeg var 11 og indtil jeg flyttede hjem til min mor igen som 13 år - for jeg havde ikke andre der lige gad. Jeg boede hos min far, der boede til leje ved min onkel og hans kone(+deres 5 delebørn og min lillesøster) i et 3-værelseshus. Jeg måtte bare indfinde mig, tale pænt om dem overfor min mor og tage mig sammen om skolen.
Jeg har måtte se mine dyr blive slået, min far smadre vores hus og jeg skulle tie stille om det. -Finde mig i at få min telefon og computer taget i en måned hvis jeg ikke var ordentlig ifølge dem. -Selv efter det, har jeg aldrig bedt om hjælp - det har min mor. Så jeg tror altså ikke at en tur til USA kan ødelægge ret meget mere end min egen far har gjort. Tværtimod tror jeg at det vil give mig andet at tænke på, og bare ændre så meget.
Så jeg tror ikke man finder en, der er mere selvstændig, når først jeg er i situationen.;)
Hvis jeg kan komme ud af gamle vaner, vil mange ting bare blive bedre.. -F.eks. ting som at spise i kedsomhed og bare blive større og større fordi jeg egentlig ikke har noget at lave.
Jeg vil ikke have det lyserødt i pissenemt. -Jeg har brug for udfordringerne der følger med, i stedet for at sidde og have ondt af mig selv.
jan 2007
Andre efterskoler end dem skolen foreslår?
Arbejde et års tid i udlandet?
Arbejde herhjemme?
Mulighederne er mange -hvis man ikke låser sig fuldstændigt fast på at det altså KUN er USA der dur.
-jeg tvivler i øvrigt på at USA kan virke som den mirakelkur du lader til at forvente...
sep 2014
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 20 Svar: 579
Jeg er 23, og ville ØNSKE jeg havde gjort det! Hvis du rejser gennem et af de anerkendte danske selskaber, kommer du til at bo hos en familie, som er nøje udvalgt til at tage sig af dig/jer. SELVFØLGELIG, er der også de uheldige historier med dårlige værtsfamilier og skoler - men vi lever jo heller ikke en frygt for at gå over vejen, bare fordi der er nogen som tidligere er blevet kørt ned
Dertil: Jeg håber virkelig ikke, at kommunen kan hjælpe med det her, da jeg synes det ligger LANGT uden for hvad velfærdssamfundet bør tage sig af. Det her er meget klart et ønske og ikke et behov. Dermed ikke sagt, at det ikke virker vigtigt for dig.
Nej - min pige - du skal finde dig et arbejde og bruge de næste år på at tjene til sådan en tur her... så er du også 17 og kan køre bil derovre (de trækker (nærmest) kortet i en automat!).
Har flere venner fra USA og flere som har gået i skole derovre samt et par stykker som aldrig er kommet hjem igen, men er blevet derovre. Jeg er selv FAN af USA og giver mine VARMESTE anbefalinger!
mar 2011
Følger: 1 Svar: 1.070
Og hvis det ikke bliver lige nu, må du jo gøre det i fremtiden for egen regning, når du har sparet tilstrækkeligt sammen, eller kan finde en ordning der omfatter en indtægt eller kost og logi. Det er dyrt at leve i New york!
Der udover bliver det sgu en lang og hård vej, hvis du beslutter dig for at din lykke og positiv udvikling alene afhænger af lige denne oplevelse og at andre skal sørge for at du kan udleve dine drømme.
jan 2007
Men vil/kan man ikke skrabe pengene sammen til det (husk i øvrigt på at det ikke kun er opholdets pris, men osse lommepenge osv), så kan man altså ikke komme afsted, men må istedet finde et alternativ.
Og helt ærligt så virker det for mig som om TS har en noget urealistisk forventning til hvad sådan et ophold skal løse af problemer...
sep 2014
Læs igen hvad jeg skriver om penge og betaling. Vi er enige.
Mht. at løse problemer, tror jeg ikke I skal lægge så meget i det. Når man er 15, ligner det en problemløser... det er det ikke, men det behøver vi gamle erfarne ikke lære dem - det klarer de fint selv! Sådan lærte vi det også... men oplevelsen i og lysten til at få lov til at udleve en drøm må ingen få frarøvet sig.
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.571
Hvis du er 15 år nu, og det bare skal nåes, inden du bliver 18, har du stadig et par år til at spare op.
Men hvis det virkelig er USA, du drømmer om at komme til, og ikke bare High School, er der jo også den mulighed, at du gør din skole færdig herhjemme - måske med et efterskoleophold? - og så bliver au pair i USA efterfølgende. Du vil stadig have mulighed for det, som du beskriver at du ønsker: at kunne se og opleve hvordan USA virkelig er, og have et hus og en familie at komme hjem til. Måske vil du også have mulighed for at tage et par fag ved siden af. Jeg har flere veninder, der har været au pair i USA efter gymnasiet, og de har været virkelig, virkelig glade for det. De har fået set rigtig meget af USA i deres weekender og ferier, og et par stykker af dem, har også gået lidt i skole ved siden af. :o)
Det koster heller ikke nær så meget, så det er måske mere realistisk for dig, rent økonomisk. :o)
okt 2014
Michelle - jo, jeg kan godt se muligheder for at komme på andre efterskoler, men dem kan jeg jo ikke komme ind på når skolen næsten aldrig lader mig komme? Jeg er jo blevet fuldstændig afskåret fra den normale verden, fordi alle har så ondt af mig pga. min far.. Hvis jeg siger at jeg har det fint, tror det at jeg benægter hvad der er sket - sidst jeg gjorde det begyndte jeg til eneundervisning.
Jeg har nemlig låst mig fuldstændig fast på USA - fordi jeg ved, at hvis jeg svæver rundt og egentlig ikke rigtig ved hvad det er jeg vil, så sker der ingenting. -Og så gider de ikke.
Jeg har i tre år sagt, at jeg vil til USA, og det er først nu folk er begyndt at lytte bare lidt til det.
Jeg kan godt se det positive i at komme derover så jeg kan få kørekort - men synes bare at det er sent som 17 årig at komme derover. Det er to år endnu, hvor jeg bare skal gå og sukke over hvor kedelig min tilværelse er, ved siden af alle de andre som faktisk måtte tage eksamen.
-Jeg skal til Berlin med klassen til sommer en gang (Kan ikke huske hvornår) og det er sådan set hele min plan for 8. klasse.
Efter det kan jeg nok (Hvis jeg må for skolen) komme hver dag, så jeg kan have noget tid på en alm. efterskole - hvis det er det der skal til, for at kunne komme til USA.
sep 2014
jun 2014
Sorry to say. Du virker dybt ustabil i det du beskriver. Hvis du ikke kan klare det danske skolesystem kan du heller ikke håndtere det amerikanske.
Jeg har haft og har stadigvæk den amerikanske drøm. Jeg er 22. En dag skal mim vej nok finde Amerika, men jeg har slet ikke kvalifikationerne til at kunne "slå igennem" og slå mig ned i så stort et land.
I USA er der meget lidt hjælp at hente vedrørende velfærd hvis du ikke har pengene til det.
sep 2014
Nogle af jer får det jo fandme til at lyde som om at hun bliver sat af med en bus i Harlem og så selv må sørge for resten
Og kan vi så lige een gang for alle få aflivet den myte om at folk der får psykolog (eller anden) hjælp er kuk-kuk? Tak.
okt 2014
sep 2014
Jeg tror dog, som de andre, at der er mange andre ting, som også kunne du for dig. Men det er jeg også godt klar over, at du er fløjtende ligeglad med og det er helt OK!
Jeg ville spare i hvert fald 80.000 op.
jan 2007
Og hvordan er du med fagligt? For det er jo osse relevant i forhold til at skulle finde sig til rette på en almindelig skole og så endda i et andet land.
Må indrømme at jeg er ret enig med C.E -hvis jeg tager fejl, så beklager jeg.
Men ok, lad os se bort fra det. Hvad er du selv villig til at yde for at komme afsted?
mar 2011
Du skal da kun gå rundt og sukke over din kedelige tilværelse hvis det er det du beslutter dig for at gøre! Det er da dit eget ansvar og det vil det være resten af dine dage også. Tror da pokker det føles sådan hvis man går gennem tilværelsen stålsat på at græsset er grønnere på den anden side!
sep 2014
Hvad med at stoppe med at hamre en 15-årig med drømme i hovedet og i stedet komme i gang med at hjælpe? De der udtalelser emmer ikke udpræget af lyst til at hjælpe... I piller hende jo sådan set bare ned i stedet!!
maj 2004
Tror du ikke, at det vil blive det samme igen, når du kommer hjem?
Hvis man har det dårligt med sit liv, så finder man ud af hvorfor, og gør noget ved den tilværelse man har. Et år i udlandet vil ikke ændre på hvordan dit liv ser ud herhjemme. Lad være med at give andre ansvaret for, at du kan holde din hverdag ud. Gør selv noget ved det, i stedet for at gå og vente på, at andre gør det spændende for dig. Du siger, at hele din plan for 8. klasse, er at du skal til Berlin til sommer. Hvad med, at du SELV tager initiativ til hvad du gerne vil i år? Det er ikke andres opgave at lave en årsplan for dig. Det er DIG der skal gøre din hverdag spændende.
sep 2014
maj 2004
Find et arbejde, og sæt alle pengene eller langt størstedelen til side hver måned.
Hvis vi regner med, at du skal bruge 80.000 kr. sammenlagt, så er det ca. 3.300 kr. om måneden, i 2 år, før I har råd til det. Så har du noget konkret at gå ud fra. Find ud af hvad din mor kan/vil sætte til side hver måned, og så må du finde et eller flere jobs, hvor du kan tjene det resterende.
maj 2004
okt 2014
-Og min mor vil mig det bedste, hvilket er grunden til at jeg får alt den hjælp.
Og ja, min far et svin, men det er ikke grund nok til at jeg skal sidde og vugge i min seng, og spilde mit liv fordi jeg havde en træls oplevelse. Det er ikke fordi jeg er blevet misbrugt, eller direkte mishandlet - jeg har bare været uheldig.
Desværre bliver det gjort værre end det er, da skolen dyrker der værre end kommunen, og jeg nu er blevet nægtet terminsprøver.
Hvordan er jeg med fagligt? Jeg har et gennemsnit på 4, så det er vel helt okay når man tænker på at jeg slet ikke har haft 7. klasse?
Villig til at yde? -Mener du med penge? Jeg er så småt begyndt at sælge ud af ting jeg ikke bruger, og kigger efter arbejde flere steder.
mar 2011
For mit vedkommende er det i høj grad et spørgsmål om at forholde sig bare en anelse realistisk til tingene. Jeg forstår så sandelig godt lysten og drømmen, men lader det sig ikke gøre, må man jo tænke i alternativer.
Efter min mening må den slags helt og holdent være ens eget ansvar, og så synes jeg, at det er lige en anelse for meget at koge det ned til, at det hele er den rene elendighed hvis man ikke lige får serveret sin drøm på sølvfad.
En sådan drøm burde være en kæmpe motivation i sig selv og ikke en undskyldning.
mar 2011
Komme i gang med at hjælpe...
Det er vist et spørgsmål om definition!
Og så en tilføjelse: Det har da intet at gøre med at tage drømmen fra TS!
jan 2007
Men det er da kun en selv der kan bestemme om man sidder hjemme og triller tommelfingre hele dagen -det er der altså ikke andre der kan lave om på.
Og vil man til USA, er en oplagt løsning på kedsomheden da at finde et job. Men det virker ikke til at TS er interesseret i den løsning(?) men egentligt bare gerne vil vide hvordan man kan få pengene uden at det koster hende selv noget
Derfor spørger jeg "hvad er du selv villig til at yde"
Og så er der jo i øvrigt et eller andet der er skyld i at TS (hvis jeg har forstået det korrekt), ikke går i almindelig skole(?), kun er i skole enkelte dage osv.
-det er da noget der skal løses før man tager til USA, uanset om det skyldes noget psykisk, noget fagligt eller...
Jeg har osse kendt flere der har været udvekslingstudenter, og fagligt bliver det altså ikke lettere af at man tager til et andet land og skal følge almindelig undervisning, så det basale skal da være i orden hjemmefra.
jan 2007
vil du arbejde? (og er du i stand til det?)
Vil du undvære andre ting?
osv..
For der er kun et sted de penge kan komme fra, og det er dig (og din familie self).
Så skal det på nogen måde være realistisk, skal du altså indenfor det næste års tid eller to, både få styr på skolen og få skrabt 70-80.000kr sammen... det er lidt af en opgave
okt 2014
Sådan som folk kan hakke og blive ved med at fortælle at man ikke er god nok til det man gerne vil, eller at man ikke tænker realistisk.. -Så begynder man helt at tvivle på, om man nu faktisk er god nok til det.
Nej, det er meget muligt at det ikke bør være jer der skal betale den slags. Men hvis jeg ikke spørger, så finder jeg jo aldrig ud af, om kommunen støtter den slags?
Min store drøm er, at komme til USA inden jeg er 18, og kommer jeg ikke det - jamen så har jeg bare ikke andet.
Jeg er både blevet kaldt umoden, ustabil og doven.. -Folk spørger hvorfor man vil af sted, og skriver man sandheden skal man da også lige hakkes lidt på over det. Det er fandeme ikke nemt.
okt 2014
jan 2007
Min mor arbejder med unge med psykiske lidelser som f.eks. skizofreni, angst, OCD o.l. Disse unge mennesker er "så dårlige" at de bor på institution og skal have hjælp til overhovedet at stå op, få spist morgenmad og i det hele taget få sat rammer op for dagen... men de bliver altså ikke forment adgang til skolen..
Så er det ikke "bare" at begynde at møde op? eller hvad er argumentet for at du ikke må komme?
jan 2007
Derimod mener jeg det er urealistisk at forvente at sådan et ophold simpelthen kan løse alle problemer.
Og sådan et ophold kræver jo at du får så godt styr på det faglige, at du kan følge undervisningen derovre (ingen kræver rene 12-taller -men du kommer jo ikke over til specialundervisning mm)
okt 2014
Ellers ringe de dagen før og siger, at jeg ikke behøver komme - af den og den årsag(Whatever) og vi kan egentlig ikke gøre meget andet end at gå til kommunen. -Og hvad gør de? Anbefaler en ny fritidsklub eller specialskole.
Jeg ved ikke hvorfor jeg er anderledes - men de har i hvert fald gjort, at mine muligheder er mindre end de var før.
jan 2007
Bliver du osse afvist når der er normal undervisning? Og i så fald, hvorfor?
Du har jo ret til at modtage undervisning (ja faktisk har vi jo undervisningspligt), så hvis du af den ene eller anden grund ikke kan følge den normale undervisning, skal der jo være et alternativ
okt 2014
Ham jeg havde eneundervisning har almindelig skolegang, så jeg forstår det heller ikke helt.
jun 2014
Det er kun 1% af verdensbefolkningen der lever the sweet American Dream. resten har det som alle os andre.
Hvis du keder dig her, hvad vil du så lave i et så stort land tusind af kilometer her fra hvor du ingen kender?
mar 2011
Jeg ser heller ingen sige at du ikke er god nok. At det ikke er realistisk, at du kan rejse på kommunens regning, hvis de ikke støtter den slags, er sådan set bare et tørt faktum!
Min pointe er, at din store drøm om USA bør være din motivation og ikke en undskyldning! Du skriver selv, "Min store drøm er, at komme til USA inden jeg er 18, og kommer jeg ikke det - jamen så har jeg bare ikke andet."
Det mener jeg er ret drastisk af en 15 årig! Det kan da stadig nås, hvis ikke inden du er 18, så på anden vis, senere. Og det ér dit ansvar at nå din drøm eller finde på noget andet - det er kun sådan, hvis det er det du beslutter dig for!
Jeg har haft den præcis samme drøm, lige så længe jeg husker. Og det lykkes på sigt. Så nej, det har intet at gøre med at tage din drøm fra dig eller at være ubehjælpsom! Den bedste hjælp du kan få i den her situation er sgu nok at der er nogen der fortæller dig at din drøm kan opnås. Hvis ikke inden du bliver 18 og på high school, så senere, måske som au pair, måske med et arbejde, etc.
Det er en nøgtern konstatering, at betaler kommunen ikke, så må du selv tage ansvaret for at det sker! Jeg synes virkelig ikke den indstilling du giver udtryk for lader til at bringe dig tættere på din drøm - eller bidrager med noget positivt i din tilværelse som den er nu.
aug 2008
Følger: 15 Følgere: 156 Hunde: 4 Emner: 93 Svar: 1.063
Jeg både studerede på Valencia College og arbejde for Walt Disney World Resort. En oplevelse, ja.
Jeg har opdaget meget om mig selv, og lært meget. Det var det værd, og ville gøre det igen. Jeg betalte selv omkring 30.000-35.000, det var ingen hjælp at hente.
Det er mange penge, men hvis jeg var dig, ville jeg spare sammen nu. Og så tag afsted når du er evt 17? Så har du noget tid at spare op i.
aug 2008
Jeg følte mig simpelthen ikke tryg. Vi har det så godt her i dk, og vi bliver passet så godt på. Derhenne hvis der sker noget ja, så er det sgu bare ærgerligt.
Men jeg er glad for at jeg tog afsted og jeg ville fortryde hvis jeg ikke havde gjort det.
Min mening er hvis du kan, så gør det. Om så du skal hjem før tid, det betyder intet så har du prøvet det med!
Jeg kunne vælge at extende derover så jeg blev der til sommer, men det havde jeg ikke lyst til. Det er forskelligt fra person til person.
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 8 Svar: 196
apr 2008
Jeg tror meget kraftigt på, at du skal skrue ned for dine forventninger Du skriver selv, at du synes at efterskolerne er noget lort, og du er træt af skolen i Danmark.. men du ved, at det bliver super fedt at gå på High School i USA, og det lyder på dig som om, at det vil redde dig bare at sætte fødderne i USA. Men det er altså ikke sådan det fungerer, desværre. Skolen bliver ikke lettere af at man er i USA, tværtimod skal du jo regne med at hele skolegangen bliver sværere.
Så hvis jeg skulle give et råd ud fra de indlæg du har skrevet, så er det: pas nu på med ikke at gøre USA til det eneste drømmested! Det er FEDT at have drømme, det er FEDT at nå et mål, men man skal også være realistisk. Du lyder meget, meget fastlåst på at KUN USA kan redde dit liv, og KUN USA er fedt, og du SKAL derover inden du bliver 18. Jamen, hvorfor haste? Hvad er det lige præcis der gør det så vigtigt, at du IKKE må være over 18? Ja, du vil gerne på High School - men USA er jo altså også andet end den lyserøde High School-drøm Du skal jo alligevel selv stå for udgifterne. Som en anden også nævnte: USA render ingen steder.
Så det er fedt, at du vil til USA - jeg vil da også hamrende gerne tage et semester på college! - men for din egen skyld, så tror jeg du skal skrue dine forventninger lidt ned
jul 2007
Vi skriver jo ikke alt dette for at være på nakken af dig, men for at hjælpe dig til evt. at få øjnene op. Alt er ikke lyserødt og verden er altså skruet sammen på den måde, at man må yde før man kan nyde.....
Det næste er, at du skal finde dig et godt stabilt og godt betalt fritidsjob. Det bliver vist en lang vej, at spare 80.000+ op på hundeluftning....
Mange af os der skriver kritisk i denne tråd er voksne mennesker med en masse erfaring i bagagen. Du er 15 år og kun et barn endnu. Vi vil bare hjælpe dig....
Du lyder til at forvente, verden er til for dig og du ikke er til for verden og det mener jeg ikke er en sund holdning.
Jeg tænker ikke kun på denne tråd, men også på mange af de andre du har lavet. For nogle dage siden havde du en tråd omkring et arbejde, fordi du SÅ gerne ville have en ny kanin til sommer og du havde samme idé, at verden simpelthen ikke var til at holde ud, hvis du ikke fik et job og kunne passe dine kaniner og købe én mere.
Du bliver nød til at få en mere ' voksen' tankegang inden du drager ud i den store verden ellers får du det alt for svært....
Gør din folkeskole færdig ( evt på efterskole), få dig et godt fritidsjob og udlev din drøm..... Held og lykke med det hele.
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 201 Svar: 1.672
Jeg synes det er dejligt at du har en drøm, og hvis virkelig er det du vil, jamen så begynd at undsøg det hele i detaljer og arbejd for det. Se om du ikke kan finde andre der måske har været afsted, og lær fra deres erfaringer også.
Men men, måske du skal skrue lidt ned for dine forventninger - du kan jo også gå hen og blive slemt skuffet.
- Og så er det altså aldrig forkert at have en plan B, som f.eks. efterskole Jeg ved at der findes efterskole med udlandske elever, hvor det hele forgår på engelsk
okt 2014
Jeg vil ud af Danmark - fordi jeg vi opleve noget som vi ikke har herhjemme, som f.eks. New York..
Jeg tror også at det ville være umuligt at få noget godt ud af det, hvis jeg bare bliver smidt derover uden noget, og selv skal ud og finde ud af det hele. Så er det sådan det ender med at blive, så tror jeg set ikke at jeg kommer af sted.
Men jeg har snakket med min mor, som siger at jeg må begynde at arbejde, og undersøge det.. Hun synes det er god idé.
-Og tak til jer der kommer med brugbare svar.:)
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 76 Hunde: 2 Emner: 341 Svar: 6.059
Altså igen den med en plan B.
Hvis det nu f.ex. ikke lykkedes at skaffe penge nok til hvad du helst vil, hvad gør du så.
Hvis alt nu bare klapper perfekt og du kommer afsted, så har det jo ingen skade taget at du har kigget på en plan B og måske en plan C osse (altid godt at være forberedet jo). Og hvis det nu glipper med lige præcis drømmescenariet, så skal du ikke starte 'forfra' med at finde ud af hvad du så gør.
sep 2014
okt 2014
Så må jeg jo se hvad der sker..
sep 2005
Selvom du vist ikke er helt så hooked på det danske skolearbejde, så giv det en ordentlig skalle. Hvis det så lykkedes dig at komme over på high school, så er du langt bedre rustet hvis du har knoklet din mås i laser herhjemme først. Jeg skal ikke kunne sige om niveauet er lettere eller sværere, men ihvertfald skal du nok regne med at de gør tingene meget anderledes, og alene den periode hvor du skal vænne dig til det kan være sværft nok - du behøvs jo ikke gøre det sværere ved at være fagligt bagud
sep 2005
Der er nemlig nogle der bliver overraskede over hvor meget hjemve de får, og så er det altså surt at sidde helt ovre i USA.
For selvom du får en familie i USA, så er det ikke helt det samme, og du mister på en måde dit netværk og skal starte forfra. Et efterskoleophold kan give sådan en lille forsmag på det.
jan 2007
Jeg har været skoletræt nærmest siden børnehaveklassen. Jeg har aldrig været glad for at gå i skole, jeg har haft meget fravær og ja, det der skolenoget har bare aldrig været mig.
På efterskolen foregår undervisningen ofte lidt anderledes, man får et andet netværk, og man får ikke de samme muligheder for at undvige lektier, afleveringer, undervisning mm, for lærerne ved jo ligesom om man reelt var syg i går eller hvad man nu ellers har kunnet bruge af undskyldninger hjemme
Jeg oplevede osse at fag der ellers har hængt mig langt ud af halsen, dels fordi jeg ikke fattede hvad de skulle bruges til, og dels fordi jeg ikke var særligt god til dem, pludseligt gav mening, fordi "min" efterskole have en mere praktisk tilgang til f.eks. matematik, fysik o.l.
Så jeg tror såmænd at et efterskoleophold kan ruste dig både fagligt og personligt, til sådan en USA-tur.
Hvis du er SÅ sat på at komme til USA, så synes jeg da du skal arbejde for det. Men det er altså en god ide at være realistisk omkring det og som MegaPixel skriver, have en plan B, hvis ikke du kan få økonomien til det.
I øvrigt findes der osse "udvekslingsprogrammer" for unge voksne, her er det så bare med arbejde istedet for skole.
Det købes osse gennem et selskab som arrangerer bolig (evt familie), arbejdsplads osv til dig.
Så selvom du evt bliver nødt til at udskyde det nogle år, betyder det ikke at man SKAL vælge at arrangere det hele selv.
De selskaber jeg i sin tid kiggede på (men ikke benyttede), arrangerede sådanne arbejdsophold i bl.a. USA, Australien, England og Irland
jul 2007
mar 2011
Ret påfaldende udtalelse når det er USA, særligt NY, du drømmer om og gerne vil vide hvordan fungere. Så skal du da absolut ikke vente til du får det hele serveret af andre! Så skal du da over og have 3-4 jobs for at kunne betale din absurd høje husleje. Og så husk lige forsikring til når du bliver syg.
Er det så også andres skyld når det ikke lykkes at komme afsted, og du må sidde tilbage i den rene elendighed herhjemme?
jan 2007
jun 2014
Nu er New York jo stort og Manhattan er kun en meget lille del, så der kan jo godt være flere timer ind til det søde liv på times square
mar 2011
Jeg skriver netop, at hvis drømmen er at opleve hvordan det virkelig fungerer, så skal hun ikke vente på at nogen kommer og ordner der hele for hende - det er da vist ikke en autentisk USA oplevelse.
aug 2008
Og så var jeg lidt trist over at jeg ikke var fyldt 21, for der var mange ting jeg ikke kunne opleve pga det.
jul 2009
Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 884
JEG vil IKKE betale for, at du kommer til USA. Ud og arbejde med dig, du!
Og så vil jeg liiiige indføje, at skolen i USA er ikke, som den blødsødne i DK, med de blødsødne holdninger til fravær og utilpassede unge. Det er lige på og hårdt derovre. Det koster. Niveauet er HØJT.
Hvis du ikke engang kan gå i skole herhjemme og ikke engang stiller spørgsmålstegn til, hvorfor de sender dig hjem - så gå i seng. Drøm videre, drøm, drøm, drøm - ligesom du gør i denne tråd.
...jeg vi' ha'!! *gaaaaaaaab*
jan 2007
I øvrigt "ud at få dig et arbejde" -var det måske ikke i første omgang mere "få styr på skolen" når man er 15 år
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 237 Svar: 9.481
Vild alligevel..
jeg er 34 og mangler stadig en del.. skagen f.eks.
Hvis du overhovedet er indstillet på at lytte til gamle røvhuller som undertegnede der trods alt har prøvet en del, så lær dig selv at finde eventyret i hverdagen ellers finder du det aldrig i udlandet..
Det du søger er ikke udlandet det er inde i dig. Hvis du gerne vil til USA så få et job og tjen pengene selv til turen. Det er ikke kommunens job at sørge for du kommer afsted. Der er folk der syge der ikke engang kan få hjælp til at leve så det er ganske rimeligt.
Da jeg var 16 havde jeg 3 jobs (det ene havde jeg haft et års tid) så mon ikke du også kan finde et enkelt som 15 årig.
Og nu er jeg sikkert så dum at jeg ryger på filter..
jul 2009
Vedkommende kan ikke gå i skole, bliver sendt hjem, stiller ikke spørgsmål - arbejde er vist det eneste rigtige, For der er jo ingen krav til attitude, fremmøde eller produktion(!)
jul 2006
Selvfølgelig skal du gå i skole samtidigt! Du kommer satme ikke langt med kun en 6 kl. du må have job ved siden af skolen.
apr 2008
Noget helt andet er: har du brug for månedlige møder med din psykolog? Jeg mener, har du samtaler hver 14. dag eller lignende? Er det noget, du også ville have brug for i USA? hvordan vil du finansiere dette?
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
Og som jeg læser det, så kan det være enormt svært at finde en værtsfamilie, hvis man har noget psykisk baggage med sig.
maj 2004
Du KAN jo vælge at blive au pair, hvor du har mulighed for at opleve USA - også skolesystemet, da du kan studere samtidig - og nok endda større områder af USA, end hvis du er på High School. Og du har stadig en tryg base at vende hjem til, så du bliver ikke bare smidt derover, og så må du selv finde ud af det hele.
Dem jeg kender, der har været au pair, var de første par dage, måske uger, sammen med andre udlændinge, i fx New York. Så det er muligt at følge et program på den måde, ligesom du vil gøre, hvis du er almindelig udvekslingsstudent. Og det er sandsynligvis MEGET billigere for dig.
Og nu ved jeg godt du siger, at du kun vil på high school. Men hvis vi nu lige forestiller os, at det ikke kan lade sig gøre for jer, at få skrabet 70.-80.000 kr. sammen, indenfor de næste par år. ER det så ikke bedre, at du i det mindste kommer til USA - som au pair - i stedet for slet ikke at komme afsted?
Jeg forstår godt, at du har en drøm. Men nogle gange må man indse, at den drøm måske ikke kan gå i opfyldelse, og så må man finde ud af, hvad der så vil være det næstbedste.
Hvis vi nu prøver at se lidt realistisk på det. Du vil i bedste fald kunne få råd til at være i high school 1 år, fordi det er enormt dyrt. Men hvis du i stedet vælger at blive au pair, koster det slet ikke nær så meget, og du tjener penge ved siden af, så du har mulighed for at være der i flere år og måske af flere omgange, så du har en kæmpe mulighed for virkelig at opleve USA, på alle mulige måder. Det synes jeg da er værd at overveje. :o)
sep 2005
Siden du ikke har normal skolegang, så må du have en eller anden form for behov for specialbehandling, ikke?
Det er jo supervigtigt at få styr på om dette er realistisk i forhold til sådan en tur - for det vil godt nok ikke være fedt at være dig, hvis du står derovre og har brug for hjælp af en eller anden art, og så bare ikke kan få det. Så vil du godt nok være på skideren, på godt dansk.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.249
Jeg fik desværre en depression der gjorde at jeg ikke var der så meget som jeg skulle have været, men i de perioder og dage jeg var der, var det fantastisk! det var virkelig en af de bedste oplevelser i mit liv. Og alle burde virkelig prøve det!
Jeg ved der er nogle efterskoler som har nogle linjer hvor de skal udenlandsk osv. tror de kalder dem internationale linjer. men jeg kender ikke efterskolerne eller hvad det præcist går ud på, men måske det var værd at tjekke?
måske det ikke lige bliver usa i det år så, men så får du oplevet noget, og så kan du jo se efter om du stadig vil til usa
tjek evt denne, kender dem ikke, men fandt dem på en hurtig google søgning: http://ranumefterskole.dk/
okt 2014
Jeg skal på efterskole, så jeg kan komme til USA inden jeg er 18 - om så det betyder at jeg må sælge alt jeg ejer og gå dertil..
Jeg tror ikke rigtig at folk fanger hvor meget det betyder for mig..
Hvis der skal ske noget i mit liv, skal jeg selv øre noget ved det - og gør jeg ikke det, bliver jeg hurtigt stemplet..
Jeg vil ikke have speciel behandling, eller sidde fast nogen steder..
Jeg skal have noget af mit liv, og finde ud af hvad jeg er god til, så jeg kan bruge det til noget konstruktivt. Jeg vil gerne bo der fast - men som skrevet, jeg vil gerne være sikker på at det faktisk er noget for mig.;)
Jeg kan komme på efterskole til August, og der er afgang til USA først i 2017, så det passer jo næsten lige perfekt..
Mht. at være hjemmefra, så er det nu intet problem.. Har intet imod at være hjemmefra.
Men her til sommer skal jeg med klassen til Berlin i en uge, så der kan jeg jo også prøve at være i udlandet uden min mor..;)
okt 2014
nov 2012
Ikke at jeg ikke forstår din drøm, en af mine rumboer på efterskolen havde samme drøm og tog så afsted da hun var færdig på efterskole. Havde indtryk af at hun havde et rigtig fedt og fantastisk år på high school.
Og så er det måske en god start at tage på efterskole og lige komme godt med skole mæssigt, for det er nok en god ting lige at kunne tage det på dansk, hvis noget kniber dig, så du er helt rustet til at skulle til USA.
Jeg var første gang på sådan en rigtig ferie (på 1 uge) med fly og det hele, i maj 2014, 19 år gammel. det var fantastisk, og værd at vente på. Jeg har også primært holdt ferie i det danske. Men du er 15 år, du har hele livet til at komme ud på eventyr, måske ikke lige high school, men hey der er så mange ting du kan opleve.
Så få styr på dig selv og din skole, så skal alt det andet nok komme, det er jeg sikker på!
nov 2013
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 108
Hvis du kommer hjem fra NY osv. Hvad skal der så ske? Hvis du kommer hjem og vil leje en lejlighed, men så står du og mangler udbetalings penge måske, da du måske har lånt dig til de 50-60 tusind.
Jeg synes det er god, du er kommet frem til efterskole ophold, men er det kun livet om at komme til NY?
apr 2008
Det kan meget vel ende med at smadre hele din drøm, fordi du lige præcis ikke når at komme på High School. High School er ikke altid den lyserøde drøm, hvor det bare er super fedt at gå i skole - og omvendt er det heller ikke dømt til et lorteliv hvis man tager til USA for rent faktisk at lave andet end at gå på High School.
Jeg tror, og mener bestemt også, at du virkelig, virkelig let kan komme til at smadre de muligheder, du rent faktisk har, fordi du kun er opsat på én ting der er indhyllet i en måske lidt for romantisk forestilling om, hvordan det vil være at gå på High School
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 532
Jeg tænker om det er realistisk at tage et år på high school, når nu din skolegang på nuværende tidspunkt er meget flyvsk. Jeg synes i hvert fald du skal ind i en rutine, hvor du kommer i skole hver dag, før du er klar til et år på high school.
Andre er kommet med fine forslag til hvordan du kan opleve USA, hvis high scool drømmen ikke bliver til noget. Synes ikke du skal låse dig fast på at high school er det eneste der dur.
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 75 Hunde: 3 Annoncer: 3 Emner: 262 Svar: 7.994
Jeg har selv været udsat for trælse ting fra jeg var 12 til jeg flyttede hjemmefra , har også haft trælse oplevelser som voksen. Men det at du tænker SÅ sort/hvid, låser dig fast på ting, beskylder andre for ikke at forstå hvad du siger ( selvom jeg syntes folk tydeligt fanger det i deres svar) , det får simpelthen alt til at blinke ved mig.
Når du så samtidig går til psykolog, ja så tænker jeg altså at du har taget mere skade af de oplevelser du haft haft, end du selv vil erkende. Og jeg syntes virkelig du skal få arbejdet med dig selv, og få færdiggjort din skole, inden du gør noget som helst andet. Ellers risikere du at det ødelægger endnu mere i dit sind, og du som voksen vil have endnu flere problemer. Jeg ville ønske at jeg havde turde bede om hjælp noget før, for så havde mit liv måske set anderledes ud i dag.
Selvom andre mennesker er skyld i ens smerte og problemer, så bliver man stadig selv nødt til at tage ansvar, og gøre hvad man kan for at ændre sit liv. Og JA det er hårdt, MEGET hårdt. Men det er det eneste der hjælper. Det hjælper ikke noget at flygte fra ens problemer, og slet ikke når de er indeni en, for de vil jo altid følge med.
nov 2014
Følger: 5 Følgere: 2 Hunde: 2 Svar: 159
okt 2014
Jeg har endelig fundet noget, som jeg vil give alt for at kunne..
-Men det betyder åbenbart så meget at jeg både er dybt ustabil og uden for pædagogisk rækkevidde. Kan folk ikke bare holde sig til emnet fra start, i stedet for at trække den helt derud hvor man helt mister håbet?
jul 2006
aug 2008
Ja, der er nogen som ikke har sagt nogle helt intelligente ting, men dem skal du ikke lytte til.
Det er faktisk ret afgørende med din uddannelse og hvor psykisk stabil du er, for om du kan komme afsted og gå på High School.
Hvorfor er det så vigtigt for dig?
Kunne en Au pair ikke være en mulighed senere hen eller måske en praktikplads som jeg havde?
Jeg forstår ikke at de ikke giver dig lov til at gå i skole her i dk, vil de så give dig lov i USA?
aug 2008
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 3.714
Gem den her tråd, og læs den om 10 år
Du er ikke parat til at tage til USA som udvekslingsstudent.
Det amerikanske skolesystem er meget anderledes end den danske folkeskole( jeg har selv taget 8 kl. og sidste år af high school i sin tid).
Hvis du har brug for en masse støtte for at klare folkeskolen vil du ikke have en chance på en high school..
Især omkring storbyerne er det meget store skoler, og man har ikke "klasser" som du kender fra folkeskolen og gymnasiet.
Man har timer med vidt forskellige sammensætninger, og det er svært at falde ind som helt ny.
apr 2008
Det kunne tyde på, at du måske rent faktisk ikke er klar til at tage til USA endnu - fordi at det virker som om, at du rent faktisk ikke ser realistisk på det. Du skal endelig ikke miste håbet eller motivationen. Selvfølgelig skal du da til USA. Men du er også nødt til at have et realistisk syn på det, hvis du vil kunne lide at være i USA. For lige nu har du bare nogle TÅRNhøje forventninger, og jeg kan næsten garantere dig, at det ikke holder, hvis du tror at du bare kan starte på High School og så kører hele din skolegang bare.
For at få lidt klarhed på det vil jeg høre, om du lige i øjeblikket går i skole hver dag? Bortset fra de terminsprøver dér, selvfølgelig. Men som Golden påpeger - er du lige nu inde i en rutine, hvor du går i skole hver dag, laver dine lektier, kommer til tiden osv. osv?
Jeg finder det blot alarmerende fordi du lige har lavet et emne om, at du ikke vil lave din engelskstil på små 350 ord, ene og alene fordi den skal skrives på britisk engelsk. Jeg kan informere dig om, at skolegangen i USA ikke bliver bedre og federe, bare fordi alt undervisning foregår på et andet sprog - du skal derimod lægge dobbelt så meget arbejde i skolen, end du gør herhjemme. Er du klar til det, hvis du ikke engang vil skrive en lille tekst fordi der er sat krav, du ikke bryder dig om?
okt 2014
Det kan da godt være, at jeg vil tage derover som Au Pair på et senere tidspunkt, men lige nu er det altså ikke det jeg vil.
Jeg vil til USA - jeg vil lære sproget udenad, og præcis som min mor - så har jeg bare en utrolig trang til at se hele verden. Jeg elsker at rejse, køre i bil og komme rundt - men jeg synes at det kunne være rart for en gangs skyld at komme et sted hen hvor jeg har lyst til at være, så det ikke kun er turen derhen jeg får noget ud af.
Jeg trænger til lidt spænding i mit liv.
maj 2004
Men det ER altså relevant, at du har nogle problemer. Måske bliver du slet ikke godkendt, til at blive udvekslingsstudent? Hvad vil du så gøre? Folk prøver bare at være realistiske, omkring dine drømme og planer, for at få dig til at indse, at der måske er nogle problematikker, du skal arbejde med først.
Jeg tænker også, at det vel ikke er helt uden grund, at man bliver sendt hjem fra skole igen og igen, og at man går på specialskole osv. Det er jo fordi de kan se noget, du skal arbejde med - måske kan du ikke selv se det, men det kan de vel, ellers sætter man ikke så meget i gang. Så jeg synes altså det er værd at overveje, om du overhovedet vil kunne gennemføre en år, i et skolesystem der er MEGET hårdere end vores herhjemme, når du ikke kan gennemføre et år her?
Og så tænker jeg lige - du siger, at du bliver sendt hjem fra skole næsten hver dag. Hvad gør du, når du bliver sendt hjem? Nægter du, eller gør du bare som de siger? Du kan vel bare blive på skolen, selvom de råder dig til at tage hjem igen?
Og hvad siger din mor til det? Gør hun noget ved, at du bliver sendt hjem fra skole? Hjælper hun dig med at overbevise dem om, at du godt kan klare det?
apr 2008
Hvis du trænger til lidt spænding i dit liv, så prøv at vær lidt mere åben over for nye idéer i stedet for at lukke dem HELT af. Du vil se hele verden - men alligevel kun et lille bitte bitte udsnit af USA der hedder "High School". Du trænger til spænding i dit liv - men afviser alle idéer, hvis ikke det hedder "High School." Du skyder så utroligt mange muligheder ned, når du rent faktisk alligevel ikke er åben for at se hele verden
okt 2014
Jeg går i skole hver dag, ja, og jeg er i klassen ved de andre. -I morgen er alle tests slut, så der starter jeg så igen.
apr 2013
Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 47 Svar: 391
1. Nej, jeg tror ikke at kommunen vil give et bidrag.
2. Det kommer nok til at koste 100.000kr +
3. Skimtede lige at du gerne vil til NY. Men hvis du rejser gennem en organisation kommer man højest sandsynlig ud på landet eller i en lille by.
4. Ang. skole så ved de fleste organisationer skal man minimum have et C i alle fag i USA, ellers kan man risikere at blive sendt hjem
5. ang. at falde til, er det slet ikke så svært som man skulle tro. På de mindre skoler er du den 'nye og spændende' så folk snakker med dig konstant.
...men alså du kan jo tage til et 'interview' hvor du så kan få noget mere information, og hvor du kan blive bedømt egnet/ikke egnet til at tage afsted
jul 2009
okt 2014
Sådan har det altid været.
maj 2004
DU skal ud og gøre noget for, at din drøm kan gå i opfyldelse.
Hvis du skal til USA i starten af 2017, så har du 2 år til at spare 70-80.000 kr. sammen. Det er lidt over 3.000 kr. hver eneste måned, du skal spare sammen. Og det er kun, hvis du finder et job NU. Så hvis du vil have det her til at gå i opfyldelse, så skal du kæmpe for det, og du skal gøre det NU.
Du kan evt. spørge din mor, hvor meget hun kan lægge til side til det, og så kan du hurtigt regne ud, om du vil kunne få råd til det. :o)
Og husk nu på Tess, det er rigtig godt at have en drøm. Det tror jeg vi alle har. Men hvis man kan se, at det er urealistisk, så får man ikke noget ud af, at blive ved med at hænge i den, det bliver man bare ulykkelig af.
sep 2005
Det jeg mener er, at monstro systemet med udvekslingsstuderende er sådan indrettet at man gerne ser at folk reelt præsterer noget, og hvis det drejer sig om en der slacker den lidt rigeligt, at så skal der gode argumenter på bordet for at blive godkendt.
Det er heller ikke realistisk at sige at du 'tror' du vil gøre mere ud af det, du er IMHO nødt til at komme ind i kampen - osse med skolearbejdet - for at bevise at du er seriøs med det her. Det tror jeg vil give bedre chancer for at blive godkendt.
okt 2014
'Vi' lander i New York, hvor vi bor på hotel i tre dage - herefter komme vi videre ud til vores værtsfamilier.
Det koster 67.950 kr.
Inden man tager af sted vil man skulle have 3 interviewer med nogle af de der står for det.
maj 2004
apr 2008
Gør noget ud af skolen NU, for du kan være sikker på, at det kun bliver sværere i USA
apr 2013
okt 2014
Megapixel - jeg gør mit bedste, men når skolen bare smider mig og mine ting på gulvet hver lejlighed er det begrænset hvor meget de giver mig.
Er dog meget aktiv i skrivning - både dansk og engelsk, og kan mit matematik.
aug 2013
okt 2014
apr 2013
Lige så du ved det, så koster det ekstra, hvis man vil vælge et sted man vil hen, hvilket vil sige yderligere 5-10.000 kr ekstra.
jun 2014
apr 2013
okt 2014
Familierne er frivillige, og bliver ikke betalt for at have boende.
apr 2008
Er det fordi, at du ikke fungerer på en normal skole? Dette skal du ikke tage som en angreb, men hvis det forholder sig sådan, skal du jo også lige tage i betragtning, hvilken High School du kommer på.
High Schools er jo også forskellige, men overordnet set er det opbygget som vores folkeskoler, bare uden at du har en klasse. Jeg ved ikke, om man kan vælge så specifikt, at man kan bestemme, hvilken High School man vil gå på. Men hvis man vælger en bestemt by, kan man jo også spore sig ind på, hvilken High School man kan komme til at gå på
apr 2013
nov 2012
Det er desværre dig selv der skal sørge for at følge med og vide hvad der er gang i og ikke lærene. det burde være anderledes, men tit har læren ikke resurser og tid til at skulle hjælpe en enkelt elev, hvis det altså er en almindelig kommuneskole.
Derfor tror jeg det ville være rigtig godt for dig at komme på en efterskole, for der er det lettere at få hjælp og når du i forvejen får hjælp af psykolog osv, så kan du måske ligesom mig få en ekstra kontaktperson. Min brugte jeg ved at jeg havde et par dage i ugen hvor vi snakkede om hvordan det gik og om der var noget der kunne hjælpe mig til det gik bedre, hvis noget gik skidt. dog delte hun det lidt med den kontaktperson vi havde på værelset. hende der havde mit værelse, var skolemor, og var den man skulle melde til om morgenen hvis man var syg, så hun var den der smed mig ud af min seng..
Min efterskole var fantastisk (i starten vidste vi ikke det var en depression) så når jeg virkelig ikke kunne klare at sidde i klassen, fandt hun på noget andet. nogle dage var det ned i køkkenet og hjælpe dernede eller ind på kontoret til sekretæren hvor jeg så hjalp hende med hvad hun nu lavede. Det hjalp mig så meget, og nogle dage kom jeg så slet ikke i "skole" men var alligevel igang, andre dage klarede jeg måske en time og så gik jeg ind på kontoret igen. Derinde var der nemlig ro og forståelse, så jeg fik et pusterum, når behovet var der.
Og så er der et helt andet forhold til ens lærere på en efterskole, fordi man jo også er sammen når skoledagen er ovre, er på ture osv. og man får nogle rigtig gode venner, også selvom man måske ikke er den bedste til at være social, for der skal nok være en der lige deler dine interesser eller som lige hiver dig med ind i det. Derudover er der tit en masse i starten, for at ryste det efterskolehold godt sammen. Og man får jo mindst en rumbo, så der er jo også en chance for at lærer en at kende. hos os blev vi fordelt på værelserne efter interesser og årgang. på mit værelse var vi 4. En fra 10 klasse som havde gået der før, og derfor kunne hjælpe os andre, og så 3 9 klasse, og vi gik vi hver vores klasse, vi havde nemlig 3 9 klasser.
Og så kan du se på den lyse side, at man tit vælger efterskole efter interesser, så der er mange samlet et sted som deler nogle interesser.
Jeg gik på en kristen efterskole (Der gik også nogle som ikke er kristne) men det gav virkelig et sammenhold og en virkelig fed oplevelse at vi var så mange der delte noget, også selvom vi måske ikke var ens på andre måder.
Men man møder en masse forskellige interessante mennesker, som man måske ikke havde mødt ellers.
Har virkelig intet dårligt at sige om efterskole livet, det er vildt fedt.
maj 2004
Hvis du virkelig vil det, må du gøre lidt mere for det, og søge alle de steder, du overhovedet kan finde. :o)
jul 2007
For mig lyder du bare som en ganske almindelig teenager ( dog med en del balast i bagagen). Det er så typisk i den alder, har man sat noget i hovedet SKAL det bare være her og nu!! Hele ens verden drejer sig om den bette ting og lykkedes det ikke NU, så er hele ens liv noget lort!!!
Jeg har selv været sådan og sådan er mine børn også som er samme alder som dig.
Sidst skulle du flytte i lejlighed, så skulle du for nogle dage siden bare have arbejde NU, for at købe en kanin og nu alt dette her med USA.
sorry to say, men for mig lyder du som en teenager der sidder og keder dig lige rigeligt meget på dit værelse og får nogle idéer. Præcis sådan er min yngste søn på knap 14 også
Håber dog du på et eller andet tidspunkt kommer derover og udlever drømmen, men please få nu styr på dig selv og din skolegang
nov 2014
Følger: 5 Følgere: 2 Hunde: 2 Svar: 159
jul 2007
Lommepenge
Vi anbefaler, at du regner med at bruge omkring 1500 kr. om måneden på lommepenge.
For at kunne regne alle omkostningerne ud, er der her en liste over det der ikke er inkluderet i programafgiften:
Forsikring - læs mere på www.erikainsurance.com
Lommepenge
Telefonregninger
Transport til og fra skole
Skolebøger til valgfag
Frokost i skolen
Rejser i dit værtsland
Personlig hygiejne
Tøj
Klubmedlemskaber
Fritidsaktiviteter
Skoleuniform
Visumafgifter
Eventuelle udgifter til vaccinationer
Flyskatter
okt 2014
Max - det er igen en misforståelse. Min ene kanin skal på damebesøg til sommer, hvor jeg gerne vil have en unge..-Skal jeg have en unge derfra, skal jeg selv sørge for den. Kommer jeg til at blive her i kolde Danmark, flytter jeg i lejlighed med mine kaniner. -Jeg har siden jeg var 12 vidst, at jeg gerne ville til USA.
KCH - igen, så er det heller NY jeg vil bo i. Jeg vil gerne til Californien. Men med det forhold jeg har til dyr, ville jeg heller ikke ligefrem dø af at komme ud på landet og lave noget..
jul 2007
Lige et citat mere:
Er dette det rigtige program for dig?
En typisk EF High School Exchange Year elev er åben for nye ting, fleksibel, eventyrlysten og akademisk motiveret. Hvis du ligger inden for aldersgrænserne vil vi opfordre dig til at ansøge til programmet. Derudover skal du være fysisk og psykisk rask, uden tidligere psykiske lidelser.Vores program har nogle helbredsmæssige optagelseskrav, som alle elever skal kunne opfylde. At være udvekslingselev er en stor udfordring, og det er naturligvis EFs opgave at sikre, at vores elever kan klare de udfordringer, de kommer ud for. Derfor skal vores elever være mentalt raske og udrustede til at klare sig, og have baglandet i orden. Dernæst skal det nævnes, at vores værtsfamilier er frivillige, og vi kan ikke bede dem tage ansvar for en elevs fysiske helbred, såfremt der er udfordringer på denne front.
Såfremt du er allergisk overfor husdyr kan der også være nogle udfordringer med at blive optaget på programmet. Størstedelen af vores værtsfamilier har husdyr, så derfor skal vi være sikre på, at vores elever kan bo i hjemmet uden gener og behov for medicinering.
Slutteligt skal det nævnes, at ovenstående optagelseskrav kun gælder High School Exchange Year programmet. EF har mange andre spændende muligheder for udlandsophold, hvor optagelseskravene er nogle andre. Vi tager meget gerne en snak om disse, hvis det har interesse.
Alder
Hvert værtsland har sine egne aldersgrænser baseret på skolesystemet i det gældende land. Som hovedregel skal eleverne være mellem 15 og 18½ år ved indrejse i værtslandet. Du kan se de forskellige aldersgrænser nedenfor.
Karakterer
For at blive optaget på programmet skal eleverne have minimum karakteren 4 i alle fag. Eleverne skal gå i skole i fuld tid året inden deres udvekslingsophold.
okt 2014
Jeg spiser ikke i skolen. Det har jeg aldrig gjort..
Skoleuniform? Det bruger de heldigvis ikke alle steder.
67.950 kr. er da meget, hvis man selv skal betale alt oveni..
aug 2013
apr 2008
Men jo, 1500 er bestemt ikke urealistisk. Hvem betaler din telefonregning? Tøj? Bøger? Plejeprodukter? Transport? Værtsfamilien betaler ikke for alt det, som din mor gør nu
okt 2014
Året inden jeg vil af sted, er jeg på efterskole - så det er fuld tid.
aug 2013
Man bliver altså nødt til at være realistisk, og når man skal være SÅ langt hjemmefra, er det altså vigtigt at have RIGELIGT med penge, så man ikke pludselig er på herrens mark.
aug 2013
apr 2008
jan 2007
de knapt 70.000kr dækker selve udvekslingsprogrammet -altså at de finder en familie til dig, arrangerer rejsen + fælles oplevelser derovre, betaling af skolegang (det er ikke gratis at gå i skole) osv.
ALT derudover, skal du jo betale selv -prøv blot at regne lidt på hvad det koster at holde dig i live herhjemme, udover mad og tag over hovedet. Tøj, sko, evt fritidsinteresser, transport, tandpaste, sæbe, shampoo osv. Prøv at lave regnestykket... det lyder som om der venter dig en overraskelse...
aug 2013
aug 2008
Jeg blev på arbejdet kørt over af en ECV og måtte køre på hospitalet for at få min fod tjekket, da jeg ikke kunne gå på den. Den blev røngent fotograferet og jeg havde forstuvet anklen.
Dette blev 959 dollars!!!! For at blive tjekket og derudover kommer medicinen og skinnen jeg skulle have på. HELDIGVIS var det en arbejdsskade, så Disney dækkede, men ikke alle kan være så "heldige".
Min forsikring kostede omkring 150-200$ for 5 måneder.
Visum kommer op på lige knap 2000kr
okt 2014
Telefonregningen bliver nok ikke et større problem. Jeg bruger kun sms. -Bruger kun min computer.
Alt efter hvor jeg skal bo, kan jeg altså også godt gå.. Det er jeg da ikke død af endnu.
Så det bliver jo ikke tusindvis af kroner jeg skal bruge hver måned?
Men jeg ved det ikke. Det kræver jo stadig at kommunen vil lade mig komme ind på en almindelig efterskole.
apr 2013
Jeg fik af vide at jeg skulle sætte ca. 120.000 kr af til rejsen.
apr 2008
aug 2008
aug 2008
Jeg havde også tøj nok før jeg kom, men det stoppede mig ikke fra at købe mere.
aug 2013
apr 2008
aug 2008
aug 2013
jul 2007
Du skrev i en anden tråd, at du har et dårligt knæ og ikke kan cykle? Det er da en fysisk skavank! Du har pt kontakt med både psykolog, mentor og kommune! Det er jeg ret sikker på de ser som en psykisk lidelse....
Hvis jeg var dig ville jeg prøve at møde op til nogle af de informationsmøder de holder inden længe, så får du måske svar på om det betyder noget eller ej
jan 2007
Derudover kommer så fritidsaktiviteter, alle de praktiske ting (shampoo, tandpasta osv).
Hvis du gerne vil være ldt social og skabe et netværk, er det altså osse temmeligt surt ikke at kunne tage med på café, i biografen e.l.
1500 er ikke et urealistisk budget -måske du kan klare dig for 1000, og så er det da skønt, men det afhænger jo dels af om du gerne vil kunne lave andet end gå i skole og sidde hjemme ved værtsfamilien og trille tommelfringe, og dels af hvor du kommer til at bo. Men hellere skrabe lidt for meget sammen end lidt for lidt.
okt 2014
feb 2006
Du kunne ikke få et job med mennesker, fordi du har det svært socialt. Du kunne ikke arbejde, fordi du ikke kan komme rundt.
Du bliver holdt tilbage fra at gå til terminsprøver, fordi din specialskole ikke mener, at du kan klare det.
Hvordan pokker vil du tjene 144.000 på et år (pris+lommepenge før skat)
Mens du er på efterskole? Du får måske 60 kr i timen i et almindeligt ungdomsjob.
Hvordan vil du klare skolen, som kun foregår på engelsk og være helt mutters alene, når du har det svært ved det sociale?
jun 2014
Hvis din tilgang til tingene er som nu, så kommer du aldrig længere end hvor du befinder dig i øjeblikket.
Hvis du ikke tager ansvar og gør noget for dig selv og dine omgivelser vil du forevigt have et røv sygt liv i røv syge Danmark. Good luck with that..
okt 2014
Og som jeg OGSÅ HAR skrevet, så vil jeg tage mig gevaldigt sammen, ligeså snart jeg har noget at gøre med mig selv. For lige nu er folk faktisk ret ligeglade med hvad jeg gør.
nov 2012
Har jo selv været igennem systemet.
Og du kommer først videre og kan begynde at udleve dine drømme, når du gør det for dig selv.. Synes det er en rigtig god ide at gå på efterskole, som jeg har skrevet længere oppe, det tror jeg virkelig vil gøre noget godt for dig! så go for it, og kæmp for at komme afsted, og så må du jo tage det med usa bagefter.
Jeg er sikker på at du kan klare det!
feb 2006
apr 2008
jul 2007
Derfor prøver vi at hjælpe. Når man læser på de forskellige organisationers hjemmesider ser alt jo rosenrødt ud, men en simpelt søgning giver et helt andet billede af et High School ophold. Selvfølgelig er der nogen der virkelig er heldige med deres ophold, men der er altså også mange der virkelig lider under dette. Jeg har kun klikket på det første link på Google. Der er mange flere sider om uheldige ophold.....
https://da-dk.facebook.com/erfaringmedef
http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/16761590
http://nyhederne.tv2.dk/samfund/2014-01-22-mor-betalte-dyrt-søns-ulykkelige-udlandsophold
jun 2014
Man kan altså ende rigtig mange steder, så tag nu dine forholdsregler og find ud af om det overhovedet er muligt med den tilstand du er i.
jun 2014
Din moster har SÅ ret. Hold kæft det ville være rart bare en dag eller to at kunne være folkeskolebarn igen
jul 2007
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.431
Det er godt nok ved at være en del år siden... 20 år tror jeg...Men jeg tog på sprogskole i England i sommerferien efter 9. klasse.
3 uger i England sammen med andre unge fra Europa.
Vi boede hos værtsfamilier og fik derved et godt indblik i kulturen.
Vi gik til undervisning om dagen og så blev der arrangeret nogle udflugter man kunne melde sig på ( og betale for ).
Det var en kæmpe oplevelse og som bonus gik min engelsk karakter fra 8 til 11 ( på 13 skalaen ) Jeg tog 10. klasse inden gymnasiet.
Det er en fed måde at komme ud og se verden på når man 16-17 år, fordi der er nogen man kan få hjælp af hvis noget går galt, men samtidig føler man at man "klarer sig selv"
Det der med gymnasiet var så ikke lige mig alligevel.
Jeg begyndte at uddanne mig til landmand.
I forbindelse med min uddannelse var jeg 7 mdr i Australien og arbejde.
Her boede jeg på farmen, hvor jeg arbejdede og var på fuld kost og så tjente jeg også lidt penge.. Det var nu mest lommepenge men alligevel okay.
Der blev arrangeret en bustur rundt i Australien for landbrugselever fra hele verden.. 5 uger mener jeg det var vi kørte rundt og så meget af landet.
En kæmpe oplevelse.
Jeg var 21 år.
Det jeg vil sige til dig er at selv om du skulle blive 18 år, så er der stadig en masse muligheder for at komme rundt i verden hvor du ikke selv skal arrangere alt hjemmefra.
Jeg søgte legater og fik nogle da jeg skulle til Australien.
Jeg tror jeg kom af med 25.000 kr i 1999 for 7 mdr incl fly.
Selskabet sørgede for arbejdsvisum, så ikke engang det skulle man klare selv
jul 2006
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.410
Men fandme nej om de BELØNNER dig for ikke at følge din undervisning...
Sådan virker det bare ikke....ALLE har store ønsker..som bare ville være HELT rigtige for dem...og de ønsker helt specielt...
Men livet er fandme ikke sådan indrettet at alt man gerne vil, ligemeget hvor meget man ønsker det, kommer dumpende ned i skødet på en.
Tag dig sammen, forbedr dine karakterer og søg et legat...for man kan blive belønnet hvis man gør en kæmpe indsats
jun 2014
Uha, enten hang jeg bare ud med mine veninder, fjollede lidt rundt i byen og havde det utroligt nemt. Mor handlede ind, vaskede tøj, gik med hund, betalte regninger og hvad ved jeg.
Nogle gange kunne jeg også sove en hel dag og blot stå op til færdiglavet mad og så gå i seng igen.
Jeg var dog alligevel hjælpsom. Kunne godt lige klare at passe skolen, lave lektier, gå ud med skraldet, gå lidt med hunde og vaske mit eget tøj i ny og næ.
Det var altså tider!
jan 2007
Og når min mors grise havde smågrise, skulle der osse af og til gives en hånd der.
Jeg flyttede så hjemmefra kort efter jeg blev 16, og så stod den jo på arbejde 7 dage om ugen og et velfortjent hvil efter fyraften.
jul 2007
Var mest på den lokale rideskole og var konkurrencesvømmer
Da jeg var 15 var der ikke noget der hed mobiler, internet eller cd'er
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 40 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 1.132
TS: Det er ikke rosenrødt at være udvekslingsstudent. Skolegangen i USA er ekstrem hård. Du skal klare alt på egen hånd, der er ingen hjælp at hente, når du først er derovre..
maj 2004
Når jeg kom hjem, var det i bad, så aftensmad og så lektier og afleveringer bagefter. Sådan så min dag sådan set ud, fra midten af 7. klasse til midten af 1.g - så fra jeg var 14-18 år ca. Ca. fra midten af 10. klasse tog jeg ned til min kæreste hver aften kl. 20.45, og sov hos ham - og det fortsatte jeg med, indtil jeg gik ud af 3.g
Computer og internet har vi stort set altid haft herhjemme. Min far er "computer-nørd", så han var og er altid opdateret på den front. Jeg har haft min egen computer, siden jeg var 8-9 år, og inden da brugte jeg min fars. Farmand var stolt, da jeg selv kunne installere mine spil
aug 2008
Jeg var utrolig stolt da kennelen tilbød mig at passe hundene helt selv et par enkelte timer, da ejeren kunne stole på mig.
Nu knap en uge efter jeg er kommet hjem fra USA, har jeg fået job igen!
Så tag ud og søg en masse, der er stadig håb!
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.374
Hvad er det egentlig ved USA du finder så forjættende, at det ikke er nok at tage derover på ferie ??? Har du en plan B hvis nu ikke det kan lykkedes at komme derover alligevel ??? Det lyder lidt somom at livet nærmest er slut for dig hvis ikke du kommer derover og det er da godt nok en trist fremtidsudsigt. Måske du skulle prøve at starte med at lære at se positivt på det liv der nu engang er dit - bare et godt råd. En af mine barndomsveninder ville også frygtelig gerne til USA, så hun blev au pair. Hun havde et fantastisk år derovre og det var en kæmpe oplevelse. Da hun kom hjem igen og sagde hun at fremover blev det så kun på ferie hun tog derovre: Det var ikke et samfund hun kunne tænke sig at bo i hvor man kan risikere at man ikke kan blive behandlet for fx en alvorlig lidelse fordi ens forsikringsselskab pludselig ikke vil dække alligevel og hvor det, at blive arbejdsløs kan betyde at man mister ALT og må bo i sin bil nærmest natten over.
Det er fint at man kan lide at rejse og opleve noget. Det kan jeg også, men det bliver ulig meget lettere og sjovere, hvis man har pengene til at gøre det ordentligt. Og de kommer altså ikke af sig selv, men skal som regel gøre en indsats for at få dem
apr 2008
Du havde svært ved at få job af flere grunde, men du skal overveje, om det er værd at videreuddanne sig i USA, hvis det allerede er hårdt herhjemme. Du kan selvfølgelig også bare overveje din videreudannelse når den tid kommer, men du skal (som Mette Marie påpeger) overveje, hvordan det forholder sig i USA:
1) I USA er lønnen på jobbet ikke NÆR så god som i Danmark, så skal du oftest op at have 2-3 jobs, hvis...
2) ... du som ung tager en uddannelse, der i USA koster en god klat penge!!
Derfor kan det oftest være, at man er nødt til at gå på kompromis med transport, løn, fritid eller andet, fordi man simpelthen er NØDT til det for at kunne have råd til uddannelsen. Blot for at understrege Mette Maries indlæg om, at det altså virkelig er værd at tjekke op på de forskellige ting, før man gør sig nogle forestillinger om, hvor fedt det er at bo i USA, for så kan man ende med at blive grumt skuffet
sep 2005
aug 2008
Huslejen var på 105 dollars om ugen.
Det var vanvittig hårdt, jeg arbejde tit 40+ timer for at have penge til sjov, og tror kun 1 dag fri fra arbejde.
Og ja forsikringen er ikke noget råbe hurra for heller.
okt 2014
Jeg har lige snakket med en fra High School Exchange - hun ringede til mig.
Med mine karaktere, som stinker grundet manglen på undervisning, kan jeg ikke komme af sted lige pt.. -Men hvis de forbedres helt vildt i løbet af det næste halve år af 8. klasse, og fortsat i 9. klasse synes de at jeg skal kontakte dem igen..
Men har fundet et andet selskab - som kun skal bruge de karaktere jeg får i 9. klasse, og de tager kun 62.995 kr. for det - alt inkl. samt at de vil prøve så godt som muligt at finde en passende familie, et af de fire steder jeg skal skrive at jeg gerne vil hen. Californien, Phoenix, Kansas eller Houston. Finder de så en passende familie nogen af de steder om to års tid, vil de kontakte mig og høre om jeg stadig er interesseret. -Søger jeg ind inden da, bliver jeg placeret bedst i forhold til, hvor jeg har ønsket at komme hen.
Så det er jo fint nok.
Men min mentor har sat lidt skub i sagerne, så jeg skulle meget gerne være på enten Randum eller Vestfyns efterskole til August.
jan 2007
jun 2014
På efterskolen kan du f.eks. ikke have noget fast arbejde, så det er et helt år uden at tjene penge til turen.
apr 2008
Men mht. opsparing, hvordan regner du så med, at det skal foregå? Hvis du tager på efterskole kommer du jo ikke på High School. Du har ingen mulighed for at spare op, mens du er på efterskole (du kan spare meget minimalt op ved at være hjemme i weekenderne og arbejde dér). Så jeg tænker, at tager du på efterskole, er du altså nødt til at forliges med idéen om, at det ikke bliver lige præcis High School i USA
nov 2012
Og super fedt Tess, håber du får et fantastisk år!
maj 2004
sep 2005
Jeg har været der... og bortset fra Dorothy fra Oz og et par fede autentiske westernbyer, så var det ikke liiiiiiiiiiiiiiiige der at jeg gad at bruge tiden.
Eureka Springs i Arkansas, der gad jeg godt bruge noget mere tid. Vildt hyggelig lille by, og et imponerende skov- og bjergområde.
apr 2008
nov 2012
Men det var som sagt også måske 2 gange i ugen, så de havde altså 3 dage + weekenden til at være sammen med de andre, og man er jo også sammen i løbet af dagen..
Ligesom nogle tog ind til byen for at gå til spring 1-2 gange i ugen.. Det kunne de nemlig ikke på efterskolen.
Men det er jo hvad man selv føler for. De havde special aftaler der gjorde det muligt, og tror da de havde en hel fin skole tid..
okt 2014
-Kommunen vil kun lade mig komme til USA hvis jeg tager et år på efterskole - så jeg på en efterskole, hvor jeg kan komme derover før jeg er færdig på efterskolen.. Og hvem ved? Hvis det er det, der ødelægger mine chancer for at komme til USA, kunne det jo være at jeg tog 10. klasse med.. Jeg magter ikke bare gå hjemme, fordi kommunen er på tværs.
maj 2004
apr 2008
Er kommunen på tværs, og "ødelægger dine chancer for at komme til USA", fordi de ikke betaler lige præcis dit ophold i USA?
Nu må du simpelthen stoppe. Vi er fandme da MANGE der gerne kunne tænke os et ophold i USA, og du opfører dig ærlig talt som en forkælet lille pige, når du siger, at kommunen er "på tværs" bare fordi ikke får din vilje om at de skal betale dit ophold
apr 2008
apr 2013
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 63 Svar: 1.079
der er ingen der kaster rejser efter nogen, så kom du heller ud og få dig noget arbejde, hvis det er det du vil.
det er ikke en særlig god indstilling som 15 årig, at tro kommunen skal ordne og betale alt for dig.
aug 2008
Men det er absolut ikke kommunens ansvar at betale sådan en tur for dig, fordi det er noget du drømmer om.
Jeg drømmer også om en bil eller en hund. det skal kommunen da ikke betale, det skal JEG!
Jeg har det også meget bedre med at jeg kan betale mine ting selv, og ikke skal være afhængig af andre skal gøre det for mig.
jul 2006
apr 2008
apr 2008
nov 2012
Prøv lige at sætte jer i hendes sted. Hun er blevet svigtet på det groveste, sidder i et system, som altså ikke altid er nemt at være i, og som ikke altid gør det bedste for barnet. Det ved jeg for jeg har selv været der.. Jeg måtte kæmpe en kamp, for at komme på efterskole, en efterskole som jeg havde været skrevet op til siden jeg var 5 år gammel. En efterskole som faktisk ønskede at jeg kom, og en mor som faktisk selv kunne betale for opholdet.
Men efterskolen blev enige med os om, at for at jeg skulle kunne klare det, skulle kommunen altså betale for at de kunne smide en ekstra mand på mig, som jeg kunne snakke med og som kunne hjælpe mig lidt.
Da efterskolen til sidst sagde til min sagsbehandler at det altså var nu ellers måtte de droppe pladsen (lige inden sommerferien) og jeg sagde til hende at jeg altså ville derhen, efter 2 år stortset uden skolegang, sagde hun bare: jamen du kan da bare gå et andet sted.. og jeg sad nej det kan jeg ikke bare, for det er der jeg er skrevet op, det er der de kan og vil tage mig og selvom jeg gik et andet sted skulle jeg altså stadig have hjælp. men det var altså for tæt på min mor, og jeg kunne jo ikke og jeg citere "være derhjemme og få sutteflaske resten af mit liv" .. jeg var 15 år gammel, havde været indlagt to gange, vi kæmpede en kamp, og alligevel blev jeg behandlet som om jeg bare fik alting serveret på et sølvfad og det bare var mig der var en lille baby der intet kunne selv.
Efterskolen pressede heldigvis på, så jeg fik min kontaktperson.. Et halvt år efter led jeg desværre af en depression med angst, så helt lyserød var min sky vidst heller ikke..
Tess har lov til at drømme, til at prøve at finde muligheder. Hun er svigtet, hvordan kan man så forvente at hun altid er 100% realistisk og ved alt ? hun har jo tydeligvis ingen til at hjælpe og vejlede hende, udover en kontaktperson, men en kontakt person kan altså ikke være en forælder, det har de ikke tid eller resurser til.
Som nogle har skrevet, så er normale børn i den alder, altså heller ikke altid realistiske, det har de så forældre til at fortælle dem..
jun 2014
Hvis du ikke havde haft nogle problemer, så blev du ikke smidt hjem fra skolen og så havde du ikke en psykolog, sagsbehandler og en mentor i ryggen.
jul 2006
nov 2012
Tess har jo netop brug for at nogen tror på hende, og giver hende den selvtillid og støtte, så hun kan klare sig. For det har hun ikke lige nu.
Tess, jeg håber virkelig at du kommer til at opleve efterskolen som vidunderligt. At du oplever voksne, som faktisk ønsker at hjælpe dig, og som faktisk støtter dig.
At du får nogle rigtig gode venner og kommer godt med i skolen.
Jeg håber du får lov til at udleve din drøm om USA, også selvom det måske ikke bliver high school eller lige med det samme, men jeg er sikker på at du nok skal klare dig, og at du nok skal blive til noget
Jeg tror på dig, og håber du når så langt, specielt i forhold til al den svigt du har oplevet.
Hvis du nogensinde skulle få brug for en at snakke med eller et eller andet uanset hvad, så er du altid velkommen til at skrive.
Al held og lykke med det hele.
nov 2012
Jeg er virkelig glad for at jeg ikke stod alene, for så havde jeg ikke siddet her i dag, så simpelt er det.
Det er altså ikke en skam at få hjælp.. Og hvad så hvis hendes drømme, som hendes liv er lige nu er urealistiske? hun skal drømme og hun skal have lov til det.
Hun skal nok blive voksen og fornuftig, men lige nu er hun et barn/teenager og det skal hun have lov til at være, der er tid nok til at blive voksen.
aug 2013
Og derfor vil jeg håbe at TS får noget hjælp nu, så hun ikke ender med endnu større problemer i voksen livet. Jo tidligere man får hjælp, jo større chance er der for at man senere kan få et normalt liv.
Jeg ville ønske jeg havde bedt folk om hjælp noget før, og ikke først i en alder af 20, for så havde mit liv måske set anderledes ud i dag.
Så kære Tess gør mig den tjeneste virkelig at se indad, og ikke benægte og fornægte. Jeg VED godt det er hårdt, og jeg VED godt at det gør ondt. Men den eneste der kan ændre dit liv, og den eneste der kan hjælpe dig med at kæmpe, det er dig selv.
jul 2009
Og med din holdning til dette og hint, så bliver du heller ALDRIG erklæret uddannelsesegnet herhjemme.
*suk*
jun 2014
nov 2012
jul 2009
nov 2012
Jeg læser ikke at hun mener at kommunen SKAL betale, hun skriver blot at hun undersøgte om de gjorde, og at hun da gerne ville, da hun sådan ønsker at komme afsted.
Og jeg er nu sikker på at der er nok fra kommunen der fortæller hende hvordan verden hænger sammen og alt det hun ikke kan, så i stedet for at vi også gør.. kunne vi måske hjælpe hende til de muligheder hun faktisk har, og fokusere på alt det hun kan..
F.eks. kan jeg da se at mine svar er gået pænt nemt igennem, da hun nu overvejer at gå på ranum. Om hun gjorde før ved jeg ikke, men jeg sendte et link dertil i går.. Så jeg tror faktisk hun lytter, når man ellers giver hende muligheder i stedet for en masse flere begrænsninger. Og det er altså svært i den alder at skulle give slip på en så stor drøm, så jeg kan da godt forstå hun reagere på en lidt uhensigtsmæssig måde noget af tiden måske. det ville jeg sikkert også selv have gjort i den alder.
jun 2014
Jeg har altid hørt rigtigt godt om Ranum, så jeg tror at du vil få dig den vildeste tid. Skab et netværk, få gode karakterer og bare hold ved
nov 2012
jul 2009
Nu er det jo øjnene, der ser, der læser, hvad der står. Og man kan altid vende det til egen fordel og rygklapperi, Isabelle og den eneste solstråle. Så bare rolig, jeg anfægter ikke jeres holdning,
Jeg skriver blot, hvad andre også har gjort, men ikke har hørt for.
Og jeg gentager: deltager man på et voksensite, så må man også tage imod, som på et voksensite - så nemt er det
jun 2014
Jeg håber for alt i verden at du ikke har noget som helst med andre personer at gøre i dit arbejdsliv. Jeg ville i hvert fald ikke rådes og vejledes af dig med den tone du fører i livet.
jun 2014
apr 2008
Rent undervisningsmæssigt var den suveræn; jeg kan godt lide, at de går op i det boglige, og man har RIGTIG gode muligheder for vælge nogle fede valgfag (og også selv oprette eget valgfag, hvis der er nok tilhængere af det). Jeg ved selvfølgelig ikke, om det overhovedet gør nogen forskel om der er få eller mange elever - og på fagligheds- og "oplevelses"-fronten var Ranum virkelig suveræn - men jeg blev klar over, at det var for mange elever for mig
Men jeg ville HELT klart opfordre dig til at tage Cambridge på Ranum, når du gerne vil til USA senere - mine veninder der havde det var rigtig glade for det (fortryder, at jeg ikke tog Cambridge), og så giver det dig jo også en adgang til internationale uddannelser, som du ellers ikke ville have haft
aug 2013
Jo flere svar der kommer fra Ts, jo mere ser jeg et svigtet barn der HAR taget skade, og har brug for hjælp. På nogle punkter genkender jeg mig selv , ikke så meget i handlingerne som sådan, men f.eks det med at se alt som et angreb, ikke mene folk forstår en , og det at gå i total forsvar.
Hvis man har været vant til at folk svigter en, og kun vil en ondt. Så er det bedste forsvar enten at holde sig fra folk, eller at være total på vagt hele tiden.
Så hendes måde at skrive på , kunne godt skyldes svigtet. Og NEJ det retfærdiggør ikke alt at man har været udsat for svigt, men ens måde at agere på kan indikere at man har brug for hjælp.
jun 2014
Men hendes kommentar var ikke i orden og der valgte jeg at bruge et niveau hun kan forstå.
Så må jeg være barnlig også, fred være med det
nov 2012
Især det med mange elever. Vi var kun omkring 140 elever på vores efterskole (der var ikke plads til flere) Så det er alligevel noget af en forskel.. ville også gerne foreslå min, men der er desværre ventelister men der er heller ikke noget med rejser som sådan.
apr 2008
Man skal jo så bare afgøre, hvor meget elevantallet vægter i forhold til de andre fede ting, der er.
Men jo, mht. rejser og hvis man er interesseret i noget mere internationalt, så ville jeg HELT klart anbefale Ranum og især Cambridge-linjen
nov 2012
apr 2008
nov 2012
http://www.sydvestjyllandsefterskole.dk/
sep 2005
Det er et ret stort apparat, hvor der sidder en masse mennesker der skal følge nogen ret præcist udstukne regler. F.ex. er det ikke længere op til bare én sagsbehandler når der skal ske noget som koster penge.Sådan noget skal til en slags 'rundbordsforhandling', hvor sagsbehandleren skal forelægge sagen for kollegerne (og chefen). Hvis sagsbehandleren ikke kan argumentere godt for sig - ifølge de her regler - så bliver der ikke åbnet for kassen.
Her er det altså vigtigt at man netop giver sagsbehandleren det rigtigt skyts at tage med til de her rundbordsforhandlinger.
Se lidt på det sådan her. Hvis en elev afleverer en blækregning som er smækfuldt med fejl og mangler, så kan læreren jo ikke give 9 i karakter... og hvis læreren alligvel gør det, så kan han/hun jo godt regne med at skulle kunne forsvare det overfor sin chef.
I dit tilfælde så tænker jeg at for at kommunen skal se glad og sige ja, så har de nogen ting de gerne vil have på plads først... og det er så der bolden er på DIN banehalvdel. Hvis DU opfylder din del af kravene, så bliver det nemmere for din sagsbehandler (eller hvem det nu er) at tale din sag.... hvilket så igen øger chancen for at du får et godkendt-stempel.
Så for din egen skyld, lad være med at tørre det hele af på den 'dumme kommune'... ihvertfald ikke før du med sikkerhed kan sige at du har dit på det tørre.
jul 2009
Og luk da lige af CE. Du fatter jo hat. Om jeg så havde med folk at gøre, så gør det ikke din platte kommentar bedre, dit bedrevidende kræ!
Og dén sætning har så et niveau du kan stikke ind hvor du er højst, hvis du kan finde ud af at plukke jordbær, greenie!
jun 2014
okt 2014
-Når jeg siger, at kommunen er på tværs, mener jeg ikke at det er fordi de ikke vil betale - fordi de ikke mener jeg er klar til en almindelig efterskole, hvilket er et krav for at blive optaget O_o'
Men jeg kan godt se det - det er bedre at starte 3. verdenskrig herinde, i stedet for at lade mig svare..
Og hvorfor er jeg ikke egnet? Det er ingen papirer, diagnoser eller NOGET om helst, der siger at jeg fejler noget.. -Det er ikke blevet lavet nogen brugbare tests. -Det eneste jeg skal forbedre, er mine karaktere..
jul 2009
Og da du er under 18 er det ikke alt du ved. Og slet ikke først.
sep 2005
okt 2014
Mine fysiske ''skader'' går langsomt væk efterhånden som jeg begynder at komme mere ud.
Jeg ender mig selv godt nok efterhånden, til at vide, at jeg skal presses ud i situationer for at give det et forsøg og se hvad det bliver til. -De situationer ville jeg nok komme ud for meget i USA, fordi det netop er USA..
Jeg trænger bare til at komme ud, og se hvad jeg egentlig duer til - for det kan jeg ikke her. Jeg må jo ingenting.
jul 2009
okt 2014
Jeg synes bare heller ikke at det kan passe, at fordi skolen er dovne, at jeg så skal have ødelagt mine chancer for at opleve det JEG gerne vil, og få en ordentlig uddannelse..
okt 2014
De vil have mig på en specialefterskole, hvor der ikke er tests og eksamener. Dermed ødelægger de mere end de gavner, fordi de ikke vil lytte til mig, og høre hvad jeg gerne vil.
Isabelle - de vil hverken lade mig have terminsprøver, eller lade mig deltage i undervisningen hele dagen.
jul 2009
#lortevoksne #lorteskole #lortekommune #jegve'ha'
okt 2014
Jeg har det bare lidt som om, at jeg ikke får chancen - derfor irritere det mig, og derfor siger jeg stop.
Jeg siger ikke, at jeg kan have 5 hele dage i ugen, bare lige sådan - men det har bestemt ikke hjulpet at give mig 3 mdr. hvor jeg kun havde to timer. Så er jeg jo tilbage hvor jeg startede - bagud og træt.
Min mentor mener heller ikke at det er i orden, men går hun til skolelederen får jeg yderlige to timer på, i stedet for at blive snakket med og få muligheden for at sige hvad jeg også synes er en god idé.
Ingen tvivl om, at jeg ikke kan have tysk terminsprøven - men dansk, matematik og engelsk - der kunne de i det mindste have spurgt. Jeg måtte selv jage min engelsk lærer hele vejen ned af gangen før hun lige gad stoppe og tage min stil. Jeg finder i dag ud af, at de har haft skrive- og læseprøver i dansk - her kunne jeg også SAGTENS have været med.
Men nej, i stedet har de valgt bare at sige, at jeg har fri den uge. -For derefter at kaste i hovedet på mig, at jeg formentlig ikke kan komme ind på en almindelig efterskole, på grund af ''omstændighederne'' som skolelederen så fint siger.
jun 2014
Jeg er ret sikker på at der på en specialskole er meget mere kommunikation.
I en alm. folkeskole er der rigtig mange elever at tage hensyn til og det kan for læreren være svært hvis noget stikker ud fra normalen. Det er jo netop al den her skolediskussion også har været på
jul 2007
For mig lyder det ikke som om skolen bare er fucking idioter, men at der nok er nogle problemer med dig selv, som du ikke selv kan se eller erkende.
Hvor er din mor i alt dette med skolen?
Du må jo give den en ordentlig skalle og bevise overfor skolen, at de har taget fejl af dig
jul 2007
Det er KUN dig selv der kan rette op på det.
Jeg blev meget mobbet i min folkeskole både af lærer og elever. Jeg havde en del veninder, men holdte mig ellers for mig selv og mine lærer mente ikke jeg deltog i timerne. De stemplede mig som dum og ville ikke erklære mig som egnet til handelsskolen, men kun til noget med et kreativt fag.
Til afgangseksamen i både 9. og 10. klasse var jeg den elev ( ud af 3 klasser) der scorede det 2. højeste gennemsnit.....
Med min historie håber jeg du forstår, det kun er DIG der kan vende mønstret.
Jeg har siden hen taget en HF ( med udemærkede karakter), radiograf uddannelsen ( som bestemt heller ikke er nem, hverken at komme ind på eller gennemføre) og HGS med topkarakterer, så man KAN hvad man VIL!
okt 2014
De vil ikke lade mig tage prøverne, fordi de ikke mener at jeg er med fagligt. -Og de giver mig ikke en chance for at bevise at de er galt på den. Det var der, idéen med at komme på High School blev seriøs - for der bliver der ikke gjort forskel på eleverne. I hvert fald ikke på samme måde. Så ville jeg både få en ordentlig skolegang, og en oplevelse ud af det. -Og den oplevelse jeg ville få, af at komme til USA ville også være en god gulerod til at gøre mit skolearbejde bedre.
jul 2007
Hvis skolen ikke mener, du er med rent fagligt burde alle klokker ringe ang. High School. Mener du virkelig, at det ville være nemmere? Hvad nu, hvis det blev en ren fiasko at følge med eller gennemføre, tror du så ikke du ville få endnu flere problemer?
okt 2014
Hun er nu skrevet op til behandlingshjem, fordi kommunen bare har gjort det værre og værre..
Jeg kan ikke se en åbning i, at stemple mig selv ved at komme ind dér.. Jeg vil hellere videre med mit liv, og få folk omkring mig til at acceptere at jeg kan selv - at de ikke behøver minde mig om hvad der sket konstant.
I USA slipper jeg for alt det, og får på samme tid muligheden for at udleve min drøm. -Hvad kan der være så slemt ved det?
apr 2008
jun 2014
Indtil videre har du ikke overbevist os herinde om at du kan selv.
Ord skal føre til handling. Bare fordi at man tænker på tingene sker det ikke nødvendigvis.
Jeg håber at du får hjælp og at du kommer efter det med karakterene og hele tilgangen til skolesystemet.
Jeg er næsten hundrede procent sikker på at ingen vil dig noget ondt. De vil hjælpe dig fordi at du har behov for det. De tager ikke ting fra dig for at gøre dit liv surt.
nov 2012
Tess jeg håber du kommer afsted på efterskole, hvor du må tage alle de tests du har lyst til Jeg gik selv til 9 klasses afgangseksamen uden særlig meget skole i 7-8 og 9 klasse. Det lod efterskolen mig gøre, fordi de troede på at jeg kunne klare det, og fordi de ikke ville nægte mig det.
Men du skal være klar over at der i hvert fald dengang var en lov der siger at en elev der ikke har fulgt undervisningen ikke må tage den. Der var dog dengang en anden lov der sagde at de ikke måtte nægte en elev at gå op til eksamen.
jun 2014
Jeg tænkte mere på det med at søge jobs og få hendes skolegang indtil efterskolen til at fungerer
jan 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 207 Svar: 4.295
men hvad gør du selv for at gå i skole ?
hvis du meget gærne vil få bedre karakterer så har du jo mulighed da du har da sikkert skolebøgene hjemme , så kan du studere selv når du bliver sendt hjem fra skolen også da kan du bevise at du klarer fagene og intet problem har og følge med hva som skjer på skolen... da viser du også selv vilje til at lære noget på skolen osv... og hvis du ikke forstår alt kan du måske spørge din mor eller en fra klassen og de måske vil hjælpe dig og forstå osv ...
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.010
Hvis man ikke har råd til efterskolen, hvordan kan man så skillinge sammen til rejsen ? altså finde de ca 70000 kr .
dec 2008
Jeg syntes at der vil være bedre at bruge penge på folk der uforskyldt er kommet i klemme i forhold til at belønne kriminelle. Kan man få folk til at udvikle sig så de senere kommer til at klare sig selv, er de penge givet godt ud.
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 28 Svar: 311
Har en kusine som da hun var ung sikkert omkring de 18 år, ville et halvt til et helt pr til Australian, for at arbejde og studere. Hun blev sendt glad afsted, det viste sig at blive et hel forfærdeligt ophold. Hun boede hos en familie som IKKE var gode ved hende, og hun var nær aldrig kommet hjem igen.. Men det kom hun jo så heldigvis.. Men når den slags sker så er der dælme langt hjem og man skal hvert fald være sikker på at man kan komme hjem uden problemer.. Derfor syntes jeg man burde være de 18 år, hvis ikke lidt ældre også rejse sammen med en så man er mindst to.
Min søster og en anden kusine var efter gymnasiet i 6 måneder til Isral/Ægypten for også at arbejde og opleve en anden kultur. De havde det godt dernede men var også sammen med andre dansker og vores nabo lande. Men også her var min søster så uheldig at komme galt afsted og blev sparket af en hest over knæet og blev opereret dernede, der var de godt nok glade for at være to.. For igen så er der langt hjem, når noget sker..
Syntes du skal overveje det meget nøje, og undersøge andre muligheder..
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.066
De har en kontakt person som er specialiseret i at mulighederne for at komme til udlandet under studie eller arbejdsløshed. Han har virkelig styr på tingene, og hvis der er nogen der kan få det til at lykkedes, så er det ham
En af mine bekendte veninder studere i USA idag ved hjælp af ham.
dec 2008
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.410
Prøv "Nationen" ...
dec 2008
Hvis man i en debat kun må svare ja og nej til et ? må man have det som en regel i sine betingelser. Der er utallige tråde hvor man kommer væk fra emnet (ikke sket i det her tilfælde). Det er i forvejen trange kår hvad man må skrive og nu vil man også bestemme, i selv om man ikke har overtrådt nogle regler. Aldrig i livet.
dec 2008
okt 2014
De har deres egne skoler derovre, og der er ingen optagelseskrav.
-Jeg kan stadig have et helt år derovre, blive placeret ved en værtsfamilie og finde ud af hvordan det er at være en del af det Amerikanske samfund.
Så min mentor og jeg tager op og ser efterskole her om snart, og så kan jeg allerede komme af sted næste år..
Mht. til skole og terminsprøver - jeg tager den i dansk på Mandag, og min dansklærer synes det er vildt godt at har de planer. Min matematik lærer vil gøre hans for at jeg kan være bedre med i matematik. Min engelsklærer derimod, mener ikke lige at hun kan afsætte tid til at rette min engelskstil, eller terminsprøver. Så dem får jeg ikke.
Så godt nok kommer jeg ikke i en egentlig High School - men jeg kommer på en Amerikansk skole, med Amerikanske lærere, undervisnings ''metoder'' og regler. -Blot med mere hjælp at hente, hvis man har brug for det.
Så selvom det ikke gik 100% efter planen, så synes jeg bestemt at dette er umuligt at sige nej til!
jul 2006
okt 2014
jul 2007
Helt ærligt, de burde slet ikke betale noget som helst! Undskyld, men det er bare min mening.... Mine unger har ikke mulighed for at komme på efterskole efter jeg er blevet fyret pga en arbejdsskade. Kan sgu godt forstå skatten efterhånden er så høj og de alligevel skærer alt indtil benet.
Så sent som i går nat blev min mor sendt hjem fra sygehuset efter et ildebefindende, fordi de havde overbelægning og ikke kunne tilbyde hende en stue og en seng!
apr 2008
jan 2007
Men det er altså meget almindeligt at få tilskud til.
I forhold til "kun efterskoleophold", så opfattede jeg det nu ikke som "iiih de vil ikke betale det hele", men bare som at de ikke betaler begge dele, men kun det ene... Altså¨ikke en forklejnelse (er det overhovedet et ord ) af betalingen af efterskoleopholdet
dec 2008
okt 2014
Men at i andre ikke synes at det er i orden, at kommunen hjælper en økonomisk udsat familie kan vel være op til jer. -Tager jeg ikke på efterskole i år, bliver jeg sendt tilbage til selv samme skole som jeg blev mobbet ud af i tredje, fordi min skole lukker 7-9 årgang. -Det synes jeg måske heller ikke er så fedt.
aug 2008
nov 2012
Dejligt at høre at du har et par lærere som gerne vil hjælpe og du kan få dine terminsprøver i de fag..
Held og lykke med det hele.
mar 2011
Er man økonomisk udsat når man ikke har råd til at sende sine børn på efterskole og til USA i et år? Hvis lån til USA er en mulighed, er det vist ikke så trængt igen.
Her gik jeg og bildte mig selv ind at man var økonomisk udsat når reelle fornødenheder var problematiske at få råd til. Måske ér det en meget god ide at du kommer en tur til USA alligevel!
dec 2008
jul 2009
okt 2012
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 1.200
Er det bare mig eller lugter her ikke lidt af............... Fisk
jul 2006
Kan kommunen?